Western Digital My Passport

Pagina: 1
Acties:
  • 1.227 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peran
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-04 02:25
Beste mede tweakers,

Ik wat vraagjes over ervaring, snelheid en verschil in de Western Digital My Passport series (studio, elite en essential).

Ik gebruik zelf al enige tijd Western Digital My Passport, eerst een zwarte 120 GB versie en daarna vanaf het moment dat hij er net was de 320 GB versie.
Intussen is er naast de opslag capaciteit een groter aanbod en verschil in de My Passport series van WD.

Als ik me niet vergis heb ik nu een 320 GB, 2,5" HD met 8 MB cache geheugen. Met het cache geheugen viel me als eerste op dat er nog meer verschil is naast de kleur ;) en na een wat Googelen kwam ik er achter dat de nieuwe serries inderdaad maar 2 MB cache hebben, :| de WD site meld hier niks over. Geen rpm's en geen cache grote..

Is het minder cache geheugen is serieuze performance verlies? Heeft iemand hier ervaring mee?

Alle gedachten over de WD My Passport series zijn welkom!

Overzicht van WD zelf

De serie in de Pricewatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:52
USB2 heeft een effectieve transfer rate van zo'n 20 tot 25 MB/sec. Het verschil in cache merk je echt niet hoor :)
Doe eens een testje met HDtune met dat USB schijfje dat je nu hebt. Je zult zien dat je bijna altijd tegen de limiet bandbreedte van de USB poort aanloopt :)

[ Voor 41% gewijzigd door Flappie op 06-01-2009 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En het hangt af van hoe de schijf gebruikt wordt. Veel kleine bestandjes zijn interessanter om te cachen dan 1 heel groot bestand bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peran
Flappie schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 13:43:
USB2 heeft een effectieve transfer rate van zo'n 20 tot 25 MB/sec. Het verschil in cache merk je echt niet hoor :)
Doe eens een testje met HDtune met dat USB schijfje dat je nu hebt. Je zult zien dat je bijna altijd tegen de limiet bandbreedte van de USB poort aanloopt :)
Beetje raar dat WD dan de moeite heeft gedaan om 8 MB cache te gebruiken?

Nog iemand ervaring met de 500 GB versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Peran schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 22:25:
[...]
Beetje raar dat WD dan de moeite heeft gedaan om 8 MB cache te gebruiken?

Nog iemand ervaring met de 500 GB versie?
Misschien is het afhankelijk van wat ze op de plank hebben liggen of over hebben. Ik zou me er in elk geval niet al te druk over maken 2MB cache is prima voor zo'n USB ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar bij de Studio serie is het (misschien) een ander verhaal. Deze heeft namelijk FW400 en de nieuwe serie zelfs FW800.

Overigens is het zeer onduidelijk bij webwinkels of je nou de nieuwe of de oude versie van de Studio koopt. Een voorbeeld is Komplett.nl, daar wordt een My Passport Studio 320Gb aangeboden. Het artikelnummer is # WDMS3200TE en in de omschrijving staat 'Gegevensoverdrachtsnelheid: 400 Mbps (FireWire) / 480 Mbps (snel USB)'. Hierdoor zou je vermoeden dat je met het oude model (=FW400) te maken hebt. Echter, in de subtitel staat FW400 en FW800 en in de productomschrijving staat 'My Passport Studio WDMS3200', zonder 'TE', wat zou aangeven dat het om het nieuwe model gaat.

Ik heb hierover al met een winkel gemaild, die zegt dat het verkeerd in een database staat waaruit zij alle productinformatie halen. Meerdere winkels maken deze fout (waarschijnlijk gebruik van zelfde database dus), dus is het online erg lastig om te zien of je nu een WDMT3200 of een WDMT3200TE (oud model) koopt. |:(

De winkel die ik erop wees heeft het overigens gecorrigeerd naar het oude model. Ik ben het nieuwe model nog niet (zeker) tegen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peran
Meer winkels maken dit soort fouten door onnauwkeurig te zijn in het vermelden van specificaties..

Bedankt voor jullie reacties,
In februari gaat er hier een 500 GB versie gekocht worden Studio of niet weet ik nog niet. Ik heb geen firewire op mijn Zepto Nox A15. Nooit als nadeel gezien :-D

[ Voor 0% gewijzigd door Peran op 10-01-2009 12:16 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
Flappie schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 13:43:
Nee hoor, dat komt puur door de chip die je dataverkeer omzet.
Een beetje fatsoenlijke zit op de 30/32mb/s.
Als je plaatjes wil zien kan ik ze je leveren van 4 externe harde.

Anyway, ik heb de oude passport en hij bevalt goed!
Pas wel op: sommige mobo's leveren niet genoeg power over de usb waardoor hij kan uitvallen bij transfer of het nieteens doet.
In dat geval moet je een dual usb (male) naar 1 usb mini kabel hebben.
Die heb ik er standaard bij voor als ie het ergens niet doet (wat best wel eens wil voorkomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peran
..
In dat geval moet je een dual usb (male) naar 1 usb mini kabel hebben.
Die heb ik er standaard bij voor als ie het ergens niet doet (wat best wel eens wil voorkomen).
Kan je me zeggen waar je die gehaald hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
Die kon ik idd bijna nergens vinden (alleen voor 25 bij conrad oid), heb hem uiteindelijk gekregen van een mede tweaker op dit forum :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peran
Hehe

Heeft deze mede Tweaker er nog een paar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peran
Ik heb intussen de 500 GB versie. Leuk design.

schrijf snelheid lijk iets rond de 20 MB/s te zijn.

EDIT:
Afbeeldingslocatie: http://schavuitenco.googlepages.com/HDTune_Benchmark_WD_5000BEV_External.png

[ Voor 34% gewijzigd door Peran op 25-01-2009 05:34 . Reden: screenie! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kick! :)

Ik heb een My Passport Studio (500GB) en vroeg mij het volgende af:

Ik kan nergens de schrijfsnelheid vinden, maar hier wordt gesproken van 20MB/s. Nu heeft mijn HD een FireWire 800 aansluiting, en zou dus een theoretische doorvoersnelheid moeten hebben van 800Mbps/100MBps.

Heeft dit eigenlijk wel zin? Zit de bottleneck hem niet in de schrijfsnelheid van de schijf? Welk voordeel heeft FW dan, wanneer dit niet de bottleneck is? Of zie ik nu iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Het heeft niet zoveel zin om een topic na ruim twee jaar te gaan kicken, ik gooi dit topic daarom op slot.

Overigens lijkt me 20 MB/s wel erg weinig voor sequential write, misschien dat dat bij heel veel kleine bestandjes was. Bij het wegschrijven van grote bestanden zal die schijf wel sneller zijn, maar dan loop je snel tegen de limieten van USB 2.0 aan. Die komt in de praktijk namelijk meestal niet veel verder dan 30 MB/s. In dergelijke gevallen kan je dus wel voordeel hebben van die snellere FireWire 800 aansluiting.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.