Toon posts:

Beginnen met elektronica

Pagina: 1
Acties:

• 147846
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 01-02-2015
Beste tweakers :)

Ik ben al zo lang als ik me kan herinneren ontzettend gefacineerd door elektronica en robots. Als ik het robot topic hier rondkijk beginnen mijn handen voordurend te kriebelen.

Echter zomaar een robot of iets dergelijks maken doe je natuurlijk niet zo op je zondagmiddag. Daarom heb ik de knoop doorgehakt en ik heb besloten dat ik wil leren hoe elektronica nou werkt, hoe ik een ledje kan laten branden etc.

Ik ben nu al een aantal dagen rond aan het kijken van hoe en wat, de basis regels (I = E / R etc O-)) bestudeerd en webshops afstruinen.

Zelf denk ik dat ik het beste kan beginnen met een breadboard, een zooi componenten en simpelweg de basis leren door het te doen. Uit ervaring weet ik dat ik op die manier iets het snelste en beste onder de knie krijg.

Nu kwam ik het volgende tegen:

http://www.budgetronics.n...contacten--N_art_374.html
http://www.budgetronics.n...artpakket--N_art_636.html
http://www.budgetronics.n...adboards.--N_art_553.html

Een breadboard, pakket met componenten en kabels om de componenten te verbinden op het breadboard.

Nu is mijn vraag of dit een verstandige keuze is? Of wat heeft jullie geholpen met het leren?

Alvast bedankt! :)

[Voor 4% gewijzigd door 147846 op 06-01-2009 16:36. Reden: linkjes aangepast]

• SH4D3H
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 02-11 14:29

• kemphaas
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 08-12 09:46
Als ik een tip mag geven. Het boek "Elektronica voor Dummies" met de bijbehorende componentenset van Voti. (Ga naar Overige producten). Dit is vooral voor de algemene elektronica. Er staan op die site echter ook twee pakketten van robots en microcontrollers. Is in ieder geval een goede site voor dit soort dingen.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

• pm1
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 03-12 21:14

pm1

SoLiD-Killer

mja :p het basispakket van een echte elektrotechnicus/elektronica expert is ongetwijfelt:

een soldeerbout van max 25 watt liefst een soldeerstation met temperatuurregeling
en desoldeerbout ;)
een goeie voltmeter die wat van alles kan ;) fluke is goed maar duur
jah al het echt elektronica isd at je gaat doen een osciloscoop, een functiegenerator, een goeie labovoeding, en best ook een goeie basiscursus elektronica bij de hand ;)

edit: deze vraag kan je ook best stellen op circuitsonline , je vind er vanalles, schema's en goeie raad ;)

[Voor 11% gewijzigd door pm1 op 06-01-2009 16:38]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• 147846
Al een paar goede tips, thanks! :)
kemphaas schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 16:35:
Als ik een tip mag geven. Het boek "Elektronica voor Dummies" met de bijbehorende componentenset van Voti. (Ga naar Overige producten). Dit is vooral voor de algemene elektronica. Er staan op die site echter ook twee pakketten van robots en microcontrollers. Is in ieder geval een goede site voor dit soort dingen.
Dat is wel een hele goede! Dummies boeken zijn vaak makkelijk te begrijpen. Denk dat dit wel beter dan is dan componenten kopen en gaan rommelen...

• kemphaas
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 08-12 09:46
ZktaS schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 16:47:
Al een paar goede tips, thanks! :)

[...]

Dat is wel een hele goede! Dummies boeken zijn vaak makkelijk te begrijpen. Denk dat dit wel beter dan is dan componenten kopen en gaan rommelen...
Heb hier zelf ook een hoop van geleerd. De helft van het boek zijn projecten, waarvoor de componenten in een set zitten, de andere helft is uitleg en theorie van elektrotechniek. Inderdaad in begrijpelijke taal.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

• Mr.Qips
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 07-12 16:36

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Ik ken het probleem, want de instap is gewoon vrij lastig. Zelf ben ik elektrotechniek gaan studeren aan de TU, maar dat zal voor jou vast geen optie zijn :+ . Het valt me op deze studie op dat de mensen die al redelijk wat van elektrotechniek afweten, deze kennis op hebben gedaan bij hobbyclubjes. Ik heb twee jaartjes les gehad van een radioamateur en daar heb ik best wat van geleerd. Misschien kan je op zoek naar zo'n clubje in je buurt.

