Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

X-Fi niet compatibel met Gigabyte X48-DS5?

Pagina: 1
Acties:

• BlueArchon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-11 19:07
Ik heb recent mijn moederbord vervangen door een Gigabyte X48-DS5. Helaas lijkt mijn X-Fi nu niet meer te werken, gezien hij nu totaal geen geluid meer produceert... :(

Ik heb het al uitgeprobeerd met twee verschillende x-fi's: nl de X-Fi Xtreme Music, en de X-Fi Xtreme Gamer. Beide kaarten produceren geen enkel geluid op de 'achterste' aansluitingen. De Xtreme Gamer heeft wel een AC97/HD Audio connector om een standaard front panel van een case op aan te sluiten, en daar wordt echter wél geluid op geoutput. Er zit echter enorm veel ruis op, die erger lijkt te worden als mijn pc belast wordt (bvb tijdens gamen).

Ik heb al geprobeerd te kaarten in andere pci sloten te steken, maar dat maakte niet uit. Ook als de X-Fi een velledig unieke IRQ heeft, blijft de ruis bestaan. X-Fi drivers uninstalleren/herinstalleren deed ook niets. De onboard geluidskaart van het moederbord is uitgeschakeld, en de recentste BIOS is geïnstalleerd. Mijn besturingssysteem is overigens Windows XP SP3.
Heeft er iemand nog een idee?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Je kunt evt. nog een Linux Live CD te gebruiken oid, om je OS/drivers uit te sluiten..

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-11 17:41
Heb je in je BIOS wel je onboard audio uitgezet? En in windows je X-FI als standaard afspeelapparaat aan staan?

• BlueArchon
Exorcist schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 12:03:
Je kunt evt. nog een Linux Live CD te gebruiken oid, om je OS/drivers uit te sluiten..
Inderdaad geen slecht plan (vanavond eens proberen, zit nu op het werk). Alleen te hopen dat die linux drivers voor de x-fi ondertussen wat deftig werken ;)
Speedlink schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 12:06:
Heb je in je BIOS wel je onboard audio uitgezet? En in windows je X-FI als standaard afspeelapparaat aan staan?
Yup, staat uit in de BIOS. X-fi is het standaard afspeelapparaat (er zijn er geen andere).

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:34

M2M

medicijnman

de ruis komt waarschijnlijk door electrostatische interferentie (output bij de kaart is zuiver maar doordat de kabel dwars door de kast loopt krijgt het ding extra ruis mee)

kijk eens in dxdiag --> geluidstab. Als het goed is moet daar bij device je x-fi kaart staan en bij drivers moet een niet-gemuleerde driver staan.

Drivers reinstallen: eerst de oude rommel via de officiele weg er af. Dan driver cleaner gebruiken in veilige modus. Dit nogmaals doen om te kijken of alles weg is. Vervolgens is het verstandig de youp-pax drivers te nemen (googlen!). Deze werken toch vaak net iets beter dan de standaard creative meuk.

Als de drivers er op staan zou je nog even kunnen kijken of je speakers niet uitgeschakeld worden als je de koptelefoon in de frontpannel duwt. Volgens mij staat die optie niet standaard aan, maar check eens voor de zekerheid ;)

-_-

• BlueArchon
M2M schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 13:14:
de ruis komt waarschijnlijk door electrostatische interferentie (output bij de kaart is zuiver maar doordat de kabel dwars door de kast loopt krijgt het ding extra ruis mee)
Hm, waarschijnlijk wel. Ik heb nochtans de kaart zo ver mogelijk van de andere kaarten gestoken, maar ja, die kabel naar het frontpaneel heeft wellicht noppes shielding :)
[b][message=31304798,noline]
Drivers reinstallen: eerst de oude rommel via de officiele weg er af. Dan driver cleaner gebruiken in veilige modus. Dit nogmaals doen om te kijken of alles weg is. Vervolgens is het verstandig de youp-pax drivers te nemen (googlen!). Deze werken toch vaak net iets beter dan de standaard creative meuk.
Bedankt voor de tip! Met deze drivers werkt mijn X-Fi Xtreme Music zonder problemen :D
(de X-Fi Xtreme Gamer heeft nog steeds hetzelfde probleem, maar de andere kaart werkt wel, dus dat is geen probleem voor mij)
Pagina: 1