Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[VISTA] Hibernate schakelt bootloader uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

ik heb twee vista 64 bit draaien, 1 voor me werk, 1 om op de gamen (dit is een hele uitgeklede en getweakte versie, me werk OS heeft gewoon alles erop en eraan).

Omdat ik tijdens het werken graag ff tussendoor een spelletje wil doen was ik van plan me werk-OS te hibernaten en dan te booten naar de Game-OS. Na het spelen restart ik de pc en kan ik weer verder met me werk.

Om problemen te voorkomen wordt tijdens het hybernate proces de bootloader uitgeschakeld en is het dus onmogelijk om naar de andere OS te booten. Toch zou ik dit graag willen. Ik heb geen gedeelde schijven tussen beide OS: 3 partities

#1 Game-Vista + Games
#2 Werk-Vista
#3 Werk-Data.

tijdens het gamen is allen partitie 1 ingeschakeld en tijdens het werken 2 en 3.
Er is dus geen mogelijkheid dat er gerommeld wordt in de bestanden van de 'slapende' vista.

Is dit nou mogelijk of niet? en zo ja, op welke manier?

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:09

ByteDelight

Retro computing is alive!

Mij is dit op verschillende computers ook al eens opgevallen.

Hybernate is energie-status S4, en ik vermoed dat de BIOS specifieke handelingen uitvoert afhankelijk van de energie-status waar de computer in is.
Dus ik vermoed dat het ofwel niet mogelijk is om dit te omzeilen, ofwel het oneigenlijk gebruik van de bios is.

Hoe dan ook ben ik benieuwd of het kan.
Heb je al gezocht op Google misschien? Iets als: 'get around hybernate with multiple os' o.i.d.?

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 14:53:

Is dit nou mogelijk of niet? en zo ja, op welke manier?
Dat gaat je alleen lukken met twee fysiek gescheiden schijven :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie snelle reacties!

@ bverstee: Ik heb via google met verschillende termen gezocht. ("bypass hybernate on dualboot", "dualboot Vista hybernate" enz) Maar je treft dan veel fora waar mensen wordt aangeraden het niet te doen omdat het gevaarlijk wanneer je bestanden gebruikt uit een 'slapend' OS... Dat soort adviezen maakt je weinig wijzer:p

@alt-92: Ik heb nog een 160GB schijf liggen, moet voldoende zijn voor de game-schijf denk ik.. Kun je het iets verder toelichten? Is het dan zo dat een verse installatie van vista het OS op de andere schijf niet ziet en daarom niet opneemt in de bootloader ofzo? Op die manier zou je met het handmatig actief maken van een schijf volgens mij moeten kunnen switchen?
Waarom zijn gehidede partities niet voldoende?

Verwijderd

Topicstarter
kheb zojuist een tweede versie van vista op een (fisiek) andere schijf geinstalleerd. Maar op het moment dat ik die in hibernate stand zet, kan ik niet meer in mijn bios komen om in te stellen vanaf welke schijf hij moet booten. Vervolgens start hij gewoon de 'gehibernate' vista op...

schiet nog niet zo op dus..

Heb ook geprobeerd om Ubuntu te installeren om te kijken of ik daarmee GRUB kan gebruiken. De installaties liepen allemaal vast (8.10, 8.04 en 7.10) Dit komt waarschijnlijk door mijn hd4850, althans ik heb daar veel problemen over gehoord/gelezen hier en daar.

wie kan mij verder helpen?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 23:00:
kheb zojuist een tweede versie van vista op een (fisiek) andere schijf geinstalleerd. Maar op het moment dat ik die in hibernate stand zet, kan ik niet meer in mijn bios komen om in te stellen vanaf welke schijf hij moet booten. Vervolgens start hij gewoon de 'gehibernate' vista op...

schiet nog niet zo op dus..
Je zou dan de schijf die je niet gebruikt uit moeten schakelen (de controller uitzetten), en dan pas de installatie doen.
Dan heeft elke installatie z'n eigen bootloader, zonder te kijken naar de andere schijf.
Normaal gesproken is dat hetzelfde effect als het daadwerkelijk uit de PC halen van je HDD - ik heb dat vaak zat op m'n laptop zo gedaan, en je BIOS zul je altijd in kunnen als je snel genoeg bent ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
hmmm de controller moet dus worden uitgezet voordat vista wordt geinstalleerd? volgens mij heb ik nu hetzelfde effect, want ik heb de eerste installatie gedaan zonder de nieuwe schijf erin.

