Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben in het afgelopen jaar gescheiden, waarbij ik de woning heb overgenomen. Op papier is alles reeds overgegaan per 1 januari, dus dat maakt het voor de aangifte al wat makkelijker.

In de help van het aangifteprogramma, staat bij voorbeelden van aftrekposten:
betaalde boeterente of oversluitkosten
Nu heb ik voor het overzetten van de hypotheek (zelfde hypotheek zelfde bank, maar 1:1 overgesloten omdat hij op 2 namen stond en nu op 1. Ook hertoetsing van bv NHG wordt dan gedaan) wat kosten gemaakt, en vraag me af wat wel of niet daadwerkelijk atrekbaar is in deze situatie.
- Kosten die de bank (hypotheekverstrekker) in rekening heeft gebracht voor het overzetten van de hypotheek.
- Kosten die de Notaris in rekening heeft gebracht voor het aanpassen van de hypotheekakte / tenaamstelling

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2009 14:12 ]

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:11
Zelfde situatie heb ik ook meegemaat, echter is de woning bij mij nog in 2008 op mijn naam komen te staan. Dit doet verder niets af aan de zaak of het aftrekbaar is of niet. Zover ik heb begrepen zijn de genoemde kosten aftrekbaar. Kosten v.d. notaris ben ik iig 100% zeker van (welke ik dus ook aftrek van de belastingdienst).

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:17

ByteDelight

Retro computing is alive!

Mijn ervaring is dat als je zo'n vraag bij de Belastingdienst voorlegt, je een direct antwoord krijgt (0800-0543), of zijn dit te ingewikkelde vragen voor ze?

Ik zag dat er ook een recent gratis forum is voor belasting-gerelateerde vragen:
http://www.belastingforum.com/

[ Voor 45% gewijzigd door ByteDelight op 06-01-2009 14:44 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:48
Kosten voor hypotheekbemiddeling, taxatie, NHG, eventuele boeterente, notaris+kadastrale kosten hypotheekakte, bancaire kosten inzake hypotheeklening, zijn als "kosten en rente eigenwoningschuld" aftrekbaar van je belastbaar inkomen in box 1.

De kosten zijn namelijk gemaakt om een eigen woning als hoofdverblijf te verwerven. In dit geval is "de woning" die je hebt gekocht het aandeel van je ex in jullie gezamenlijke woning. Een aandeel in een woning is fiscaal niet anders dan het volledige eigendom van een woning.

Voor je ex geldt dat zij een eigen woning uit box 1 heeft verkocht. De overwaarde die ze daarbij heeft gerealiseerd valt voor haar onder de bijleenregeling.

[ Voor 13% gewijzigd door t_captain op 06-01-2009 15:13 . Reden: Toegevoegd: fiscale gevolgen voor je ex ]

Verwijderd

Topicstarter
Ahzo, ik dacht het al, maar aangezien ze tegenwoordig nog wel eens extra streng kijken... Vroeger was het opgeven en maar zien wat ze schrappen :P

Overwaarde was er niet, en alle kosten heb ik betaald verder, dus voor haar is het makkelijk aangifte doen :)
Wel heb ik haar een bedrag overgemaakt voor overname inboedelzaken, maar dat zal geen gevolgen hebben.
Thanks!

Belastingtelefoon wilde niet echt lukken.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2009 20:26 ]