Aparte 'triple screen' setup, hoe aan te sluiten

Pagina: 1
Acties:

• timleferink
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-03 13:10
Hallo tweakers,

Ik heb op mijn kamer een vrij standaard pc'tje (E4500/2GB RAM).
In deze pc zit ook een Sapphire Radeon HD3870 512MB GDDR4 met 2 DVI aansluitingen.

Nou wil ik hier graag 3 schermen op aansluiten op de volgende manier:
- 21,5" E2200HDA -> hoofdscherm
- 20" SyncMaster 203B -> secondary
- 21,5" E2200HD -> mirror van hoofdscherm

Dit lijkt misschien raar maar het zit zo: Ik heb de E2200HDA en de Samsung SyncMaster 203B op mijn bureau staan, en de E2200HD hangt boven m'n bed.

Het probleem is nu dat ik 2 DVI poorten heb op mijn graka, en de E2200HD wel DVI heeft maar de E2200HDA niet (anders was een DVI-2xDVI natuurlijk simpel).
Omdat de E2200HD een paar meter verderop hangt, moet deze via DVI aangesloten worden (fullHD via vga over een 5M VGA verlengsnoer ziet er niet uit, allerlei strepen in beeld) (dvi naar vga en dan vga--> 2x vga is dus ook geen optie).
De 203B heeft ook een DVI aansluiting. De E2200HDA en E2200HD hoeven nooit tegelijk beeld te geven.

Het mooiste zou dus zijn een adapter van DVI-I --> DVI-D + VGA, maar is dat technisch mogelijk? Zo nee, wat zijn andere opties?
Een extra HD2400 via PCI misschien?
Of 2 profiellen in CathalystControlCenter, in combinatie met een dvi switch (bestaan die?) zodat ik of de 203B of de E2200HD in kan schakelen (of de E2200HD of de E2200HDA mag ook).

Wat is de meest handige oplossing voor mijn probleem?

BVD, Tim Leferink

• Emile|IA
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-04-2015
De meest handige oplossing is een Matrox TripleHead2Go, maar dit is meestal ook gelijk de duurste oplossing.
Een adapter DVI-I => DVI-D + VGA zal er vast wel zijn, maar met dit soort meuk heb ik niet de beste ervaringen (misschien andere tweakers die er ervaring mee hebben?).
Een HD2400 is denk ik een prima en goedkope oplossing.

Zoals ik al zei, ik heb niet veel (en slechte) ervaringen met die koppelstukjes. Hopelijk kan een andere tweaker daar iets over vertellen ;)

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
timleferink schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 20:18:
Een extra HD2400 via PCI misschien?
Ik denk dat je hiermee het beste uit de voeten kan :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Een extra videokaart erbij zou inderdaad de meest practische oplossing zijn (al zou ik, indien mogelijk, zeker voor een kaartje met PCIe gaan). Ook raad ik je aan om de twee schermen die moeten mirroren op dezelfde kaart aan te sluiten en het derde scherm (dat dus niet gemirrort wordt) op de tweede graka aan te sluiten.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Er zijn DVI-splitters te koop, zet die tussen je E2200HDA en E2200HD en die hoef je in de control center niet meer te mirroren om toch altijd hetzelfde beeld te geven.

Ga je een extra grafische kaart er bij halen om zonder splitters je schermen aan te sluiten, dan moet je Samsung op je tweede grafische kaart omdat je anders je E2200's niet kunt mirror'en

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• timleferink
Wiethoofd schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 20:36:
Er zijn DVI-splitters te koop, zet die tussen je E2200HDA en E2200HD en die hoef je in de control center niet meer te mirroren om toch altijd hetzelfde beeld te geven.