De tweede installatie heb ik gedaan zonder de 1e schijf erin... Ik krijg nu ook geen vista bootloader meer te zien, en als ik via de command prompt de gegevens van bcdedit bekijk zie ik dat ook de OS maar 1 installatie ziet.

De bios niet kunnen gebruiken lijkt me ook zeer onwaarschijnlijk, maar het gebeurt toch echt recht voor me neus. Wanneer de pc in slaapstand staat geeft de bios ook niet aan dat ik op DEL moet drukken om naar de setup te gaan. (Ik heb geen full-screen bios logo tijdens de startup, dus ik krijg echt alles te zien). En wanneer de OS gewoon is afgesloten heb ik tijd genoeg om op DEL te drukken....

het gaat mijn kennis even te boven...

Verwijderd

Topicstarter
misschien wel handig om eens wat van me systeem zelf te melden =P

MSI P43 NEO-F
E8400
Disk 1 WD Caviar 640GB SATA
Disk 2 Barracuda 160GB SATA
4GB OCZ DDR2
Gygabyte HD4850

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-11 22:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het punt dat je met een dualboot op een schijf (of een MBR eigenlijk) van windows systemen niet de andere kan opstarten omdat de eerste in hibernate staat, is geen optie in het BIOS of wat dan ook. Er wordt een entry in je bootloader gezet om direct het hibernate bestand te herstellen. Ik kan bijvoorbeeld wel met Linux en Windows beide op hibernate zetten zonder problemen (hoewel Linux gaat zeuren bij het booten als er een gehibernate windows is ivm niet correct unmounten van de partities).

Je zal dus misschien moeten kijken naar een vervangende bootloader, of idd booten van een fysiek andere schijf.
Voor het installeren op een andere schijf kan je een paar dingen doen. Eerste is de controller uitschakelen. Tweede is gewoon de schijf afkoppelen (stroom of data, of beide). Je kan daarna dmv een toets het boot menu van je BIOS krijgen en een schijf selecteren (doe ik nu ook als ik naar Windows wil, staat niet in mijn Linux boot loader ivm andere schijf).

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik denk dat je een andere bootloader moet gebruiken. Dus niet die van Windows, maar bijv. Grub (zit bij de meeste Linux-distro's). Als je Grub zo instelt dat ie beide windows-installaties afzonderlijk kan booten dan moet de ene install gewoon kunnen draaien als de andere gehibernatete is.

Dit heeft volgens mij verder niks met het bios of een energiestatus te maken. Hibernate is gewoon pc helemaal uit. In de bootloader van windows wordt dan ws. een parameter oid 'hibernate' op 1 gezet, waardoor die direct weer terug komt uit hibernate. En dat wil je juist niet.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb beide vistas (per toeval) op verschillende schijven geinstalleerd terwijl er aldoor slechts 1 schijf was aangesloten. De windows bootloader verschijnt ook niet, dus de installaties moeten in principe goed zijn. Ze zijn iig zo zoals Hero het voorstelt.

