vraagje over coldplate

Pagina: 1
Acties:

• ken
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-08 05:02
kan men ook een coldplate gebruiken zonder peltier element

of zijn die gemaakt icm gebruik peltier

ik gebruik geen peltier alleen een waterblok

kan het kwaad ( temp ) als ik een coldplate erbij legt dus cpu----coldplate----waterblok???

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08-2025
kan wel
is alleen de vraag of het bevordelijk is voor de temp je hebt meer opp dus is wel logisch

Audi A8 W12 6.0

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08 10:57
dit heeft geen zin.

je coldplate is om te zorgen dat het gehele oppervlak van de peltier gebruikt wordt. als er geen peltier is, heeft een coldplate geen zin meer. je waterblok is al van metaal, meer metaal ertussen heeft geen functie

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Je kan een coldplate gebruiken, zonder peltier. Ik weet niet wat voor proc je hebt, maar als het een AMD of een FC-PGa is, kan het ook best nog zin hebben. Die dingen hebben een zodanig belachelijk klein oppervlak, dat je best wel wat dikte kan gebruiken, om de warmte goed te spreiden over je heatsink / waterjacket.

Jeroen van OC-Shop heeft er ook wat mee ge-experimenteerd, en daar bleek dat een 1mm zilveren plate onder een Danger-Den, op een celly-1 (dus met groot oppervlak) een temp verlaging tot gevolg had.

Zou het dan ook gewoon even proberen. Nee heb je, ja kan je krijgen.

Heb ook ergens een tabelletje en een lap tekst gezien over de ideale dikte van de coldplate, en die mag behoorlijk dik zijn. (tot wel 1/4" = 6,35mm)

Herman

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08 10:57
Op zondag 25 februari 2001 10:31 schreef Herman het volgende:
Je kan een coldplate gebruiken, zonder peltier. Ik weet niet wat voor proc je hebt, maar als het een AMD of een FC-PGa is, kan het ook best nog zin hebben. Die dingen hebben een zodanig belachelijk klein oppervlak, dat je best wel wat dikte kan gebruiken, om de warmte goed te spreiden over je heatsink / waterjacket.

Jeroen van OC-Shop heeft er ook wat mee ge-experimenteerd, en daar bleek dat een 1mm zilveren plate onder een Danger-Den, op een celly-1 (dus met groot oppervlak) een temp verlaging tot gevolg had.

Zou het dan ook gewoon even proberen. Nee heb je, ja kan je krijgen.

Heb ook ergens een tabelletje en een lap tekst gezien over de ideale dikte van de coldplate, en die mag behoorlijk dik zijn. (tot wel 1/4" = 6,35mm)

Herman
tsja, als je een heel dun waterblok zou hebben, dan heeft het wel zin, anders wordt de proc alleen gekoeld door een deel van het blok en water. maar de meeste waterblokken zijn relatief dik, dus die transporteren de warmte wel naar de zijkanten voordat het bij het water komt.

over die 'belachelijk kleine' oppervlakte: het lijkt me beter om de core zo direct mogelijk te kunnen koelen. als de core ingebed ligt in een laag andere zooi, lijkt het wel of je meer koeloppervlak hebt, maar in plaats daarvan zit er gewoon een relatief slecht warmtegeleidend stuk keramiek tussen. niet optimaal dus.