Geen 1:1 Pixel mogelijk via HDMI ( Wel VGA )

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeN
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-10 11:14

DukeN

ook @ www.leeralles.nl

Topicstarter
Na veel onderzoek en het uitlezen van veel topics hier kom ik er helaas niet uit en begin maar een eigen topic.

Situatie:
HTPC met Gigabyte GA-MA78GM-S2H gekoppeld via HDMI aan LCD-TV Samsung LE-32R72B

Het gaat van HDMI naar HDMI. De LE-32R72B is hd-ready en heeft een max resolutie van 1366 x 768 pixels.

Via VGA is het beeld haar scherp ( de resolutie 1366 x 768 kan worden gekozen ) via HDMI is dit niet mogelijk. Deze springt van 12**x*iets* naar 1920 x 1080. Hij staat nu via HDMI op 1920 x 1080. Dit geeft een goed beeld binnen mediacenter maar niet bij gebruik van Windows.

Ik heb al van alles geprobeerd binnen de catalyst tool en beeldscherm drivers maar krijg de juiste resolutie niet te pakken via HDMI.

Weet iemand een tool / applicatie waarmee dit wel mogelijk is ? Of ziet iemand waar het misschien fout gaat? :)

Duken.nl meer dan downloaden | Leeralles.nl - Een waffeltastische plek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-10 16:08
Vreemd dat je niet gewoon de HD-ready resolutie kan kiezen?
Maar goed, je TV doet alsof ie 1080i/p input aankan, en je videokaart detecteert dat en gaat automatisch op hoogste resolutie. Heel misschien kan je in de TV instellingen deze functie uitschakelen?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeN

DukeN

ook @ www.leeralles.nl

Topicstarter
Het is inderdaad erg vreemd, ik heb de instellingen op de TV nagelopen en kan hier helaas niks in vinden. Wel las ik in een ander topic over het zetten van je scherm op "auto" idpv het vast zetten van breedbeeld. Maar dit had helaas ook geen succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:40

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Ligt aan de TV. Volgens sommigen op te lossen met een firmware upgrade, maar dat is niet zo eenvoudig.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Maar wat voor lijstje met mogelijke resoluties krijg je?
En zit er verschil tussen de resolutie instellingen via de driver apps of via windows instellingen?
Kanarie schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 09:32:
Ligt aan de TV. Volgens sommigen op te lossen met een firmware upgrade, maar dat is niet zo eenvoudig.
Hoezo ligt dat aan de TV? De TV laat (als het goed is) merken dat ie 720 maar ook 1080 ondersteunt. Die 1080 downscaled hij gewoon, maar hij laat het HDMI apparaat weten dat ie beide kan. Vervolgens gaat het HDMI apparaat (zou ook een PS3 kunnen zijn om maar wat te noemen) automatisch op de hoogste resolutie werken. Die zou je dan weer op 720p moeten kunnen zetten (kan m'n PS3 ook).

[ Voor 65% gewijzigd door !null op 06-01-2009 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeN

DukeN

ook @ www.leeralles.nl

Topicstarter
het lijstje met resoluties heb ik hier helaas niet ( @ work )

Maar ik heb wat gevonden over de tool Powerstip ( http://www.entechtaiwan.com/util/ps.shtm) Hiermee kan je hard een resolutie instellen (wat ik er zo van begrijp)

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja maar dat zou ik niet als een oplossing beschouwen. Is ook wel iets ingewikkelder dan zomaar even een resolutie aanklikken. Maar goed, het zou kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

DukeN schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 09:39:
het lijstje met resoluties heb ik hier helaas niet ( @ work )

Maar ik heb wat gevonden over de tool Powerstip ( http://www.entechtaiwan.com/util/ps.shtm) Hiermee kan je hard een resolutie instellen (wat ik er zo van begrijp)

Iemand hier ervaring mee?
Gaat niet werken. De Samsung LE32R72 kan niet 1:1 pixels doen over HDMI.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeN

DukeN

ook @ www.leeralles.nl

Topicstarter
Kanarie schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 09:42:
[...]

Gaat niet werken. De Samsung LE32R72 kan niet 1:1 pixels doen over HDMI.
Strak antwoord :)

Maar zou je ook kunnen aangeven waarom niet? Het werkt namelijk wel via VGA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:41
DukeN schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 09:52:
[...]

Strak antwoord :)

Maar zou je ook kunnen aangeven waarom niet? Het werkt namelijk wel via VGA
1366x768 is simpelweg geen officiele HDMI resolutie, dus wel logisch dat de meeste tv's dit niet accepteren op de HDMI ingang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeN

DukeN

ook @ www.leeralles.nl

Topicstarter
Ok,

het is dus wel zo dat er TV's zijn die die resolutie wel kunnen halen maar veel ook niet. Waaronder die van mij.

In Mediacenter of het bekijken van films heb ik namelijk geen probleem met de 1:1 pixel. hier ziet het er goed uit. Of zal dat wel schelen? Anders misschien toch terug naar VGA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Maar 1280 bij 720 is wel de officiële resolutie toch? Die HDMI wel ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

DukeN schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 10:06:
Ok,

het is dus wel zo dat er TV's zijn die die resolutie wel kunnen halen maar veel ook niet. Waaronder die van mij.

In Mediacenter of het bekijken van films heb ik namelijk geen probleem met de 1:1 pixel. hier ziet het er goed uit. Of zal dat wel schelen? Anders misschien toch terug naar VGA
Ik zou via VGA verbinden. Dan kun je je mediacenter de native resolutie van je LCD scherm laten uitsturen en krijg je op je TV scherper beeld dan wanneer je de TV een 1280x720 beeld laat opschalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeN

DukeN

ook @ www.leeralles.nl

Topicstarter
Ja wel voor full-hd, als het goed is.. Ik heb een HD-Ready scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit zijn de resoluties die de meeste Philips LCD's vanaf 32", HD ready en full HD, ondersteunen via HDMI
640 x 480
800 x 600
1024 x 768
1280 x 768
1360 x 768
1920 x 1080i
1920 x 1080p

Kleinere HD-ready schermen van Philips stoppen doorgaans bij 1366x768. Of het 1360 ipv 1366 een tik fout van Philips is of dat het echt net 6 pixel rijen scheelt durf ik niet te zeggen. Maar dergelijke resolutie over HDMI is dus niet echt ongewoon te noemen lijkt me.
Wat natuurlijk niet wegneemt dat het best mogelijk kan zijn dat deze Samsung dit niet ondersteund.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2009 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-10 16:21

qless

...vraag maar...

Eigenlijk is het raar dat voor HDready schermen 1366 x 768 gekozen wordt, 1280 x 720 zou handiger zijn. Nu moet de TV 1920 x 1080 downschalen en 1280 x 720 upscalen.

Via VGA lijkt me in jouw geval de handigste oplossing, lekker native aansturen.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeN

DukeN

ook @ www.leeralles.nl

Topicstarter
qless schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 11:03:
Eigenlijk is het raar dat voor HDready schermen 1366 x 768 gekozen wordt, 1280 x 720 zou handiger zijn. Nu moet de TV 1920 x 1080 downschalen en 1280 x 720 upscalen.

Via VGA lijkt me in jouw geval de handigste oplossing, lekker native aansturen.
Tja, ik zit er weer over na te denken.... maar via VGA is HD weergave niet mogelijk. En dat is nou erg jammer :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-10 20:07

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hoezo is via VGA HD weergave niet mogelijk :?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeN

DukeN

ook @ www.leeralles.nl

Topicstarter
Nou... beetje moeilijk om nu de bron te achter halen. Maar na het lezen van diversen topics hier heb ik dus een HDMI kabel gekocht omdat VGA geen HD weergave zou hebben.

Dat kwam naar voren door diversen leden. Ik hoop natuurlijk dat het niet zo is, dan kan ik weer over naar VGA.

