Flikkeringen in Avivo preview na OC'en

Pagina: 1
Acties:

• lowlow
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-04 16:54
Ik heb wat slechte ervaringen opgedaan met (CCC) ATi Catalyst maar dat kwam omdat mijn voeding te zwak (of defect) was. Ik kreeg groene schermen en BSOD enz. Ondertussen heb ik een nieuwe voeding en is dat opgelost, niets meer van problemen. Nu herinnerde ik mij dat de problemen escaleerden als ik via ATi Overdrive overclockte. Ik herinner mij dat ik toen flikkeringen zag in de Avivo preview, vervolgens begon de miserie. Nu heb ik diezelfde flikkeringen als ik overclock, zelfs slechts met 50Mhz.
Voor alle duidelijkheid; ik bedoel die foto van die lieve mevrouw met dat fruit naast haar.
Hebben jullie dat ook? Aangezien ik er dus nogal nare ervaringen mee had, wat willen deze flikkeringen / spikkels zeggen en kan het geen kwaad?
Zonder OC heb ik de flikkeringen / spikkels niet.

Alvast bedankt!

PS: ik heb een sapphire HD 4850

• Emile|IA
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-04-2015
De "flikkeringen / spikkels" zijn waarschijnlijk artifacts.
Deze kan je krijgen doordat je kaart te heet wordt, of doordat de OC simpelweg te hoog is.
Heb je al naar de temperatuur gekeken? Het kan ook zijn dat je een slechte kaart hebt, en dat het dus vette pech is.

Als je kaart voldoende gekoeld is, kunnen de artifacts geen kwaad. Of het lekker werken/kijken/gamen is, is een ander verhaal ;)

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

airfacts?! artifacts. ;)

Controlleer inderdaad de temperatuur van je kaart. Anders even een reinstall van je vga-drivers proberen.

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

• Emile|IA
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-04-2015
Aaah, ik weet dondersgoed dat het artifacts zijn, maar op een of andere manier blijf ik maar airfacts zeggen :'( .

• lowlow
Artifacts dus! Vraag mij toch af, kunnen jullie niet eens checken als jullie dat ook niet hebben?
De temperatuur van de kaart is icecold trouwens, 30°C. Ondervind nog niet echt problemen ervan maar zou toch graag weten als ik toch best niet de kaart moet laten omwisselen.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:33

KneoK

Not in a million lightyears

Emile schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 20:18:
De "flikkeringen / spikkels" zijn waarschijnlijk artifacts.
Deze kan je krijgen doordat je kaart te heet wordt, of doordat de OC simpelweg te hoog is.
Heb je al naar de temperatuur gekeken? Het kan ook zijn dat je een slechte kaart hebt, en dat het dus vette pech is.

Als je kaart voldoende gekoeld is, kunnen de artifacts geen kwaad. Of het lekker werken/kijken/gamen is, is een ander verhaal ;)
Het is absoluut niet waar dat artifacts niet uitmaken als je kaart voldoende gekoeld is. Artifacts kunnen, als we hardwaredefecten even buiten beschouwing laten, zoals je zegt ontstaan door onvoldoende koeling (te hoge temps dus) of een te hoge overklok (het een resulteert vaak in het ander). Als je dus wel artifacts hebt maar je temperatuur binnen marge is dan zit je gewoon te hoog. Naast het feit dat het niet lekker speelt is het schadelijk voor je kaart, als je pech hebt verdwijnen de artifacts na een poosje gewoon niet meer en blijven ze met stockspeeds nog steeds verschijnen, dit zal alleen vaak niet direct gebeuren.

@TS >>> Test ook eens in wat spellen en draai eens wat rondjes 3DMark. Als je de artifacts blijft zien in alle tests dan zul je gewoon een stapje terug moeten klokken. Je kunt eventueel andere software proberen (Rivatuner, Atitools/Ati Tray Tools), wellicht kom je dan wel hoger. Maar je moet je wel bedenken dat een GPU geen processor is die met gemak een paar honder MHz erbij pakt, 50MHz op je core is een redelijke overklok lijkt me, op het geheugen lijkt het wat magertjes maar je mag in principe nog steeds blij zijn als je al een paar MHz extra kan pakken. Als je wat verder wilt gaan is er volgens mij een relatief simpele voltmod voor de 4850, dan kom je wellicht ook nog wat hoger.

• lowlow
KneoK, bedankt voor je uitleg! Never change a winning team... dus zal ik voorlopig het OC'en toch achterwege laten. Toch vraag ik mij nog af als andere dit ook niet hebben, je zou eens de proef op de som moeten nemen. GPU clock en memory clock met 75Mhz verhogen, apply'en en dan es kijken naar de befaamde avivo preview
Misschien is het gewoon niet zo uitzonderlijk; Dank bij voorbaat

• lowlow
Niemand die dat es wilt uittesten? Kwestie dat ik weet als het geen standaard issue is of alleen aan mijn kaart ligt, zodat ik hem evt kan laten omwisselen. Alvast bedankt
Pagina: 1