Thermal glue verwijderen op een VooDoo 5500

Pagina: 1
Acties:

• Student1563424
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-11-2025
Beste tweakers,

Afgelopen week was ik bezig de koeling van mn 3DFX Voodoo 5500 te vervangen met een door mij gemaakte koeler uit twee ZM80D-HP Dual Heatpipe Coolers.
http://www.student.vu.nl/~jbs580/Cooler.jpg

Nu is het zo dat die koelertjes van AAVID http://www.student.vu.nl/~jbs580/Voodoo5500.jpg er op vastgelijmd zitten met een enkele millimeters dikke thermal glue. (alsof het de warmte kan geleiden met zo veel lijm :S)

Nu heb ik bij mijn voodoo de koelers los "gepopt" met een schroevendraaier en de lijm er af geschaafd. Alleen dit leidde tot het overlijden van 1 van de 2 GPU's. Ofwel kaart dood. Zou toch al gebeurd zijn omdat de originele koeling stuk was en mn kaart zn hele leven gloeiend heet was met deze niks koelers. Maar even zo pijnlijk hoe dan ook.

Nu heb ik een 2e Voodoo 5500 gevonden om het project als nog te kunnen voltooien.

Na wat extra research zijn er 2 adviesen alom:
-Luchtdicht in de vriezer stoppen (de een zegt 5 min, de ander 45 min de volgende de hele nacht) in een antistatic bag. Ik neem aan dat je eem een tijdje moet laten opwarmen en de condens laten verdampen voor je em aan zet? Iig zouden de koelers er dan bij wijze van spreken af vallen. Mijn vriezer haalt -32.

-Isopropyl alcohol gebruiken om de lijm los te weken en verwijderen (zelfs onderdompelen mag). Nou ik heb dus ooit een prinplaat verkloot zien worden bij een vriend die een overmaat ervan gebruikte.

-Het combineren van bovenstaande. Een wattenbol doordrenken van de isopropyl alcohol en dan in de vriezer leggen.

en tot slot dit filmpje: http://www.youtube.com/wa...8zOY&feature=channel_page
Eerlijk gezegd deed ik het op de plastic pasje na en wat trager als wat hij deed.
Alleen zo'n prachtige adhesieve breuk op het slicium was er bij mij niet bij. Eerder een dikke bruin gele klodder dode lijm. Hij heeft denk ik te maken met thermal pads ipv de millimeters dikke glue?

Hoe dan ook.

Jullie hebben vast meer ervaring met het 100% verwijderen van deze thermal glue zonder enige beschadiging achter te laten?
De voodoo 5 is gewoon een legende en erg zeldzaam en een 3e kan ik denk ik niet snel meer vinden.

-Wie heeft een gouden tip om de koelers met een adhesieve breuk op het siclicium los te laten komen zonder beschadigingen?
-Mocht er een dikke millimeter lijm achter blijven, hoe deze te verwijderen zonder ellende en stof (ik denk dat ze electriciteit geleid).

Alvast bedankt!

• Student1563424
De truck was luchtdicht 30 minuten in de vriezer op -30.

Meteen er na er uit halen, telefoonkaart plaatsen en net als in het filmpje ze poppen.
Let wel op, beschadig de printplaatrand van de cpu niet ook al is dit onvermijdelijk. Deze is zeer kwetsbaar.

Edit: Het gebruiken van een rubber pasje met daarop een plamuurmes moet de beschadigingen uitsluiten lijkt me als je ze popt

Deze procedure zorgt dat het geen resten achter laat. De kleine beetjes kan je met een schroevendraaier wegkrabben.

Hij heeft het overleefd lijkt het.

Quake III draait http://www.student.vu.nl/~jbs580/Testfilmpje.3gp

Dit zijn de plaatjes
http://www.student.vu.nl/~jbs580/zonderkoeler.JPG
http://www.student.vu.nl/~jbs580/Zalmanvoor.JPG
http://www.student.vu.nl/~jbs580/zalmanopzij.JPG

[ Voor 8% gewijzigd door Student1563424 op 10-01-2009 15:39 ]

• Bumba007
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Mooi gedaan. Valt het geluid nog wel mee aangezien het kleine fans zijn ?

• Student1563424
Bumba007 schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 20:36:
Mooi gedaan. Valt het geluid nog wel mee aangezien het kleine fans zijn ?
Zoals je kan horen in het filmpje zijn de originele fans ERG luidruchtig

Ik heb hem nu passief draaien in combinatie met een PIII 1Ghz Coppermine die ook een erg stille koeler heeft. Het is zelfs mn stilste en meest energiezuinige computer tot nu toe :D. Alleen de HDD maakt herrie...

