Uitval beeld, kapot Asus A7V8X-X moederbord?

Pagina: 1
Acties:

• PeeFizz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-04 22:14
Beste tweakers,

Mijn schoonouders hebben een paar jaar oude pc, met daarin een AMD 3000+ op een Asus A7V8X-X moederbord. Sinds een maand of 2 gaat er iets mis met het beeld: de ene keer een zwart scherm en een monitor die op standby schiet, de andere keer een BSOD, weer een andere keer allerlei gekleurde blokjes...

Omdat ik vermoedde dat hun Ati 9600SE agp-kaartje de boosdoener was, heb ik allereerst alle directx opnieuw geinstalleerd, evenals de meest up-to-date drivers van deze kaart en van het moederbord. Dit hielp echter niet.
Ik heb er tijdelijk een oud Diamond S3 kaartje ingestoken, maar de klachten blijven exact hetzelfde.

Ik heb verder memtest laten draaien, maar met het geheugen blijkt niets mis te zijn. Ik vermoed dus dat het aan het mobo ligt. Kent iemand deze klacht, en is de oorzaak te herleiden? Zou het eventueel zinvol kunnen zijn een PCI-videokaartje aan te schaffen, of is die investering sowieso zinloos?

Bij voorbaat dank voor het meedenken!

• PhazeD
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-12-2025
Gaat er iets mis bij opstarten of gebeurt het tijdens het werken, dus als 'ie al een tijdje aanstaat?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens goed door.
Blijkbaar is een hardware onderdeel aan het overlijden. Je vermoedt dat dat het moederbord is, dan zou ik daar eerst eens gaan testen.

• PeeFizz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-04 22:14
Terw_Dan: Dank voor je reactie, de troubleshooter geeft me alleen weinig handreiking. In de bios staat vrijwel alles op stock-settings. Ik zal vandeweek de condensatoren op de plank eens bekijken, alleen vrees ik dat het ingeval dit het probleem is, voor mij snel ophoudt. Ik hoopte eerlijk gezegd op ervaringsdeskundigen die dezelfde problemen met dit bord hebben ervaren.

PhazeD: Het gebeurt na het opstarten, dus als ie al (een tijdje) draait, dit is echter willekeurig. De ene keer al na vier minuten, de andere keer na een half uur pas. Over het algemeen crasht het systeem echter als er meerdere vensters/taken tegelijk draaien...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ga eens hardware vervangen dan. Wil je weten wat er defect is dan moet je toch eea gaan uitsluiten.