Startprobleem na korte stop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:27
Ik heb sinds kort dat wanneer ik gereden heb (kort of lang stuk) en ik de motor uit zet omdat ik even een boodschap moet doen, de motor bij terugkomst soms niet meer wil aanslaan.
De startmotor doet het verder prima maar pas na meerdere pogingen (kan soms wel pas na 10 minuten) slaat de motor weer aan.
Als hij eenmaal gestart is dan blijft hij verder wel draaien.

Ik heb overigens alles wat stroom trekt uit staan bij het starten maar ik heb niet het idee dat het daar mee te maken heeft. De accu is ook verder in orde.

Iemand een idee waar dit probleem zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Misschien is je dynamo aan het overlijden, check je accu en dynamo eens goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-05 14:08
Heb je een auto met carburateur ? wss kun je dan het luchtfilter in winterstand zetten.

Als de startmotor wel 10 min kan draaien is de accu wel in orde lijkt me.
misschien ook een probleem met (automatische) choke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reuzekind
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-05 11:20

reuzekind

Ik geloof in GoT

Klinkt als een brandstoftoevoer probleem. Met een koude motor heb je nergens last van, of duurt het dan ook langer dan gemiddeld voordat hij aanslaat?

De gustibus non est disputandum ||| Vivat, Vivat, Societas Gymnasii Hagani !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
reuzekind schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 13:06:
Klinkt als een brandstoftoevoer probleem. Met een koude motor heb je nergens last van, of duurt het dan ook langer dan gemiddeld voordat hij aanslaat?
Had ook het idee dat het met de brandstof te maken had. Met een koude motor heb ik nog geen startproblemen gehad. Het is echt alleen als ik gereden heb.

@MEN-O ik heb injectie.

[ Voor 3% gewijzigd door Artwido op 06-01-2009 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

diesel of benzine.

bij benzine zou het een automatisch choke probleem kunnen zijn, motor is al warm dus hij heeft geen choke meer nodig, als je hem dan wel choked start hij niet omdat het mengsel te rijk is

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:09
In Ford Scorpio's kon het gebeuren dat de startmotor te heet werd en dat dan een beveiligingspal niet meer los wilde, totdat de auto voldoende afgekoeld was. Een tik tegen de startmotor was ook voldoende. Geen ide eof het ook zoiets bij jou is, maar wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145259

Heb je dit sinds het vriest? Als je hem binnen zet in een warme plek, heb je het dan ook? Controleer je brandstofleiding. Het kan zijn dat de brandstof afloopt (dat er lucht in het systeem komt) en je daardoor niet meer kan starten. Als je dit nog eens voor heb probeer eventueel eens het brandstofcircuit te ontluchten en kijk of je dan wel sneller kan starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t1mmy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-05 13:54
Het volgende klinkt raar maar dit komt uit eigen ervaring.

Je moet de sleutel dan even 'ontladen' door hem tussen je vingers door te halen, dan wilt hij meestal wel weer staren. Heb dit zelf (mijn vader) mee gemaakt en dit werkte allen keren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuclear waste
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06-2023

nuclear waste

<onzin>

Volgens mij heeft je vader dan een probleem met de (draadloze) startonderbreker, gezien het ontladen van de sleutel echt helemaal geen invloed heeft op de werking van het contact, laat staan op de motor.

</onzin>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

nuclear waste schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 16:36:
Volgens mij heeft je vader dan een probleem met de (draadloze) startonderbreker, gezien het ontladen van de sleutel echt helemaal geen invloed heeft op de werking van het contact, laat staan op de motor.
niet volledig waar, soms zit er een chip in die een signaal naar de boordcomputer moet zenden of hij wel mag starten.

thuis hebben we zo'n kapotte sleutel, je kan het contact wel aanzetten maar niet starten

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
Dat met die choke dat lijkt me ook waarschijnlijk. Het heeft echt niets te maken met mijn startmotor want die doet het prima. ook de accu is in orde.
Ik krijg wel vandaag de tip dat het misschien de BDP sensor de geest aan het geven is.
Geen idee waar die sensor voor dient maar al ik google naar deze sensor dan zie ik verschillende fora waar er over gesproken word met het zelfde probleem als ik heb.
Dus daar maar even naar kijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:40
De BDP-sensor (BDP=bovenste dode punt geloof ik) bepaalt de "stand" van de motor. De sensor zit bij een van de cilinders en registreert wanneer de zuiger van de cilinder op zijn hoogste stand staat.

Kennis van me had met een Ford Fiesta ook problemen met de BDP-sensor, die auto wilde op willekeurige momenten alleen nog maar stationair lopen (niet prettig als je net door de Schipholtunnel rijdt, gelukkig kon ik de auto nog net de tunnel uit laten rollen om 'm daar op de vluchtstrook te kunnen zetten). Na het vervangen van de BDP-sensor deed de auto het weer perfect!

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:19

RvL

De BDP sensor is de Bovenste Dode Punt sensor. Zoals de naam al doet vermoeden is de functie van deze sensor bepalen wanneer de zuiger op het bovenste dode punt is.

Deze data wordt als ik me niet vergis gebruikt om het ontstekingstijdstip te bepalen.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-05 09:06
Gezien het probleem zich alleen met warme motor voordoet, en het buiten momenteel buitensporig koud is, lijkt het me erg voor de hand liggend een mengsel probleem.

Hetzelfde zie je nu ook met bromfietsen en andere verbrandingsmotoren met carburateur.
Je kunt proberen of het helpt de motor even rustig stationair te laten draaien voordat je hem uitzet. Het liefst zo ver mogelijk in toeren laten dalen zodat er zoveel mogelijk mengsel achterblijft.

De luchtafstelling aanpassen, bijvoorbeeld met een winterstand op het luchtfilter, zou nog beter zijn

@Artwido
Dat lost niets op. Je hebt toch enkel een startprobleem? Voor de rest rijdt hij toch prima?
Denk niet dat je auto comfortabel rijdt zonder het juiste ontstekingstijdstip ;)

Je hebt injectie *O*
Dan eerder een lambda-sensor die de lucht/benzine verhouding niet meer goed meet. Dat moet je garage kunnen uitlezen uit het motormanagement.

[ Voor 25% gewijzigd door frickY op 08-01-2009 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
Ik weet niet of dit mijn probleem zal oplossen maar ik ga deze sensor vervangen. Eens kijken wat hij nieuw kost en anders bij de onderdelenlijn bestellen.
Pagina: 1