Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Vista] Partities verwijderen en maken*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een probleem. Ik weet niet zeker of ik hiermee bij het juiste forum zit. Zo niet, excuses.

Ik heb onlangs een laptop gekocht met de volgende partities:

C 300GB met Vista (systeem, opstarten, primair)
D 10GB met Recovery (primair)
? 110MB (EISA-configuratie)
? 2,5GB (primair)

Er staan dus 2 partities op zonder stationletter. Geen idee waar die goed voor zijn. Ik wil dit graag als volgt herindelen/-partitioneren zodat de volgende partities ontstaan:

C 50GB met Vista en andere software
D 10GB met Recovery bestanden
E 250GB met DATA

Het is me inmiddels gelukt om de C te verkleinen tot 50GB met schijfbeheer en heb nu zo'n 250GB niet-toegewezen ruimte. Daarvan wil ik graag een nieuwe partitie (E) maken. Aangezien er maximaal 4 partities op 1 schijf kunnen, lukt dat niet. Ook kan ik de D niet uitbreiden met de niet-toegewezen ruimte (wat, zoals ik later heb gelezen, logisch blijkt te zijn bij een Recovery partitie). Het lukt me ook niet om die 2 partities zonder stationletter te verwijderen. Met rechter muisknop kan ik namelijk alleen "Help" kiezen.

Wie kan mij helpen met een oplossing om te komen tot mijn gewenste indeling? Kan ik toch op een of andere manier die twee kleine partitie verwijderen?

Alvast bedankt!

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:27
Zou je misschien kunnen zeggen welk programma je gebruikt voor het partitioneren? Dan kunnen we misschien ook zeggen waarom je niet alles aan kunt passen.

Dat er geen vijf partities op één schijf passen, dat klopt. Daar is al heel lang een oplossing voor. Je maakt een of meerdere primaire partities en daarnaast een uitgebreide of extended partitie. Binnen die extended partitie kan je dan weer een indeling maken met logische partities en die kunnen in Windows allemaal weer een stationsletter krijgen.

Ik krijg de indruk dat je met de software die bijgeleverd is de partitionering probeert aan te passen, dat is misschien niet zo'n goed idee. Vanuit windows herpartitioneren is heel goed mogelijk, maar als je tegen problemen aanloopt is er altijd een mooi alternatief in de vorm van Gparted.

meuk: Gnome Partition Editor 0.4.0
(je moet de livecd hebben)

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:46
Ik gebruik zelf Norton Partition Magic. Vergeet niet om eerst back ups te nemen van al je data voordat je begint te rommelen met partities, je zou niet de eerste zijn als je iets verkeert doet ;)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zelf geen partitie gemaakt en daar dus ook geen software voor gebruikt. Ik heb de bestaande C partitie verkleind met schijfbeheer. Ik hoopte ook met schijfbeheer van de niet-toegewezen ruimte een nieuwe partitie te kunnen maken. Dat lukt dus niet. Ik heb PerfectDisk 2008 en AusLogics Disk Defrag, maar die heb ik alleen gebruikt om te defragmenteren.

Ik begrijp dat als ik bv 3 primaire en 1 uitgebreide partities heb, ik dan die uitgebreide partitie verder kan opdelen? Ok, maar het punt is dat de C en D beide primair zijn en die met die andere twee kan ik niks. Hoe kan ik dan een uitgebreide partitie maken? Met schijfbeheer kan ik van de niet-toegewezen ruimte alleen een 'Nieuw eenvoudig volume' maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2009 17:15 ]

• doeternietoe
Verwijderd schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 17:10:
Ik heb zelf geen partitie gemaakt en daar dus ook geen software voor gebruikt. Ik heb de bestaande C partitie verkleind met schijfbeheer. Ik hoopte ook met schijfbeheer van de niet-toegewezen ruimte een nieuwe partitie te kunnen maken. Dat lukt dus niet. Ik heb PerfectDisk 2008 en AusLogics Disk Defrag, maar die heb ik alleen gebruikt om te defragmenteren.
Ok, schijfbeheer dus.
Ik begrijp dat als ik bv 3 primaire en 1 uitgebreide partities heb, ik dan die uitgebreide partitie verder kan opdelen?
Inderdaad
Ok, maar het punt is dat de C en D beide primair zijn en die met die andere twee kan ik niks. Hoe kan ik dan een uitgebreide partitie maken? Met schijfbeheer kan ik van de niet-toegewezen ruimte alleen een 'Nieuw eenvoudig volume' maken.
Ik vermoed dat je met een partitioneerprogramma van een derde die andere twee wel weg krijgt. En dan het liefste iets wat helemaal losstaat van Windows, zoals Gparted of Fdisk via een bootdisk.

Het lijkt me overigens wel handig om uit te zoeken waar die partities voor dienen. Kan me nauwelijks voorstellen dat je iets onherstelbaar sloopt, maar je weet het nooit.

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-11 15:50
Verwijderd schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 17:10:
Met schijfbeheer kan ik van de niet-toegewezen ruimte alleen een 'Nieuw eenvoudig volume' maken.
Als dat de vertaling is van een "basic volume" in de nederlandse versie, dan is dat toch precies wat je wilt? Of is een "eenvoudig volume" wat anders?

Whatever

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, dat is wat ik wil maken, maar dat lukte niet omdat er al 4 partities waren. Maar het is gelukt, 1 van die 2 partities heb ik toch kunnen verwijderen waardoor er ruimte was voor een vierde. Hij is nu aan het formatteren. Bedankt voor jullie reacties.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

En nog maar even de Windows versie in de titel erbij gezet :)
Als je dat in het vervolg zelf nog wil doen, graag - zie het Windows Clients - Beleid ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• FreestyleFrl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:29
Die EISA partitie heb je bij mijn weten echt wel nodig voor je system recovery. Lijkt mij niet dat je dit zo even eenvoudig kan verplaatsen. Heb deze keuze destijds ook gemaakt en daarmee wel het recovery systeem vernield. Dus als je veel waarde hecht aan de recovery zou ik hier wel mee uitkijken.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

offtopic:
Daar is het nu te laat voor :+ oh well...

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• doeternietoe
Ach, als je maar een geldige windows-key hebt dan krijg je je systeem wel weer geïnstalleerd. Meestal kan je op internet ook wel aan de juiste drivers komen en dan heb je tenminste de keuze wat je installeert zonder dat er een hele bazaar aan onzin op meegeïnstalleerd is. Op sommige laptops krijg je dan niet alle ingebouwde knopjes gebruiken, dat is wel jammer. Maar als het half kan, zou ik überhaupt die recovery niet gebruiken :)

just my two cents :)
Pagina: 1