Ga je een extra grafische kaart er bij halen om zonder splitters je schermen aan te sluiten, dan moet je Samsung op je tweede grafische kaart omdat je anders je E2200's niet kunt mirror'en
Het probleem hierbij is dat de E2200HDA alleen een analoge aansluiting heeft, en ik niet weet of ik na die dvi splitter bij de ene dvi aansluiting nog een dvi->vga adapter aan kan sluiten en toch beeld krijgt.
kalizec schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 20:32:
Een extra videokaart erbij zou inderdaad de meest practische oplossing zijn (al zou ik, indien mogelijk, zeker voor een kaartje met PCIe gaan). Ook raad ik je aan om de twee schermen die moeten mirroren op dezelfde kaart aan te sluiten en het derde scherm (dat dus niet gemirrort wordt) op de tweede graka aan te sluiten.
Ik denk dat er inderdaad een nieuw kaartje in moet komen. Verder heeft mijn moederbord (nu een P5N-EM HDMI) maar 1 PCIe 16x aansluiting, en 1x PCIe kaarten heb ik nog niet gezien? Dat de 203B op de 2e kaart komt is geen probleem.

[ Voor 33% gewijzigd door timleferink op 06-01-2009 20:56 ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
PCI-E1x videokaartjes bestaan wel degelijk

nieuws: HIS introduceert PCI Express x1-videokaart :)

[ Voor 64% gewijzigd door SMSfreakie op 06-01-2009 20:59 ]

404 Signature not found

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

timleferink schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 20:46:
Het probleem hierbij is dat de E2200HDA alleen een analoge aansluiting heeft, en ik niet weet of ik na die dvi splitter bij de ene dvi aansluiting nog een dvi->vga adapter aan kan sluiten en toch beeld krijgt.
Zo'n kabel kost ook bijna niets, gewoon proberen zou ik zeggen ;)
Ik denk dat er inderdaad een nieuw kaartje in moet komen. Verder heeft mijn moederbord (nu een P5N-EM HDMI) maar 1 PCIe 16x aansluiting, en 1x PCIe kaarten heb ik nog niet gezien?
Er zijn wel PCI grafische kaarten, puur voor beeld, dus om daar nou op te gaan gamen :+
En om even SMSfreakie te helpen: pricewatch: HP NVidia GeForce 8400 GS 256MB DH PCIe x1 Card voor 90 euro :+

Tevens is zo'n kabel om te proberen goedkoper dan een goed PCI-kaartje of een nieuw mobo met een extra PCI-e kaartje ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Wiethoofd op 06-01-2009 21:05 ]

• kalizec
Zo'n kabel gaat niet werken.

Hoewel een DVI-I aansluiting twee sets 'signaal'-draden heeft (eentje voor VGA, de ander voor DVI-D) heeft een dergelijke aansluiting maar 1 set draden voor DDC en detecteerd slechts 1 scherm. Afhankelijk van of de VGA- of het DVI-scherm gedetecteerd wordt, wordt die set "signaal"-draden gebruikt.

Kortom, ook al split je een DVI-I aansluiting in VGA en DVI-D, dan zal maar 1 van beide werken. Zo'n kabeltje is verspilde moeite en gaat niet werken.

Verder valt PCIe 1x aan te raden boven PCI. Maar wellicht heeft de TS een moederbord met een tweede PCIe 16x slot (al dan niet 16x, 8x, 4x of 1x signaal).

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

kalizec schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 21:08:
Zo'n kabel gaat niet werken.

Hoewel een DVI-I aansluiting twee sets 'signaal'-draden heeft (eentje voor VGA, de ander voor DVI-D) heeft een dergelijke aansluiting maar 1 set draden voor DDC en detecteerd slechts 1 scherm. Afhankelijk van of de VGA- of het DVI-scherm gedetecteerd wordt, wordt die set "signaal"-draden gebruikt.

Kortom, ook al split je een DVI-I aansluiting in VGA en DVI-D, dan zal maar 1 van beide werken. Zo'n kabeltje is verspilde moeite en gaat niet werken.
Het gaat er alleen om dat het beeldsignaal gesplitst wordt, dus 2x een DVI-I scherm moet prima kunnen als ze dezelfde resolutie hebben, het DVI -> D-Sub verloopstukje moet je dan dus zetten op het gedeelte van de kabel waar het detectiesignaal niet op zit.

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Ik heb een soortgelijke setup (2x DVI tft, 1x DVI-HDMI tv) en zat/zit weer met hetzelfde probleem. Een Asus M2A-VM HDMI moederbord met een ATI HD2600 zorgde voor 3x DVI, maar bij een upgrade naar een ander mobo verloor ik deze ook weer.

