2 adsl verbindingen teamen via wifi

Pagina: 1
Acties:

• Sjaak2k
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-02 07:37
Een vraag waar ik zelf niet uit kom, dus ik hoop dat iemand hier mij kan helpen. Situatie is als volgend. Ik heb 2 wifi netwerken (in 2 appartementen), deze hebben beide een 20Mbit adsl verbinding. Mijn vraag is of ik deze 2 netwerken, met name de dsl verbindingen kan samenvoegen. Met als einddoel dat beide gebruikers een hogere snelheid hebben als nodig. Zit op moment met 2 linksys wrt54gc's. Hoe kan ik dit realiseren, als het uberhaupt mogelijk is.

Bij voorbaat dank,

Az

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:59
Het is mogelijk, maar de apparatuur die je nodig hebt wordt prijzig, zoek eens op "dual wan router".
Je zal ze ook niet echt kunnen bundelen, het zal meer een slimme manier van verdelen worden (load balancing).

[ Voor 52% gewijzigd door enveekaa op 06-01-2009 14:37 ]

• Sjaak2k
Ja dual wan had ik gezien, maar dan heb ik nog 2 fysieke kabels nodig, correct? Dit gaat helaas niet omdat de appartementen niet aan elkaar grenzen. Denk niet dat de buren het tof vinden als ik effe een kabel door hun huis leg. Moet echt draadloos gaan. Maar bedankt voor de feedback.

az

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Met ^^ zoek op routers met dual wan of "isp failover."

echter of routers ook wireless kunnen ontvangen (itt diene als access point) en die als internet wan poort kunnen gebruiken wordt nog een stapje moeilijker.

Overigens is 20Mbit(haal je dat daadwerkelijk?) +wireless ook een bottleneck in de praktijk.

[ Voor 27% gewijzigd door leuk_he op 06-01-2009 14:46 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• enveekaa
Dan houdt het redelijk op, je zal hoe dan ook de twee wan verbindingen in één device moeten krijgen.

Je kan de twee verbindingen wel op één netwerk krijgen mbv een wireless bridge oid, en dan heb je twee gateways.. één voor iedere verbinding. Wellicht is er hardware of software in omloop die een virtuele gateway kan creeëren die op zij beurt weer balanced tussen de twee gateways.. maar dat wordt wel erg exotisch voor een huis tuin en keuken netwerkje :)

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik weet niet hoe de verdeling van het bandbreedte gebruik over beide appartementen is, maar ik denk dat je weinig gaat opschieten met je koppeling.

Sowieso ga je geen "trunking" (d.w.z. bandbreedte kunnen optellen) voor elkaar krijgen zonder medewerking van je ISP, dus elke verbinding gaat nog steeds maar over één van beide connecties. Dus tenzij één verbinding heel zwaar belast wordt en de ander bijna niet, ga je geen fluit opschieten met het koppelen van de netwerken.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• enveekaa
Ja, dat is ook een goed punt.

• Sjaak2k
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 14:52:
Ik weet niet hoe de verdeling van het bandbreedte gebruik over beide appartementen is, maar ik denk dat je weinig gaat opschieten met je koppeling.

Sowieso ga je geen "trunking" (d.w.z. bandbreedte kunnen optellen) voor elkaar krijgen zonder medewerking van je ISP, dus elke verbinding gaat nog steeds maar over één van beide connecties. Dus tenzij één verbinding heel zwaar belast wordt en de ander bijna niet, ga je geen fluit opschieten met het koppelen van de netwerken.
Ik dacht dat er speciale "teaming/bonding" software is om dat voor elkaar te krijgen. Dat software-matig de load verdeelt. Mijn verbinding word zo ongeveer 100% belast, de andere nog geen 1%. Maar ik was inderdaad in de veronderstelling dat het mogelijk zou zijn de snelheid te verdubbelen. Bedankt voor je reactie.

az

• Sjaak2k
leuk_he schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 14:44:
Met ^^ zoek op routers met dual wan of "isp failover."

echter of routers ook wireless kunnen ontvangen (itt diene als access point) en die als internet wan poort kunnen gebruiken wordt nog een stapje moeilijker.

Overigens is 20Mbit(haal je dat daadwerkelijk?) +wireless ook een bottleneck in de praktijk.
ja 20mbit haal ik net niet. Meer tussen 15 en 17. 1,8-2,0 MB/s
Daarom zou het leuk zijn om het dubbele te doen, zou al blij zijn met een additionele 10mbit over wifi.

