Toon posts:

center speaker of subwoofer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om deze week een nieuw paar speakers aan te schaffen van het merk B&W. Mijn budget is ongeveer 1000 euro. Dit zijn mijn opties:

1. 1 paar B&W 684:1000 euro
2. 1 paar B&W 685 met FS700 stands: 900 euro
3. 1 paar B&W 685 zonder stands (gaat dan op ikea kastje) + 1 center speaker (HTM62): 1000 euro
4. 1 paar B&W 685 zonder stands (gaat dan op ikea kastje) + 1 subwoofer ASW 608: 1050 euro
5. 1 paar B&W 685 zonder stands en BK XLS200 http://www.bkelec.com/HiFi/Sub_Woofers.htm subwoofer: 900 euro
6. 1 paar B&W 685 met FS700 stands en BK XLS200 subwoofer: 1200 euro

De vraag is welke jullie zouden kiezen. Dat het de B&W 6 serie wordt (hier te bekijken http://www.fransvaneeckhout.be/bw/600-nieuw.htm) staat al vast wegens voor mij de goede combinatie van geluidskwaliteit (alvast in de toonzaal) en esthetiek. Mijn situatie:

- 50 procent muziek, 50 procent film
- kamer: 4 meter op 12 meter, maar enkel de eerste 5 meter van die 12 is zithoek. De speaker sturen hun geluid over de 4 meter breedte, niet over de 12 meter.
- Alles wordt aangestuurd door een Arcam AVR-280 http://www.arcam.co.uk/prod_diva_AVR280_intro.cfm

De vraag komt dus voornamelijk neer op hetvolgende:

a. Is een subwoofer belangrijker dan een center om eerst toe te voegen aan een home cinema set. (belangrijkste punt denk ik momenteel)
b. Om esthetische redenen zou ik de ASW 608 verkiezen boven de KB XLS200, maar ik heb wel gehoord dat de geluidskwaliteit van de 2de beter is (en goedkoper) - het hangt er natuurlijk vanaf hoeveel beter. Iemand een idee?
c. De stands vind ik erg mooi van B&W, maar ook erg duur (300 euro voor een paar). Iemand die andere mooie stands kent?
d. In de UK kost een volledige 685 cinema maar 1200 euro http://www.hifigear.co.uk...t_id=4539&category_id=596, hier tegen de 2000 euro. Spijtig genoeg leveren de UK shops geen B&W hier. Kent iemand een uitzondering?

Bedankt voor jullie mening!!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2009 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:10
Verwijderd schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 12:42:
a. Is een subwoofer belangrijker dan een center om eerst toe te voegen aan een home cinema set. (belangrijkste punt denk ik momenteel)
Wat voor surround sound belangrijk is: dat de speakers qua klankkleur gelijk zijn. Als dan geluid van links-voor naar rechts-voor gaat hoor je geen overgang van de ene naar de andere speaker - het is dan een goed rondlopend geheel.
Dat kan een reden zijn om voor de center te kiezen. Over een jaar of zo zou de huidige serie misschien niet meer verkrijgbaar zijn en wordt het lastig om een goede gelijkklinkende center te vinden, terwijl het voor de subwoofer niet zoveel uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wel, volgens de leverancier zou de huidige 6 serie toch nog zeker een jaar of 3 moeten meegaan, en bovendien zullen ze tegen dan wel vaak 2de hands te vinden zijn (zoals de vorige 6 serie nu vaak te koop wordt gesteld). Denk je dat je meer hebt qua filmbeleving aan een goede center van dezelfde serie, of aan een subwoofer, wetende dat het stereo paar vooraan zeker van goede kwaliteit is? Kan een goed stereo paar de center opvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:45

JT

VETAK y0

684 met center geen optie? Dan kan je voorlopig wel even zonder subwoofer. Of 686 met center en sub? Ik denk dat de 685 zonder sub een beetje een gemis zal worden aan bas.

[ Voor 39% gewijzigd door JT op 07-01-2009 15:33 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:37
Bij films ga je zeker de subwoofer missen met de 685. Daarom zou ik waarschijnlijk gaan voor optie 4 of simpelweg met optie 1.

