AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850
Hier zat ik ook aan te denken, maar wil het toch graag zeker weten.omgwtfbbq schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 20:58:
Een backup maken, dan de HDD leeg vegen, vervolgens een RAID 0 array maken, dat moet kunnen. Anders zou ik het niet weten...
Iemand ervaring hiermee?
AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850
Verwijderd
Ja. Dat werkt. Waarom zou het een RAID 0 array maken van 2 lege schijven en het daarna restoren van een backup niet werken?rikadoo schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 20:59:
Hier zat ik ook aan te denken, maar wil het toch graag zeker weten.
Iemand ervaring hiermee?
asfaloth_arwen schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 20:59:
Alles terug te vinden en uitgelegd in RAID FAQ
Gaat niet werken, in een image zitten immers geen raid drivers dus zal windows nooit je schijf kunnen zien.rikadoo schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 20:59:
[...]
Hier zat ik ook aan te denken, maar wil het toch graag zeker weten.
Iemand ervaring hiermee?
Enige wat je kunt doen is alle gegevens backuppen en dan windows opnieuw installeren met de juist raid drivers.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Je kunt een image maken van alle partities cq. HD('s) en die terugzetten. Wel moet je er rekening mee houden dat sommige image-programma's automatisch denken dat wat er is veiliggesteld, exact zo moet worden teruggezet naar dezelfde locatie.
Eerst dus een array aanmaken en dan de image daar naar toe terugzetten.
Ah... de RAID-Drivers. Had ik (nog) niet aan gedacht. Zie de reactie hierboven.
[ Voor 11% gewijzigd door Guardian Angel op 07-01-2009 21:09 ]
ARME AOW’er
Verwijderd
Ik dacht even dat het alleen ging om extra opslag, en dus extra schijven naast een gewone schijf voor het systeem. Dan krijg je inderdaad ook het driver-circus. Ik neem aan dat hij ook van russisch roulette houdt?
[edit]
@hierboven
Nee, een image gaat sowieso niet werken. Een herinstallatie en daarna een backup restoren zal prima gaan. Ik backup zelf nooit systeembestanden behalve dan configuratiebestanden.
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2009 21:11 ]
wat is er mis met je besturingssysteem op een raid0 zetten? gewoon zorgen dat je een goede backup wegschrijft en er is niks aan de hand hoorVerwijderd schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 21:09:
Oh god, je besturingssysteem op een RAID 0. Weet hij dat heel zeker?
Ik dacht even dat het alleen ging om extra opslag, en dus extra schijven naast een gewone schijf voor het systeem. Dan krijg je inderdaad ook het driver-circus. Ik neem aan dat hij ook van russisch roulette houdt?
[edit]
@hierboven
Nee, een image gaat sowieso niet werken. Een herinstallatie en daarna een backup restoren zal prima gaan. Ik backup zelf nooit systeembestanden behalve dan configuratiebestanden.
verder lijkt mij het antwoord duidelijk: je moet een schone installatie doen ivm de raiddrivers
Verwijderd
Nou, op zich is er ook niet zoveel mis als je weet wat je doet. Om eerlijk te zijn heb ik echter niet zo'n vertrouwen in deze operatie in verband met de vragen die de topicstarter heeft gesteldarvidbeheerder schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 21:15:
wat is er mis met je besturingssysteem op een raid0 zetten? gewoon zorgen dat je een goede backup wegschrijft en er is niks aan de hand hoorzie het probleem niet.
Ook dat gaat niet werken, aangezien windows standaard geen raid drivers aan bord heeft.fsfikke schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 21:05:
Als je een image van die schijf maakt, dan een RAID0 array aanmaakt en dan die image terugzet zal dat problemen geven omdat Windows de verkeerde IDE drivers zal proberen te laden (BSOD# 0x0000007B). Om dat te voorkomen moet je voordat je de image maakt je IDE controller uninstallen via apparaatbeheer. Dan zal de volgende keer dat je de PC opstart met een andere IDE controller Windows gewoon de nieuwe driver installeren.
Je moet dus gewoon een backup maken van al je gevens, dan windows opnieuw installeren met de juiste raid drivers en dan je backup restoren.
Overigens kan je besturingssysteem op RAID 0 prima, dingen installeren en laden gaat dan lekker snel. Heb het zelf ook, alleen heb ik geen enkel belangrijk bestand lokaal op mijn pc gaan. Die staan allemaal op een server die RAID 1 draait en waar elke nacht een backup van wordt gemaakt naar een NAS op een andere lokatie. Een keer per week maar ik dan nog een backup op een USB schijf. Maar je moet dan dus inderdaad wel weten wat je doet anders heb je een groot risico op dataverlies. Backups heb natuurlijk altijd nodig, ook met een enkele disk of zelfs met RAID1...
[ Voor 27% gewijzigd door ik222 op 07-01-2009 21:31 ]
Excuses, je moet ze niet alleen uninstallen maar de nieuwe drivers alvast geforceerd installeren.ik222 schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 21:26:
[...]
Ook dat gaat niet werken, aangezien windows standaard geen raid drivers aan bord heeft.
Je moet dus gewoon een backup maken van al je gevens, dan windows opnieuw installeren met de juiste raid drivers en dan je backup restoren.
