Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[VISTA] FTP- bestanden in Explorer direct openen

Pagina: 1
Acties:

• Meriket
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-04 22:06
Om een FTP-server makkelijk toegankelijk te maken voor een collega heb ik de FTP-server toegevoegd als netwerklocatie in Explorer/Verkenner. Als ik echter bestanden op deze netwerklocatie wil openen, opent Internet Explorer met als URL ftp://ftpserver.com/map/bestandsnaam.doc. Deze link kan echter niet geopend worden. Het kopieeren van de bestanden naar een lokale lokatie werkt wel.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat een bestand op de ftp-netwerklocatie direct wordt geopend in zijn bijbehorende programma.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Meriket schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 12:40:
Deze link kan echter niet geopend worden. Het kopieeren van de bestanden naar een lokale lokatie werkt wel.
Welke foutmelding geeft-ie dan als je de link wil openen?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

krijg je een window om deze te downloaden? of login screen van je ftp?

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• Meriket
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-04 22:06
anandus schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 12:43:
[...]
Welke foutmelding geeft-ie dan als je de link wil openen?
Dat maakt het nog iets gecompliceerder, en heb ik dus bewust verzwegen. Er is namelijk een proxyfilter aanwezig, en IE geeft een error-pagina van de proxy: er is een ongeldige gebruikersnaam/wachtwoord voor proxy ingevoerd.
himlims_ schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 12:45:
krijg je een window om deze te downloaden? of login screen van je ftp?
Als ik handmatig de URL verander van ftp://ftpserver.com/map/bestandsnaam.doc
in ftp://username:password@ftpserver.com/map/bestandsnaam.doc krijg ik een openen/opslaan venster en kan ik het bestand downloaden.

Maar volgens mij :? is dit niet relevant omdat het ook mogelijk moet zijn om direct Word (in dit geval) te openen.

[ Voor 20% gewijzigd door Meriket op 06-01-2009 12:56 ]

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 06:16
Meriket schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 12:55:
Als ik handmatig de URL verander van ftp://ftpserver.com/map/bestandsnaam.doc
in ftp://username:password@ftpserver.com/map/bestandsnaam.doc krijg ik een openen/opslaan venster en kan ik het bestand downloaden.

Maar volgens mij :? is dit niet relevant omdat het ook mogelijk moet zijn om direct Word (in dit geval) te openen.
Volgens mij is dit de juiste methode. Het FTP protocol zal je altijd vragen om een lokatie om het op te slaan. Waar Windows Neworking/SMB van te voren kan communiceren met de client over hoe groot een bestand is, wat voor type bestand het is, en andere informatie die het direct openen van een bestand mogelijk maakt, is het FTP protocol daar totaal niet voor ontworpen.

Wat jij hier wil is het FTP protocol gebruiken, op dezelfde wijze zoals het SMB protocol werkt, dwz je dubbelklikt ergens op, en op de achtergrond gaan allerlei netwerkprocessen werken die het openen van dat bestand mogelijk zal maken, waar FTP een transmissie protocol is, die eigenlijk niet veel meer communiceert dan bestandsgrootte, en commando's om opdracht te geven dat bestand te kopieren. Met FTP kun je ook een "half" bestand krijgen (en een resume functie gebruiken), waar dat met SMB niet zo werkt.

Kortom: Je zult dus altijd een Open/Opslaan schermpje krijgen bij het gebruik van het FTP protocol. Als je een direct klikbaar Word bestand wil hebben, dan moet je dat bestand plaatsen op een lokatie waar hij middels SMB/Windows Networking bij kan komen.

Als het echt per FTP moet en het kan echt niet anders, dan zul je wellicht moeten kijken naar een "slimme" FTP client, die aan de clientzijde de vertaling doet van "bestand openen", en op de achtergrond de verzending regelt. Ik denk dan aan een slimme client met CLI, waarbij je een mooi commando kunt verstoppen achter een icoon zodat de gebruiker in kwestie wederom maar 1 keer hoeft te klikken.

De ingebakken FTP client van Windows is bij lange na niet "slim" genoeg hiervoor volgens mij. Maar je zou wellicht wat kunnen stoeien met de CLI FTP van Windows en een Batch file, maar daarvoor moet de bestandsnaam wel altijd exact hetzelfde zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door maartena op 06-01-2009 17:07 ]

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik