[Vista] HDD netbook vervangen; huidige HDD data overzetten

Pagina: 1
Acties:

• Ninzeo13
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-03-2011
Ik heb al wat gezocht hier op GoT en hier en daar ook wel wat info gevonden met copy's via Norton Ghost etc., maar snap het toch nog niet helemaal en heb eigenlijk nog geen concrete werkwijze voor een netbook zonder DVD drive gevonden.

Ik zou het dus erg op prijs stellen als iemand mij kort kan vertellen wat ik stap voor stap moet doen om mijn oude HDD content op de nieuwe HDD te krijgen. Welke (gratis) programma's heb ik hiervoor nodig en hoe ga ik te werk?

Situatie: Netbook zonder DVD Drive, 160GB met daarop Vista en XP. Wil eigenlijk alle data inclusief OSen en instellingen overzetten naar de nieuwe 500GB HDD. Ik heb dus een compleet nieuwe 500GB HDD die nog niet geformatteerd, gepartitioneerd etc. is. Omdat ik geen externe DVD schijf heb en eigenlijk toch wel al mijn data wil behouden wil ik dus graag ALLES overzetten op de 500GB HDD. Hoe ga ik te werk?

*Indien nodig heb ik nog een 80GB Externe HDD tot mijn beschikking voor data transfer.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Regel even een externe usb-behuizing waar je die nieuwe schijf op aansluit. Boot dan Linux vanaf een usb-stick (bijv. ubuntu, kun je op usb-stick zetten dmv. unetbootin, even op googlen). In Ubuntu een console openen en volgende commando geven:

sudo cat /dev/sda > /dev/sdb (en dan heel lang wachten)

Waarbij sda en sdb de juiste namen moeten zijn van je schijven (kun je wel vinden in partition editor, zit in Ubuntu). Zoek dit van te voren goed uit, anders kan al je data verloren gaan!!!

Op deze manier kopieer je de oude schijf 1 op 1 naar de nieuwe schijf. De nieuwe schijf heeft dan in eerste instantie wel 160GB capaciteit, maar dat kun je in Vista eenvoduig uitbreiden door de partitie groter te maken of een nieuwe partitie aan te maken in de lege ruimte.

[ Voor 15% gewijzigd door Palomar op 07-01-2009 01:10 ]

• Ninzeo13
Bedankt, maar is via Ubuntu/Linux de enige manier? Ik ben namelijk absoluut niet thuis in Linux en heb ook nog nooit een USB bootable stick gemaakt.

Die USB behuizing heb ik overigens al in huis, want dat probleem voorzag ik al :)
Als je een alternatieve methode kent via Vista/XP hoor ik die heel graag, want zoals gezegd ben ik nogal huiverig om met Linux te gaan werken.

• Palomar
  • Niet online
Er zijn veel meer manieren natuurlijk, maar daar heb ik geen ervaring mee ;) Ik had ook eens dezelfde vraag en toen was bovenstaande, voor mij, eigenlijk de simpelste oplossing. Maar er zijn denk ik ook wel windows-tooltjes die dit kunnen. Partition magic is geloof ik wel een bekend programma, alleen weet ik niet of die vanaf een draaiend systeem een backup van de harddisk kan maken. Denk dat je dan ook uitkomt op het booten vanaf een cd of usb-stick.

[ Voor 31% gewijzigd door Palomar op 07-01-2009 01:20 ]

• Ninzeo13
Hmm, maar stel: als ik de nieuwe 500GB HDD aansluit via USB extern en mijn huidige 160GB HDD kopieer vanuit Vista draaiende vanaf diezelfde 160GB HDD, dan zou ik na het kopieren(met welk programma dan ook) toch gewoon mijn 500 GB HDD erin kunnen stoppen en dan booten vanaf die 500GB HDD? Alles is dan in principe toch gekopieerd en idem aan de 160GB HDD? Waarom heb ik dan nog een usb boot nodig?

Hoop dat iemand anders mij verder kan helpen met tools in windows zelf, anders zal ik jouw methode eens proberen, Palomar. Lijkt mij in eerste instantie alleen beetje omslachtig om Ubuntu hiervoor te downloaden en usb bootable te maken + het feit dat ik Linux eng vind :P Bedankt voor het advies in ieder geval!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kun je de hd niet gewoonweg aan een andere pc aansluiten en op die manier een image maken (met welk programma dan ook)? Anders moet je al gaan knoeien met een netwerkboot (WDS o.i.d., kan volgens mij ook images maken.)

