samo schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 20:15:
Ik vind het zelf eigenlijk nog niet echt verhalend. Meer een bijeenkomst van mensen met een muziekinstrument, ik mis toch wel het doel, een gevoel van voor of na. Verhalend kan het dus sterker volgens mij. Ik mis denk ik vooral een context.
Ben ik met je eens ja. Het vertelt totaal geen verhaal met een begin en eind, ik vind het ook moeilijk om een verhaaltje te 'construeren' uit iets waar niet zo veel gebeurt.
Wat het hopelijk wel vertelt: touren is altijd pieken en dalen. De pieken zijn bijv. het optreden en de ongein die altijd wordt uitgehaald. De dalen: het eindeloze wachten, hangen, jezelf bezig houden enz. Dat laatste, daar gaan deze foto's over. Ik begrijp heel goed dat dit niet het meest aantrekkelijke onderwerp is, misschien is't helemaal geen goed onderwerp. Waarschijnlijk komt 't als geheel in m'n boekje wel wat beter tot z'n recht... (hopelijk

) daarin is dit 1 kant van het hele verhaal.
Terechte opmerking. Zelf vind ik dit ook niet altijd gepast hoor, maar misschien dat het volgende het kan uitleggen: Omdat ik zelf zo ongeveer crewlid van deze band ben heb ik ook zo gefotografeerd, de fotograaf is in dit geval geen onzichtbare toeschouwer maar een deelnemer. Bij de livefoto's zitten bijvoorbeeld ook wat foto's waar het onderwerp rechtstreeks in de lens kijkt. Of het een goede keuze is om 't op deze manier te vertellen ben ik nog niet helemaal uit... maar 't is iig een bewuste keuze mbt de selectie geweest

Leuk om je opmerkingen te lezen. Vooral over de compositie, omdat ik de laatste tijd helemaal niet meer zo let op (bewegings-on)scherpte of ruis enz, maar juist wel heel bewust de composities kies. Om bijvoorbeeld je oog het beeld in te leiden, dynamiek te tonen, diepte te geven of context toe te voegen. Ik moet wel toegeven dat ik daarbij meer let op zaken als licht en de kijkrichting dan dat ik let op de randen van 't beeld. 4 is wat dat betreft inderdaad een beetje jammer. Anderzijds, bijvoorbeeld foto #6, draait om die kerel in 't midden. Die 2 halve gasten heb ik er niet helemaal op gezet want daar zijn ze in dit beeld niet belangrijk genoeg voor, knip ik ze weg dan zit hij alleen aan de tafel... en dat was nou juist niet waar deze foto om draait. Hij zit lekker een jointje te roken en trekt zich niks aan van de anderen aan de tafel.
Grappig om te zien dat iedereen daar toch heel anders naar kijkt en op andere dingen let.
Belichting is ongeveer het volgende: lens op f/2.0, iso op 1600~3200, spotmeting, Av en dan met de belichtingscompensatie + als je een licht onderwerp hebt of - als je een donker onderwerp hebt.
Verder het middelste autofocuspunt (die is wèl heel goed bij de 5d

) en op RAW schieten.
Ik heb in lightroom wat meer contrast toegevoegd, met dodge en burn schaduwen en licht wat dikker aangezet. Vervolgens in photoshop met alien skin exposure 2 (geweldig pakket!) korrel en contrast toegevoegd. Ik geloof dat dit de tri-x 400 preset is. De ruis/korrel komt dus daar vandaan, m'n 5d is nog redelijk clean op dit formaat