Heeft zijn geheugen overgeklokt van 512 naar 600 MB

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb nooit les oid gehad maar vind het gewoon mooi om mee te prutsen.
Ben dan ook absoluut geen held erin, maar doe dingetjes met vallen en opstaan.

Ben zowel met radiobuizen als met embedded spul bezig.
Heb dan ook een paar jaar embedded software geschreven als bijbaantje (studeer informatica).

Verder heb ik in de kast:

Electronica echt niet moeilijk van Electuur.
En The art of electronics, wat gewoon een goed handboek is.

Gewoon kleine projectjes doen, en telkens weer wat meer leren :). En vooral veel op je bek gaan.

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• 147846
Hmm een club zou helemaal geweldig zijn. Ik heb een beetje rondgekeken op internet maar ik kon nogal weinig vinden. Iemand die een club weet in de omgeving van de haarlemmermeer?

• blackangel
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 16:02
:D

Zelf gebruik ik overigens niet veel meer dan uC'tjes, weerstandjes en condensatoren, met her en der een extra componentje. Het enige wat ik zelf eens onder de knie wil krijgen is het gebruik van transistors (welke, hoe, etc). Verder heb ik wel de beschikking over een labvoeding, multimeter en scoop. Het volstaat :)

Wanneer je analoog gaat spelen weet ik dat je op meer dingen moet gaan letten, maar daar ga ik voorlopig toch niet mee aan de gang ;) Interessante vraag, dat wel :)

• Lightning89
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 14:39
Vind het zelf ook wel interessant om te volgen. Ben zelf nu ook Elektrotechniek aan het studeren maar zit in beginfase (1e jaar). Ben zelf van plan als hobby om zo'n LED cube te bouwen. Soldeerstation en onderdelen zijn ook bijna onderweg. Twijfel nog tussen de aanbieding van Conrad op 21 jan (Esra RDS80 of een Aoyue 968 aangezien deze een afzuiger heeft, iemand die mij kan aanraden welke ik moet nemen, of een Weller zonder temperatuur in te stellen, budget liefst onder 100 want ik ben nog een beginneling, evt 150.)

• Mr.Qips
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 07-12 16:36

Mr.Qips

Meneer Kips dus

ZktaS schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 17:16:
Hmm een club zou helemaal geweldig zijn. Ik heb een beetje rondgekeken op internet maar ik kon nogal weinig vinden. Iemand die een club weet in de omgeving van de haarlemmermeer?
Ik ken een vrij hoogstaande radioamateur uit Ouderkerk aan de Amstel, dus dat is wel redelijk in de buurt. Gewoon even zoeken, hij heeft vast wel een clubje ofzo. Hij heeft bij mij op de middelbare school als naschoolse activiteit lessen gegeven in het bouwen van een radio.

Feit is dat je iemand nodig hebt die veel kennis van zaken heeft. Je zit meestal al snel vast met je bouwsels (iets werkt niet, maar wat en waarom?), dus dan kan je zoiemand wel gebruiken. Speel je toevallig gitaar? Op Newtone (website) zitten een hoop aardige mensen die je kunnen helpen met dat soort projectjes. Ze bieden ook kitjes te koop aan. Die zijn redelijk simpel te bouwen, maar geven een leuk resultaat. Als iets niet mocht werken, helpen ze goed.

Heeft zijn geheugen overgeklokt van 512 naar 600 MB

• 147846
Ja dat ben ik zeker met je eens. Op zich heb ik op school wel leraren die me tot een zekere hooge met (basis) dingen kunnen helpen en ik denk dat ik daar sowieso maar gebruik van gaan maken.

Ik heb op mezelf leren programmeren, dus zonder enige hulp en dat heeft mij ook veel langer geduurt dan de gemiddelde tweaker. Dus ik weet 100% wat je bedoeld. :)

• Sprite_tm
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 08-12 02:47

Sprite_tm

Semi-Chinees

pm1 schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 16:36:
mja :p het basispakket van een echte elektrotechnicus/elektronica expert is ongetwijfelt:
...
en desoldeerbout ;)
Hmm, ik denk dat ik toch echt niet meer onder de noemer 'beginner' val en ik heb nog nooit een desoldeerpook tot m'n beschikking gehad ;) Litze plus een desoldeerpompje zijn goedkoper en werken even goed of beter imo.