De chips zijn niet zo warm dat mn vingers pijn doen dus ik neem aan dat ze rond de 50 graden zitten.

Hij draait ook lekker op het nieuwe systeem: minimaal 58 fps op quake III @ 800x600x32bit en ultra quality settings (Upset Chaps visual tweaks, helaas is de site nu down, kijk in google cache)

[ Voor 32% gewijzigd door Student1563424 op 10-01-2009 15:37 ]

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

wat is er zo speciaal aan deze kaart dan?

• Student1563424
koekoek2003nl schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 15:38:
Het is de laatste en op een na krachtigste 3DFX kaart.
Voor meer info kijk op wikipedia Wikipedia: Voodoo 5

Alleen de prototypes van de:
-Voodoo 5 6000
-3DFX Rampage

Zijn krachtiger.

De rampage zal waarschijnlijk nooit ons daglicht zien, gezien er maar een handvol protoypes van zijn, maar het eigendom zijn van een insider. Ik heb geen idee over de waarheid er van, alleen is het wel de enige 3DFX kaart met hardware T&L. De voodoo 5 moet het met software T&L doen en is dus DirectX 6.1 only. Alleen heeft de voodoo weer een T-Buffer en 3DFX Glide. Wat geen enkele andere videokaarten lijn heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door Student1563424 op 10-01-2009 15:47 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
koekoek2003nl schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 15:38:
Eerste Dual-Core videokaart. Erg weinig van gemaakt, dus zeldzaam. Een werkende vinden is niet echt makkelijk meer omdat er maar weinig van zijn.

Het is gewoon een collectors item geworden. De Voodoo 5 6000 is al helemaal veel geld waard. Dat is de zelfde soort kaart alleen dan met 4 core's. Dingen gaan op Ebay weg voor 3000 dollar als ze werkend zijn.

Heb hier nog een VooDoo 5 5500 liggen die helemaal stock is en werkend. Hier op tweakers gekocht van iemand een half jaar terug voor 15 euro :)

Ik vind het trouwens een erg vette koeler die je gemaakt hebt :)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Een dualcore is het niet. Het zijn twee GPU's op één kaart maar dat maakt het nog geen dualcore. Net zomin als een dual socket moederbord met twee Pentium III's dualcore is :)

• Student1563424
PilatuS schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 15:45:
[...]

Ik vind het trouwens een erg vette koeler die je gemaakt hebt :)
Thanks! :)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Admiral Freebee schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 15:47:
Een dualcore is het niet. Het zijn twee GPU's op één kaart maar dat maakt het nog geen dualcore. Net zomin als een dual socket moederbord met twee Pentium III's dualcore is :)
Je hebt helemaal gelijk. Ik bedoel ook 2 core's op 1 kaart. Ik gebruik alleen het verkeerde woord er voor.

Toen de VooDoo 5 5500 net uit was heb ik dat ding nog nieuw gekocht in de winkel. Was er 800 gulden voor kwijt. Toen wel gelijk geleerd om nooit meer het beste van het beste te kopen. Ietsjes later kwam de eerste Geforce kaart uit die veel sneller was, en veel goedkoper.

Sindsdien ga ik altijd voor mid-end kaarten.

Heb die kaart later verkocht voor iets van 60 gulden. Maar een tijdje terug toch maar weer 1 terug gekocht voor 15 euro. Iemand bood een complete P2 PC aan voor 10 euro waar ie in zat. Toen gelijk gemailed voor die kaart voor 15 euro.

Laat de kaart hier voorlopig maar liggen en ga em ook niet modden. Toch wel leuk om zo'n kaart te houden en misschien ooit eens te verkopen.

[ Voor 48% gewijzigd door PilatuS op 10-01-2009 15:53 ]

• Student1563424
Admiral Freebee schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 15:47:
Eehm, 3DFX is de uitvinder van SLI

Het is SLI met 2 losse GPU's op 1 kaart met ieder 32 MB SDRAM

P.S. ook de uitvinder van FSAA en T-Buffer (Nu de cinematic effects van nVidia)

[ Voor 8% gewijzigd door Student1563424 op 10-01-2009 15:54 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ja, ik weet zeker wel waarom 3DFX speciaal was maar het was gewoon een kleine correctie, meer niet ;) Niet rot bedoeld of zo ;)
Pagina: 1