Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] Geen wachtwoord beveiligingsrisico?

Pagina: 1
Acties:

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik ben van plan om de harddisk van mijn laptop te encrypten met Truecrypt. Je moet dan voordat windows gaat booten het wachtwoord voor je harde schijf invoeren. Omdat ik geen zin heb om dan in windows nóg een keer mijn wachtwoord in te vullen had ik het idee om in windows voor mijn account geen wachtwoord in te stellen (waardoor die direct dus naar de desktop boot).

Alleen mijn vraag is nu: wordt de laptop dan niet op 1 of andere manier (in netwerken/internet) onveiliger? Want met een laptop zit je natuurlijk vaker op 'onbetrouwbare' locaties/netwerken, waardoor er misschien mensen zijn die met tooltjes pc's afscannen die geen wachtwoord hebben. Ik ben niet paranoia, maar wilde dit gewoon even weten ;)

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als je nou gewoon wel een wachtwoord gebruikt maar in windows instelt om het wachtwoord te onthouden en direct in te loggen?

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
The Dolf schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 23:56:
Als je nou gewoon wel een wachtwoord gebruikt maar in windows instelt om het wachtwoord te onthouden en direct in te loggen?
Idd, tweakui heeft een optie om automatisch een gebruiker in te loggen met wachtwoord. Maar de vraag is of het echt veiliger is. Bijvoorbeeld remote desktop werkt niet op een account zonder wachtwoord. Je moet dus echt fysiek toegang hebben tot de pc om te kunnen knoeien.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-11 12:09

M2M

medicijnman

The Dolf schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 23:56:
of je schakeld file and printersharing uit. Icm een fatsoenlijke firewall kan er niets gebeuren.

De manier van Dolf is echter beter. Dan kun je namelijk je laptop ook nog locken (windows toest + L) en is er toch een wachtwoord vereist (mensen kunnen dan als je laptop aan staat niet zomaar bij je gegevens)

-_-

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

Zonder TweakUI is het: Start -> Uitvoeren -> control userpasswords2 -> Enter
Je account selecteren en het vinkje er boven weghalen en je wachtwoord 2x invoeren. Bij de volgende reboot hoef je je niet aan te melden.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
thnx, aan wachtwoord onthouden had ik helemaal niet gedacht. Dan doe ik dat :)

[ Voor 8% gewijzigd door Palomar op 07-01-2009 00:06 ]

• The Dolf
  • Niet online
Noork schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 23:59:
[...]

Idd, tweakui heeft een optie om automatisch een gebruiker in te loggen met wachtwoord. Maar de vraag is of het echt veiliger is. Bijvoorbeeld remote desktop werkt niet op een account zonder wachtwoord. Je moet dus echt fysiek toegang hebben tot de pc om te kunnen knoeien.
Maar als je file and printersharing aan hebt staan is het weer onveilig om geen wachtwoord te hebben.

Gezocht!
Router

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
The Dolf schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 00:06:
[...]

Maar als je file and printersharing aan hebt staan is het weer onveilig om geen wachtwoord te hebben.
Maar op mijn manier heb je juist wel een wachtwoord ;) Daarnaast kan je sowieso weinig gebeuren als je wat leesrechten op je gedeelde documenten geeft, zolang je maar niet zo snugger bent om daar je pincode, wachtwoorden etc op te slaan.

[edit]ah zag niet dat ik reageerde op diegene die n.b. dit voorstelde.

[ Voor 8% gewijzigd door Noork op 07-01-2009 00:25 ]

• The Dolf
  • Niet online
Noork schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 00:08:
[...]

Maar op mijn manier heb je juist wel een wachtwoord ;) Daarnaast kan je sowieso weinig gebeuren als je wat leesrechten op je gedeelde documenten geeft, zolang je maar niet zo snugger bent om daar je pincode, wachtwoorden etc op te slaan.
Als ik me niet vergis was ik eerder met het antwoord. ;)

En ik ben van mening dat werkelijk niemand iets te maken heeft met wat er in de gedeelde documenten staat.

Gezocht!
Router

Pagina: 1