Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] Realtek audio alleen 5.1 Dolby.

Pagina: 1
Acties:

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Vandaag een nieuw moederbord geinstalleerd met een verse Windows XP install. Alle drivers netjes er op gezet en alles werkt prima op 1 ding na.

Heb een Realtek chip op het moederbord zitten en ook daar de drivers voor geinstalleerd. Het geluid werkt op zich prima op 1 ding na. Ik krijg met muziek alleen Dolby 5.1 te horen ipv gewoon stereo geluid. Ik denk dat ik wel weet waar het probleem zit, ik kan het alleen niet oplossen.

De volgende 2 plaatjes laten de situatie zien. Op het eerste plaatje staat hoe het bij het oude moederbord was. Er is te zien dat onder in Dolby opties aan en uit te vinken zijn.

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/2dwajko.jpg

Het volgende plaatje is van de huidige situatie. Ik kan daar dus geen Dolby aan of uit zetten. Volgens mij staat het nu dus aan maar ik krijg het niet uit. Denk dat daarom alles nu in Dolby is ipv gewoon stereo.

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/e8s7dc.jpg

Ik heb al diverse drivers geprobeerd maar die balk waar het in te stellen is verschijnt niet. Ik heb ook geen andere manier kunnen vinden om het uit te zetten.

Iemand die weet hoe ik weer gewoon stereo muziek kan krijgen ?

Relevante specs:

P5Q Pro moederbord met Realtek audio chip.
Z-5500 5.1 speakers.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Misschien heel simpel gedacht, maar zet hem eens op 2CH Speaker ip 6CH Speaker waar ie nu op staat? :)

[ Voor 20% gewijzigd door spone op 07-01-2009 22:03 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• RiCkY82
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-11 19:00
Je kan het aantal channels links bovenin instellen boven het plaatje. Het zit ietwat verscholen.

• PilatuS
  • Niet online
spone schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 22:03:
Misschien heel simpel gedacht, maar zet hem eens op 2CH Speaker ip 6CH Speaker waar ie nu op staat? :)
Ik wil natuurlijk wel gebruik kunnen maken van mijn 5.1 setje in games en met films. Ook doet de subwoofer het dan niet meer.

Bedankt voor de tip, maar helaas is het niet zo simpel :)
RiCkY82 schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 22:03:
Je kan het aantal channels links bovenin instellen boven het plaatje. Het zit ietwat verscholen.
Dat je dat daar in kan stellen weet ik. Maar ik heb een Z-5500 speaker set die 5.1 is.

Met mijn vorige PC moest ik dat Dolby altijd uitzetten want het staat standaard altijd aan. Maar nu kan ik het nu uitzetten.

[ Voor 35% gewijzigd door PilatuS op 07-01-2009 22:08 ]

• RiCkY82
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-11 19:00
Hm ik vat hem :)
Heb je de nieuwste drivers al geinstalleerd? Ik krijg gewoon die instellingen namelijk hier.

meuk: Realtek HD Audio 2.13

• PilatuS
  • Niet online
RiCkY82 schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 22:22:
Hm ik vat hem :)
Heb je de nieuwste drivers al geinstalleerd? Ik krijg gewoon die instellingen namelijk hier.

meuk: Realtek HD Audio 2.13
Zojuist die versie van jou geinstalleerd, maar helaas, ook nu niet die instellingen.

Welke versie ik ook gebruik die toolbar onder aan met die instellingen is er gewoon niet. Op zich vind ik dat ook niet erg als ik maar dat Dolby uit kan zetten.

Weet iemand misschien of ik ergens die setting kan aanpassen ? Bijvoorbeeld ergens een 0 of 1 gebruiken in het register oid ? Dus hangmatig die instelling veranderen.

• spone
  • Niet online
Heb je hem trouwens analoog of digitaal aangesloten? Dus via die 3 kabels (Input: Direct) of een optische/coaxiale kabel (Input: Coax/Optical)?

Misschien heb je trouwens op het 'Effect' knopje op de speakerset gedrukt, dan maakt ie er ook "5.1" van (PLII Movie/Music) :)

[ Voor 46% gewijzigd door spone op 07-01-2009 22:46 ]

• PilatuS
  • Niet online
spone schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 22:44:
Heb je hem trouwens analoog of digitaal aangesloten? Dus via die 3 kabels (Input: Direct) of een optische/coaxiale kabel (Input: Coax/Optical)?
Zit analoog aangesloten via de 3 gekleurde stekkers.