Die 684's kun je later uitbreiden met een center, sub en 2x 685. En je zit nu niet met stands. Wie weet breid je later wel uit met 2x 683's, centertje en sub ;)

a: Een subwoofer ga je missen, deze draagt bij aan de muziek en filmweergave. Als je nu toch nog niet met surroundsound zit, mis je die center nog niet.

b: Moeilijk, moeilijk... brullende bas is niet de bedoeling. De subwoofer moet goed aansluiten bij de speakers. De B&W zal dit sneller doen, die andere moet je waarschijnlijk een tijdje aandachtig finetunen.

c: Geen idee... Ik geef het geld liever uit aan geluid dan een paar metalen standaarden.

d: Als je je vakantie nog moet boeken... :9

[ Voor 46% gewijzigd door FrenzyFreak op 07-01-2009 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lol - das inderdaad een optie (die 683...)

Denk je dat voor film de 684 alleen, of de 685 met sub beter is? En voor stereo? Ik heb namelijk enkel maar de 684 vergeleken met de 685 voor stereo zonder subwoofer.

Wat betreft die reis boeken, ik heb dat eigenlijk echt al wel overwogen. Alleen zit ik momenteel wat in tijdnood in verband met mijn doctoraat - en of die pond zo gaat blijven hangen is maar de vraag (hoewel het er nu nog wel een tijdje zo naar uitziet). Maar goed, ik heb nu eenmaal weinig geduld met die dingen en heb geen zin om nog enkele maanden te wachten tot na het doctoraat.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2009 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tank80
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:18

Tank80

Cyanide&&Happiness

a)Ik heb toevallig mezelf deze kerstvakantie een stereoset kado gedaan met de 685 als speakers. Heb verder geen behoefte aan surround, maar gebruik de stereoset nu ook bij films ed. Moet eerlijk zeggen dat als ik een film kijk met het geluid uit de speakers (staan ongeveer een meter naast de tv) ik niet het idee heb dat het geluid uit de hoeken komt maar wel echt uit de tv. Op de een of andere manier plaatsen die 685jes het geluid prima, alhoewel het het niveau van een lossen centerspeaker nooit haalt uiteraard, zeker die van B&W niet.
Aan de andere kant is de laagweergave van de 685 best indrukwekkend voor zulke compacte speakers dus of je perse een subwoofer nodig hebt hangt van je eigen voorkeur af. Voor mij is het zo perfect (dus zonder sub), als er muziekstukken in de film voorbijkomen zit ik gewoon met kippevel. Aan de andere kant moet je bij explosies ed weer niet hele diepe dreunen verwachten.
Als ik jouw keuze zou moeten maken zal ik de center erbij pakken, die voegt ook al wat laag toe. Wil je echt indrukwekkend laag en is plaatsing minder belangrijk, dan pak je de sub.
Als ik jou was zou ik proberen of je het verschil ergens kan beluisteren, blijft toch erg persoonlijk.

Voor wat betreft die stands; het zijn boekenplank luidsprekers dus je kan ze ook op zo'n plank zetten ;).

Verder zou ik voor dat prijsverschil met de UK bijna gaan overwegen om er een weekendje van te maken en ze gewoon daar op te halen of op te laten halen door UPS ofzo...

Je imiteert me mateloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-09 00:11
Ik zou voor de vloerstaanders gaan, of des noods alleen voor de boekenplankluidsprekers, zodat je die bij een uitbreiding naar 5.1 als rears kan gebruiken. In dat geval kan je de center ook pas beter later kopen, zodat deze van dezelfde serie is als je fronts. Zo'n babysub zal toch nooit heel laag gaan, dus kan je het laag beter in je hoofdluidsprekers zoeken. Dan klinkt het in ieder geval wel goed. Je zal daarbij wel het aparte LFE kanaal gaan missen, wat op DVD's een apart kanaal is, maar een beetje receiver mixt dat geluid wel in de stereo-output bij gebrek aan een sub.

