Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-11 10:11
Ik ben afgelopen maand december op onbetaald verlof geweest (had geen vakantiedagen meer) en heb mijn leaseauto voor die maand ingeleverd en ze hebben er ook gebruik van gemaakt verder.
Het verbaasde me dan ook dat ik maandag mijn loonstrook over deze maand kreeg, waarin stond dat ze de leaseauto bijtelling/inhouding alsnog hebben ingehouden? Weet iemand of dit zomaar kan? Bij onbetaald verlof stopt toch alles? Ze hebben wel mijn pensioenpremie e.d. doorbetaald, wat eigenlijk ook vreemd is daar ik die bij onbetaald verlof toch zelf moet betalen/doorzetten/regelen?
Het commentaar van de werkgever was dat ze dit deden daar de kosten voor de auto gewoon doorliepen. Lijkt me wat vaag dat ik daar wat mee te maken zou hebben?

• Magic798
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:55
Bijtelling gaat per jaar of iig vanaf dat je de lease-auto aanneemt. Anders zou 'iedereen' in de zomervakantie heen-en-weer naar Zuid-Italie rijden met de tankpas van de zaak en vervolgens de rest van het jaar weer alleen zakelijk rijden.

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Als je de auto hebt ingeleverd hoef je geen bijtelling te betalen. Je hebt m immers niet gebruikt ;) Wat zegt salarisadministratie?

De kosten van de auto voor werkgever heeft niets te maken met bijtelling, die betaal je aan de belastingdienst.

[ Voor 30% gewijzigd door Kurios op 06-01-2009 22:29 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Gaat het om zowel belastingbijtelling alswel persoonlijke bijdrage?

Belastingbijtelling ligt aan belastingregels. De persoonlijke bijdrage hangt af van de overeenkomst met de werkgever, maar is in elk geval vatbaar voor discussie indien er geen gebruik is geweest door werknemer en juist wel door iemand anders. Die andere persoon of werkgever heeft dan het bijbehorende voordeel immers geconsumeerd.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:05

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

7. Als een auto zonder alle officiële kentekenpapieren wordt ingeleverd, lopen de leasekosten voor de werkgever door totdat een nieuw kenteken verkregen is. Moet er in dit geval ook worden bijgeteld?
Nee, de bijtelling vindt alleen plaats voor de perioden dat de werknemer de auto daadwerkelijk kan gebruiken voor privé-doeleinden. Als de werknemer de auto heeft ingeleverd staat deze hem niet meer ter beschikking. Het doorbelasten van kosten door de leasemaatschappij aan de werkgever is niet van belang voor de vraag of een bijtelling moet plaatsvinden.
Bron

Tijd voor een nieuwe sig..

• Patten
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-10 13:08
Wat Koffie zegt.

Een oud collega van mij ging/gaat elk jaar een volle maand op vakantie.
Voor die maand wenst hij dan ook geen bijtelling te betalen.
Via je belastingopgave moet je je auto dan 2x opgeven, per periode wel te verstaan.
Als jij later maar aantoonbaar kunt overhandigen dat je écht géén gebruik van die auto hebt gemaakt, dan is dat ok. Aantonen kan via vliegtickets, verklaring van de baas etc.

Carpe Diem

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-11 17:48
Hai,

Wat hier gebeurd is volkomen normaal hoor, alleen als je ook een eigen bijdrage heb
zou ik dat wat vreemd vinden als ze die inhouden immers jij hebt de auto ter beschikking
gesteld voor je collega's. Dit is iets wat je gewoon met je werkgever kan overleggen.

De inhouding van je lease bijtelling klopt gewoon, echter je moet even aan je baas
een bewijsje vragen dat je de auto in de maand december niet gebruikt hebt.
Dan kan je verder bij de belasting aangifte aangeven dat je in de maand
december de auto niet in bezit/gebruikt had.

Dat je op voorhand deze auto wel betaalt is logisch, immers jij hebt deze lease auto gekozen.

ehhh.. noppes

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:31

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Volgens mij kun je gewoon je auto laten parkeren bij (ING doet dat) de leasemaatschappij voor 30 of 90 achter 1 liggende dagen. Over deze periode betaal je dan geen bijtelling en krijg je korting op je leasebedrag. Daarnaast schuift je leasecontract op met 30 of 90 dagen.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Thc_Nbl schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 09:03:
Hai,

Wat hier gebeurd is volkomen normaal hoor, alleen als je ook een eigen bijdrage heb
zou ik dat wat vreemd vinden als ze die inhouden immers jij hebt de auto ter beschikking
gesteld voor je collega's. Dit is iets wat je gewoon met je werkgever kan overleggen.
Dat je de eigen bijdrage betaald is op zich logisch ( Als dat komt doordat jij een duurdere auto hebt gekozen ). Maar bijtelling is een belastings maatregel waar je alleen hoeft te betalen als je prive-gebruik maakt van je auto. Aangezien de auto echt ingeleverd is is dit duidelijk niet het geval.
De inhouding van je lease bijtelling klopt gewoon, echter je moet even aan je baas
een bewijsje vragen dat je de auto in de maand december niet gebruikt hebt.
Dan kan je verder bij de belasting aangifte aangeven dat je in de maand
december de auto niet in bezit/gebruikt had.

Dat je op voorhand deze auto wel betaalt is logisch, immers jij hebt deze lease auto gekozen.
Je hebt als werknemer niks meer met de belastingdienst te maken omtrent de bijtelling, de complete administratie over de bijtelling gebeurt al bij de werkgever, als er fouten mee gemaakt worden moet de werkgever het ook oplossen.

Je hebt immers bij het T-Biljet geen optie om iets in te vullen over een lease-auto.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Ik heb zelfs toen ik een maand wegens ziekte geen gebruik kon maken van mijn leaseauto dat opgegeven bij de belasting. Op je loonstrookje staat de voorheffing, maar bij de definitieve aanslag trek je dit zelf recht.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:48
Er zijn twee normen voor het al dan niet moeten bijtellen op je inkomen:

1. een leaseauto ter beschikking hebben (met de mogelijkheid tot prive-gebruik)
2. de auto inderdaad prive gebruiken > 500 km per kalenderjaar, danwel geen rittenadministratie overleggen waaruit een lager aantal prive-kilimeters blijkt

Nummer 1 bepaalt de periode waarover je bijtelling moet betalen. Als je bijvoorbeeld van 1-6 t/m 31-12 een nieuwe baan hebt waarin je beschikt over een leaseauto, betaal je in dat jaar de helft van de bijtelling (dus 6 maanden i.p.v. 12).

Nummer 2 bepaalt of je wel of geen bijtelling hebt. Het gaat per kalenderjaar, dus als je bijvoorbeeld alleen in maart prive rijdt en de rest van het jaar niet, betaal je toch het hele jaar bijtelling.

In jouw geval ligt het antwoord bij punt 1. Had je de afgelopen maand wel of geen beschikking over je leaseauto? De aangifte loonbelasting van je werkgever stelt dat het wel zo was (zie je loonstrook).
Het is inderdaad zo dat loonbelasting slechts een voorheffing voor inkomstenbelasting is, dus dat je achteraf zou kunnen rechttrekken in je aangifte IB2008. Maar bij inspctie heb je toch een probleem met de bewijslast want je werkgever heeft aangegeven dat je ook in de betreffende maand bijtellingsplichtig was.

• t_captain
rwb schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 09:33:

[...]

Je hebt als werknemer niks meer met de belastingdienst te maken omtrent de bijtelling, de complete administratie over de bijtelling gebeurt al bij de werkgever, als er fouten mee gemaakt worden moet de werkgever het ook oplossen.

Je hebt immers bij het T-Biljet geen optie om iets in te vullen over een lease-auto.
Je hebt wel degelijk met de fiscus te maken.

Sinds 2006 is de leaseauto van inkomstenbelasting naar loonbelasting verschoven. Dat betekent dat het onderdeel uitmaakt van de voorheffing die de werkgever afdraagt aan de belastingdienst. Maar dat is ook precies wat het is: voorheffing. De hele loonbelasting die je werkgever inhoudt is een voorheffing voor de inkomstenbelasting die jij uiteindelijk betaalt. In jouw aanslag IB wordt berekend hoeveel je moet betalen (rekening houdend met alle persoonlijke omstandigheden, ook die buiten de werkgever om) En dan wordt de reeds door je werkgever afgedragen loonbelasting verrekend met dat bedrag.