Ik begrijp van jou dus dan VGA wel HD beeld kan weergeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-10 20:07

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Naja, afgezien van HDCP beveiliging misschien indien je een blu-ray drive in je HTPC hebt en originele Blu-Ray disks gaat afspelen?

Maar verder is HD-materiaal natuurlijk weinig meer dan gewoon videomateriaal op een wat hogere resolutie dan 'vroegah'. Of je dat nu over HDMI, DVI, Component of VGA naar je beeldscherm stuurt maakt natuurlijk geen drol uit, aangezien al die opties ondersteuning bieden voor de benodigde resolutie.

[ Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 06-01-2009 11:18 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeN

DukeN

ook @ www.leeralles.nl

Topicstarter
Ik heb inderdaad ook een blueray hd-dvd drive in de htpc zitten en speel films af via powerdvd.

Maar wegens de resolutie van t scherm kan ik dus net zo goed gaan voor de VGA kabel? Het beeld ziet er met VGA echt top uit hoor dat is t niet. Maar ik ben bang dat dat de HD kwaliteit beinvloed in vergelijk met HDMI.

Ik kom net in de HD wereld terecht maar kan door de bomen t bos soms niet meer zien. De een zegt VGA de ander zweert bij HDMI, weer een ander vertelt niks... je kent t wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-09 13:57
VGA kent geen HDCP, dus dat gaat niet zomaar werken dan.
Daarvoor zou je wel een programma als AnyDVD HD kunnen gebruiken zodat dat hele HDCP gebeuren niet meer nodig is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeN

DukeN

ook @ www.leeralles.nl

Topicstarter
SH4D3H schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 11:23:
VGA kent geen HDCP, dus dat gaat niet zomaar werken dan.
Daarvoor zou je wel een programma als AnyDVD HD kunnen gebruiken zodat dat hele HDCP gebeuren niet meer nodig is :)
Eeeuu... ja... maar AnyDVD HD omzeilt dus die HDCP beveiliging en kan hij dus wel afspelen via VGA. De kwaliteit is dus wel hetzelfde als HDMI.

Kan powerdvd ook niet die HDCP omzeilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeN

DukeN

ook @ www.leeralles.nl

Topicstarter
Nou kwam ik dit tegen in de handleiding van t scherm:

Connecting HDMI/DVI

Supports connections between HDMI-connection-enabled AV devices (Set-Top Boxes, DVD players, AV receivers and digital TVs).
No additional Audio connection is needed for an HDMI to HDMI connection.

What is HDMI?

- “High Definition Multimedia interface” allows the transmission of high definition digital video data and multiple
channels of digital audio ( . 1 channels).
- The HDMI/DVI terminal supports DVI connection to an extended device with the appropriate cable (not
supplied). The difference between HDMI and DVI is that the HDMI device is smaller in size, has the HDCP
(High Bandwidth Digital Copy Protection) coding feature installed, and supports multi - channel digital audio.

You should use the DVI-to-HDMI cable or DVI-HDMI Adapter for the connection, and the “R - AUDIO - L” terminal on DVI for sound output.

- When connecting this product via HDMI or DVI to a Set Top Box, DVD Player or Games Console etc, make sure that it has been set to a compatible video output mode as shown in the table below.
Failure to observe this may result in picture distortion, image breakup or no picture.

480i 480p 576i 576p 720p 1080i
50Hz X O X O O O
60Hz X O X X O O
Component O O O O O O

- Do not attempt to connect the HDMI/DVI connector to a PC or Laptop Graphics Card.
(This will result in a blank screen being displayed)

Dat houd dus in dat het zoiezo niet zo handig is via de PC al heb ik wel beeld ;)

Maar dat component... wat bedoelen ze daamee? Die kan namelijk alles aan, maar dat is toch geen hz?

