• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-02 21:18

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Misschien een heel erg basic vraagje.

Maar ik heb sinds kort een netwerk printer (althans van een bestaande usb printer een netwerk printer gemaakt d.m.v. een printservertje (incl scanner share fuctie))

Nu heb ik thuis een redelijk uitgebreid active directory draaien. En sinds kort ook de Print Service draaien op de Windows Sever 2008 bak.

Nu voeg ik natuurlijk de netwerk printer toe in mijn printer lijst (via TCP/IP). En druk vervolgens met de rechter muis op Deploy in Group Policy.

Dit gaat prima, ook de standaard instellingen, security groups, tijden en dergelijken worden keurig mee genomen.

Allen als ik mijn Server Manager open dan zie ik continu een Information dingetje staan: There are no printers shared on the print server.

Lijkt me een beetje onlogisch om een Netwerk Printer te gaan sharen...

Hoe moet ik dit oplossen? Of gewoon niet?

Nou zou een optie kunnen zijn: Geen Print Service gebruiken en dan de printer handmatig toevoegen aan de AD GPO...

Maar dan werkt Internet Printing niet, omdat de printer niet onder de Print Service staat lijkt mij....

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Precies doen wat er staat: je moet de printer delen vooraleer je er naar toe kan printen.
Dat is met een fileshare op een server ook, die moet je ook eerst delen. ;)

Sharen is (binnen Windows) niets anders dan de beschikbaarstelling op het netwerk.

[ Voor 20% gewijzigd door CH4OS op 06-01-2009 21:22 ]

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
GJtje schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 21:18:
Precies doen wat er staat: je moet de printer delen vooraleer je er naar toe kan printen.
Dat is met een fileshare op een server ook, die moet je ook eerst delen. ;)

Sharen is (binnen Windows) niets anders dan de beschikbaarstelling op het netwerk.
Het mooiste is dat als ik de printer NIET deel, maar wel deploy in de GPO via Print Service Management.

Dat ik dan keurig in de AD clients een printer krijg met de juiste preferences en de juiste poort, namelijk: TCP/IP:<IP NUMMER>

ik kan gewoon printen!!!

zonder de printer te delen op de server!!! aangezien een printserver dat al doet!!!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Precies, dat je nu de tcp-printer hebt toegevoegd in Windows is nu slechts zodat users lokaal op die bak kunnen printen. En een printserver zet je meestal niet op elk werkstation :P

edit:
na je laatste post:

Active Directory/Group Policy is iets anders dan een printserver, dat zijn twee afzonderlijke serverrollen die niet per se in elke omgeving op dezelfde server draaien. Je printserver is nu inderdaad je losse printservertje waar die printer aan hangt, en je AD zorgt er slechts voor dat de clients weten waar die te vinden is. en de management snapin van print server heb je nodig voor de configuratie.
Tenzij je natuurlijk nog met XP/2003 clients werkt, want die kunnen netwerkprinters in je netwerk automatisch vinden.

[ Voor 62% gewijzigd door sanfranjake op 06-01-2009 21:37 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

tim427 schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 21:27:
Het mooiste is dat als ik de printer NIET deel, maar wel deploy in de GPO via Print Service Management.

Dat ik dan keurig in de AD clients een printer krijg met de juiste preferences en de juiste poort, namelijk: TCP/IP:<IP NUMMER>

ik kan gewoon printen!!!

zonder de printer te delen op de server!!! aangezien een printserver dat al doet!!!
Wat is je probleem met die foutmelding dan als ik vragen mag? :?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

tim427 schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 21:27:
[...]

ik kan gewoon printen!!!

True.

Maar ikzelf heb liever een gedeelde printer, aangezien er dan 1 wachtrij gebruikt wordt... Die van de server, en niet die van de clients zelf. Zo kan je dus op je clients al zien als je gaat printen of er iemand al bezig is. Dat gaat niet op de manier die jij schetst.

Ligt aan de situatie natuurlijk. Maar ik vind het wel handig, als admin zijnde, ik gewoon verotte vastgelopen jobs kan deleten, zonder eerst een paar honderd meter naar een ander werkstation te hobbelen als ik het gewoon vanaf m'n eigen werkstation kan.