Je kan in het aangifteprogramma / biljet IB2008 wel degelijk je leaseauto aangeven. Cataloguswaarde, periode en eigen bijdrage. Heb je een maand zonder auto gezeten, dan kun je dat kwijt in de periode. Bijvoorbeeld 0101 t/m 3011 i.p.v. 3112 invullen.

Maar zoals ik in mijn vorige post schrijf, is er wel een probleem rondom de bewijslast.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik hoop voor de TS dat hij een bewijsje heeft dat hij de auto heeft 'ingeleverd' bij de baas en dus NIET de beschikking heeft gehad over een bedrijfsauto.
Persoonlijk vind ik het erg zwak van de werkgever om toch de inhouding van de lease-auto op het salaris in te houden, de werknemer heeft nl geen auto tot zijn beschikking gehad. Iemand anders heeft in de auto gereden, als deze persoon deze ook prive heeft gebruikt, zal deze persoon de belasting moeten betalen !
Tip voor de TS: Voor de volgende keer vooraf duidelijk afspraken over dit soort zaken maken, kan een hoop ellende achteraf voorkomen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• idef1x
Bedankt voor alle reakties. Als ik het dus goed begrijp is het eigenlijk een kwestie van een bewijsje zien te krijgen dat ik de auto ingeleverd heb en het dan bij de belastingdienst terug zien te krijgen?

Wat dat betreft ben ik het met ZeroCool eens dat het wat zwak is van mijn werkgever om het in te houden.

Een echt bewijs heb ik niet helaas dat ik hem ingeleverd heb. Ik kan alleen hopen dat iemand er dan een bekeuring mee heeft gekregen in die tijd ;)
Afijn ik zal de salarisadministratie vragen of ze me dat bewijs dan willen geven.

Overigens heb ik wel bewijs (voor zover e-mail dat is) dat ik met onbetaald verlof ben gegaan. Wat ik zo op internet tegen kom, betekend onbetaald verlof dat dus alles stopt (pensioen premies e.d.) en dat ik ook geen recht op de leasauto zou hebben en dus geen bijtelling tenzij er wat anders op schrift is vastgesteld. Vandaar dat ik de pensioenpremie doorbetaling ook vreemd vind. Ik denk dat het zo makkelijker was voor de salarisadministratie.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
t_captain schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 13:31:
[...]
Sinds 2006 is de leaseauto van inkomstenbelasting naar loonbelasting verschoven. Dat betekent dat het onderdeel uitmaakt van de voorheffing die de werkgever afdraagt aan de belastingdienst.
Dat klopt natuurlijk, maar volgens mij kan je bij de aangifte van de inkomstenbelasting niet speciek een lease-auto aangeven.
Je kan in het aangifteprogramma / biljet IB2008 wel degelijk je leaseauto aangeven. Cataloguswaarde, periode en eigen bijdrage. Heb je een maand zonder auto gezeten, dan kun je dat kwijt in de periode. Bijvoorbeeld 0101 t/m 3011 i.p.v. 3112 invullen.
Ik kan het anders in het IB2007 programma nergens terug vinden. Bij mijn oude werkgever werd het ieder geval op het jaaroverzicht gewoon opgeteld bij Inkomsten Loonbelasting ( o.i.d. ). Nergens heb ik apart iets ingevuld over mijn lease-auto in mijn aangifte.

Dat bedoelde ik met je hebt niks met de Fiscus te maken. In princiepe telt je werkgever het al bij je inkomsten op. Het gedeelte wat hij daarvoor gebruikt moet je volgens mij met je werkgever regelen, en kan je niet meer corrigeren in je aangifte ( Anders dan een lager loon invullen )

edit:

Ik heb even het IB2008 programma gedownload en daar valt het ook gewoon onder het kopje Loon. Ik kan nergens vinden waar ik Cataloguswaarde en dergelijke in kan vullen.