[ Voor 12% gewijzigd door DukeN op 07-01-2009 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToMaSZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-10 18:23
Ik kreeg via hdmi ook geen fatsoenlijk beeld op m'n Samsung TV (LE37M86) uit mijn mediacenter. 1920x1080 via VGA was geen probleem, via HDMI zag het er óf niet uit, óf ik miste hele stukken aan de zijkant. De truc bij mijn TV was de optie 'Alleen scannen' (just scan) in het source-menu. Probeer dat eens, als je die optie hebt? Daarna was het meteen goed.

What the eyes see, and the ears hear, the mind believes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeN

DukeN

ook @ www.leeralles.nl

Topicstarter
ToMaSZ schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 15:50:
Ik kreeg via hdmi ook geen fatsoenlijk beeld op m'n Samsung TV (LE37M86) uit mijn mediacenter. 1920x1080 via VGA was geen probleem, via HDMI zag het er óf niet uit, óf ik miste hele stukken aan de zijkant. De truc bij mijn TV was de optie 'Alleen scannen' (just scan) in het source-menu. Probeer dat eens, als je die optie hebt? Daarna was het meteen goed.
Ik zal vanavond nog even goed kijken of die optie er is. Ik had dat inderdaad al gevonden van je, maar kon die optie toen zo snel niet vinden op m'n tv.

je bedoelt die auto-breedbeeld scan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToMaSZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-10 18:23
DukeN schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 15:53:
[...]

Ik zal vanavond nog even goed kijken of die optie er is. Ik had dat inderdaad al gevonden van je, maar kon die optie toen zo snel niet vinden op m'n tv.

je bedoelt die auto-breedbeeld scan?
Jep, uit m'n hoofd is dat de onderste in het rijtje 16:9, 4:3, autobreed, zoom, etc.

Alleen scannen betekent zoveel als "blijf met je vingers van mijn pixels af!". Wel kans dat je TV eigenwijs is als je je HTPC dan reboot en terugschiet naar 16:9.

What the eyes see, and the ears hear, the mind believes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeN

DukeN

ook @ www.leeralles.nl

Topicstarter
Volgens mij stond hij er niet tussen maar ik zal toch nog even goed kijken. Misschien dat ik iets in te service menu kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeN

DukeN

ook @ www.leeralles.nl

Topicstarter
Helaas zit de "just scan" optie niet op mijn tv.

Na wat gevogel met drivers kan ik de resolutie "1360*768" kiezen.... terwijl ik 1366 x 768 pixels moet hebben... gekkigheid op een stokje. Kan ik die 6 pixels niet weg of erbij toveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-10 14:56
Je had Powerstrip toch al gevonden?
Daar kun je de resolutie nemen die je wilt.

Je hebt in je Catalyst-center wel al de 720p-optie gevonden?
Afbeeldingslocatie: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf-JAVA/Doc/images/c00695462.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeN

DukeN

ook @ www.leeralles.nl

Topicstarter
Ik ga inderdaad even kijken naar powerstrip, ik lees alleen her en der dat die tool lastig te bedienen is.

In catalyst heb ik idd de 720p50 PAL en 1080i25 PAL aanstaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeN

DukeN

ook @ www.leeralles.nl

Topicstarter
ik geef t op, met mijn tvtje gaat t niet lukken.

Zelf op een resolutie 1366 x 768 via powerstip blijft het spelen. Helaas maar waar :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-10 17:42
DukeN schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 08:07:
ik geef t op, met mijn tvtje gaat t niet lukken.

Zelf op een resolutie 1366 x 768 via powerstip blijft het spelen. Helaas maar waar :O
Ik heb dit probleem inderdaad ook op mijn tv gehad, Alles geprobeerd via HDMI, maar scherp beeld was helaas niet te krijgen.. Uiteindelijk heb ik maar een VGA kabel gepakt, aangestuurd via vga en ik heb perfect beeld :) Overigens kijk ik ook gewoon zonder problemen op deze manier naar HD-materiaal. Ik heb ook een Blu Ray speler in mijn mediacenter en ik moet zeggen dat ik nog nooit gehad heb dat een Blu Ray wegens een of andere beveiliging niet wilde afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeN

DukeN

ook @ www.leeralles.nl

Topicstarter
Pittie schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 08:18:
[...]

Ik heb dit probleem inderdaad ook op mijn tv gehad, Alles geprobeerd via HDMI, maar scherp beeld was helaas niet te krijgen.. Uiteindelijk heb ik maar een VGA kabel gepakt, aangestuurd via vga en ik heb perfect beeld :) Overigens kijk ik ook gewoon zonder problemen op deze manier naar HD-materiaal. Ik heb ook een Blu Ray speler in mijn mediacenter en ik moet zeggen dat ik nog nooit gehad heb dat een Blu Ray wegens een of andere beveiliging niet wilde afspelen.
....he... dat is een berichtje waar ik blij van word. je heb dus geen problemen gehad met die HDCP over je VGA kabel? De kwaliteit via VGA is verder briljant hoort, en ook de 1:1 pixels. Maar HDMI zou met HD films toch beter beeld kunnen aansturen als VGA? Nu heb ik een HD-Ready tv, misschien dat dat minder scheelt in vergelijk met HDMI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-10 17:42
DukeN schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 08:29:
[...]

....he... dat is een berichtje waar ik blij van word. je heb dus geen problemen gehad met die HDCP over je VGA kabel? De kwaliteit via VGA is verder briljant hoort, en ook de 1:1 pixels. Maar HDMI zou met HD films toch beter beeld kunnen aansturen als VGA? Nu heb ik een HD-Ready tv, misschien dat dat minder scheelt in vergelijk met HDMI.
Nope, niet dat ik weet, ik neem aan dat je dan gewoon geen beeld zou moeten hebben? Enige probleem dat ik had, was dat ik maar de helft van de Blu Ray DVD zag, de onderste helft van het beeld was blurred, echter dat was een Nvidia driver probleem, want na nieuwe drivers had ik wel gewoon perfect beeld.

Zelf heb ik overigens ook een HD-ready tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeN

DukeN

ook @ www.leeralles.nl

Topicstarter
Ik heb nu de resolutie draaien op 1920xnogwat. Beeld in binnen MCE goed en hd films super. Dan maar een mindere kwaliteit in Windows, t is even niet anders.

Morgen die Dinovo mini binnen
Afbeeldingslocatie: http://digital.zol.com.cn/104_module_images/46237.jpg

Alleen dus jammer dat t browsen er dan niet heel netjes uit ziet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

DukeN schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 20:43:
Ik heb nu de resolutie draaien op 1920xnogwat. Beeld in binnen MCE goed en hd films super. Dan maar een mindere kwaliteit in Windows, t is even niet anders.

Morgen die Dinovo mini binnen
[afbeelding]

Alleen dus jammer dat t browsen er dan niet heel netjes uit ziet :)
Wat is er mis met 1360x768 via VGA? Dan heb je haarscherp beeld in windows en films.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeN

DukeN

ook @ www.leeralles.nl

Topicstarter
Kanarie schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 20:47:
[...]

Wat is er mis met 1360x768 via VGA? Dan heb je haarscherp beeld in windows en films.
helaas is het dan niet mogelijk om HD-beeld te weergeven, zover ik weet. Vandaar de keuze van HDMI :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HD beeld bestaat niet, het is ook gewoon een resolutie die je prima via VGA uit kan sturen. Zou het zelfde zijn om te zeggen dat je S-Vga niet via de D-sub kan aansturen, omdat dat een hogere resolutie is dan VGA. Technisch gezien is het volgens mij eigenlijk geen VGA aansluiting maar een D-sub aansluiting, waar je VGA S-VGA en meer resoluties door kan aansturen (ook 13xx*7xx).

Enig waar je probleem mee zou kunnen krijgen is de beveiliging, maar eerder in het topic is te lezen dat dit geen probleem is. (volgens mij als je je tv als primair scherm instelt is dit zo wie zo geen probleem.)
Pagina: 1