[ Voor 13% gewijzigd door PHiXioN op 07-01-2009 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Phyxion, daar neig ik momenteel ook het meeste naar... De 684 dus zonder iets. De andere optie is de 685 + sub. De andere zal ik maar laten voorlopig. Ik vroeg het maar omdat ik - dacht ik - al een paar keer gelezen had ergens dat een center speaker de belangrijkste speaker is in film, vandaar dat ik dacht dat 65 + center mss een betere optie was dan 685 + sub of 684 alleen. Iemand die kan vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb die subwoofer, erg leuk ding hoor :). Voegt zeker wat toe hier, maar ik heb dan ook boekenplank speakers. Iig een mooie gesloten subwoofer en voor het geld zeker een mooi ding (Peerless XLS10 woofer met een 275watt amp). Center is niet persee nodig als je er echt recht voor zit, dan kan je makkelijk met een virtuele center werken.

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2009 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het nut van een center hangt nogal af van de situatie... Met goede front speakers, kan een virtuele center kan bijzonder goed werken, maar alleen als je er netjes recht voor zit. Wanneer je er schuin voor zit, zorgt de center er voor dat het geluid nog altijd vanuit de TV komt, en niet enigzins er naast.

Verder kan bij spraak, en vooral zang (opera, musical) het mooier zijn wanneer één persoon ook inderdaad door één (center) speaker geleverd wordt, en de achtergrond muziek door de L en R fronts. Klinkt toch net eventjes beter, zelfs als je keurig in het midden zit.

Niettemin blijven dit betrekkelijk kleine verschillen... Bij goede speakers, zoals de B&W 600 serie, kun je ook best zonder center werken. Als je eens je versterker verkeerd ingesteld hebt, en per ongeluk geen center aan hebt staan, zul je het in de meeste gevallen niet eens merken.

Bij kleine speakers, is een subwoofer een must. Voor muziek en voor films. Dat merk je snel als dan de subwoofer niet aan staat. (Bijvoorbeeld omdat je katten de stekker eruit hebben getrokken. ;) )

Ga je voor grote staande 3-weg speakers, die uitzichzelf al heel laag gaan, dan is voor de meeste muziek de subwoofer niet zo nuttig. Voor sommige films kan het nog wel wat toevoegen... (Star Destroyers die overvliegen e.d...) Natuurlijk, wanneer je de bas van een kerkorgel wilt weergeven, dan blijft die subwoofer voor muziek ook belangrijk.

Ikzelf heb een paar (relatief) kleine 602's met een subwoofer. (ASW1800 iirc)... Dat is dus vergelijkbaar met de 685 + Sub. Maar mijn sub was wel iets van 1800 gulden... Dus of de sub helemaal vergelijkbaar is betwijfel ik...

Naderhand een center bijkopen is niet zo'n probleem, zolang je maar in de B&W 600 serie blijft. Een generatie overslaan kan best. De klankkleur veranderd niet echt per generatie, en zelfs niet echt tussen de verschillende B&W series. (Een 800 doet je ook gelijk aan een 600 serie denken... Maar dan beter.)
Mixen met andere merken is echter dodelijk. Dat klinkt werkelijk nergens naar. Dat moet je nooit doen.

Bij subwoofers komt dat probleem ook enigzins naar voren... Ik heb 4 subwoofers thuis uitgetest, 3 REL's, en een B&W. (Die B&W was toen net nieuw in de collectie.) Ondanks dat de duurste REL die ik teste opzichzelf beter was dan de B&W, ben ik toch voor de B&W gegaan... Ik kon bij de REL namelijk altijd de overgang van front naar subwoofer horen. En dat wil je natuurlijk niet. Bij de B&W kon ik het wel dusdanig overregelen dat ik geen overgang kon detecteren. (En het kwaliteits verschil tussen de sub's was alleen hoorbaar bij heel hoge frequenties... Veel hoger dan de afkap frequentie waar ik de subwoofer op heb afgeregeld. Dus in de praktijk niet relevant. )

Ik zou de center voorlopig weglaten, en dan gaan voor
a) of 685 + sub, of
b) staande 683 zonder sub.

