2 routers achter elkaar wel internet maar sloom

Pagina: 1
Acties:

• Poenzkie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:49

Poenzkie

Just being Hendrick

Topicstarter
Goedenavond,

Ik heb een probleem hier thuis. Ik heb momenteel 2 routers achter elkaar neergezet. Om de situatie even de schetsen:

Modem --> router1 --> router2 --> PC

Router1 is een Asus WL520G
Router2 is een E-tech RTPR02

Router1 heeft als ip adres 192.168.1.1
Router2 heeft als ip adres 192.168.2.1

En er zit een netwerkkabel (straight) tussen de lan poort van router1 en de wan poort van router2.

Beide routers geven DHCP af.

Nu heb ik wel internet. Maar het is egt heel erg sloom. Het duurde ongeveer 5 min. om T.net helemaal te laden.

Nu licht het probleem ergens tussen router1 en 2. Aangezien ik via router1 prima internet heb.

Wat ik ook al geprobeert heb is om de de verbinding te leggen tussen lan poort van router 1 en lan poort van router2. En router2 een ip mee te geven in de 192.168.1.x range en DHCP ui te zetten op router 2. Maar dit wilde helemaal niet werken.

Kan iemand mij vertellen wat ik misschien nog vergeet? of wat ik fout doen?

Mvg,

Poenzkie

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:50
2 modems achter elkaar, gaat dat überhaupt werken? Probeer het eens met slechts 1...

Verwijderd

Aan welke kant heb je router#2 dat 192.168.1.x adres gegeven? Router 2 heeft een adres aan de voordeur en een adres aan de achterdeur. Als je router#2 op static IP hebt gezet en hem vervolgens aan de achterdeur (waar het kabeltje naar router#1 gaat; wan poort) een vast adres hebt gegeven in een andere range dan router#1 uitdeelt via DHCP dan wil het inderdaad niet erg werken :+

@ShitHappens: Ja, dat kan werken.

Zelf heb ik een tijdje een WRT54GL achter een AG241 (beiden Linksys) gehad omdat ik vier vaste PC's had om aan te sluiten. Nu heb ik er een 16 poorts GBit switch bij en is alles ingeplugd op die switch.

Overigens had ik met die twee router achter elkaar wel een probleem met Hamachi; de ping naar een vriend van me die ook een WRT54GL in gebruik had was vreselijk. Een of ander probleem met een bepaalde stapeling van NAT devices ofzo.... In ieder geval was het probleem weg als ik m'n PC van de WRT54GL omplugde direct naar de AG241.

Als je dus maar 1 PC hebt en de afstand tussen router#1 en de PC is een afstand die in 1 keer kan met UTP dan zou ik router #2 gewoon dumpen. Het werkt wel, maar het is niet ideaal. Je ping gaat er ook nog minimaal van omhoog.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2009 20:29 ]

• Poenzkie

Poenzkie

Just being Hendrick

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 20:25:
Aan welke kant heb je router#2 dat 192.168.1.x adres gegeven? Router 2 heeft een adres aan de voordeur en een adres aan de achterdeur. Als je router#2 op static IP hebt gezet en hem vervolgens aan de achterdeur (waar het kabeltje naar router#1 gaat; wan poort) een vast adres hebt gegeven in een andere range dan router#1 uitdeelt via DHCP dan wil het inderdaad niet erg werken :+
Via zijn WAN poort krijgt hij het ip 192.168.1.2
en zijn LAN ip is 192.168.2.1
kalizec schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 20:29:
Waarom zet je een van beide routers niet gewoon op bridge-modus. Dan ben je van heel het gezever af.
en jij kan mij vertellen waar ik bridge mode vind in die e-tech =D? want in de handleiding is het niet te vinden...en in de menu's ook niet....

afstand tot router1 is minimaal. alleen kom ik poorten te kort. En dan zou ik wel wireless kunnen gaan..maar heb hier nog een router liggen dus tja...liever oude apparatuur gebruiken dan nieuwe kopen.