Verder nog een aanrader: geniet ervan en neem je tijd. Als je overal doorheen-roetsjt ken je wel de regels uit je hoofd maar heb je geen gevoel met het geheel. Als je jezelf programmeren geleerd hebt ken je het misschien wel: je ziet een probleem, snapt in 1 klap hoe je het op gaat lossen maar als iemand je vraagt waarom precies zo moet je eerst nadenken ;) Anyway, zeker als je het als hobby doet moet dat vanzelf wel komen eigenlijk.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• aegis3d
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 03-12 23:40
Als klein jochie zat ik op de electroclub, maar daar leerde ik niet echt veel, dat was meer schema'tjes volgen, en als je klaar was had je wat knipperend oid gemaakt, zonder enig besef van hoe het nou werkte.
Ook heb ik heel veel apparaten gesloopt, en veel onderdeeltjes bewaard. Ik heb nu genoeg potmeters/schuifcontacten/gewone knopjes en zelfs lcd displays om mee te klooien, ik ben zo blij met mezelf :')

Anyway, een tijdje geleden begon de electronica weer te jeuken, dus heb ik deze aangeschaft:
http://www.eztronics.nl/w.../cPath/36/products_id/197
(de arduino, een makkelijk programeerbare uC)
Ik heb gisteren bijvoorbeeld van een oude joystick een piano gemaakt :D
Mijn inner electotechnicus is iig weer een tijdje gevoed :9

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Die arduino's zijn erg leuk.
Maar eigenlijk als je goed nadenkt is het gewoon een AVR op een relatief duur bordje ;).

Idem voor die sensors enzo die erbij worden verkocht.

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 19:58

mux

99% efficient!

Sprite_tm schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 22:15:
[...]

Hmm, ik denk dat ik toch echt niet meer onder de noemer 'beginner' val en ik heb nog nooit een desoldeerpook tot m'n beschikking gehad ;) Litze plus een desoldeerpompje zijn goedkoper en werken even goed of beter imo.
with ^^. Desoldeerpomp en litze. Ik heb ook wel een desoldeerbout maar die vind ik niet echt lekker werken eigenlijk.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• Anthor
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Ik heb dat electronica voor dummies boek voor kerst gekregen (ik weet niet of ik me beledigd moet voelen ;) ) maar dat boek valt me eigenlijk een beetje tegen. De basis staat er wel in, maar meer eigenlijk niet (middelbare school natuurkunde niveau).
Als je er een boek bij wil hebben om uit te leren kan je misschien zoeken naar een 1e jaars electro boek voor HBO, het liefst een met wat experimenten er in. (ik heb geen electro gedaan dus ik kan er geen aanraden).
De '301, 302, ... , 309 schakelingen' boeken van de electuur kunnen ook wel interessant zijn om eens door te bladeren (de lokale bieb zal er wel een hebben)
Voor de rest kan je een hele hoop vinden met google of wiki.

Het belangrijkste is componenten kennis en schema's kunnen lezen. Dat icm met een leuke electro simulator op de pc kan je ook al een eindje op weg helpen.

Als je spullen gaat kopen dan is belangrijkste een redelijke multimeter. De voltcrafts van conrad zijn goed genoeg om mee te beginnen. De 5 euro meters zijn onhandig en de flukes e.d. zijn imho te duur als je eerst wil weten of electronica iets voor jou is. (tip: koop een digitale multimeter met autorange)
Een labvoeding kan een leuke investering zijn, maar nog niet meteen noodzakelijk.

Voor breadboards, weerstanden e.d. kan je ook op Samenkopen.net kijken (actie van niels)

• mux

mux

99% efficient!

psst, elektrosimulator? Voordat je aan analoge conditioning en oscillatoren en analog fets gaat beginnen adviseer ik toch wel enigszins een paar jaar universiteit zodat je écht begrijpt wat je doet. Digitale elektronica en wat standaard analoog spul is gewoon reference circuits natekenen, maar het echte conditioneringsgebeuren is toch wel andere koek.