[ Voor 6% gewijzigd door Woy op 07-01-2009 16:00 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• idef1x
Wellicht kan je het invullen onder "Uitgaven inkomensvoorzieningen" of "aftrek lijfrente of andere negatieve uitgaven inkomensvoorzieningen" ? Dat is wat ik zo even in de helpfile van het 2008 programma tegenkom.
Denk dus dat ik nog maar eens bij de salarisadministratie langsga het waarom an hun aftrek/inhouding. Moeten ze toch een goede reden voor hebben lijkt me.

• t_captain
rwb schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 15:56:
[...]

Dat klopt natuurlijk, maar volgens mij kan je bij de aangifte van de inkomstenbelasting niet speciek een lease-auto aangeven.

[...]

Ik kan het anders in het IB2007 programma nergens terug vinden. Bij mijn oude werkgever werd het ieder geval op het jaaroverzicht gewoon opgeteld bij Inkomsten Loonbelasting ( o.i.d. ). Nergens heb ik apart iets ingevuld over mijn lease-auto in mijn aangifte.
Ik heb ook even gekeken en je hebt gelijk. Alleen maar loon, loonheffing en arbeidskorting te vinden en niets over de leaseauto apart. Ik denk dat ik in de war was met de eigen woning (WOZ waarde, periode), ook in box 1. Of misschien met een model uit de een of andere toelichting.

TS zal dus zelf zijn loon voor belasting moeten corrigeren met de bijtelling over 1 maand. Lijkt me wel geheid een inspectie te worden als je opgegeven loon niet overeenkomt met hetgeen de werkgever opgeeft. Bewijsje dat je geen beschikking had over de auto is handig, gecorrigeerde loonstrook/jaaropgaaf nog beter.

• t_captain
idef1x schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 18:19:
Wellicht kan je het invullen onder "Uitgaven inkomensvoorzieningen" of "aftrek lijfrente of andere negatieve uitgaven inkomensvoorzieningen" ? Dat is wat ik zo even in de helpfile van het 2008 programma tegenkom.
Denk dus dat ik nog maar eens bij de salarisadministratie langsga het waarom an hun aftrek/inhouding. Moeten ze toch een goede reden voor hebben lijkt me.
Nee, die velden zijn voor de premie van lijfrentes en pensioenen die je zelf aankoopt (binnen de fiscale ruimte).

• idef1x
Mijn werkgever geeft als antwoord de volgende quote van de belastingdienst :

"Bijtelling en geen loon in geld

Als u geen of (te) weinig loon in geld ontvangt, bijvoorbeeld omdat u onbetaald verlof hebt, dan moet uw werkgever wel de loonbelasting/premie volksverzekeringen en de inkomensafhankelijk bijdrage Zvw die over de bijtelling verschuldigd is, afdragen. In een later loontijdvak (bijvoorbeeld een maand, als u uw loon per maand krijgt) kan hij dit bedrag dan verrekenen met uw netto-inkomen.
"
Zie : http://www.belastingdiens...ik_auto-06.html#P83_11267

Dus in die zin heeft ie wel gelijk, doch gaat dit alleen op wanneer ik de auto prive kon gebruiken, dan wel niet ingeleverd had, maar daarover kan ik bij de belastingdienst niets over vinden :(
Afijn ik zoek wel even verder, want ben nog steeds van mening dat die loonheffing niet correct is..

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Heb je al eens met de belastingdienst gebeld en/og het stuk qat ik quote aan je baas voorgelegd ?

Bijtelling van een leasebak is altijd tot op de dag dat je 'm gebruikt.
Als jij een leaseauto halverwege de maand (bijv. einde leasecontract) inlevert, betaal je ook niet de volle mep aan bijtelling maar gewoon naar rato de dagen dat je 'm die maand in bezit hebt gehad.