[ Voor 32% gewijzigd door Poenzkie op 07-01-2009 20:34 ]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Waarom zet je een van beide routers niet gewoon op bridge-modus. Dan ben je van heel het gezever af.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Als je router#2 nu op z'n LAN poort een adres van 192.168.2.1 geeft en de DHCP uitzet zodat router#1 alle adressen uitdeelt, wil het dan werken?

Ik heb er zelf ook een tijdje mee gekloot en het werkte uiteindelijk wel, maar nu ik ze anders heb staan weet ik het niet meer 1,2,3 :P

Sowieso verschilt elke router met zijn settings en heeft elk beestje telkens weer net een ander naampje, dat is ook irritant.

• Poenzkie

Poenzkie

Just being Hendrick

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 20:37:
Als je router#2 nu op z'n LAN poort een adres van 192.168.2.1 geeft en de DHCP uitzet zodat router#1 alle adressen uitdeelt, wil het dan werken?

Ik heb er zelf ook een tijdje mee gekloot en het werkte uiteindelijk wel, maar nu ik ze anders heb staan weet ik het niet meer 1,2,3 :P

Sowieso verschilt elke router met zijn settings en heeft elk beestje telkens weer net een ander naampje, dat is ook irritant.
Nope dit werkt ook niet. dan krijg ik geen IP toegewezen.. en als ik hem ervast in zet doet hij nisk meer.

• TPbasMIE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-02 08:22
2 routers achter elkaar is ook niet ideaal in mijn beleving. Maar allebei de routers hebben dus geen bridge optie? Want je kan ze natuurlijk omwisselen he ;)

Ander vraagje, de pc's onderling in het netwerk hebben die wel gewoon een goede verbinding of werkt dit ook traag?

En wat zijn de gegevens die router 2 van router 1 krijgt als hij aangesloten is via zijn WAN poort op router 1?

[ Voor 25% gewijzigd door TPbasMIE op 08-01-2009 09:30 ]

Kom ook eens op het Division Brabant Forum <BR>

• kalizec
Poenzkie schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 20:45:
[...]

Nope dit werkt ook niet. dan krijg ik geen IP toegewezen.. en als ik hem ervast in zet doet hij nisk meer.
Dan is er zeker iets mis, want als je hem op bridge zet, dan krijg je natuurlijk gewoon een IP-adres toegewezen door de andere router. Als dat niet lukt vertelt mij dat die router die je in bridge geprobeerd hebt gewoon gaar is (of je hebt hem niet goed in bridge gezet).

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Poenzkie

Poenzkie

Just being Hendrick

Topicstarter
TPbasMIE schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 09:28:
2 routers achter elkaar is ook niet ideaal in mijn beleving. Maar allebei de routers hebben dus geen bridge optie? Want je kan ze natuurlijk omwisselen he ;)

Ander vraagje, de pc's onderling in het netwerk hebben die wel gewoon een goede verbinding of werkt dit ook traag?

En wat zijn de gegevens die router 2 van router 1 krijgt als hij aangesloten is via zijn WAN poort op router 1?
Het is inderdaad niet ideaal, maar heb momenteel even niks anders liggen. En of ze allebei geen bridge opties hebben weet ik niet zeker kon het in de 2de niet vinden. Dit zou ik nog even kunnen bekijken.

Er zitten verder op router 1, 2 vaste pc en 2 laptop(wireless) aangesloten. En deze hebben helemaal geen probleem met de snelheid.

Verder kwam ik er achter dat het internet op de pc die aan router2 hangt het alleen doet als het ip van router1 (192.168.1.1) ingevult is als DNS.

Maar het is nog steeds sloom. Wel een speedtest gedaan. Het laden duurt heel lang. Maar als hij de speedtest heeft gedaan is de ping 8ms download 8000kb/s en up 1000kb/s deze resultaten zijn ongeveer te vergelijken met de resulataten die ik krijg met de laptop op router1.

Verder zat ik zelf te denken aan een routering probleem. Alleen heb ik geeen idee hoe zoiets werkt ik die routers.
kalizec schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 09:46:
[...]

Dan is er zeker iets mis, want als je hem op bridge zet, dan krijg je natuurlijk gewoon een IP-adres toegewezen door de andere router. Als dat niet lukt vertelt mij dat die router die je in bridge geprobeerd hebt gewoon gaar is (of je hebt hem niet goed in bridge gezet).
router2 heeft geen officele bridge mode erin zitten.

ik geef puur router2 het ip 192.168.1.200 en schakel dhcp uit. En verplaats dan de lijn die de WAN poort in gaat naar een LAN poort. En dan krijg ik geen ip toegewezen.

[ Voor 18% gewijzigd door Poenzkie op 08-01-2009 09:51 . Reden: quote toevoegen ]

• kalizec
http://www.e-tech.nu/faq/...g=N&LANG=N&offset=&LANG=N

Dat is de oplossing voor Bridge-mode zoals E-tech hem ziet.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:29

The Third Man

The Third Jellyfish

Poenzkie schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 20:12:
Wat ik ook al geprobeert heb is om de de verbinding te leggen tussen lan poort van router 1 en lan poort van router2. En router2 een ip mee te geven in de 192.168.1.x range en DHCP ui te zetten op router 2. Maar dit wilde helemaal niet werken.
Dit is eigenlijk de 'echte' oplossing, want de 2e router is dan gewoon een switch. Wat werkte hier dan niet aan?

• Poenzkie

Poenzkie

Just being Hendrick

Topicstarter
Die had ik ook al gevonden... en zo heb ik het exact uitgevoert... alleen dan krijg mijn pc geen ip toegewezen van de dhcp van router1

Verwijderd

Kun je geen IP invullen van waar de DHCP server zich bevind? Ik heb die optie wel in m'n WRT54GL, maar nooit gebruikt. :+

Zet het spul ook eens aan en uit. Het wil nog wel eens in de soep lopen als het aan staat en het niet samen wil werken.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-03 14:07

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Poenzkie schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 20:28:
afstand tot router1 is minimaal. alleen kom ik poorten te kort. En dan zou ik wel wireless kunnen gaan..maar heb hier nog een router liggen dus tja...liever oude apparatuur gebruiken dan nieuwe kopen.
Koop voor 15 euro een 5-poorts switch en je bent ook van het probleem af. Oude apparatuur gebruiken is natuurlijk fijn, maar in dit geval zorgt het alleen maar voor problemen.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:17

mjl

Ugh

Koop anders voor weinig een echte switch, ben je van het hele 2de router gedoe af!

-------

• kalizec
Poenzkie schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 16:23:
[...]

Die had ik ook al gevonden... en zo heb ik het exact uitgevoert... alleen dan krijg mijn pc geen ip toegewezen van de dhcp van router1
Heb je ook de kabel die in de WAN poort zit in een van de andere vier poorten gestopt?

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:26
Euhm, heb je eigenlijk twee aparte netwerken (dus twee verschillende adresbereiken nodig ?)

Anders volg je gewoon deze HOWTO even, en maak je er één groot netwerk van..:
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:56

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Waarom niet gewoon router 2 als switch/AP laten werken? Gewoon 1 groot netwerk zonder eigen IP-reeksen oid.

edit, bart was me voor :P

[ Voor 11% gewijzigd door SinergyX op 08-01-2009 16:52 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:26
SinergyX schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 16:52:
Waarom niet gewoon router 2 als switch/AP laten werken? Gewoon 1 groot netwerk zonder eigen IP-reeksen oid.

edit, bart was me voor :P
8) *O*
Enfin, het gaat hier beetje van links naar rechts met verschillende oplossingen, maar als je alles eens naar fabrieksinstellingen zet (of je hebt de kennis om er daarna wat in te gaan veranderen en weten waar je fout zit in je netwerk) en je volgt mijn Howto, dan moet je er toch vlot geraken lijkt mij...
Pagina: 1