Imo is de PayPal kopersbescherming niets meer dan een wassenneus voor grotere bedragen.
In 2005 op eBay US een Dell XPS laptop tekoop gezien voor $3000 (nieuwprijs in NL was 4500eur). Prijs was niet to good to be true, je ziet vaker Dell producten voor erg weinig op eBay. De verkoper had een feedbackscore van 25. Op diezelfde pagina stond nog eens vermeld dat er hier een PayPal kopersbescherming op zou zitten.
Ik koop deze laptop en betaal met PayPal, omdat mijn CC het niet toeliet om 3500$ dollar af te schrijven (koers dollar/euro was toen ook een stuk minder gunstig), heb ik handmatig vanuit mijn bankrekening gestort naar mijn PayPal.
Afin, 2 weken later nog steeds geen laptop mogen ontvangen. Verkoper reageert niet meer dus geschil bij PayPal ingediend.
Uiteindelijk ergens zon 6 tot 8 weken later krijg ik 350$ teruggestort

Volgens PayPal stond er geen saldo op het account van de verkoper (goh gek he), en zou dit zou het maximum bedrag zijn wat ik mag ontvangen uit de kopersbescherming. Zonder dat PayPal mij de gelegenheid bood om hierop te reageren werdt de case gesloten, en alle overige klachten werden direct afgedaan omdat de case gesloten was. Na een moeizaam telefonisch contact werd me gewezen op de algemene voorwaarden van het kopersbescherming programma. Die link was zo diep verstopt op hun site, dat de medewerker mij uiteindelijk de gehele URL telefonisch letter voor letter heeft moeten spellen.
Wat was nu het geval, in die kleine lettertjes staat een berg voorwaarden, om aanspraak te maken op
volledige kopersbescherming moet de verkoper moet minimaal xxx feedback score hebben, niet gehacked zijn en zodoende meer van dat soort uitzonderingen. Mijn terugbetaling van 350$ was gebaseerd op het
vermoeden van PayPal dat het account gehacked zou zijn. Dat stond namelijk ook in deze voorwaarden, het is aan PayPal te bepalen of een account wel of niet gehacked is. En jah, tegenspraak is niet mogelijk.
Achteraf gezien was dit gewoon een bewuste oplicht aktie geweest van deze verkoper, de XPS laptop heeft hij na mij nog eens 2x verkocht. Zijn opgebouwde feedback score was gebaseerd op verkoop van kleine prulletjes (aan vrienden?) En uiteraard geeft eBay/PayPal geen adres informatie zodat ik geen strafrechterlijke aangifte kon doen. Sinds dien betaal ik alleen nog maar via PayPal vanaf mijn CC.