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-11 15:42

Tomatoman

Fulltime prutser

idef1x schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 15:08:
Een echt bewijs heb ik niet helaas dat ik hem ingeleverd heb. Ik kan alleen hopen dat iemand er dan een bekeuring mee heeft gekregen in die tijd ;)
Afijn ik zal de salarisadministratie vragen of ze me dat bewijs dan willen geven.
Bewijs is een wat zware term. Waar het om gaat is dat je het aannemelijk kunt maken. Als je werkgever schriftelijk verklaart dat je de auto een maand bij hem hebt ingeleverd is dat aannemelijk, maar geen bewijs (want die werkgever zou best kunnen liegen). En als je buurman verklaart dat jouw lease-auto er een maand niet is geweest terwijl jij lekker thuis was, maakt dat jouw verhaal nog aannemelijker, maar het is nog steeds geen bewijs. En als aan de hand van de brandstofpas te zien is dat de auto in Nederland is volgetankt op een dag dat jij in Oostenrijk aan het skiën was, is dat ook nog geen bewijs (want misschien had je die auto wel uitgeleend aan een vriend). Maar dat alles tezamen maakt het wel zeer aannemelijk dat je die auto een maandlang niet hebt gebruikt. En dat is voor de Belastingdienst normaliter voldoende.

Pas als jij op vakantie bent geweest naar Amerika en je aan de hand van een parkeerticket kunt laten zien dat de auto een maand lang geparkeerd is geweest op Schiphol, heb je écht bewijs.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
tomatoman schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 13:27:
Pas als jij op vakantie bent geweest naar Amerika en je aan de hand van een parkeerticket kunt laten zien dat de auto een maand lang geparkeerd is geweest op Schiphol, heb je écht bewijs.
Of je in die maand rijdt met de auto doet er niet toe; met een parkeerbonnetje maakt je juist bijzonder aannemelijk dat de auto tot je beschikking staat en je dus bijtelling hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door asmi op 09-01-2009 18:46 ]

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07:06
Het zou de werkgever sieren als hij de kosten op zich neemt voor die maand dat jij je auto hebt laten staan en deze door andere collega's is gebruikt.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Roadman schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 19:56:
Het zou de werkgever sieren als hij de kosten op zich neemt voor die maand dat jij je auto hebt laten staan en deze door andere collega's is gebruikt.
Er zijn geen kosten voor de werkgever om op zich te nemen ( Behalve de lease-kosten, maar daar gaat het nu niet over ). De TS hoeft geen bijtelling bij zijn salaris op te tellen over de maand dat hij de auto niet had, en dat moet geadministreerd worden door de werkgever, maar het kost hem ( op wat administratie kosten na ) helemaal niks. Als de werkgever het niet wil verwerken zou ik eens contact opnemen met de belastingdienst of er een manier is om het alsnog te corrigeren bij je aangifte.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Wacht even, gaat het nu over de eigen bijdrage naar zijn werkgever, of over de bijtelling aan de belasting :?

• idef1x
Koffie schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 10:10:
Wacht even, gaat het nu over de eigen bijdrage naar zijn werkgever, of over de bijtelling aan de belasting :?
Het gaat over de bijtelling van de auto...niet de bijdrage naar mijn werkgever (heb ik overigens niet).

• idef1x
rwb schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 10:05:
[...]

Er zijn geen kosten voor de werkgever om op zich te nemen ( Behalve de lease-kosten, maar daar gaat het nu niet over ).
inderdaad zijn er geen kosten voor de werkgever, dus waarom ie zo moeilijk erover doet?
Als de werkgever het niet wil verwerken zou ik eens contact opnemen met de belastingdienst of er een manier is om het alsnog te corrigeren bij je aangifte.
Ik zal nog even een weekje afwachten op reaktie en dan idd bij de belastingdienst eens informeren hoe en wat.

• idef1x
Inmiddels maar eens navraag gedaan bij de belastingdienst en het blijkt toch te kloppen.
Wanneer je meer dan 500km op jaarbasis rijdt, betekent dit dat je bijtelling van 14%- 25% over het gehele jaar gerekend wordt. Uitgesmeerd over 12 maanden betekend dit een bedrag van :

bijtellingspercentage*cataloguswaarde/12.

Bij een half jaar gebruik wordt dit schijnbaar :

bijtellingspercentage*cataloguswaarde/6

Het maakte niet uit of ik hem ingeverd had dus :(
Eerlijk is anders m.i., maar goed weer wat geleerd en een eventuele volgende keer laat ik de auto wel voor mijn eigen deur staan dan.

