Ik snap het niet.
Ik zit net het aangifte programma van de belastingdienst in te vullen.
Situatie: samenwonend, geen kinderen, geen geld/aandelen/eigenhuis/etc. Ik werk (ongeveer 20.000 euro/jaar) en vriendin studeert (geen bijbaan).
Nu vul ik m'n aangifteprogramma in en wat blijkt:
Ik krijg 67 euro terug (teveel ingehouden loonbelasting)
Vriendin krijgt 2074 euro terug?
Terug? Waarvan dan? Ze heeft geen inkomen, dus ook nog geen inkomstenbelasting betaald.
Na enig onderzoek blijkt dat zij de volledige heffingskorting à 2074 euro kan aftrekken van haar inkomen (0 euro), dus dan houd je inderdaad -2074 euro over.
Kan dat? Ik heb het gevoel dat ik de boel op zit te lichten... Maar 2074 euro wil ik wel graag hebben!
Wie heeft hier verstand van?
Edit: laat maar, ik snap het al. Gewoon de help lezen:
Ik zit net het aangifte programma van de belastingdienst in te vullen.
Situatie: samenwonend, geen kinderen, geen geld/aandelen/eigenhuis/etc. Ik werk (ongeveer 20.000 euro/jaar) en vriendin studeert (geen bijbaan).
Nu vul ik m'n aangifteprogramma in en wat blijkt:
Ik krijg 67 euro terug (teveel ingehouden loonbelasting)
Vriendin krijgt 2074 euro terug?
Terug? Waarvan dan? Ze heeft geen inkomen, dus ook nog geen inkomstenbelasting betaald.
Na enig onderzoek blijkt dat zij de volledige heffingskorting à 2074 euro kan aftrekken van haar inkomen (0 euro), dus dan houd je inderdaad -2074 euro over.
Kan dat? Ik heb het gevoel dat ik de boel op zit te lichten... Maar 2074 euro wil ik wel graag hebben!
Wie heeft hier verstand van?
Edit: laat maar, ik snap het al. Gewoon de help lezen:
Uitbetaling algemene heffingskorting
Had u in 2008 een inkomen uit werk en woning dat lager was dan 6.520? En u had in 2008 een fiscale partner? Dan komt u misschien in aanmerking voor uitbetaling van de algemene heffingskorting.
Voorwaarden fiscale partner
U moet in 2008 meer dan 6 maanden dezelfde fiscale partner hebben gehad. Het is hierbij niet van belang of u ervoor gekozen hebt om heel 2008 fiscale partners te zijn. Als u door het overlijden van uw fiscale partner niet aan deze voorwaarde voldeed, komt u toch in aanmerking voor uitbetaling van de algemene heffingskorting. Voldeed u om een andere reden niet aan de voorwaarde van 6 maanden? Dan betalen wij de algemene heffingskorting niet uit.
Fiscale partner is voldoende belasting verschuldigd
Uitbetaling van de algemene heffingskorting is afhankelijk van de belasting die uw fiscale partner is verschuldigd. Heeft uw fiscale partner een inkomen uit werk en woning dat hoger is dan 15.270 (voor 65-plussers 20.800)? Dan is uw fiscale partner meestal voldoende belasting verschuldigd en betalen wij de algemene heffingskorting helemaal aan u uit. Maar als uw fiscale partner bijvoorbeeld ook andere heffingskortingen heeft dan de algemene heffingskorting en de arbeidskorting, kan het zijn dat zijn inkomensgrens hoger ligt.
Bij de voorlopige aanslag wordt de algemene heffingskorting aan u uitbetaald zonder rekening te houden met de belasting die uw fiscale partner is verschuldigd. Wij houden daar namelijk pas rekening mee bij het opleggen van de definitieve aanslag. Het kan daardoor gebeuren dat u bij de voorlopige aanslag de algemene heffingskorting krijgt uitbetaald en deze bij de definitieve aanslag geheel of gedeeltelijk moet terugbetalen. Dit is het geval als bij het opleggen van de definitieve aanslag blijkt dat uw fiscale partner onvoldoende belasting is verschuldigd.
Jonger dan 30 en onderhouden door ouders
Was u op 31 december 2007 jonger dan 30 jaar en werd u in 2008 meer dan 6 maanden in belangrijke mate onderhouden door uw ouders? Dan komt u niet in aanmerking voor uitbetaling van de algemene heffingskorting. 'In belangrijke mate onderhouden' betekent: voor minimaal 400 per kwartaal.
[ Voor 59% gewijzigd door Padvinder op 06-01-2009 15:32 ]