• enveekaa
Als je ene vebinding zwaar belast wordt en de andere niet dan kun je bestwel wat winst halen met load balancing.

• Sjaak2k
Bedacht me net iets. Zou het werken als ik gewoon bekabeld met mijn netwerk verbinding maak en een wifi adapter erbij plaats om verbinding te maken met het andere netwerk. Als er plek is voor een wifi kaart tenminste.

Ontdekte nog iets. Mijn board ondersteunt hetvolgende NVIDIA DualNet technology. Zou dat me helpen?

http://www.nvidia.com/object/control_panel.html

az

[ Voor 32% gewijzigd door Sjaak2k op 06-01-2009 15:17 ]

• Sjaak2k
Kan iemand bevestigen of het volgende zou werken? Een Asus WL-330ge kopen, die op mijn 2de gigabit poort aansluiten en daarmee verbinden met wifi router 2. Dan via gigabit poort 1 bekabeld naar router 1. Dan via de eerder genoemde Nvidia Dualnet technologie de 2 gigabit porrten teamen. Zou dit werken?

Mvg,

az

• enveekaa
Je kan geen netwerkkaarten teamen die op verschillende netwerken zitten. DualNet is voor het trunken op één netwerksegment.

• Sjaak2k
enveekaa schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 15:46:
Je kan geen netwerkkaarten teamen die op verschillende netwerken zitten. DualNet is voor het trunken op één netwerksegment.
Intelligent Transmit and Receive Load Balancing
When teaming is enabled, multiple gigabit links within the team maintain their own
dedicated MAC address, but the combined team shares a single IP address. Transmit
load balancing uses the destination (client) IP address to assign outbound traffic to a
particular gigabit connection within a team. When data transmission is required, the
network driver uses this assignment to determine which gigabit connection will act as
the transmission medium. This ensures that all connections are balanced across all the
gigabit links in the team. If at any point one of the links is not being used, the
algorithm dynamically adjusts the connection to ensure optimal connection utilization.
Receive load balancing uses a connection steering method to distribute inbound
traffic between the two gigabit links in the team. When the gigabit ports are
connected to different servers, the inbound traffic from different servers is
distributed between the links in the team.

Wil dit niet tegenovergestelde zeggen? Bedankt voor de feedback, wil niet eigenwijs doen, maar had gehoopt het op een of andere manier werkend te krijgen. En door bovenstaande lap tekst dacht ik dat het mogelijk was. Alvast bedankt.

Az

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Sjaak2k schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 15:37:
Kan iemand bevestigen of het volgende zou werken? Een Asus WL-330ge kopen,
I denk dat een wireless pci kaartje (het dus om 1 pc?) in je pc stoppen, die verbinden met de bure en daar wat verkeer over routen wel zal gaan werken.

Maar dan moet je wel applicaties configureen dat ze over de andere netwerk verbinding gaan.

en kijk eens...

http://www.r1ch.net/stuff/forcebindip/

een freeware programma dat dat kan :)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Ik heb voor mijn bedrijf een Draytek Vigor 2910 gebruikt. Kost iets van 170 euro.

Deze heeft twee WAN poorten. Je kan daar twee draadloze bridges plaatsen.

In die router, kan je zeggen van 50% traffic over WAN1 en 50% over de andere.

Of bv.... per IP adres aangeven wat via wat gaat etc.... Of een fall back scenario hebben (als de ene eruit gaat, neemt de tweede over.

Bv. films sleuren over WAN1 en browsen en mail over de andere. Werkt perfect.

Het hoeft niet echt duur te zijn....

Maar vertel mij het volgende: Heb je aan één 20 Mb verbinding niet genoeg?

Verwijderd

Ik bedenk net... dat die 54 Mbps op WiFi alleen op hardware nivo bestaat. NIET op protocol of applicatie nivo. Ook de overhead van TCP/IP van rond de 25% snoept ook van de snelheid af.
Zelfs een 100 Mbps (lokaal) bekabeld netwerk, met een snelle server, haalt maximaal 75 MBps.

Werkelijk, als je een AP in de kamer hebt staan, en zeg, 5 meter er van af zit, wees blij als je 20 Mbps haalt.

De snelheid gaat heel snel naar beneden, als er muren tussen zitten.

Dus je zal nooit die 20 Mbps halen. Ook 10 a 12 Mbps via muren, is heel moeilijk haalbaar.

Het kan wel, maar dan moet je met antenne's gaan spelen, link budget opstellen etc..... radio dus....
Pagina: 1