Audio installatie voor Peugeot 206

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-06 12:57
Ik krijg zaterdag mijn Peugeot 206 en daar moet natuurlijk een mooi geluidje in komen :)

Na wat vragen en zoeken ben ik er achter gekomen dat het belangrijk is om het geluid voorin de auto te houden, ipv dikke speakers in de hoedenplank wat je veel ziet.

Wat ik in gedachten heb is om de voorste speakers in de deur te vervangen door een goede composet, een subwoofer in de kofferbak te plaatsen en dit aan te sluiten op een 4 kanaalsversterker. Dan kan ik de achterspeakers op de radio aansluiten, aangezien deze niet zo hard hoeven te spelen.

Als budget voor het geheel had ik maximaal 400-450 in gedachten all-in, dus met bekabeling en subwooferkist. Klussen kan ik zelf opzich wel (wooferkist maken), met wat hulp erbij, mocht dit goedkoper zijn.

Concreet mijn eisen:

- 16,5 cm composet voor in de voordeuren, liefst niet zo diep dat ik ze in de originele ophanging kan plaatsen
- 12" subwoofer + kist voor voornamelijk dance muziek (trance, hardstyle, hardcore van alles)
- 4 kanaals versterker welke de subwoofer + composet fatsoenlijk kan voorzien van prik.
- Benodigde kabels erbij (kan gewoon installatiedraad ook, mits dik genoeg?)

Ik hoef er geen decibeldrags mee te winnen, maar het moet strak en zuiver klinken en een redelijk volume halen.

Gekeken heb ik naar een complete JBL set bij rondevries.nl welke alles erbij levert en naar mijn mening is JBL kwalitatief wel oke voor het geld. Ook heb ik een aanbieding gehad voor de instaplijn van ground zero, de titanium lijn. Dit bestaat uit een woofer, composetje en een versterker voor een redelijke prijs. Draad + kist moet hier nog bij maar kan makkelijk binnen budget.

Zijn er nog andere goede alternatieven en/of mogelijkheden betreft de opstelling van de speakers en de speakerkeuze zelf? Ik ben helaas niet zeer goed thuis in de caraudio wereld, al heb ik gepoogd mij redelijk te verdiepen :)

Alvast bedankt! 8)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-05 10:41

BLN

Mijn ervaring na een aantal inbouwtjes is dat je, zeker met een wat oudere auto, veel aandacht moet besteden aan het stijf maken van je deurpanelen. Dus voorkomen dat ze gaan klapperen door het vermogen van je speakers.

Je wil dat het geluid van voren komt, dus ook dat lage stemmen van voren komen, en niet uit de achterbak. Je compo voor moet daarvoor dus best lage frequentie's weergeven, en daarbij wordt veel lucht verplaatst. Als je deurpaneel daardoor gaat klapperen/trillen wordt de beweging van de conus niet in geluid, maar in de beweging van dat paneel omgezet.

Ook is het nuttig om deur zo luchtdicht mogelijk te maken. Met behulp van dempingsmatjes bijvoorbeeld. Zodoende gaat je deurbak als een soort van kast werken, waardoor de luidspreker lagere tonen kan weergeven.

Doe je dit bovenstaande niet, dan ga je weinig verschil merken tussen een composet van 100 euro of van 300 euro. Ergo, je haalt uit een composet van 100 euro veel meer waar voor je geld als je dit doet.

Wat betreft de subwoofer, ik zou een 12 inch gepoorte sub nemen van bijvoorbeeld Ground Zero Radioactive. Met evt een ground zero versterkertje 4 kanaals.

Ik heb met jbl goede ervaringen hoor, maar bij ground zero heb ik altijd het gevoel meer waar voor m'n geld te krijgen.

Als je in ieder geval je deuren goed dempt, en je redelijk laat voorlichten over een composetje, dan kan je weinig meer mis doen.

succes

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Deze set heb ik aangeboden gekregen van Ground Zero

4x 75W RMS versterker GZTA4.120mk2 t.w.v. 169,-

16,5cm compo GZTC16mk2 t.w.v. 89,-

12” subwoofer (zonder kist) GZTW12mk2 t.w.v. 89,-

Gaat dit samen goed klinken?

Ik weet niet of ik hier in het oosten (omgeving Hengelo) de mogelijkheid heb deze te beluisteren. Ik heb wel een Media markt in de buurt waar ik JBL + andere merken kan beluisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-05 15:28
Ik zou een lijn hoger gaan zitten qua ground zero. Ik heb zelf ook de titanium lijn gehad en ben nu overgestapt op de radioactive lijn. Het scheelt in prijs vrij weinig maar qua vermogen en geluid hoor je wel merkbaar verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
De versterkers en subs zijn wel duur van de Radioactive line. Hoe gaat een versterker + sub uit de titanium line klinken met een coaxiaal setje of een composet uit de Radioactive line?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-06 19:07
wel okee, de titanium lijn is ook gewoon goed

maar Radioactive line is zijn geld echt zeker weten waard!

heb op dit moment een GZRA2200 versterker en 6x9 ovaaltjes uit de RA lijn!

heb destijds ook goed staan te luisteren bij de speaker boer, en daar kan je toch echt wel degelijk verschil horen tussen Titanium en Radioactive.

en wil je met die 4 kanaler 5 kanalen aangaan sturen?

of wil je alleen sub + achter aansturen dmv een amp en je compo op de radio.. of een andere combinatie?

laat jbl bij de mediamarkt maar liggen, om een of andere reden zijn de speakers die je daar koopt om te janken :(

en
NoepZor schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 11:48:
Deze set heb ik aangeboden gekregen van Ground Zero

4x 75W RMS versterker GZTA4.120mk2 t.w.v. 169,-

16,5cm compo GZTC16mk2 t.w.v. 89,-

12” subwoofer (zonder kist) GZTW12mk2 t.w.v. 89,-

Gaat dit samen goed klinken?

Ik weet niet of ik hier in het oosten (omgeving Hengelo) de mogelijkheid heb deze te beluisteren. Ik heb wel een Media markt in de buurt waar ik JBL + andere merken kan beluisteren.
als je die set zou aanschaffen hoe ga je dan de woofer aansturen?

[ Voor 48% gewijzigd door Reloader op 09-01-2009 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Reloader schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 12:33:

als je die set zou aanschaffen hoe ga je dan de woofer aansturen?
Gewoon zoals hij zegt in de TS, subwoofer en voorspeakers aan de versterker, de achterspeakers op de radio. Ik heb zelf ook een tijd zo rondgereden en het is een prima oplossing. Als de voorspeakers het toelaten (dus laag genoeg gaan) dan zou ik persoonlijk zelfs de achterspeakers geheel weglaten.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-06 19:07
sorry daar had ik even overheen gelezen!

en inderdaad een goede compo aansturen met een goede versterker zorgt voor een heel goed geluid, zeker icm een subwoofer! maar persoonlijk zou ik mijn ovaaltjes achterin niet willen missen. maar dat kan ook komen doordat ik geen echt super goede compo heb en dat mijn voorspeakers echt helemaal onderin bij mijn voeten zitten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:35
Show your I.C.E.

Daar zitten een aantal ICE freaks, die kunnen je vast op weg helpen.
Pagina: 1