Toon posts:

HD tv (met optical audio out) + PS3 en 360

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik zit met een probleem en ik hoop dat een van jullie hier bij kan helpen. Dat zou me enorm helpen want ik kom er zelf niet uit. Met dit soort dingen ben ik helaas niet zo technisch.

Het zit als volgt:
Ik heb onlangs een LG Full HD tv gekocht (42LG5030). Hier zitten 3 HDMI-aansluitingen op en een optische uitgang voor audio.

Voorheen overwoog ik al om mijn PS3 aan te sluiten op een leuk (nog te bepalen) surroundsetje. Ik heb echter eerst een nieuwe tv gekocht omdat die bovenaan mijn lijstje stond. De PS3 is via HDMI op de tv aangesloten.
Ik heb ondertussen ook geleerd dat je dit het beste kunt doen via de optische uitgang van je PS3 (voor surround-geluid in games en films).

Ik heb echter ook een Xbox 360 die ik op de tv aangesloten heb via HDMI. Het geluid van beide systemen gaat nu via de speakers van de tv. Op zich 'best oké' geluid, maar nog niet helemaal wat ik wil.

Mijn idee is nu om via de optische uitgang die in de tv zit een optische kabel met een surroundset / 5.1 speakerset met optische ingang te verbinden zodat beide systemen én het geluid van de UPC-kabel (afhankelijk van het kanaal waar de tv op staat) te horen zijn over de speakers.

Mijn vragen zijn nu: Is dit een optie? Werkt dit? En, indien ja: Kunnen jullie mij een relatief goedkoop setje aanraden met een optische ingang?

Mijn dank is, bij voorbaat, (ontzettend) groot!

Groetjes.

Verwijderd

Ik heb hier een samsung met digital uit voor je versterker.
En ik krijg gewoon audio via mijn versterker.

Een leuke setje is moeilijk te kiezen maar meestal moet je kijken naar een losse versterker.
Een simpele jvc versterker is al oke.
Ze zijn niet duur en het geluid is gewoon in orde.

• efgeha
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-12-2025

efgeha

trial and error

Heb hier een sharp full hd tv, ook met optische uitgang.
Geluid vanaf de PS3 naar tv met hdmi en dan via optisch van de tv naar mijn surround receiver (JVC) geeft bij mij alleen maar stereo geluid.(instelling in tv menu zijn greyed-out voor hdmi bron)
Blijkbaar is mijn tv niet in staat om van een hdmi ingangs-bron het geluidssignaal door te sturen naar een receiver anders dan dat er stereo van gemaakt wordt.

Check in jouw handleiding of jouw tv dit wel kan.

Een betere optie zou zijn om een suround receiver te kopen die volwaardige hdmi ingangen heeft voor meerdere apparaten (PS3 en Xdoos, en mogelijk UPC al weet ik niet op welke manier dat is aangesloten) en een hdmi uitgang naar je tv.
Dan heb je nergens degradatie van geluidssignaal.

Hopelijk geeft de receiver de signalen ook door als deze uitstaat zodat je alsnog het geluid op je tv hoort als je je receiver niet aan wil zetten.

eventueel zou de uitgang van de receiver naar de tv ook nog component mogen zijn, dus de drie gekleurde tulpjes, je geluid gaat toch over je surround speakers.

[ Voor 3% gewijzigd door efgeha op 06-01-2009 23:52 . Reden: aanvulling ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie wel alvast, het lijkt er op dat het zo dus zal werken. En anders is een surround-receiver dus een goede optie. Weet je toevallig een leuk modelletje efgeha?

Ik zat heel toevallig zojuist in mijn tv-menu en terwijl mijn kanaal op HDMI stond kon ik de output op Surround zetten. Dat is dan goed nieuws.. toch? :P

• efgeha
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-12-2025

efgeha

trial and error

dan heb jij een beter uitgeruste kijkdoos als ik hier.....

Ik weet zo geen goede surround receiver met de opties die ik beschreef, ik gebruik zelf nog een oudere JVC, van voor de hdmi tijd, geeft wel dts en dolby surround weer, via optisch.

Ben wel stilaan aan het kijken naar een nieuwere receiver met de hdmi opties die ik beschreef....

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-02 09:37
efgeha schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 23:50:
Hopelijk geeft de receiver de signalen ook door als deze uitstaat zodat je alsnog het geluid op je tv hoort als je je receiver niet aan wil zetten.
Dat gaat lastig worden. Er gaan geen/zeer weinig versterkers die wel dat signaal doorgeven zonder daadwerkelijk zelf aan te staan, helaas. Het is dan wel een HDMI-passthrough, er moeten blijkbaar toch de nodige chippies van spanning worden voorzien om te kunnen functioneren.

Ook zijn er erg weinig tv's die uit het ingevoerde HDMI-signaal een discreet surround-signaal doorgeven via de optische uitgang. Meestal komt hier "gewoon" stereo uit, geen DD/DTS.

Nickname does not reflect reality

Verwijderd

Topicstarter
Brad Pitt schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 09:51:
[...]

Dat gaat lastig worden. Er gaan geen/zeer weinig versterkers die wel dat signaal doorgeven zonder daadwerkelijk zelf aan te staan, helaas. Het is dan wel een HDMI-passthrough, er moeten blijkbaar toch de nodige chippies van spanning worden voorzien om te kunnen functioneren.

Ook zijn er erg weinig tv's die uit het ingevoerde HDMI-signaal een discreet surround-signaal doorgeven via de optische uitgang. Meestal komt hier "gewoon" stereo uit, geen DD/DTS.
Dan heb ik mazzel met mijn tv denk ik.
Gelukkig maar!

Ik ben ondertussen via diverse fora terecht gekomen bij het volgende setje. Ik lees er een hoop goede dingen over en hij wordt door veel gamers i.c.m. hun PS3/Xbox 360 gebruikt:

Logitech Z-5500

Afbeeldingslocatie: http://www.muizenshop.nl/layout/media/601-800/654_1_image.jpg
Pagina: 1