Ik dacht gewoon te kunnen switchen van OS door in me bios de andere schijf als boot schijf te kiezen. Maar zoals ik zei kan ik daar niet komen zodra er een VIsta in hibernate staat. Tijdens het opstarten verschijnt de regel onder in beeld niet meer waarop zou moeten staan "Press dell key to enter Setup Menu, F11 to enter Boot menu"
Zie een filmpje wat ik heb gepost via me nieuwe C702 (blijft mooi speelgoed). Onderin verschijnt helemaal niets... en ik kan drukken wat ik wil, maar hij crosst gewoon door naar de gehibernate vista....
http://foxcay462.blogspot.com/

Verder wilde ik het ook met GRUB proberen, maar omdat ik geen verstand heb van linux wilde ik het eerst proberen met UBUNTU, daar zit het immers in (toch?).. Maar die installatie liep op niets uit. Ik kwam niet verder dan de initramf tijdens het opstarten... (Ubuntu 8.10, 8.04 en 7.10)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er nu 1 schijf uitgetrokken en opgestart naar 1 vista,
versvolgens in hibernate gezet,
wederom waren er geen mogelijkheden om de setup in te gaan dan wel naar het boot menu te gaan.

Is het mogelijk dat me bios controleerd of er een OS in in slaapstand staat, en zo ja dat hij de opties blokkeerd om fouten te voorkomen? Dan wordt een dualboot (vista-vista) met hibernatemogelijkheden nog een hels karwei.

@ Hero:
Gebruik jij in je dual boot ook windows Vista? Ik heb hier namelijk met XP geen problemen mee gehad..

nu eens kijken wat hoe hij reageert als ik een gehibernate disk omruil voor een afgesloten disk..

• Palomar
  • Niet online
nee, bios controleert dat niet. Het probleem is hier dat er alleen een bootloader staat op de 1e schijf. Als je die eruit trekt zit er geen schijf meer in je systeem die kan opstarten. Wat je dan nog beter kan doen is om de beide Vista's afzonderlijk te installeren (dus met enkel die schijf ingeplugd waarop je installeert). Daarna kun je beide schijven weer inpluggen en in het bios wél kiezen vanaf welke schijf je wilt opstarten (vaak is dat F11). Je krijgt dan geen bootmenu meer van windows.

Misschien dat je je huidige 2e schijf ook nog wel bootable kunt maken dnv, de recovery console.

[ Voor 12% gewijzigd door Palomar op 08-01-2009 00:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het wordt nog leuker!

Als ik een schijf (met daarop vista) hibernate, vervolgens loskoppel en een normaal afgesloten vista aankoppel laat het bios me nog steeds niet toe om een boot device te kiezen of naar de setup te gaan. Vervolgens geeft hij de opdracht terug te keren uit slaapstand, maar vista vindt geen hibersys file en komt dus met de bootloader. (Deze heb ik nog niet eerder in beeld gehad). Hier kan ik alleen kiezen uit de enige OS die op die schijf staat...

ik begrijp er niets van..

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 00:10:
Is het mogelijk dat me bios controleerd of er een OS in in slaapstand staat, en zo ja dat hij de opties blokkeerd om fouten te voorkomen? Dan wordt een dualboot (vista-vista) met hibernatemogelijkheden nog een hels karwei.
Mijn MSI moederbord (P35 Neo2-FR) doet dit in ieder geval. Zowel met Vista Home Premium als Windows XP Home.

Verwijderd

Topicstarter
@ Palomar

Ik heb vista1 op schijf 1 geinstalleerd terwijl alleen schijf 1 was aangekoppeld.
Ik heb vista2 op schijf 2 geinstalleerd terwijl alleen schijf 2 was aangekoppeld.

ik kan naar allebei de schijven booten, (ook als ze allebei zijn ingeplugd, maar ook naar vista1 als alleen 1 is aangekoppeld en datzelfde voor 2).

Wanneer ik normaal restart kan ik namelijk in me bios een boot device kiezen om naar te booten.. maar wanneer er 1 in hibernate staat kan ik daar niet meer bij.

• Palomar
  • Niet online
Wat heb je eigenlijk voor systeem (moederbord)? Want misschien dat daar wel een of andere nieuwe techniek in wordt gebruikt die ik niet ken ;) MAar vooralsnog ben ik van mening dat een bios niet weet dat het OS in hibernate staat (zou mooie boel zijn, als je die schijf kwijtraakt zou je nooit meer je pc kunnen gebruiken...)

[edit] zie dat je dat al had vermeld.

[ Voor 5% gewijzigd door Palomar op 08-01-2009 00:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 00:18:
[...]

Mijn MSI moederbord (P35 Neo2-FR) doet dit in ieder geval. Zowel met Vista Home Premium als Windows XP Home.
aangezien ik een MSI p43 Neo-F heb zal dat dus ook bij mij aan het moederbord liggen... Ik vind nou niet echt dat je dat een 'extra-tje' mag noemen... heb je enig idee of en hoe dat uit te schakelen is?

• Admiral Freebee
  • Niet online
Palomar schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 00:20:
Wat heb je eigenlijk voor systeem (moederbord)? Want misschien dat daar wel een of andere nieuwe techniek in wordt gebruikt die ik niet ken ;) MAar vooralsnog ben ik van mening dat een bios niet weet dat het OS in hibernate staat (zou mooie boel zijn, als je die schijf kwijtraakt zou je nooit meer je pc kunnen gebruiken...)

[edit] zie dat je dat al had vermeld.
En toch mag je op DEL rammen tot je een ons weegt maar je geraakt niet in het BIOS als je naar S4 hibernate hebt afgesloten. Het werkt volgens mij wel als je een andere schijf aansluit maar dat weet ik niet meer zeker.

Ik weet niet hoe je het moet uitschakelen helaas :P Ik vind het ook erg vervelend.

[ Voor 8% gewijzigd door Admiral Freebee op 08-01-2009 00:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
[b][message=31309065,noline] (zou mooie boel zijn, als je die schijf kwijtraakt zou je nooit meer je pc kunnen gebruiken...)
Zie hierboven, dat heb ik zojuist geprobeerd...

"Het wordt nog leuker"

dan laat hij me nog steeds niet toe in het bios menu, en crashed hij vervolgens naar de bootloader van vista. (Met veilige modus ed)

Andersom: situatie: hibernaten, loskoppelen, andere schijf eraan, opstarten afsluiten, loskoppelen ene schijf er weer aan, pc aan:

nu kan ik wel in BIOS Setup komen, en boot menu, en vervolgt hij zijn weg om uit hibernate terug te komen.
vervolgens crashed hij wel tijdens het opstarten van windows... en vindt ik het net ff teveel handelingen om het hibernaten 'handig' te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 00:23:
[...]

En toch mag je op DEL rammen tot je een ons weegt
wel goed voor de lijn, zeker zo na de feestdagen....

maar natuurlijk erg frustrerend.. Ben toch enigzins blij dat ik niet het enige 'slachtoffer' ben..

• Admiral Freebee
  • Niet online
Kan je dan niet gewoon je werk OS virtualiseren in je game OS? Is dat geen makkelijkere oplossing voor jouw probleem?

Verwijderd

Topicstarter
Ondertussen begint dat een optie te worden denk ik. In eerste instantie leek dit me een van de eenvoudigste en toch ook wel handige oplossingen (behalve de wat lange laadtijd tussen het switchen). Maar omdat dit door alles steeds moeilijker te realiseren wordt moet ik maar eens naar een VM kijken..

maar daar weet ik niet zoveel vanaf en heb ik ook niet zoveel ervaring mee.

Een aantal vraagjes daarover:

Als ik me werk OS opstart in een VM in me game OS, en ik ga lekker aan het werk met CAD programma's ed. (ik neem aan dat dat gewoon kan?) gebruikt dat volgens mij vrij wat van me pc. Om dan te gamen moet ik VM dan ook in een soort slaapstand zetten zeker? Is dat mogelijk?

Zie je al je (eigen) hardware in een VM?

In me game-OS is alle beveiliging uitgeschakeld, en maak ik vrijwel geen gebruik van internet. In de werk/normaal gebruik OS wil ik oa downloaden, en internetten. Krijg ik dan geen beveiligingsproblemen als me parent OS niet goed beveiligd is? Virussen/Trojans ed.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2009 00:49 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
Een virtual machine kan je ook gewoon in slaapstand of standby zetten ja. Je kan hem zelfs gewoon pauzeren met behulp van de software en erna terug verder gaan.

Verder zie je niet al je eigen hardware nee. Printers, je muis en je toetsenbord zal nog gaan maar bijvoorbeeld 3D acceleratie kan alleen maar op een basisniveau (dus gamen in een virtual machine zit er niet in). Ik ben niet zo bekend met CAD programma's en of ze je videokaart gebruiken om het proces te versnellen maar mogelijk zijn de opties daarin nogal beperkt.

Verwijderd

Topicstarter
ah ok,

en je was me net voor, heb nog een laatste vraag gesteld mbt de beveiliging

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-11 22:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 00:10: @ Hero:
Gebruik jij in je dual boot ook windows Vista? Ik heb hier namelijk met XP geen problemen mee gehad..

nu eens kijken wat hoe hij reageert als ik een gehibernate disk omruil voor een afgesloten disk..
Ik wil geeneens Vista. Ik heb XP en Ubuntu 8.10 op m'n laptop als dualboot, op mijn pc heb ik die als losse boot (elk een eigen harde schijf). Zodra 9.04 uit is, gaat mijn laptop clean en komt er alleen nog maar ubuntu op te staan. Mijn pc gaat later over, als ik echt alles zonder windows kan doen (momenteel nog een of twee programma's die niet (goed) werken in wine).

Commandline FTW | Tweakt met mate

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik zie dat er wederom verwarring ontstaat over STR/Suspend en STD/hibernate...
Valt me tegen hier.

sluimer/sleep = STR oftewel suspend to RAM. Dan ga je inderdaad niet een ander os kunnen kiezen.
Bovendien: je RAM zit vol met OS 1, en jij wil dan opeens OS 2 gaan starten?
No can do ;)

Hibernate, STD (suspend to disk) zet je PC ook echt bijna uit, maar laat je wel de BIOS zien en dus heb je daar ook de gelegenheid om via een controllerwissel de bootschijf te wijzigen.

Ergo: je haalt de verschillende modi door elkaar :)

Verwijderd

Topicstarter
hmmm, ok ik dacht dat je het verschil tussen str en std ook van buiten de pc zou kunnen zien. De pc gaat helemaal uit (voor zover ik dat kan zien natuuurlijk, Fans, Leds, HDD's.. Maja ram kan ik onmogelijk checken). En hij is vrij lang bezig met 'Windows hervatten", dus ik nam aan dat hij dan zijn geheugen volschrijft vanaf de schijf..

Ik kende alleen de afkortingen STR en POS, en stond er verder niet bij stil dat de R voor Ram stond..

nou maar even op zoek of me systeem ook STD ondersteund.

Als ik meer weet, of er niet uitkom ben ik zo weer terug =P

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2009 09:15 ]

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-11 20:57

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Als je host niet goed beveiligd is, is het sowieso een probleem, maar andersom (mits je je netwerk en andere PC's goed beveiligd hebt, of helemaal niet bridged) is zo veilig als wat.
(leuk om te virussen en vieze scriptjes te testen).
Maar ik moet nog een virus tegenkomen die IN de VM gaat zitten, meestal is het alleen de exe van het programma wat geïnfecteerd wordt.
Het is wel aan te raden om de guest op meerdere plaatsen op te slaan, voor het geval dat de VM corrupt raakt, of geïnfecteerd wordt.

Om je werk OS te virtualiseren kan je VMware vCenter Converter gebruiken om van fysiek naar virtueel om te zetten.