• Palomar
  • Niet online
Ninzeo13 schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 01:31:
Hmm, maar stel: als ik de nieuwe 500GB HDD aansluit via USB extern en mijn huidige 160GB HDD kopieer vanuit Vista draaiende vanaf diezelfde 160GB HDD, dan zou ik na het kopieren(met welk programma dan ook) toch gewoon mijn 500 GB HDD erin kunnen stoppen en dan booten vanaf die 500GB HDD? Alles is dan in principe toch gekopieerd en idem aan de 160GB HDD? Waarom heb ik dan nog een usb boot nodig?
dan kom je idd ook een eind, alleen kopieer je dan niet de bootsector mee (om vanaf de nieuwe schijf te kunnen booten) en de juiste partitie-indeling. Aangezien je dualboot hebt maakt dat het allemaal weer een klein beetje lastiger ;) Bovendien kunnen sommige bestanden niet gekopieerd worden als ze in gebruik zijn (dus als je vista draait en deze tegelijkertijd wilt kopieren). Je zult dus denk ik wel een speciaal image/kloon-programma moeten gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Palomar op 07-01-2009 01:41 ]

• Ninzeo13
Noork schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 01:32:
Kun je de hd niet gewoonweg aan een andere pc aansluiten en op die manier een image maken (met welk programma dan ook)? Anders moet je al gaan knoeien met een netwerkboot (WDS o.i.d., kan volgens mij ook images maken.)
Die optie heb ik in principe ook. Dan zou ik dus:

- de 160GB HDD eruit halen en USB aansluiten op PC
- hiervan een image maken met WSD??
- de 500GB HDD in netbook stoppen
- de gecreëerde image booten vanaf? de oude HDD?
- eenmaal geboot de image extracten/kopieren naar nieuwe HDD?

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:14
Ninzeo13 schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 01:55:
[...]

Die optie heb ik in principe ook. Dan zou ik dus:

- de 160GB HDD eruit halen en USB aansluiten op PC
- hiervan een image maken met WSD??
- de 500GB HDD in netbook stoppen
- de gecreëerde image booten vanaf? de oude HDD?
- eenmaal geboot de image extracten/kopieren naar nieuwe HDD?
dit is nog steeds een beetje omslachtig denk ik...
waarom niet gewoon:
160GB eruit en via usb aan de pc, image maken en opslaan op de pc,
500GB via usb aan de pc, image extracten naar de 500 GB
500 GB in de netbook en klaar.

Je moet alleen even een freeware image tooltje zien te vinden

Strava

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

dit is meer een disk clone vraag dan een Windows vraag > OM dus.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Ninzeo13
Prulleman schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 09:01:
[...]

dit is nog steeds een beetje omslachtig denk ik...
waarom niet gewoon:
160GB eruit en via usb aan de pc, image maken en opslaan op de pc,
500GB via usb aan de pc, image extracten naar de 500 GB
500 GB in de netbook en klaar.

Je moet alleen even een freeware image tooltje zien te vinden
Dat lijkt mij inderdaad een eenvoudig en snelle manier om dit te bewerkstelligen. Heb je er ervaring mee dat dit goed werkt en de 500GB HDD dan direct boot alsof het de 160GB HDD is?(en later dan de 340GB in Vista zelf zichtbaar maken)

Iemand enig idee voor een goed freewaretooltje om images van schijven te maken?

• Palomar
  • Niet online
Dit progje is ook wel okee: http://www.miray.de/products/sat.hdclone.html#free . Draait vanuit windows, of vanaf een bootable cd. Enige nadeel is dat de gratis versie weer allerlei beperkingen heeft (oa. snelheid). Vandaar dat ik liever kies voor de Linux op usb stick oplossing ;)

Verder heb ik deze ook wel es gebruikt (draait ook vanuit windows): http://www.runtime.org/driveimage-xml.htm . Heeft volgens mij geen vreemde beperkingen, maar kan volgens mij alleen partities kopieren (en in jouw geval heb je liever de complete disk, zodat de bootloader en alles ook mee gekopieerd wordt).

Verwijderd

Ninzeo13 schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 00:49:
Ik heb al wat gezocht hier op GoT en hier en daar ook wel wat info gevonden met copy's via Norton Ghost etc., maar snap het toch nog niet helemaal en heb eigenlijk nog geen concrete werkwijze voor een netbook zonder DVD drive gevonden.

Ik zou het dus erg op prijs stellen als iemand mij kort kan vertellen wat ik stap voor stap moet doen om mijn oude HDD content op de nieuwe HDD te krijgen. Welke (gratis) programma's heb ik hiervoor nodig en hoe ga ik te werk?

Situatie: Netbook zonder DVD Drive, 160GB met daarop Vista en XP. Wil eigenlijk alle data inclusief OSen en instellingen overzetten naar de nieuwe 500GB HDD. Ik heb dus een compleet nieuwe 500GB HDD die nog niet geformatteerd, gepartitioneerd etc. is. Omdat ik geen externe DVD schijf heb en eigenlijk toch wel al mijn data wil behouden wil ik dus graag ALLES overzetten op de 500GB HDD. Hoe ga ik te werk?

*Indien nodig heb ik nog een 80GB Externe HDD tot mijn beschikking voor data transfer.
kijk eens naar HDclone en drivexml

• Palomar
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 21:39:
[...]

kijk eens naar HDclone en drivexml
joh

• punisher007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-02 13:51
Workarounds:
-Gebruik bootable usb/memorycard oplossing zoals bijv hiren's bootcd op USB of memorycard.
-Gebruik USB case om standaard cd-rom en/of hdd op usb aan te sluiten. Je kunt hiervoor bijv iets als dit gebruiken: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.7690

[ Voor 7% gewijzigd door punisher007 op 07-01-2009 21:51 ]

http://blog.bjornhouben.com

Pagina: 1