Setting op de Z-5500 is 6 kanaals direct. Had al geprobeerd om die setting een paar keer te veranderen omdat ie misschien verkeerd stond. Maar dat is helaas niet het geval.

Ik weet vrij zeker dat ie bij die Realtek manager op Dolby staat, dat staat namelijk standaard aan. Ik kan het nu alleen niet uitzetten :(

[ Voor 33% gewijzigd door PilatuS op 07-01-2009 22:48 ]

• spone
  • Niet online
Oh, dat had ik er niet uit gehaald ;)

Ps. waarom in hemelsnaam analoog aansluiten als je moederbord een digitale uitgang heeft en je speakerset een digitale ingang. Dan kan het digitale geluid van onder andere dvd's direct digitaal naar buiten -> betere geluidskwaliteit.

[ Voor 66% gewijzigd door spone op 07-01-2009 22:51 ]

• PilatuS
  • Niet online
spone schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 22:49:
Oh, dat had ik er niet uit gehaald ;)

Ps. waarom in hemelsnaam analoog aansluiten als je moederbord een digitale uitgang heeft en je speakerset een digitale ingang. Dan kan het digitale geluid van onder andere dvd's direct digitaal naar buiten -> betere geluidskwaliteit.
Ik heb zo'n kabeltje hier niet liggen. Doe het al jaren zo en wist niet dat er een hoorbaar verschil was. Dan toch misschien maar eens zo'n ding halen.

Neem aan dat het met MKV HD bestanden ook werkt ? DVD's heb ik niet :P

• spone
  • Niet online
Kabeltje kan je gewoon een standaard rood/wit-tulpstekker kabeltje voor gebruiken, heb je geen dure kabel voor nodig. Ieder kabeltje voldoet, zolang de bitjes maar overkomen.

Weet niet welke player je gebruikt voor MKV's, maar vaak moet je in de opties aanzetten dat je Dolby Digital geluid rechtstreeks over de SPDIF wilt uitvoeren (passthrough). Dan krijg je dus digitaal naar je speakers (mits er een AC3 of DTS stream in de MKV zit :)

• PilatuS
  • Niet online
spone schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 22:59:
Kabeltje kan je gewoon een standaard rood/wit-tulpstekker kabeltje voor gebruiken, heb je geen dure kabel voor nodig. Ieder kabeltje voldoet, zolang de bitjes maar overkomen.

Weet niet welke player je gebruikt voor MKV's, maar vaak moet je in de opties aanzetten dat je Dolby Digital geluid rechtstreeks over de SPDIF wilt uitvoeren (passthrough). Dan krijg je dus digitaal naar je speakers (mits er een AC3 of DTS stream in de MKV zit :)
Tnx. Ga dat dan wel proberen als het probleem opgelost is.

Voor MKV's gebruik ik SMplayer. Zal wel eens kijken of het lukt met SPDIF. Zo niet dan kom ik er wel uit.

Dit probleem kom ik echter helaas niet uit. Als iemand nog iets weet wat ik kan proberen om die toolbar te krijgen dan hoor ik het graag :)

Edit: Of Dolby uitzetten zonder die toolbaar zou ook prima zijn. Ik gebruik het toch nooit dus 1x uitzetten is al perfect.

[ Voor 6% gewijzigd door PilatuS op 08-01-2009 15:18 ]

• PilatuS
  • Niet online
Even een schop omhoog. Als iemand nog iets weet, want ik kom er helaas niet uit.

• PilatuS
  • Niet online
Iemand ?

• PilatuS
  • Niet online
Heb contact opgenomen met Realtek. Die zeggen zet het maar op 2 kanalen, dan is het ook opgelost 8)7

Als iemand hier een beter idee heeft hoor ik het graag. Telkens moeten wisselen van 2 kanalen naar 6 als ik een spel wil spelen vind ik niet echt een goede oplossing.

• spone
  • Niet online
PilatuS schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 13:32:
Heb contact opgenomen met Realtek. Die zeggen zet het maar op 2 kanalen, dan is het ook opgelost 8)7

Als iemand hier een beter idee heeft hoor ik het graag. Telkens moeten wisselen van 2 kanalen naar 6 als ik een spel wil spelen vind ik niet echt een goede oplossing.
Wen er maar aan. Dat is zelfs met creative x-fi kaarten zo, als ik de verhalen mag geloven... (deze bijvoorbeeld).

Pagina: 1