NB: Dus de 3-weg staande speaker, niet de 684 2 1/2-weg.
Ik heb veel naar de 602, 603 en 604 geluisterd, (resp 2-weg, 2 1/2-weg en 3-weg, vergelijkbaar met 685, 684 en 683) en vond de 2 1/2 weg onhandig... Bij een kleine 2-weg heb je genoeg geld over voor een subwoofer om het laag aan te vullen. En bij de 3-weg kun je de subwoofer weglaten. Maar bij de 2 1/2 weg geef je extra geld uit voor laag, maar het blijft echter dichter bij de 2-weg dan bij de 3-weg zitten, zodat je er eigenlijk toch een subwoofer bij zetten... Dat is niet efficient wanneer je met een beperkt budget moet werken.
Kan zijn dat het bij de nieuwe 600 serie anders is, maar ik betwijfel het.

Uiteindelijk is het meest belangrijke om zelf te gaan luisteren... In ieder geval alles in de winkel naast elkaar zetten, maar de betere HiFi zaken laten ook toe, dat je meerdere modellen een week thuis beluisterd. (Ik heb al die 4 subwoofers thuis naast elkaar kunnen beluisteren....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 18:19:

Bij kleine speakers, is een subwoofer een must. Voor muziek en voor films. Dat merk je snel als dan de subwoofer niet aan staat. (Bijvoorbeeld omdat je katten de stekker eruit hebben getrokken. ;) )
Niet helemaal mee eens. Ik heb Quad 12L's en bij muziek is het geen must. Bij films wel. Maar bji muziek heb ik een groot verschil meegemaakt met versterkers, ben van een Cambridge Audio 540A naar een Marantz PM-16 gegaan en die Marantz heeft echt veel meer drive en definitie in het laag. Dus het ligt ook wel aan de kwaliteit van de versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-09 00:11
Is tweedehands trouwens geen optie? Volgens mij kan je voor 1000 euro best een 2e hands set met 5 luidsprekers vinden op Marktplaats. Wellicht niet de nieuwste 6 serie van B&W, maar misschien de vorige serie 6 s3, of s2? Luidsprekers gaan lang mee, en als je ze voor aanschaf op beschadigingen controleert en beluistert met een cd die je goed kent, dan is de kans op een miskoop relatief klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal al voor de uitleg en de meningen. Wat betreft de noodzaal aan gaan luisteren in de hifi-zaak, daar ben ik het volmondig mee eens. Een luistertest van een uur of zo zegt natuurlijk ook maar zoveel, dus het is leuk om ook de meningen te horen van zij die in dezelfde situatie zitten.

Tweedehands is een optie, maar niet voor een andere reeks dan de nieuwste 6 reeks van B&W. Dat is voor mij momenteel prijs-kwaliteit een prachtige reeks. De vorige 6 series zullen dan waarschijnlijk niet zoveel verschillen van klank, maar wel van look. Ik vind dat nu ook eenmaal belangrijk - en mijn vriendin ook - en de nieuwe 6, met de sobere en strakke zwarte soft-touch front en de gele kevlar drivers zijn echt wel best in orde qua looks. Nog geen MT30/PV1 design, maar dat kan ook moeilijk in grotere speakers. De vorige 6 reeks vind ik wat minder mooi, met het geribbelde front (met doek zien ze er wel hetzelfde uit, maar ik vind de nieuwe zonder doek mooier, en de vriendin ook). Spijtig genoeg komen er nog niet veel nieuwe 6-en beschikbaar op marktplaats of 2dehands. Al lang aan het zien, en nog niet tegengekomen (1 keer wel de 685, maar dan te traag gereageerd).

Dus de mening over het algemeen is dat een center niet echt noodzakelijk is met goeie fronts, en dan varieert het wat. Sommigen zeggen de 685+sub, anderen de 683 (maar helaas is die wat te groot voor binnen vrees ik - en bovendien echt boven budget aan 1400 euro), en anderen de 684. Ik heb zaterdag een luisterafspraak maar ken ook iemand in London waar ik het aan ga vragen, dus zit wel een beetje met een moreel dilemma... Spijtig dat het verschil ZO groot is, anders had ik het zeker hier gekocht. Nu waarschijnlijk ook nog, maar niet meer zo zeker.

Bedankt nogmaals

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2009 22:43 ]

Pagina: 1