Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

analoge of digitale oplossing?

Pagina: 1
Acties:

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:42
Ik heb een dilemma, wellicht dat jullie mij kunnen helpen.

Voor een motor heb ik LED knipperlichten gemaakt met voorschakelweerstand. Deze worden aangestuurd dmv. een NE555 schakeling. Dit werkte allemaal leuk totdat er na 10km rijden ongeveer de helft van m'n onderdelen van de printplaat zijn getrilt. Balen.

Nu moet ik dus een nieuwe maken, iets stevigere deze keer (mochten jullie nog tips hebben hiervoor :))
Omdat ik toch een nieuwe moet maken wilde ik graag wat meer functionaliteit toevoegen, zoals:
- alarmlichten, dus beide zijden tegelijk
- knipperen als er geremd wordt.
- knipperlichten continue zacht laten branden, en dan fel laten knipperen als nodig is.
- normale knipperfunctionaliteit.

Nu is mijn dilemma dus hoe ik dit ga doen:
- Analoog, als verlengde van de orginele 555 timer oplossing
- Digitaal, als in een microcontroller oplossing.

Bij analoog wordt waarschijnlijk de printplaat 3x zo groot, wat weer trillingsgevoelig is. Maar bij digitaal heb ik het probleem dat de laatste microcontroller die ik bestuurd heb de 68HC11 was 4 jaar geleden.
Ik zou eventueel wel aan een atmel stk500 kit kunnen komen, maar hoe zit het dan met de leercurve?

Wat zouden jullie aanraden?

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:16

mphilipp

Romanes eunt domus

Dogooder schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 18:04:
Nu moet ik dus een nieuwe maken, iets stevigere deze keer (mochten jullie nog tips hebben hiervoor :))
Ik heb verder geen verstand van electrische tijd ;) maar volgens mij kit men meestal dat soort schakelingen helemaal in. Een soort siliconenkit oid. Lijkt me schokvrij genoeg.

Leuke schakeling overigens. Ik zou het ook wel op mijn BMW willen hebben, maar ik geloof dat ze het nogal ingewikkeld hebben gemaakt met de electronica aan boord.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Flipke84
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-11-2024
Voor de stevigheid zou ik alles in een harst gieten.
Helpt gelijk tegen vochtproblemen.

• fotoopa
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-09-2022
Gewoon voor een AVR controllertje gaan. Met een STK500 kit is dat een vrij eenvoudige klus zeker als je reeds de 68HC11 eerder gebruikt heb. Ik heb de nieuwere STK600 kit recent aangekocht omdat ik ook terug wilde met controllers werken. Vroeger waren dat ook de motorola reeks, nagenoeg alle processoren ook de 68HC11. Op een weekje tijd had ik alles terug onder de knie want de structuur is vrij rechtlijnig en indien je assembler gebruikte zijn de instruktie's voorzichzelf sprekend en nauwelijks verschillend van de motorola.

Trillingen vragen alle componenten laag bestukt, geen opstaande. Zijn er iets grotere dan best vastlijmen ( 2 componentenlijm) of een spanbandje er rond. Opgieten is niet altijd een goede oplossing want je massa wordt heel groot. Geen ic voetjes gebruiken, direct solderen is de boodschap. Wel kun je de print opstellen via kleine rubber dempertjes zodat de hevigste trillingen vrijgoed gedempd worden. Geen loshangende kabels en de connectors vergendel type gebruiken. Voldoende steunpunten op je print voorzien om hem vast te schroeven.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 15:08
Printen die gebouwd zijn op extreme trillingen herken je aan het enorme aantal bevestigingspunten (elke 4 à 5 cm een schroefgat), relatief vlakke bestukking (grote componenten liggen plat), alles met enige massa wordt vastgezet met tweecomponentenhars, alles wordt gedaan om te vermijden dat er enige kracht op componentpootjes komt.

In jou geval zou ik voor een digitale oplossing gaan met zoveel mogelijk gebruik van SMD componenten. Tegenwoordig is het voor relatief eenvoudige zaken als jou projectje veel simpeler geworden om dat te programmeren, met de gratis (demo)versies van compilers kan je alles geprogrammeerd krijgen, en de µC die je nodig hebt kosten bijna niets meer.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-11 00:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Ik zou zelf een kant-en-klaar kitje van bijvoorbeeld http://www.running-lights.com overwegen.

Het is wellicht niet een Tweaker-oplossing bij uitstek, maar het is betrouwbaar (schokbestendig, waterdicht, etc.) en dat zou voor mij de hoogste prioriteit hebben. Je bent op een motor al kwetsbaarder en wordt sneller over het hoofd gezien (kan ik helaas uit ervaring over meepraten), dus het laatste wat ik wil is met niet-functionerende lichten naar huis moeten rijden.

Kies je toch voor zelfbouw, dan kun je nog overwegen om een soort 'override' schakelaar in te bouwen, waarmee je gewoon direct 12V op je lampen zet, zodat - mocht je schakeling een storing hebben - je in ieder geval opvalt.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:42
Die running lights zijn ook eigenlijk de inspiratiebron om meer functionaliteit toe te voegen. Echter vind ik deze wel erg duur voor wat ze kunnen en dat kriebelt als tweaker.
Betrouwbaarheid is inderdaad een overweging om mee te nemen. Het betreft hier echter alleen de knipperlichten. De hoofdverlichting en remlichten zijn onafhankelijke circuits, geheel onverlicht naar huis rijden hoeft dus niet echt het geval te zijn.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Ikzelf zou als alleen aan een stuk print solderen niet genoeg is voor stevigheid de componten met 2 componentlijm aan de printplaat vast zetten, alles laten uitharden en dan solderen.
Lijkt me stug dat er dan nog ruimte is voor lostrillen.
Ook lijkt het mij een goed idee om als printplaat niet het standaar expirimenteerprint te nemen, maar de (~3x zo dure) doorgemetaliseerde epoxyprintplaten. Die zijn veel degelijker dan de standaard geperst kartonnen printjes met koperlaag.

Verder zou ik ook voor een microcontroller gaan. Een stk500 is opzich niet nodig, er zijn veel goedkopere manieren om een microcontroller te programmeren (als je nog een printerpoort hebt zijn een paar draadjes al genoeg)

Vochtbestendig maken is erg simpel, er zijn genoeg (kleine) waterdichte kastjes te vinden met wartels erin voor de bekabeling, daar kan je dan prima je print in zetten en vanaf daar de bekabeling trekken.
Pagina: 1