Tenminste, als je van een non-RAID situatie naar een RAID situatie gaat met de zelfde controller. Aangezien de TS een extra controller gaat gebruiken ben ik niet helemaal zeker hoe dat in z'n werk gaat, want in princiepe heeft Windows de drivers hiervoor al geinstalleerd nadat je een keer opstart in de huidige situatie met de nieuwe controller erin.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Je moet al een hele goede (lees dure) kaart hebben om raid level migratie te kunnen doen volgens mij...DaCoTa schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 21:35:
Kaart erin, een single disk array aanmaken, zorgen dat windows dat ding herkend, daarna alles overzetten op de 1 disk array en tot slot een raid level migratie doen (hoewel ik niet weet of dat naar raid 0 kan en of de kaart dat kan). En natuurlijk eerst een backup maken op een andere disk
Ik weet wel wat ik doe, maar ik vroeg me gewoon af of het mogelijk was om zo een HDD erbij te steken voor RAID 0 met een geinstalleerd OS. Backuppen dat zit wel snorVerwijderd schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 21:17:
[...]
Nou, op zich is er ook niet zoveel mis als je weet wat je doet. Om eerlijk te zijn heb ik echter niet zo'n vertrouwen in deze operatie in verband met de vragen die de topicstarter heeft gesteld
Dit klopt idd, ik heb zo`n kaartje van Sweex alleen een simpele RAID 0 en verder geen poespas.ik222 schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 21:45:
[...]
Je moet al een hele goede (lees dure) kaart hebben om raid level migratie te kunnen doen volgens mij...
Verder allemaal bedankt voor de reacties, ik ga het gewoon proberen en anders dan maar een format
[ Voor 30% gewijzigd door rikadoo op 07-01-2009 22:03 ]
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Ik weet echter niet of er echt consumentenproducten zijn die het kunnen, maar bijv. symantec live state recovery kan het (en het bedienen van die tool stelt niet veel voor).
Een andere oplossing is om de controller alvast in je pc te duwen, zonder enige harddisks eraan te hangen. Nu kun je gewoon de drivers ervan installeren, en daar een normale (ghost) image van maken. Gewoon op deze manier dus.
Verwijderd
Het volgende (Engels) komt uit dit artikel: http://www.anandtech.com/...s/showdoc.aspx?i=1811&p=7
Edit: Ik kan geen officieel bewijs vinden dat NVidia het ook kan, alleen forum posts van mensen.Where Intel is able to offer some additional value over the competition is in their RAID Application Accelerator drivers. Normally when you want to upgrade from a single drive to a dual drive RAID 0 array, you have to backup all of your data and create the RAID 0 array, which ends up destroying all the data you had on the original drive. Intel's solution simply requires you to enable Intel RAID in the BIOS, even when you only have one drive, and upon upgrading to a second drive you simply tell the Application Accelerator driver to create a RAID 0 array and the array is created in the background without any data loss.
The process works quite well and makes upgrading to a RAID 0 setup quite easy; don't let the ease of migration fool you though, moving to a RAID 0 setup actually increases the chance of data loss. With only one drive in a system your data is safe so long as that one drive doesn't fail, but with two drives in RAID 0, should any one of them fail, you could potentially lose all of your data
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2009 07:17 . Reden: Opheldering ]
Vergeet niet dat je de boot.ini wel dient aan te passen anders weet Windows niet zijn systeembestanden te vinden.sewer schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 00:19:
Even voor de duidelijkheid, een image terugzetten naar een systeem met andere hardware (en dit geval een raidcontroller, maar bijv. ook een moederbord met andere chipset) hoeft, itt tot wat hierboven vaker gesuggereerd wordt, geen onoverkomelijk probleem te zijn. Er is genoeg image-programmatuur waarbij je bij het terugzetten de HAL kunt vervangen en je bij het terugzetten dus nog gewoon met F6 je raid-drivers erbij kunt laden.
Ik weet echter niet of er echt consumentenproducten zijn die het kunnen, maar bijv. symantec live state recovery kan het (en het bedienen van die tool stelt niet veel voor).
Een andere oplossing is om de controller alvast in je pc te duwen, zonder enige harddisks eraan te hangen. Nu kun je gewoon de drivers ervan installeren, en daar een normale (ghost) image van maken. Gewoon op deze manier dus.
Daar heb je gelijk in de recentere onboard RAID oplossingen van Intel zijn vrij aardig en ondersteunen dergelijke dingen, maar als ik goed gelezen heb gaat het hier om een simpele Sweex controller, deze zal dat zeker niet ondersteunen.Verwijderd schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 07:13:
Vreemd dat ik hier vrijwel iedereen hoor zeggen dat het onmogelijk is. Intel en "volgens mij" inmiddels ook NVidia ondersteunen het aanmaken van een RAID array vanuit Windows. Hij gaat dan binnen Windows opnieuw de data spreiden. Dus heb je een Intel controller en misschien ook met NVidia (ik weet dat die het sowieso met RAID1 doet uiteraard) dan moet het geen probleem zijn om RAID 0 in te zetten zonder format.
Het volgende (Engels) komt uit dit artikel: http://www.anandtech.com/...s/showdoc.aspx?i=1811&p=7
[...]
Edit: Ik kan geen officieel bewijs vinden dat NVidia het ook kan, alleen forum posts van mensen.
[ Voor 37% gewijzigd door _Dune_ op 08-01-2009 07:51 ]
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Verwijderd
Je hebt helemaal gelijk, de reden dat ik het zei was omdat veel berichten de indruk wekten dat het sowieso niet mogelijk was.Daar heb je gelijk in de recentere onboard RAID oplossingen van Intel zijn vrij aardig en ondersteunen dergelijke dingen, maar als ik goed gelezen heb gaat het hier om een simpele Sweex controller, deze zal dat zeker niet ondersteunen.
Misschien dus een beetje OT
Bedankt voor de hulp!
Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!