Ik heb toen gekeken naar twee oplossingen: HDMI splitter (ook wel duplicator) of een DVI splitterkabel (adapter kabel). Ik ben helaas gegaan voor een HDMI duplicator in de budget klasse en het ding begint nu te falen. Resoluties boven 1280x720 werken niet meer.
Er zijn wel professionele duplicators te koop voor veel geld (100 euro +) van oa Kramer.
Maar zelf wacht ik totdat de nieuwe ATI HD4850 X2 (260 € bij alternate) met 4x DVI wat in prijs daalt. Ik had namelijk ten tijde van de Asus met 3x DVI ook 3 monitors en nog geen HD tv. Nu zouden 4 aansluitingen ideaal zijn.

Tenslotte heb ik ook nog gezocht naar mogelijkheden van 2 eenvoudige ATI kaarten in crossfire (dus nog een HD2600 erbij), maar ik kon geen duidelijk antwoord vinden op de vraag of ik dan 4x DVI kon benutten.

[ Voor 11% gewijzigd door daan08 op 06-01-2009 21:25 ]

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:50
Je kunt ook een analoge VGA-splitter kopen. Omdat het toch om het analoge signaal gaat geeft dat hetzelfde effect als beoogd wordt met de DVI-splitter.
Sorry, niet goed gelezen.

[ Voor 10% gewijzigd door Tonne op 06-01-2009 21:46 ]

• timleferink
bulldoze schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 21:23:
Ik heb een soortgelijke setup (2x DVI tft, 1x DVI-HDMI tv) en zat/zit weer met hetzelfde probleem. Een Asus M2A-VM HDMI moederbord met een ATI HD2600 zorgde voor 3x DVI, maar bij een upgrade naar een ander mobo verloor ik deze ook weer.

Ik heb toen gekeken naar twee oplossingen: HDMI splitter (ook wel duplicator) of een DVI splitterkabel (adapter kabel). Ik ben helaas gegaan voor een HDMI duplicator in de budget klasse en het ding begint nu te falen. Resoluties boven 1280x720 werken niet meer.
Er zijn wel professionele duplicators te koop voor veel geld (100 euro +) van oa Kramer.
Maar zelf wacht ik totdat de nieuwe ATI HD4850 X2 (260 € bij alternate) met 4x DVI wat in prijs daalt. Ik had namelijk ten tijde van de Asus met 3x DVI ook 3 monitors en nog geen HD tv. Nu zouden 4 aansluitingen ideaal zijn.

Tenslotte heb ik ook nog gezocht naar mogelijkheden van 2 eenvoudige ATI kaarten in crossfire (dus nog een HD2600 erbij), maar ik kon geen duidelijk antwoord vinden op de vraag of ik dan 4x DVI kon benutten.
Op dit moment heb ik dus ook een HDMI moederbord van ASUS waar inderdaad ook DVI opzit, maar kan je mij dan uitleggen hoe ik de PCIe en geintergreerde kaart tegelijk kan laten werken? Met een vorig sempron moederbord van Asus had ik hetzelfde probleem, ik kon of de geintergreerde of de AGP kaart, maar nooit beide. Moet je hier nog wat speciaals voor doen? Want dat zou dan natuurlijk de meest eenvoudige oplossing zijn.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-05 11:58

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Emile schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 20:22:
De meest handige oplossing is een Matrox TripleHead2Go,
Ej, die staat volgens mij nu ook te koop in de V&A. Misschien dus toch het overwegen waard?

edit: drie stuks zelfs! http://tweakers.net/aanbo...aats=&max_price=0&x=0&y=0

[ Voor 23% gewijzigd door Edmin op 06-01-2009 22:56 ]

• kalizec
Wiethoofd schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 21:13:
[...]

Het gaat er alleen om dat het beeldsignaal gesplitst wordt, dus 2x een DVI-I scherm moet prima kunnen als ze dezelfde resolutie hebben, het DVI -> D-Sub verloopstukje moet je dan dus zetten op het gedeelte van de kabel waar het detectiesignaal niet op zit.
Ja, maar de twee schermen die gemirrored moeten worden zijn niet allebei DVI noch allebei VGA. Er valt dus geen signaal af te splitsen want er komt OF DVI-D of DVI-A uit een DVI-I aansluiting, niet allebei tegelijk.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

kalizec schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 22:58:
Ja, maar de twee schermen die gemirrored moeten worden zijn niet allebei DVI noch allebei VGA. Er valt dus geen signaal af te splitsen want er komt OF DVI-D of DVI-A uit een DVI-I aansluiting, niet allebei tegelijk.
Daarom zijn de DVI -> D-Sub verloopstukjes ook handig :+

Je krijgt dus:
DVI 1 -> splitter -> DVI naar scherm 1 + DVI->D-Sub verloopstukje naar scherm 2
DVI 2 -> scherm 3

Zo zou het in theorie prima moeten werken....

• timleferink
Wiethoofd schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 23:07:
[...]

Je krijgt dus:
DVI 2 -> scherm 3

Volgens mij is het probleem dat een "verloopje" van DVI -> VGA niks omzet.
Alles wat het doet ik de pinnen die in DVI-I wordengebruikt voor VGA 'omzetten' naar een VGA aansluiting.
Als er dus of een digitaal of een analoog signaal uit de DVI poort komt, kan die dus niet en de E2200HD via DVI-D aansturen en ondertussen ook DVI-A (in de vorm van een VGA aansluiting).
Hiervoor was ik al wel bang dat dat niet zou gaan werken (ik wist alleen niet of een videokaart altijd DVI-D+A uitstuurde of 1 van beide, maar het blijkt 1 van beide te zijn.
Edmin schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 22:55:
[...]

Ej, die staat volgens mij nu ook te koop in de V&A. Misschien dus toch het overwegen waard?

edit: drie stuks zelfs! http://tweakers.net/aanbo...aats=&max_price=0&x=0&y=0
Nou rond de €200,- is wel erg veel voor een 16-jarige :P Dan moet ik maar wat vaker achter de pc duiken om zelf de stekker om te wisselen als ik het 2e scherm wil gebruiken.

[ Voor 23% gewijzigd door timleferink op 06-01-2009 23:30 ]

• kalizec
Wiethoofd schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 23:07:
[...]

Je krijgt dus:
DVI 2 -> scherm 3

Je voorbeeld werkt niet. Op een DVI-I poort staat niet zowel een DVI-A als een DVI-D signaal tegelijk. Welk van beide signalen er op staat hangt af van wat er via de DDC gedetecteerd wordt en dat is OF het analoge OF het digitale scherm. Vervolgens wordt OF het digitale OF het analoge deel van de DVI-I aansluiting actief gemaakt. De andere blijft uit en daar valt dus nog niet met oneindig veel splitters een signaal af te splitsen, dat signaal staat er namelijk niet op.

Een Radeon HD3870 heeft 'chip'-delen die de framebuffer uitlezen en vertalen naar DVI-D danwel VGA-signaal. Die twee kunnen dus OF 2x DVI-D of 2x DVI-A of 1x DVI-D + DVI-A doorgeven. Niet meer en niet minder.

[ Voor 20% gewijzigd door kalizec op 06-01-2009 23:23 ]

• TheMazzter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:08
Als je voor een extra videokaart gaat hoef je niet persé een pci-e 1x variant te nemen, een 'gewone' 16x variant gaat ook werken als je je 1x-slot op je mobo aan de achterkant uitveilt past het erin, je hebt dan alleen niet de volle bandbreedte, maar dat heb je ook niet als je een kaart koopt met een 1x-connector.

• daan08

daan08

PEBKAC

timleferink schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 22:50:
[...]

Op dit moment heb ik dus ook een HDMI moederbord van ASUS waar inderdaad ook DVI opzit, maar kan je mij dan uitleggen hoe ik de PCIe en geintergreerde kaart tegelijk kan laten werken? Met een vorig sempron moederbord van Asus had ik hetzelfde probleem, ik kon of de geintergreerde of de AGP kaart, maar nooit beide. Moet je hier nog wat speciaals voor doen? Want dat zou dan natuurlijk de meest eenvoudige oplossing zijn.
Het heet ATI surroundview, dit kon ik aanzetten in het bios en vervolgens ook in het ATI controlpanel. Dus als het ondersteund wordt moet het terug te vinden zijn in het bios. Heb je een ATI kaart onboard?

• timleferink
TheMazzter schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 23:46:
Als je voor een extra videokaart gaat hoef je niet persé een pci-e 1x variant te nemen, een 'gewone' 16x variant gaat ook werken als je je 1x-slot op je mobo aan de achterkant uitveilt past het erin, je hebt dan alleen niet de volle bandbreedte, maar dat heb je ook niet als je een kaart koopt met een 1x-connector.
Breek ik zo niet het hele moederbord uit elkaar? Ik heb nog wel een ATI HD3850 liggen namelijk, kan ik het altijd daarmee testen.
bulldoze schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 14:59:
[...]
Het heet ATI surroundview, dit kon ik aanzetten in het bios en vervolgens ook in het ATI controlpanel. Dus als het ondersteund wordt moet het terug te vinden zijn in het bios. Heb je een ATI kaart onboard?
Helaas zit er in dit moederbord een nVidia GeForce 7100 in. Ookal zet ik in de BIOS de onboard kaart op primary, geeft deze toch alleen beeld via de HD3870.

• daan08

daan08

PEBKAC

Vandaar.. ATI surroundview, werkt alleen met enkele mobo's met onboard ATI kaart en een losse ATI videokaart. |:(

• TheMazzter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:08
Breek ik zo niet het hele moederbord uit elkaar? Ik heb nog wel een ATI HD3850 liggen namelijk, kan ik het altijd daarmee testen.
Nee als je het gewoon voorzichtig en met beleid doet moet het lukken, kijk wel of er geen condensators of andere dingen in de weg zitten voor het deel van de kaart wat uiteindelijk niet in het slot komt.

Je hoeft het ook niet met een veil te doen natuurlijk, ik denk dat het met een aarappelschilmesje gewoon moet lukken, dus alleen het kleine stukje plastic weghalen dat in de weg zit als je de kaart erin wilt doen.

Even voor de duidelijkheid, ik heb zelf nooit de gelegenheid gehad om dit zelf te testen, maar deze oplossing al vele malen voorbij zien komen hier, is er iemand die dit ook daadwerkelijk eens gedaan heeft?

• timleferink
TheMazzter schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 09:08:
[...]

Nee als je het gewoon voorzichtig en met beleid doet moet het lukken, kijk wel of er geen condensators of andere dingen in de weg zitten voor het deel van de kaart wat uiteindelijk niet in het slot komt.

Je hoeft het ook niet met een veil te doen natuurlijk, ik denk dat het met een aarappelschilmesje gewoon moet lukken, dus alleen het kleine stukje plastic weghalen dat in de weg zit als je de kaart erin wilt doen.

Even voor de duidelijkheid, ik heb zelf nooit de gelegenheid gehad om dit zelf te testen, maar deze oplossing al vele malen voorbij zien komen hier, is er iemand die dit ook daadwerkelijk eens gedaan heeft?
Laat ik nou net vanavond heel enthousiast bezig zijn geweest en het slot uitgeveilt, zie ik bij het plaatsen dat er inderdaad condensatoren in de weg zitten (maar 1 pci-e x1 slot) 8)7 . Toch wou ik het even proberen dus ik heb bij een ATI X1300 de andere helft van de PCI-e contactpunten weggezaagd, maar deze is hier toch aan overleden (geen beeld in x1 of x16 slot meer). Het 'modden' heb ik uiteindelijk maar met een soldeerapparaat gedaan en het plastic weggesmolten, met een klein boortje ging het ook niet en met een veil kom je er niet goed bij in de buurt met mijn kast/moederbord.

Het volgende punt is nou dat ik een pci-e x1 kaartje wel behoorlijk aan de prijs vind en een PCI kaartje geen optie is, want dan zit ik zonder tv-kaart of ik houd geen ruimte over met de andere videokaart (alhoewel het misschien krap kan met een low profile passief kaartje, ik heb wel 3 80mm en een 120mm fan erin zitten). Het makkelijkste lijkt nu een DVI switch tussen de HDA en de HD, maar kan ik nergens vinden.
Pagina: 1