We hadden dan ook door het hele bedrijf iets van 15 printers staan..

Het ligt er maar net aan wat je makkelijk vindt.

Ey!! Macarena \o/

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
RaZ schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 21:33:
[...]

True.

Maar ikzelf heb liever een gedeelde printer, aangezien er dan 1 wachtrij gebruikt wordt... Die van de server, en niet die van de clients zelf. Zo kan je dus op je clients al zien als je gaat printen of er iemand al bezig is. Dat gaat niet op de manier die jij schetst.

Ligt aan de situatie natuurlijk. Maar ik vind het wel handig, als admin zijnde, ik gewoon verotte vastgelopen jobs kan deleten, zonder eerst een paar honderd meter naar een ander werkstation te hobbelen als ik het gewoon vanaf m'n eigen werkstation kan.

We hadden dan ook door het hele bedrijf iets van 15 printers staan..

Het ligt er maar net aan wat je makkelijk vindt.
Op zich kan ik met de bijbehoren de software (van het printservtje) een virtuele usb poort maken op de server... waardoor de print in feite lokaal geïnstalleerd is net als usb zegmaar...

en dan vervolgens delen....

de scan functie gaat namelijk via een andere software pakketje... die ik overigens appart kan gebruiken...
dit is opzich wel een optie...

Hier moet ik maar eventje naar kijken hoe dit het beste werkt.
Bedankt voor de input!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:33
het idee achter een netwerk printer delen is onder andere zoals RaZ zegt dat je de jobs in de wachtrij in 1 spooler hebt staan, maar ook dat je alleen maar bepaalde permissies mee kan geven op user of group niveau.
Een ander iets wat je kan doen is printer pooling of priorities instellen (netwerk printer A deel je als SHARED-A EN SHARED-B Shared A heeft hogere prioriteit dan B, user-A, de directeur bijvoorbeeld, heeft alleen permissions op SHARED-A en groep-B heeft permissions op SHARED-B. Zodoende heeft de directeur bijvoorbeeld voorrang met printen op het voetvolk).

om al deze redenen zou je alsnog een netwerk printer gaan sharen via SMB op een print server.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Razwer schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 21:58:
het idee achter een netwerk printer delen is onder andere zoals RaZ zegt dat je de jobs in de wachtrij in 1 spooler hebt staan, maar ook dat je alleen maar bepaalde permissies mee kan geven op user of group niveau.
Een ander iets wat je kan doen is printer pooling of priorities instellen (netwerk printer A deel je als SHARED-A EN SHARED-B Shared A heeft hogere prioriteit dan B, user-A, de directeur bijvoorbeeld, heeft alleen permissions op SHARED-A en groep-B heeft permissions op SHARED-B. Zodoende heeft de directeur bijvoorbeeld voorrang met printen op het voetvolk).

om al deze redenen zou je alsnog een netwerk printer gaan sharen via SMB op een print server.
Het is nu opgelost...

Ik heb nu met de CS Print van Silex (merk) een virtueele printer poort toegevoegd op de server... Dus de netwerk printer is als het ware lokaal aangesloten op de server... Vervolgens gedeeld, en ge deployed via AD GPO's en permissies....

de scan gedeelte gaat met de SX Virtual Link en werkt afzonderlijk en werkt direct naar de netwerk printer toe, hierdoor werkt ook het scannen...

Top voor de input!

offtopic:
ik weet wel het voordeel van AD printer deployen en sharen op de server zelf, maar vond het zo onlogish: een netwerk printer delen :9

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:33
tim427 schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 22:15:
[...]
offtopic:
ik weet wel het voordeel van AD printer deployen en sharen op de server zelf, maar vond het zo onlogish: een netwerk printer delen :9
daarom mijn uitleg ;)

top dat het werkt :)

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Overigens werkt nu ook de Status Monitor van mijn Canon printer...
Dus de inkt niveau, en of hij bezig is enzo..!

Dit werkt super, alleen het nadeel is dat als een client de status op vraagt (gaat via soort van print opdrachtjes), dan krijgt men iedere seconden de melding: Succesful printed job, blabla..
Pagina: 1