Overigens, 99,99% van elektronica is gewoon natekenen van application circuits en een beetje simpel zelf nadenken. Dus dan kom je er idd wel met schema's begrijpen en componentenkennis.

• Anthor
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
ik bedoel de simpelere sims.
Vroeger heb ik wel eens geklooid met electronic workbench ofzo, dat was vrij simpel.
Ik heb ook wel eens iets over crocidle clips gehoord dat schijnt ook een makkelijke te zijn.
Er is er ook een om zo'n systeembord van de middelbare school te simuleren, maar ik weet niet hoe die heet.

• pm1
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 03-12 21:14

pm1

SoLiD-Killer

Anthor schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 19:51:
ik bedoel de simpelere sims.
Vroeger heb ik wel eens geklooid met electronic workbench ofzo, dat was vrij simpel.
Ik heb ook wel eens iets over crocidle clips gehoord dat schijnt ook een makkelijke te zijn.
Er is er ook een om zo'n systeembord van de middelbare school te simuleren, maar ik weet niet hoe die heet.
o ja those days :p AND OR NOT poort, tellerbordje, geheugenbordje :+ good times

maar dat zijn gewoon geïntegreerde circuits hoor ;) de AND OR en NOT poort zijn allemaal MOSFET's die zo geschakeld zijn dat ze op een bepaald signaal reageren

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 17:43
^en om het leuk te maken: de NAND poort is de eenvoudigste om te maken, dat kan al met 2 FET's en een weerstand, en je kan er alle andere logica mee maken (ja, ook een volledige processor).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• DaWaN
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 23:46

DaWaN

'r you wicked ??

Digitale logica is handig als didactische opstap voor µC's en FPGA's/CPLD's maar wordt het serieus nog gebruikt ?? (afgezien van schuifregisters e.d.)

Als het trouwens op simulatie programma's aankomt dan blijf ik daar liever van uit de buurt. Multisim laat mij soms dingen zien waar ik spontaan van achterover sla van verontwaardiging...
Als je dan gaat simuleren moet je het meteen goed doen, dikke VHDL file simuleren in Modelsim ofzo ;)

[Voor 49% gewijzigd door DaWaN op 07-01-2009 22:30]

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Lightning89
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 14:39
pm1 schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 22:07:
[...]

o ja those days :p AND OR NOT poort, tellerbordje, geheugenbordje :+ good times

maar dat zijn gewoon geïntegreerde circuits hoor ;) de AND OR en NOT poort zijn allemaal MOSFET's die zo geschakeld zijn dat ze op een bepaald signaal reageren
Lach me niet uit!
(Bezig met informatie aant winnen voor eerste projectje: 7x7 DuoLeds , wordt gebruikt als opstap voor ene 5x5x5 3D led cube:P)

(Gaat maar eens zijn boek van microcontrollers doornemen en HEEL veel informatie erover winnen, iemand tips over bijvoorbeeld ATmega programmeren?, ben van plan zo'n STK500 kit te kopen)

• jeronimo
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 20:21
DaWaN schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 22:23:
Digitale logica is handig als didactische opstap voor µC's en FPGA's/CPLD's maar wordt het serieus nog gebruikt ?? (afgezien van schuifregisters e.d.)
Ja, ik zie het nog steeds gebruikt worden, maar ik zie wel een verschuiving van voledige opbouw in "discrete" logica naar integratie in FPGA's waarbij je alleen nog wat glue en buffers terug ziet.

• mux

mux

99% efficient!

Momenteel ben ik (nog steeds) aan het klooien met m'n rekstrookjes en -uitmeting op m'n trappers, eigenlijk had ik daar bij nader inzien veel beter meer gebruik kunnen maken van analoge en digitale logica. En dat is een behoorlijk simpel projectje, dus ik gok dat er in gevallen waar
- stroomverbruik belangrijk is
- iets gesampled moet worden dat in de buurt van de samplerate van je microcontroller/adc zit
- iets gesampled moet worden dat anderszins vervelend reageert
digitale (en analoge) logica nog erg goed werkt. Je zult het zeer zeker moeten kennen en kunnen

• vdbeke
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 08-12 07:18
Daar hebben we V&A voor.

[Voor 91% gewijzigd door Sprite_tm op 08-01-2009 19:08]

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee