Simpele/snelle/goedkope VPN

Pagina: 1
Acties:

• casparz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:46
Mijn eerste vraag hier op tweakers (ik hoop dus dat ik het goed doe ;)). Ik loop al een tijdje rond met wat vragen over VPN en begrijp nog steeds niet genoeg van het verhaal om er overzicht over te krijgen.

Ik heb alle oplossingen bekeken (althans dat denk ik) maar VPN blijft de enige die al mijn problemen in een keer zou oplossen. Ik heb een thuisnetwerk (bij mijn ouders) met een Multi-Purpose Server (Linux), meerdere macs en windows machines. Ik zoek een manier om mijn eigen mac (laptop) vanaf een willekeurige plek te laten verbinden met het thuisnetwerk, dit omdat ik de server als backup machine heb voor Time-Machine. Helaas is Time-Machine zo dichtgetimmerd dat je er niks mee kan vanaf een externe plek. Vandaar VPN. Ook maakt vpn het gebruik van smb-shares mogelijk, iets wat nu via ftp moet en daar wordt ik een beetje moe van. Kortom ik denk dat VPN dit oplost, ik heb alleen zelf niet de kennis om dit voor elkaar te krijgen.

Ik heb wat gelezen over routers als VPN-servers en dit speekt me het meest aan. In de eerste plaats omdat het een dedicated kastje is, en niet met een hele zooi aan andere toepassingen is gecombineerd. Maar daarnaast ook vanwege laag energie verbruik en geluidsproductie. Wat heb ik hiervoor nodig en waar vind ik een makkelijke TUT.

Alvast bedankt voor de moeite!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Hij heeft een linux server permanent draaien. Die kun je ook als vpn server gebruiken.

google naar "linux vpn server" en je weer hoe je die moet configureren. Wellicht heb je thuis ook nog router waar je wat moet forwarden naar de vpn server.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

openWRT + openVPN op een router is een mogelijkheid.

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
OpenVPN icm een linux os is goed te doen en hoeft niets te kosten behalve een oude pc.

Bovendien is het nog leuk om te leren.

Een ander alternatief is idd een linksys router of dergelijke met custom firmware of wellicht een pfsense firewall met vpn en nog veel meer functionaliteit

Mijn V&A

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-01 17:28

mr_obb

Lakse Perfectionist

Als je die multi-purpose server altijd aan hebt staan is het installeren van OpenVPN daarop inderdaad een goede optie. Ik heb het nog nooit getest op MacOS, maar onder windows werkt het vrij eenvoudig.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_obb op 06-01-2009 22:18 ]

Verwijderd

TunnelBlick is een openVPN client voor OSX.

• casparz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:46
mr_obb schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 22:17:
Als je die multi-purpose server altijd aan hebt staan is het installeren van OpenVPN daarop inderdaad een goede optie. Ik heb het nog nooit getest op MacOS, maar onder windows werkt het vrij eenvoudig.
Zitten er nog hardware eisen aan VPN voor mijn server? (netwerkaarten ed.) De server staat namelijk dag en nacht aan dus dat is wel een optie.
Workaholic schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 22:00:
OpenVPN icm een linux os is goed te doen en hoeft niets te kosten behalve een oude pc.

Bovendien is het nog leuk om te leren.

Een ander alternatief is idd een linksys router of dergelijke met custom firmware of wellicht een pfsense firewall met vpn en nog veel meer functionaliteit
Die pfsense firewall met vpn, bedoel je daar een kant-en-klaar product mee? Zo ja, moet daar nog wat aan geconfigureerd worden of werkt dat redelijk simpel out-of-the-box? En misschien kan je ook een indicatie geven van de prijs?

In ieder geval bedankt voor de antwoorden dusver. Het liefst heb ik iets waarbij ik niet teveel moet "proberen en knutselen" zeker niet op mijn server. De server draait nu namelijk een drukke TS-server, en dient als FTP-server voor een kleinzakelijke toepassing. En dat limiteert de tijd dat ik dat ding offline kan hebben aanzienlijk, tenzij ik op onmogelijke tijden er aan ga werken (lees midden in de nacht).

• Dred
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-03 10:41
een vpn server opzetten (en beveiligen enzo) om enkel met jou laptop (op locatie) naar jou thuis te connecteren vindt ik wat overkill.
Is iets in de trend van Hamachi niet gemakkelijker voor jou dan? Ook VPN, maar wel een stuk simpeler te gebruiken voor iemand die niet volledig thuis is in netwerken. Gewoon op je server en je laptop de hamachi client installeren en instellen.

[ Voor 11% gewijzigd door Dred op 07-01-2009 18:03 ]

Pagina: 1