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

• Admiral Freebee
  • Niet online
alt-92 schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 08:33:
Valt me tegen hier.

sluimer/sleep = STR oftewel suspend to RAM. Dan ga je inderdaad niet een ander os kunnen kiezen.
Bovendien: je RAM zit vol met OS 1, en jij wil dan opeens OS 2 gaan starten?
No can do ;)

Hibernate, STD (suspend to disk) zet je PC ook echt bijna uit, maar laat je wel de BIOS zien en dus heb je daar ook de gelegenheid om via een controllerwissel de bootschijf te wijzigen.

Ergo: je haalt de verschillende modi door elkaar :)
Ik gebruik de termen toch niet door elkaar hoor. Ik praat wel degelijk over STD, hibernate, S4, hoe je het wil noemen. En dan geraak ik niet in mijn BIOS. Ik krijg wel het POST scherm en er staat "Press Del to enter setup" maar het werkt gewoon niet. Als ik dan normaal reboot of ik sluit de PC eens normaal af, dan gaat het wel.

En aangezien de TS ook een MSI moederbord uit dezelfde generatie heeft zou het mij niets verbazen mocht het bij hem hetzelfde zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Admiral Freebee op 08-01-2009 09:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 08:33:
Valt me tegen hier.
Ik kom hier ook op terug, volgens mij wordt sinds W2K ook een OS-gestuurde hibernate/sleep ondersteund. Ik enable eerst de hibernate functie door de powercfg /h ON wat ervoor zorgt dat er een mogelijkheid 'sluimerstand' verschijnt (Ja de nederlandse vertalers hebben de termen in vista door elkaar gegooid) en de hibersys file wordt gemaakt.

De hibersysfile hoort wel degelijk tot de S4 mode... evenals de term sluimerstand (in vista), en dus zou hij gewoon in STD stand moeten gaan slapen...

is er een manier om terwijl de pc uit staat te checken of hij in S3/S4 stand staat? Behalve de stroom eruit te trekken?..

• Admiral Freebee
  • Niet online
Vista gebruikt standaard wel een soort hybride slaapstand geloof ik. Daarin wordt een image van het geheugen weggeschreven naar de schijf maar het geheugen blijft ook stroom krijgen. Als de stroom dan niet onderbroken is geweest kan je snel opstarten vanuit het geheugen en anders valt hij terug op de image op de schijf.

Dus het kan zijn dat je PC toch ook in S3 staat. Maar ik weet niet meer of Vista dit deed bij het sluimerstand commando of alleen bij het slaapstand commando :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in de bios ACPI instellingen (waar ik alleen kan kiezen tussen S1 en S3) S1 aangevinkt, gerestart en op de standby knop gedrukt: Systeem gaat in laag energie verbruik, maar bijna alles blijft aan (incl casefans ed).

vervolgens ingesteld op S3, gerestart en op standby knop gedrukt. Nu gaat de pc helemaal uit (naar het schijnt) en is bijna direct beschikbaar wanneer ik op de aanknop druk. (STR dus).

Wanneer ik kies voor sluimerstand in vista dan gaat de pc ook helemaal uit, maar wanneer ik hem dan opstart is hij zo'n 2 minuten bezig om "Windows te hervatten" Dit kan dus alleen een keiharde S4 STD stand zijn als je het mij vraagt...

En in dat geval wisten wij (Admiral Freebee en ik) toch echt waar we het over hebben Alt-92.....

@ Alt:92
je gaf een toch enigzins hoop door te doen alsof ik het zelf niet goed doorhad, maar alles wijst erop dat het echt de STD mode is waar de pc in staat... en dan is het dus met mijn moederbord niet mogelijk om in de bios te komen....

Blijft raar dat daar verder vrijwel geen documentatie over te vinden is..

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2009 10:02 ]

• Palomar
  • Niet online
Hoe zet jij je pc eigenlijk in hibernate? Heb je daar een bepaalde knop voor ingesteld die specifiek de hibernate-functie aanroept? Of druk je gewoon in het startmenu op de 'sleep'-knop? Want het is, zoals alt92 al aangeeft, wel van belang dat we het over hetzelfde hebben. De sleep-knop in het startmenu is NIET hibernate, maar een combinatie van standby en hibernate.

