Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Padvinder
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:21

Padvinder

doet z'n best

Topicstarter
Ik snap het niet.

Ik zit net het aangifte programma van de belastingdienst in te vullen.
Situatie: samenwonend, geen kinderen, geen geld/aandelen/eigenhuis/etc. Ik werk (ongeveer 20.000 euro/jaar) en vriendin studeert (geen bijbaan).

Nu vul ik m'n aangifteprogramma in en wat blijkt:
Ik krijg 67 euro terug (teveel ingehouden loonbelasting)
Vriendin krijgt 2074 euro terug?

Terug? Waarvan dan? Ze heeft geen inkomen, dus ook nog geen inkomstenbelasting betaald.

Na enig onderzoek blijkt dat zij de volledige heffingskorting à 2074 euro kan aftrekken van haar inkomen (0 euro), dus dan houd je inderdaad -2074 euro over.

Kan dat? Ik heb het gevoel dat ik de boel op zit te lichten... Maar 2074 euro wil ik wel graag hebben!

Wie heeft hier verstand van?

Edit: laat maar, ik snap het al. Gewoon de help lezen:
Uitbetaling algemene heffingskorting
Had u in 2008 een inkomen uit werk en woning dat lager was dan 6.520? En u had in 2008 een fiscale partner? Dan komt u misschien in aanmerking voor uitbetaling van de algemene heffingskorting.

Voorwaarden fiscale partner
U moet in 2008 meer dan 6 maanden dezelfde fiscale partner hebben gehad. Het is hierbij niet van belang of u ervoor gekozen hebt om heel 2008 fiscale partners te zijn. Als u door het overlijden van uw fiscale partner niet aan deze voorwaarde voldeed, komt u toch in aanmerking voor uitbetaling van de algemene heffingskorting. Voldeed u om een andere reden niet aan de voorwaarde van 6 maanden? Dan betalen wij de algemene heffingskorting niet uit.

Fiscale partner is voldoende belasting verschuldigd
Uitbetaling van de algemene heffingskorting is afhankelijk van de belasting die uw fiscale partner is verschuldigd. Heeft uw fiscale partner een inkomen uit werk en woning dat hoger is dan 15.270 (voor 65-plussers 20.800)? Dan is uw fiscale partner meestal voldoende belasting verschuldigd en betalen wij de algemene heffingskorting helemaal aan u uit. Maar als uw fiscale partner bijvoorbeeld ook andere heffingskortingen heeft dan de algemene heffingskorting en de arbeidskorting, kan het zijn dat zijn inkomensgrens hoger ligt.

Bij de voorlopige aanslag wordt de algemene heffingskorting aan u uitbetaald zonder rekening te houden met de belasting die uw fiscale partner is verschuldigd. Wij houden daar namelijk pas rekening mee bij het opleggen van de definitieve aanslag. Het kan daardoor gebeuren dat u bij de voorlopige aanslag de algemene heffingskorting krijgt uitbetaald en deze bij de definitieve aanslag geheel of gedeeltelijk moet terugbetalen. Dit is het geval als bij het opleggen van de definitieve aanslag blijkt dat uw fiscale partner onvoldoende belasting is verschuldigd.

Jonger dan 30 en onderhouden door ouders
Was u op 31 december 2007 jonger dan 30 jaar en werd u in 2008 meer dan 6 maanden in belangrijke mate onderhouden door uw ouders? Dan komt u niet in aanmerking voor uitbetaling van de algemene heffingskorting. 'In belangrijke mate onderhouden' betekent: voor minimaal 400 per kwartaal.

[ Voor 59% gewijzigd door Padvinder op 06-01-2009 15:32 ]

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Heffingskorting is (goh!) een korting over een heffing die je betaald hebt. Het lijkt me heel sterk dat je 2000 euro terug krijgt over iets dat je niet betaald hebt. Ik zou de Belastingdienst even bellen om te checken. ;) Als ze een fout gemaakt hebben komen ze er toch wel achter, en dan kun je het achteraf terug gaan betalen, da's nooit leuk.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Als je samenwoont krijg je het inderdaad gestort. Woon je niet samen dan krijg je het niet. (Bedankjes voor dit absurde stukje wetgeving kunnen naar de christelijke politieke partijen worden gestuurd.)

