Hoeveel stroom loopt er door een UTP(100Mbit)?

Pagina: 1
Acties:

• ShadyNetworker
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hey tweakers,

Topic says all denk ik :)
Ik ben benieuwd wat voor voltages en amperes er door een cat5(e) kabel heen loopt als deze op 100Mbit staat geschakeld. En dan de meest voorkomende vorm, ik heb via Wikipedia begrepen dat er meerdere smaken 100Mbit zijn.

Ik wil namelijk een kabeltje vanaf mijn router in het berghok over de gang trekken naar mijn kamer.
Nu weet ik dat het waarschijnlijk geen brandgevaar zal zijn maar ik ben toch benieuwd naar de specs.
Op dit moment hangt er aan het ene uiteinde een Linksys WRT54GL waar DD-WRT op draait.
Aan de andere kant komt een (unmanaged?) 4poort switch te hangen. Daarachter mijn consoles....

De kabel zelf wil ik langs een PVC leiding wikkelen die langs het plafond loopt, dat scheelt me plakband en gedoe. Over de grond is geen optie.
Als de brandweer dan een keertje komt kijken wil ik graag wat data paraat hebben zodat ze niet vervelend kunnen gaan doen.

It's always DNS...

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:12

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Over brandveiligheid; Op de kabel zelf staat een temperatuur in °C, 60~75, iets in die geest. Geen idee wat het precies inhoud, maar het zal de smelttemperatuur van het plastic wel zijn? :?

PoE is hier niet van toepassing, dus is het vermogen minimaal. Denk aan milliwatts.

PoE is ongeveer 30 tot 40 Watt en wordt gebruikt voor het leveren aan stroom voor VoIP telefoons, webcams en WiFi antennes.

Wikkel de kabel trouwens niet te vaak om die PVC buis, want dan werkt de kabel als een spoel en krijg je andere storingen.

Dus om je vraag te beantwoorden:
Hoeveel stroom loopt er door een UTP(100Mbit)?
Enkele milliampères.

[ Voor 9% gewijzigd door PD2JK op 06-01-2009 05:11 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:03
Als ik in google "hoeveel volt cat 5" intype, krijg ik in de eerste hit:
Your typical consumer LAN uses 10Base-T signalling over a Category 3, 4 or 5 twisted-pair cable. The 10BASE-T transmitter output voltage specified in the standard (IEEE 802.3-2005 14.3.1.2.1) requires a peak differential voltage of 2.2 to 2.8 V into a 100-Ohm resistive load. There are IEEE technical discussions (March 2007) about reducing it to below 2 volts, perhaps using a "negotiation" protocol for devices on the LAN to choose a lower voltage if they are capable.
Tussen 2.2 en 2.8V dus...
Echt niet boeiend om ook maar aan de brandweer te denken.

Only when it is dark enough, can you see the stars

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:31

SpamLame

niks

Semyon schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 05:17:
Als ik in google "hoeveel volt cat 5" intype, krijg ik in de eerste hit:

[...]

Tussen 2.2 en 2.8V dus...
Echt niet boeiend om ook maar aan de brandweer te denken.
Voltage zegt niks over het Amperage. En dat laatste (Stroom) was nu net gevraagd.

Verwijderd

Even de specificaties:
Een categorie 5 UTP kabel kan 1 ampére per draad verdragen. Iets daarboven kan ie al smelten. Vergeet tevens niet dat de kabel ongeveer 9 volt verliest per 100 meter.

Bij een overdracht van 100Mbit zit je inderdaad op +/- 2 volt onder enkele milliamps. Je kan de kabel vrijwel gevaarloos overal langs wikkelen en omheen zolang het niet bij hittebronnen in de buurt komt. 8)

Wat weinig mensen weten is dat UTP, als je het buiten langs laat lopen een lichte bliksem aantrekkingskracht heeft. (echt heel licht). Deze is niet geweken als je de kabel ondergronds legt.
http://www.duxcw.com/faq/network/outside.htm

Afijn, gezien je hem niet buiten langs laat lopen is er dus niets aan de hand.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2009 07:43 . Reden: Verduidelijking ]

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:03
SpamLame schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 06:46:
Voltage zegt niks over het Amperage. En dat laatste (Stroom) was nu net gevraagd.
Grapjas...

Hij vraagt wel om Voltage (en Amperages).
Verder zegt Voltage wel degelijk wat over stroom als je ook weerstand hebt (zoals gegeven in mijn quote)

Bovendien lever ik netjes een IEEE specificatie waar hij het allemaal kan opzoeken als hij het wilt.

Only when it is dark enough, can you see the stars

• ShadyNetworker
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Weerstanden door draden heb ik nooit echt gesnapt, en wat voor effect het heeft op het voltage en de stroomsterkte, maar aan jullie antwoorden heb ik genoeg. Als het slechts enkele mA's zijn bij 2~3V dan weet ik al voldoende :)

It's always DNS...

Verwijderd

Weer wat geleerd Afbeeldingslocatie: http://servesyouwell.com/img/2009/j09o0107pedu/Smile-Tweakers.gif

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Semyon schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 07:40:
Hij vraagt wel om Voltage (en Amperages).
Verder zegt Voltage wel degelijk wat over stroom als je ook weerstand hebt (zoals gegeven in mijn quote)
2.2 volt in een 100ohm afsluitweerstand is volgens de wet van Ohm 22 milliampere. Dissipatie in de ontvanger is zeg maar 50mW.

PoE veranderd daar niet veel aan. PoE is een intelligent protocol en de belasting zal aan moeten geven hoeveel stroom 'ie nodig heeft. PoE beperkt zichzelf tot 15.4W aan de voedende kant, en de 'gebruiker' heeft een minimaal maximum beschikbaar budget van 12.95W tot z'n beschikking. (Maximum kabellengte, 26AWG UTP, meerdere connectoren onderweg) Die 3W die je onderweg kwijtraakt is dus de maximale dissipatie van je kabel van zeg maar 100 meter, wat neerkomt op 0.03W per meter kabel. Ook niet genoeg voor een brandje.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Overigens als je PoE gaat doen dan krijg je uiteraard wel veel meer stroom door je draadje.
Pagina: 1