In de energie-opties van Vista zit een instelling dat je kunt kiezen wat de knoppen op je pc doen. Stel hier eens in dat de aan/uit-knop van je pc zorgt voor 'hibernate' en druk op de aan/uit-knop. Dan weet je zeker dat alleen hibernate wordt gebruikt en niet iets anders. Ik krijg nl. ook het vermoeden dat S3 en S4 door elkaar worden gehaald. Ik blijf het nl. heel vreemd vinden dat je bios op een of andere manier gelockt zou zijn als je kiest voor hibernate. Dat is helemaal niet logisch. Alleen bij standby/S3 is dat (min of meer) het geval.

[ Voor 12% gewijzigd door Palomar op 08-01-2009 11:23 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
Palomar schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 11:22:
Ik blijf het nl. heel vreemd vinden dat je bios op een of andere manier gelockt zou zijn als je kiest voor hibernate. Dat is helemaal niet logisch. Alleen bij standby/S3 is dat (min of meer) het geval.
Ik draai Windows XP en ik ben er zeker van dat mijn computer niet in een hybride slaapstand gaat. Het is gewoon S4 en ik geraak echt niet in mijn BIOS als ik van daar terug opstart. Ik vind het ook heel bizar maar het is wel de realiteit :)

• Palomar
  • Niet online
aha ok.. S4 is op zich ook een aparte energiemodus, dus in theorie zou het bios hier anders mee om kunnen gaan, wat dus kennelijk ook gebeurt. Dikke pech dus met zo'n moederbord en veel succes verder :+

Verwijderd

Topicstarter
Dikke pech is het enige wat ik erover kan zeggen.. heb een ticket geopend bij MSI, ben benieuwd of ze me kunnen vertellen waarom ze het onmogelijk hebben gemaakt...

jullie horen van me, en bedankt voor jullie hulp!

• Palomar
  • Niet online
Je zou alleen misschien nog even in het bios 'quick boot' (oid) uit kunnen zetten. Door de POST heengaan duurt dan wel wat langer, maar misschien dat daarmee ook de 'S4-lock' uitgezet wordt (want ik neem aan dat ze de boel 'locken', zodat je nog sneller vanuit S4 op kunt starten).

Verwijderd

Topicstarter
goeie tip! ik laat het zsm weten

edt:
Helaas het mocht niet baten...

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2009 12:54 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
Palomar schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 12:07:
Je zou alleen misschien nog even in het bios 'quick boot' (oid) uit kunnen zetten. Door de POST heengaan duurt dan wel wat langer, maar misschien dat daarmee ook de 'S4-lock' uitgezet wordt (want ik neem aan dat ze de boel 'locken', zodat je nog sneller vanuit S4 op kunt starten).
Ik denk dat ze het blokkeren zodat je geen wijzigingen kan maken waarmee het OS niet overweg kan omdat hij uit S4 komt. De opstarttijd van de POST is gelijk.

Verwijderd

Topicstarter
ik kreeg op t msi forum een bevestiging van onze begindingen:
Jack The newbie schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 13::34:

Yeah, I just tested around with this on my P45 Platinum. When the system into the S4 State, some sort of CMOS flag seems to be set that tells the BIOS to skip the DEL/F11 prompt and automatically gives back control to the last active hard drive to resume from Hibernation. The message to hit DEL to enter BIOS setup or F11 to access the Boot Menu does not even appear.

However, if you put the system into the S4-State, turn off/unplug your PSU and Clear CMOS, you can enter BIOS again to load Default values and/or to load your custom settings. When you hit F10 to save & exit and the system restarts, the DEL/F11 prompt is there again. It is then possible to access the drives via the BIOS Boot Menu (F11) and if the drive that holds the memory image is selected, the system properly resumes from the S4-state.