[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 06-01-2009 15:33 ]

• Padvinder
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:21

Padvinder

doet z'n best

Topicstarter
Dank voor de snelle reactie, maar het klopt dus wel. Zie mijn edit.

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11 21:46
Padvinder schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 15:32:
Dank voor de snelle reactie, maar het klopt dus wel. Zie mijn edit.
Lekker bedrag om terug te krijgen.
Kan het fiscale partnerschap toch nog uit.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik heb ook nooit begrepen waarom fiscale partners het wel uit kunnen laten betalen, maar alleenstaanden niet.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:20

RagaBaSH

Huttenbouwer

is dit niet wat ze gekscherend de aanrechtsubsidie noemen?

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

• console
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-11 21:50
Ik woon nu ook sinds vorig jaar samen met mijn vriendin, en we zijn nu ook bezig met het invullen van de belasting teruggave en daar krijgt zij ook dat bedrag terug.

Voor dit jaar hebben we dat ook aangevraagt, dan krijg je maandelijks een bedrag van rond de 170 euro op je rekening gestort.

Wordt ook wel huisvrouwengeld genoemd.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-11 21:03

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Dit geldt dus zolang mijn vriendin maar minder dan 6.520 verdiend dan krijgt ze een hoop terug?

• Rukapul
  • Nu online
TrailBlazer schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 17:56:
Dit geldt dus zolang mijn vriendin maar minder dan 6.520 verdiend dan krijgt ze een hoop terug?
Mits minimaal 6 maanden samenwonend.

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Mits jezelf ook genoeg verdient, anders werkt het geloof ik ook weer niet.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
RagaBaSH schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 15:50:
is dit niet wat ze gekscherend de aanrechtsubsidie noemen?
Klopt.

Deze regeling heeft mij als student (met bijbaan en aanzienlijke inkomsten) menigmaal aardig wat geld opgeleverd omdat ik mijn huisgenoot zonder bijbaan mijn fiscaal partner was.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-11 21:03

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Rukapul schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 19:54:
[...]

Mits minimaal 6 maanden samenwonend.
Hmm waarschijnlijk zit ze boven dat bedrag dat is wel jammer :(
Dacht ik ook eens een keer mazzel te hebben.

• Rukapul
  • Nu online
argro schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 20:36:
[...]
Klopt.

Deze regeling heeft mij als student (met bijbaan en aanzienlijke inkomsten) menigmaal aardig wat geld opgeleverd omdat ik mijn huisgenoot zonder bijbaan mijn fiscaal partner was.
Alleen jammer dat dat onterecht (en eventueel frauduleus) was. Zie hiervoor de (juridische) definitie van gezamenlijke huishouding wat een voorwaarde is voor fiscaal partnerschap.

• argro
Rukapul schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 20:56:
[...]

Alleen jammer dat dat onterecht (en eventueel frauduleus) was. Zie hiervoor de (juridische) definitie van gezamenlijke huishouding wat een voorwaarde is voor fiscaal partnerschap.
Heb het destijd gecheckt bij de belastingdient en heb het belastingrecht er ook op nageslagen. Ik heb destijds geen reden kunnen vinden waarom een huisgenoot (waarmee je dagelijks samen eet en een voordeur, douche, WC, keuken et cetera deelt) geen fiscaal partner kan zijn. Wanneer je volledig gescheiden van elkaar leeft maar wel onder één dak woont (wat ook voorkomt bij studentenhuizen) dan is er geen sprake van een gezamenlijke huishouding lijkt mij, daar was in mijn geval echter geen sprake van.
Uit Abw-praktijk, hoofdstuk 6, paragraaf 2:

Van een gezamenlijke huishouding is sprake indien twee personen hun hoofdverblijf in dezelfde woning hebben en zij blijk geven zorg te dragen voor elkaar door middel van het leveren van een bijdrage in de kosten van de huishouding dan wel anderszins. Beide elementen dienen dus tegelijkertijd aanwezig te zijn: hoofdverblijf in dezelfde woning én wederzijdse verzorging, tenzij zich één van de hieronder beschreven limitatief opgesomde situaties voordoet waarin de gezamenlijke huishouding "in ieder geval aanwezig wordt geacht". "Blijk geven zorg te dragen voor elkaar" hoeft dan niet te worden aangetoond. Bij "dan wel anderszins" kan worden gedacht aan bijvoorbeeld een gezamenlijke verzekering of bankrekening, een gezamenlijke vakantie, gezamenlijke boodschappen of gezamenlijk gebruik van de auto, hulp bij ziekte of dat één van de partners bepaalde huishoudelijke taken op zich neemt.
In mijn geval was in ieder geval sprake van een hoofdverblijf in dezelfde woning en er was ook sprake van gezamenlijke boodschappen en dergelijke. Op dat moment is aan alle voorwaarden voldaan lijkt mij.

[ Voor 56% gewijzigd door argro op 06-01-2009 22:54 ]

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cocytus op 17-10-2016 21:34 ]

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Eén gezonde persoon moet in z'n eentje meer belasting betalen dan twee gezonde personen samen, waarvan er eentje niets doet*. Single zijn is een bitch :P

*) Geldt in dit geval natuurlijk niet, maar soms wel :P

Zo zie je maar weer, alleenstaanden zijn de hoeksteen van de maatschappij :)

• Rukapul
  • Nu online
argro schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 22:42:
In mijn geval was in ieder geval sprake van een hoofdverblijf in dezelfde woning en er was ook sprake van gezamenlijke boodschappen en dergelijke. Op dat moment is aan alle voorwaarden voldaan lijkt mij.
De rekening delen (van de gezamenlijke boodschappen, etc.) maakt het nog niet tot een gezamenlijke huishouding (feitelijk betaalt eenieder gewoon z'n deel). Het zorgelement geeft aan dat het verder gaat.

Het is wel zo dat het nu makkelijker is om deze informatie te achterhalen dan bij de invoering van het toeslagen- en heffingskortingensysteem. In bijvoorbeeld de algemene bijstandswet is het concept echter al wel langer bekend inclusief de gedragingen die duiden op het voeren van zo'n gezamenlijke huishouding.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-11 14:18

ThunderNet

Flits!

eamelink schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 23:25:
Eén gezonde persoon moet in z'n eentje meer belasting betalen dan twee gezonde personen samen, waarvan er eentje niets doet*. Single zijn is een bitch :P

*) Geldt in dit geval natuurlijk niet, maar soms wel :P

Zo zie je maar weer, alleenstaanden zijn de hoeksteen van de maatschappij :)
Naja :) geld hier even gewoon kut... Paar vrienden van me wonen samen. En als ik zie hoe goedkoop die leven.. Die betalen samen dus minder dan ik in m'n eentje.
8)7 Wordt er soms gewoon misselijk van, dat ik om bepaalde dingen te kunnen betalen, of er in aanmerking voor wil komen, gewoon een vriendin moét nemen.

:P komt er op neer.. ik studeer ook, werk me er te pletter naast (2 bijbaantjes + ga eigen bedrijf starten). En ik krijg uhm.... waarschijnlijk iets van 200 euro terug. En je kunt me echt veel vertellen :) maar echt eerlijk is het niet.

[ Voor 14% gewijzigd door ThunderNet op 06-01-2009 23:34 ]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Nofi, maar camera + glaswerk in je sig doen vermoeden dat je nou ook niet echt op een houtje zit te bijten ;)

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-11 14:18

ThunderNet

Flits!

Cocytus schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 23:35:
Nofi, maar camera + glaswerk in je sig doen vermoeden dat je nou ook niet echt op een houtje zit te bijten ;)
Mjah :) dat is omdat ik half jaar stage(40u) + 2 dagen in het weekend(14u) + 2 avonden(9u) in de week werkte :) Toen ik nog bij mn ouders woonde. Daarnaast verdien ik daar een gedeelte van mijn inkomen mee (waarvan de helft naar de belastingdienst gaat).

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• argro
ThunderNet schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 23:32:
[...]

:P komt er op neer.. ik studeer ook, werk me er te pletter naast (2 bijbaantjes + ga eigen bedrijf starten). En ik krijg uhm.... waarschijnlijk iets van 200 euro terug. En je kunt me echt veel vertellen :) maar echt eerlijk is het niet.
De hoeveelheid geld die je terugkrijgt zegt niets over de hoeveelheid belasting die je betaald. Iemand die €1.000.000,-- per jaar verdient zou best eens €0,-- terug kunnen krijgen terwijl iemand die €2.000,-- per jaar heeft verdient best eens €750,-- terug zou kunnen krijgen.
Rukapul schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 23:28:
[...]

De rekening delen (van de gezamenlijke boodschappen, etc.) maakt het nog niet tot een gezamenlijke huishouding (feitelijk betaalt eenieder gewoon z'n deel). Het zorgelement geeft aan dat het verder gaat.
Uiteraard betaald een ieder zijn deel, dat staat een gezamenlijk huishouden echter niet in de weg. Laat ik het er op houden dat niet iedere studentenhuissituatie gelijk is en als gezamenlijk huishouden kan worden aangemerkt. In mijn geval was en ben ik echter van mening dat dat wel het geval was, dit heb ik destijds ook goed uitgezocht en heb hierover navraag gedaan bij o.m. de belastingdienst.

Het zou overigens wel kunnen dat de regels m.b.t. een gezamenlijk huishouden in de loop der tijd (o.a. n.a.v. kamervragen hierover) zijn aangescherpt en dat ik voor deze eventuele wijziging van de regeling gebruik heb gemaakt.

[ Voor 43% gewijzigd door argro op 07-01-2009 08:55 ]

• Deviator79
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 15:41
Yep, algemene heffingskorting. Krijg je gewoon terug. Heb ik ook jaren gekregen, moet het dit jaar voor het eerst terugbetalen aangezien mijn vrouw een maand van 2008 heeft gewerkt.

- Maar je maakt wel wat mee! -

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
ThunderNet schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 23:32:
[...]

8)7 Wordt er soms gewoon misselijk van, dat ik om bepaalde dingen te kunnen betalen, of er in aanmerking voor wil komen, gewoon een vriendin moét nemen.
vergeet niet dat een vriendin (helemaal eentje zonder eigen inkomen) veeeel meer dan die 2074 euro kost :D

• Deviator79
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 15:41
P.O. Box schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 11:23:
[...]

vergeet niet dat een vriendin (helemaal eentje zonder eigen inkomen) veeeel meer dan die 2074 euro kost :D
Inderdaad, druppel op een gloeiende plaat was het :-)

- Maar je maakt wel wat mee! -

• Jofel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-09 12:41
P.O. Box schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 11:23:
[...]

Vreemd... mijn vriendin, ook toen ze nog niet werkte, kostte mij helemaal niets. Maar dat zal wel komen omdat wij geen onderscheid maken in geld: alles wat binnenkomt is van ons beiden.

TS, ik heb zelf ook altijd gebruik gemaakt van deze regeling tijdens mijn studie. Mijn vriendin werkte ook maar stukken minder dan ik waardoor we een groot deel van haar korting konden gebruiken. Vroeger werd er trouwens gesproken over duurzaam samenwonen waarbij duurzaam aangaf dat het een structurele situatie diende te zijn waarbij beide personen minimaal 6 maanden op hetzelfde adres ingeschreven staan bij de gemeentelijke basisadministratie (GBA). Voor studievrienden was dit soms een probleem omdat zij formeel niet ingeschreven stonden in de GBA.

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-11 15:32
Rukapul schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 23:28:
[...]

Het is wel zo dat het nu makkelijker is om deze informatie te achterhalen dan bij de invoering van het toeslagen- en heffingskortingensysteem. In bijvoorbeeld de algemene bijstandswet is het concept echter al wel langer bekend inclusief de gedragingen die duiden op het voeren van zo'n gezamenlijke huishouding.
Ik zie dat zorg element trouwens totaal niet op de belastingsite staan.
Als je op fiscaal partnerschap zoekt, zijn de richtregels voor het aanvragen daarvan, zeer soepel.
Pagina: 1