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Als je maar een halfjaar in de auto rijdt, krijg je ook maar voor de helft van het jaar de bijtelling. Anderzijds, als je er alleen zakelijk in rijdt en niet privé, mag je er in die zes maanden ook maar de helft van 500 km privé in rijden.

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:06
idef1x schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 22:38:
Uitgesmeerd over 12 maanden betekend dit een bedrag van :
bijtellingspercentage*cataloguswaarde/12.

Bij een half jaar gebruik wordt dit schijnbaar :
bijtellingspercentage*cataloguswaarde/6
Huh, dus als je 6 maanden er in rijd, dan betaal je dubbel per maand? Lijkt mij nogal vreemd, misschien nog een 2e keer bellen met de belastingdienst? Ik heb daar wel vaker tegenstrijdige antwoorden gekregen.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

tomatoman schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 09:34:
Als je maar een halfjaar in de auto rijdt, krijg je ook maar voor de helft van het jaar de bijtelling. Anderzijds, als je er alleen zakelijk in rijdt en niet privé, mag je er in die zes maanden ook maar de helft van 500 km privé in rijden.
Nee hoor.
Je mag 500 km per jaar rijden. Ongeacht de auto.
Stel : je hebt in de eerste 6 maanden 250 km gereden. Vervolgens ga je voor een andere werkgever werken en krijg je weer een leaseauto. Je rijd de resterende maanden weer 250 km.
Prima, so far so good.
Echter als je de eerst 6 maanden 400 had gereden, had je bij de nieuwe auto/werkgever maar 100 km over.

De 500 km is *niet* naar rato, per maand, per werkgever, per auto of wat dan ook.
Je mag 500 km per jaar rijden, ongeacht hoeveel tijd je daarvoor hebt of hoeveel auto's.
Als jij maar voor 2 maanden in het hele jaar een leaseauto krijgt, kun je daar prima 500 km mee rijden in die 2 maanden.

Bovenstaande is dus ook de reden dat je niet halverwege het jaar kan en mag zeggen 'en nu ga ik niet meer prive rijden en wil ik geen bijtelling meer'.

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Koffie schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 09:53:
[...]

Nee hoor.
Je mag 500 km per jaar rijden, ongeacht hoeveel tijd je daarvoor hebt of hoeveel auto's.
Als jij maar voor 2 maanden in het hele jaar een leaseauto krijgt, kun je daar prima 500 km mee rijden in die 2 maanden.
Volgens de Belastingdienst heb je ongelijk:
U hebt de auto van de werkgever niet een heel kalenderjaar
In dit geval moet uw werkgever het aantal privékilometers dat u in die periode met de auto hebt gereden, herleiden tot het aantal privékilometers dat u er in een heel kalenderjaar mee gereden zou hebben. Dit geldt ook als u in een kalenderjaar van werkgever verandert.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Idd, de 500 KM gaat wel naar rato, maar het is niet zo dat je per maand mag zeggen of je meer dan 500/12 gereden hebt en dan bepaald of je bijtelling hebt.

Als het goed is word er per auto gerekend. Dus je hebt de eerste 6 maanden auto A, dan een maand geen auto en dan 5 maanden auto B. Met auto A rij je meer dan 250 KM dus moet je bijtelling bij je salaris tellen ( Cataloguswaarde * 25 % ( of andere percentage aan de hand van de auto ) * 6 / 12 ) bij de tweede auto kun je dan alsnog weer kiezen om die niet prive te rijden ( Wel van te voren aan te geven, achteraf kan het niet meer ). Je moet dan met die auto minder dan 500 * 5 / 12 = 208,33 KM rijden.

Stel dat je dus alleen met auto A prive gereden hebt, krijg je alleen over de eerste 6 maanden bijtelling over die auto.

Het zou ook vreemd zijn dat het meteen per jaar zou gaan, want ik heb in 1 jaar 3 verschilende auto's gereden. Voor elke Auto werd gewoon apart de bijtelling gerekend, en dat ging tot op de dag precies volgens mij.