Of course, I am not trying to tell you to clear CMOS whenever you want to do what you want to do, but at least this is a workaround and it shows that this is a BIOS/CMOS matter. In my experience, the CMOS Flag (or whatever you want to call it) is a common procedure on many boards to make resuming from the S4 state a matter that functions analogous to the S1/S3 resuming procedure (even though this is not entirely necessary).

If the manual S4-Resuming thing is really that important to you, my suggestion would be to contact MSI Technical Support and request a Costum BIOS Release that skips the CMOS Flag (or whatever that should be called) that shuts off the DEL/F11 prompt when the system is restarted from S4. However, I cannot promise you that they will provide you with such a Custom BIOS as this kind of S4 handling is very special and I doubt that there are very many other users/customers out there that really need the system to behave that way. In any case, you can try at least and see what they say.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb contact op genomen met de customer service van MSI,

ik geef het verder weinig kans maar er is een spreekwoord dat luidt:
Niet geschoten....... en maak m maar af.

Nu afwachten op hun reactie..

• Palomar
  • Niet online
Mocht MSI niet meewerken dan kun je misschien nog kijken naar een instelling in windows of een apart tooltje dat ervoor zorgt dat er GEEN S4-commando naar het bios gaat na het hibernaten, maar gewoon S5 of een reboot-commando. Geen idee overigens of zoiets bestaat of dat het uberhaupt technisch mogelijk is....

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ah.
Verklaart wellicht wel waarom het op mijn oude laptop én mijn oude desktop wel zo werkte :)
Maar op m'n laptop trok ik gewoon de HDD eruit en gooide er de andere in.
Zonder problemen overigens: als ik de XP HDD die in hibernate stond er weer in stopte hervatte die gewoon normaal.

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:08
Het bios lijkt inderdaad zoals hierboven geschreven gemanipuleerd te worden een bepaalde stap over te slaan (zoals het aanpassen van de bios). Je kunt hier niet veel tegen doen behalve de stekker uit het stopcontact halen en er weer instoppen. De enige oplossing die ik zie dat hiervoor zou kunnen werken is gebruik maken van GRUB om windows te starten. Aangezien vista (en overigens xp ook) het boot menu niet laat zien als er een hibernate gedaan is. Het is alleen wel een heel karwei, aangezien je er een aparte partitie voor je grub config voor nodig hebt.

Verwijderd

Topicstarter
@ alt-92:

Ik heb er op me laptop ook geen problemen mee.. heb 2 partities geklust 1 win XP, 1 bootmagic + automatische herstelpartitie (met een zelfgemaakte image + unattended install van programma's)

@ Deikke

Op zich heb ik veel werk er wel voor over, maar dan wil ik eigenlijk wel eerst zeker weten dat het gaat werken. Het lijkt er namelijk op dat het BIOS echt merkt dat het systeem in S4 wordt gezet en daar op reageert door 'S4-switch' om te gooien. Dit wordt niet in de bootloader opgenomen want wanneer ik 1 schijf in S4 zet en die wissel voor een normaal afgesloten (S5) schijf, dan geeft me BIOS me nog niet de mogelijkheid om het boot-menu in te gaan. En dat terwijl er een S5 schijf in zit en hij daaruit niet kan opmaken dat hij een S4-schijf moet opstarten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb verder geen ervaring met GRUB maar weet wel dat Vista geen gebruik meer maakt van de boot.ini file, maakt dat de configuratie van GRUB niet veel moeilijker?

Verwijderd

Topicstarter
MSI schreef:
Thank you for contacting MSI Technical Support.

We feel so sorry that the pc can only resume from s4 mode to the status just before you entered the s4 mode.

Best regards,
MSI Technical Support Team
tsjoh, dat schiet natuurlijk weinig op...

• Palomar
  • Niet online
:D (sorry)

Verwijderd

Topicstarter
=P Maar ik geef niet op hoor!

gewoon nog maar eens dezelfde vraag gesteld, want dit is natuurlijk geen antwoord..
Pagina: 1