Niet helemaal waar. Op het moment dat je bij dezelfde werkgever een andere auto krijgt, kun je halverwege het jaar niet plots privé gaan rijden als je daarvoor een verklaring geen privégebruik had. Op het moment dat je bij werkgever A geen privé rijdt en van werkgever wisselt, mag je
wel de keuze maken om privé te gaan rijden.
rwb schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 11:16:
Als het goed is word er per auto gerekend. Dus je hebt de eerste 6 maanden auto A, dan een maand geen auto en dan 5 maanden auto B. Met auto A rij je meer dan 250 KM dus moet je bijtelling bij je salaris tellen ( Cataloguswaarde * 25 % ( of andere percentage aan de hand van de auto ) * 6 / 12 ) bij de tweede auto kun je dan alsnog weer kiezen om die niet prive te rijden ( Wel van te voren aan te geven, achteraf kan het niet meer ). Je moet dan met die auto minder dan 500 * 5 / 12 = 208,33 KM rijden.
Stel dat je dus alleen met auto A prive gereden hebt, krijg je alleen over de eerste 6 maanden bijtelling over die auto.
Het zou ook vreemd zijn dat het meteen per jaar zou gaan, want ik heb in 1 jaar 3 verschilende auto's gereden. Voor elke Auto werd gewoon apart de bijtelling gerekend, en dat ging tot op de dag precies volgens mij.
Er wordt niet per auto gerekend. De fiscale bijtelling wordt wel per auto
berekend. (dit aangezien de auto's verschillende fiscale waardes hebben)
Zolang je bij dezelfde werkgever blijft, dien je op het moment dat je je eerste auto krijgt te bepalen of je wel of niet privé gaat rijden. Die keus blijft vervolgens het hele jaar zo, en kun je per 1 januari pas weer wijzigen.
Fiscale bijtelling wordt alleen ingehouden op het moment dat je een zakelijke auto hebt, dus als je je auto inlevert zal er vanaf die dag niet meer ingehouden worden.
idef1x schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 21:14:
Fair vind ik het niet, want dit betekend dan ook dat als je bijvoorbeeld een sabatical van 6 maanden ofzo neemt - wat ook onbetaald verlof kan zijn - je dus gewoon je leaseauto nog steeds als "salaris" hebt lijkt me...
In zoverre, als je met je bedrijf regelt dat je je auto inlevert en ze dit ook op papier zetten (in de richting van 'hierbij bevestigen wij dat we de aan u ter beschikking gestelde bedrijfswagen per «datum» hebben ingenomen') is er verder geen probleem.
Ik werk zelf op de salarisadministratie en bij ons worden er checklisten ingevuld (auto vol ingeleverd, schades, etc), met hierop of de auto uitgegeven of ingeleverd wordt, een datum en handtekening van zowel de berijder als degene die de auto uitgeeft danwel inneemt. De berijder krijgt hiervan een doordruk mee, en dat is al genoeg om aan te kunnen tonen dat de werkgever de auto heeft ingenomen. Het origineel gaat in ons geval naar de salarisadministratie, waar het in een map verdwijnt en waar ook de fiscale bijtelling per die datum gestopt wordt.