Ook toen ik uit dienst ben gegaan en mijn Auto ingeleverd heb, is er natuurlijk niet over de resterende maanden bijtelling betaald.

Ik zou zeker nog een keer informeren. Want als jij je auto aantoonbaar niet tot je bescikking hebt gehad, behoor je gewoon geen bijtelling over die periode te rekenen.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:10

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik heb niet alles gelezen, dus excuus als ik spuit 11 ben.

Je bent inderdaad over die maand geen bijtelling verschuldigd.

Als je een heel jaar de auto tot je beschikking krijg je gewoon 14% of 25% van de cataloguswaarde op je bruto jaarsalaris bijgeteld.

Als je de auto niet het hele jaar tot je beschikking hebt gehad, of bijvoorbeeld halverwege het jaar een andere auto hebt gekregen, dan wordt voor alle auto's die je hebt gehad pro rata berekend naar de periode dat je die auto tot je beschikking had.

Voor die maand dat je de auto niet tot je beschikking had zou dus geen bijtelling geteld moeten worden.

Bedankt voor deze thread trouwens, dat herinnert me eraan dat ik hiervoor ook in aanmerking kom voor mijn maand vakantie in november, want toen heb ik mijn auto nota bene in de garage van de zaak gestald en de sleutel overhandigd...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:10

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik heb de vraag dus gesteld aan onze salarisadministratie en kreeg net deze mail:
Hoi Albantar,

Je e-mail klinkt logisch, dus ik heb de Belastingdienst gebeld en dit verhaal aan hen voorgelegd. Zij geven aan dat de fiscale bijtelling alleen gestopt mag worden als de werkgever de werknemer "dwingt" de auto in te leveren tijdens zijn/haar vakantie. Hiervan moet dan een document opgesteld worden dat door alle partijen wordt ondertekend. Omdat jij je auto vrijwillig in <vestigingsplaats> hebt neergezet, mogen wij de fiscale bijtelling helaas niet stoppen.
Ik neem aan dat het zelfde dus ook geldt voor het geval van idef1x.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• idef1x
Hoi Albantar,

Dat is tenminste een duidelijke uitleg. De belastingdienst had het me dus ook al verteld, maar dit vind ik duidelijk. Fair vind ik het niet, want dit betekend dan ook dat als je bijvoorbeeld een sabatical van 6 maanden ofzo neemt - wat ook onbetaald verlof kan zijn - je dus gewoon je leaseauto nog steeds als "salaris" hebt lijkt me...
Afijn het was het proberen waard en gezien de ontstane discussie zijn WIJ het wel met elkaar eens, maar de belastingdienst niet ;(

• Exitium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-10 20:12
Koffie schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 09:53:
Bovenstaande is dus ook de reden dat je niet halverwege het jaar kan en mag zeggen 'en nu ga ik niet meer prive rijden en wil ik geen bijtelling meer'.
Niet helemaal waar. Op het moment dat je bij dezelfde werkgever een andere auto krijgt, kun je halverwege het jaar niet plots privé gaan rijden als je daarvoor een verklaring geen privégebruik had. Op het moment dat je bij werkgever A geen privé rijdt en van werkgever wisselt, mag je wel de keuze maken om privé te gaan rijden.
rwb schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 11:16:
Als het goed is word er per auto gerekend. Dus je hebt de eerste 6 maanden auto A, dan een maand geen auto en dan 5 maanden auto B. Met auto A rij je meer dan 250 KM dus moet je bijtelling bij je salaris tellen ( Cataloguswaarde * 25 % ( of andere percentage aan de hand van de auto ) * 6 / 12 ) bij de tweede auto kun je dan alsnog weer kiezen om die niet prive te rijden ( Wel van te voren aan te geven, achteraf kan het niet meer ). Je moet dan met die auto minder dan 500 * 5 / 12 = 208,33 KM rijden.

Stel dat je dus alleen met auto A prive gereden hebt, krijg je alleen over de eerste 6 maanden bijtelling over die auto.

Het zou ook vreemd zijn dat het meteen per jaar zou gaan, want ik heb in 1 jaar 3 verschilende auto's gereden. Voor elke Auto werd gewoon apart de bijtelling gerekend, en dat ging tot op de dag precies volgens mij.
Er wordt niet per auto gerekend. De fiscale bijtelling wordt wel per auto berekend. (dit aangezien de auto's verschillende fiscale waardes hebben)

Zolang je bij dezelfde werkgever blijft, dien je op het moment dat je je eerste auto krijgt te bepalen of je wel of niet privé gaat rijden. Die keus blijft vervolgens het hele jaar zo, en kun je per 1 januari pas weer wijzigen.

Fiscale bijtelling wordt alleen ingehouden op het moment dat je een zakelijke auto hebt, dus als je je auto inlevert zal er vanaf die dag niet meer ingehouden worden.
idef1x schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 21:14:
Fair vind ik het niet, want dit betekend dan ook dat als je bijvoorbeeld een sabatical van 6 maanden ofzo neemt - wat ook onbetaald verlof kan zijn - je dus gewoon je leaseauto nog steeds als "salaris" hebt lijkt me...
In zoverre, als je met je bedrijf regelt dat je je auto inlevert en ze dit ook op papier zetten (in de richting van 'hierbij bevestigen wij dat we de aan u ter beschikking gestelde bedrijfswagen per «datum» hebben ingenomen') is er verder geen probleem.

Ik werk zelf op de salarisadministratie en bij ons worden er checklisten ingevuld (auto vol ingeleverd, schades, etc), met hierop of de auto uitgegeven of ingeleverd wordt, een datum en handtekening van zowel de berijder als degene die de auto uitgeeft danwel inneemt. De berijder krijgt hiervan een doordruk mee, en dat is al genoeg om aan te kunnen tonen dat de werkgever de auto heeft ingenomen. Het origineel gaat in ons geval naar de salarisadministratie, waar het in een map verdwijnt en waar ook de fiscale bijtelling per die datum gestopt wordt.

• idef1x
Inmiddels ook gesproken met de belastingconsultant van mijn werkgever. Die vertelde me dat je inderdaad wel je bijtelling kan terugvorderen bij je belastingaangifte. Hiervoor raadde hij aan om een negatief salaris voor die maand in te vullen. Je moet overigens wel een briefje van je werkgever krijgen waarin staat dat je inderdaad de auto hebt ingeleverd met alle toebehoren.

Dus...tis wel mogelijk, maar je moet wel bewijs hebben van je werkgever.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
idef1x schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 20:31:
Dus...tis wel mogelijk, maar je moet wel bewijs hebben van je werkgever.
Ja de werkgever is verantwoordelijk voor de lease-administratie, dus wel logisch dat je wat bewijs moet hebben van je werkgever.

Ik vraag me alleen af of je opgave niet erg opvalt als je een afwijkend salaris invult, en je dus grote kans op controle hebt. Ook al is het misschien correct wat je invult, staat het toch wel vreemd als jij een ander bedrag invult dan dat de BD in hun administratie heeft.

• idef1x
Woy schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 20:55:
[...]

Ik vraag me alleen af of je opgave niet erg opvalt als je een afwijkend salaris invult, en je dus grote kans op controle hebt. Ook al is het misschien correct wat je invult, staat het toch wel vreemd als jij een ander bedrag invult dan dat de BD in hun administratie heeft.
En dan komen ze vanzelf wel vragen lijkt me en dan komt dat bewijs dus van pas. Niet eerder als ik het zo van die belastingconsultant hoor.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
idef1x schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 21:32:
[...]

En dan komen ze vanzelf wel vragen lijkt me en dan komt dat bewijs dus van pas. Niet eerder als ik het zo van die belastingconsultant hoor.
Tuurlijk, zo bedoel ik het ook. Maar het kan toch vervelend zijn als de belastingsdienst allerlei vragen gaat stellen.

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:45

JaQ

Interessante optie: stel nu dat je je rijbewijs hebt moeten inleveren voor een snelheidsovertreding, zou je dan ook geen bijtelling hoeven te betalen? Je bent immers niet in staat om gebruik te maken van je leaseauto sterker nog: dat zou een overtreding zijn.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Pagina: 1