Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Student1563424
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-05 15:56
Beste tweakers,

Gezien ik na een tijdje zoeken en googelen het antwoord niet kan vinden op mijn vragen maak ik maar een topic er over.

Bij alle computers die ik gebruik, ook na een kale installatie van windows xp, flikkert zo enkele keren per 10 seconden het HDD lampje en gaat de schijf met de windows xp partitie zelden in de spindown (instelling om minimaal (3 min)).

Maatregelen die ik al genomen heb:
-RamDisk (gavotte) voor tijdelijke i-net bestanden
-indexing service uitgeschakeld
-systeem herstel uitgeschakeld
-pagefile uitgeschakeld (de systemen hebben allemaal meer dan 1 gb ram) dit hielp aanzienlijk maar was wel een pain in the ass bij een game draaien op 2 gig ram
-spindown tijd op 3 min
-kernel in ram laden, uit pagefile laten
-alle logboek bijhoud rotzooi geprobeerd uit te zetten of de programma's de nek om te draaien
-updates uitzetten
-auto update uitzetten
-bij nLite een cd gemaakt en ingesteld de auto defrag in IDLE uit te zetten

Mijn vraag is:
Hoe kan ik er voor zorgen dat windows xp datgene wat hij zo nodig toch nog na bovenstaande tweaks moet doen iedere zoveel seconden op zn partitie, dat gewoon af te leren (als in tweaks?).

Het lijkt me logisch wanneer al die dingen in een buffer in het ram gedaan worden.

Hoe dan ook, het lijkt me zo veel aangenamer als die harddisk nou eens zn snuit hield als ik hem nergens opdracht toe geef na die paar minuten. En ja ik WIL dat omdat het in een laptop veel accu spaart en bij een voornamelijk idle draaiende computer het gewoon de levensduur vermindert, herrie geeft, koeling eist en stroom kost.

Heeft iemand een reële weg naar dit doel?

Thanks alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Waarom zet je je laptop dan niet stand-by? Probleem opgelost.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Student1563424
Ik schreef "systemen". meervoud

Simpel, hij moet taken verrrichten als (met gebruik makend van de ram disk) een mailserver draaien of als "media center" dienen of klaar staan om backups te ontvangen op mn netwerk

Ik neem aan dat je dus geen zinnige oplossing hebt?

[ Voor 37% gewijzigd door Student1563424 op 06-01-2009 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Volgens mij is het gewoon erg lastig om ervoor te zorgen dat Windows je systeemschijf uitschakelt. Gebruik je verder nog een browser (die ook vaak een disk-cache gebruikt)?

Wellicht kun je even de processen in de gaten houden die iets met de schijf doen.
zie Dark in "[XP] Harde schijf activiteit?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Student1563424
Jup, IE heeft zn temp op de ramdisk

Ik zal er kijken, want ik weet niet welk programma(s) verantwoordelijk is/zijn voor de activiteit...

Edit: Pathfinder schreef:
quote:
Mocht het niet helpen, probeer dan eens met de process viewer van windows de I/O kolommen toe te voegen (in het menu View, Select Columns), en kijk of je daaraan kunt zien welk proces er met de HD bezig is.

Ik zal eens opletten :)

[ Voor 81% gewijzigd door Student1563424 op 06-01-2009 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Student1563424 schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 00:42:
[...]

Ik schreef "systemen". meervoud

Simpel, hij moet taken verrrichten als (met gebruik makend van de ram disk) een mailserver draaien of als "media center" dienen of klaar staan om bestanden te delen op mn netwerk

Ik neem aan dat je dus geen zinnige oplossing hebt?
Beetje vriendelijker kan ook wel.

En ik heb inderdaad geen zinnige oplossing. Ik neem aan dat de applicaties gewoon geinstalleerd zijn op je harde schijf? Vooral een mailserver wilt wel eens een tijdelijk bestand aanmaken.
Je virusscanner is ook actief denk ik?

En als laatste laat de task manager ook altijd iets van zich horen.

En ook zou het mogelijk zijn om deze uit te schakelen win je er niks mee. Het opstarten van een schijf verbruikt relatief veel en verkort de levensduur.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Student1563424
Sorry als ik bot over kom, maar vaak plaats ik een vraag en iedereen maakt er dan een thee krans van over of waarom je het wel zou willen of om er gewoon een opmerkin maar neer te zetten. Ik ben meer van het specifiek antwoord proberen te geven op een vraag en ik deed mn best de vraag zo duidelijk mogelijk omschreven neer te zetten.

Dat van het opstarten levensduur ben ik op de hoogte, alleen 20 uur per dag draaien zonder functie @ minimaal 5 watt vind ik belangrijker om wat aan te doen.

Onder taakbeheer zie ik zo de I/O. Ati's control center gebruikt best wat hdd activiteit zo te zien (scheelt na killen). Ook de systeem processen lsiass en csrss hebben veel schrijf en leesbewerkingen.

In ieder geval, mn led knippert als een secondewijzer...

zijn 800.000 leesbewerkingen veel? als in hdd activiteit voor 1 taak?

[ Voor 25% gewijzigd door Student1563424 op 06-01-2009 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:14
Voor LSASS kun je eens proberen om de security log uit te schakelen. CSRSS wordt wat moeilijker, dan moet je de client/server runtime uitschakelen maar wellicht werkt sommige software dan niet meer.

Je kunt verder ook eens met bijvoorbeeld Filemon for Windows kijken welke bestanden worden opgevraagd. Wil ook wel eens inzicht geven.

Het daadwerkelijk laten uitschakelen van je systeem hd lijkt me met Windows in ieder geval praktisch onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
GH45T schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 01:16:
Het daadwerkelijk laten uitschakelen van je systeem hd lijkt me met Windows in ieder geval praktisch onmogelijk.
True, wellicht is het in een dergelijke situatie practischer om je OS op een stuk flash-geheugen te zetten (of dat nu een SSD of CF2IDE of USB is). Voor echte controle op het gehele reilen en zeilen van je OS zul je naar een *nix oplossing moeten kijken.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NTFS Last access time stamp, uitzetten.

Je kan overigens ook via taskmanager controleren welke service of applicatie schijfbewerkingen aan het doen is. Zie ook deze:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DMhC6T5FLZc46oR32AVmuDkO/thumb.jpg

(Beeld: Kolommen selecteren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Student1563424
kalizec schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 08:54:
[...]

True, wellicht is het in een dergelijke situatie practischer om je OS op een stuk flash-geheugen te zetten (of dat nu een SSD of CF2IDE of USB is). Voor echte controle op het gehele reilen en zeilen van je OS zul je naar een *nix oplossing moeten kijken.
Jammer, maar duidelijk dus...

Voor dergelijke upgrades heb ik geen budget en zou de systemen total loss maken. SSD is voor mij iets voor enkele jaren in de toekomst ;)
Mijn doel was de system hdd zich uit te laten schakelen wanneer in idle. Best wel nutteloze instelling van windows XP dus. In windows 9X en ME ging de hdd vaak uit (nee ik ga niet downgraden).

thanks iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Student1563424 schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 19:04:
[...]
Best wel nutteloze instelling van windows XP dus.
Nee, als het niet je systeemschijf betreft werkt het wel prima hoor, er zijn ook mensen met meer dan één hd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Student1563424
GH45T schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 01:16:
Voor LSASS kun je eens proberen om de security log uit te schakelen. CSRSS wordt wat moeilijker, dan moet je de client/server runtime uitschakelen maar wellicht werkt sommige software dan niet meer.

Je kunt verder ook eens met bijvoorbeeld Filemon for Windows kijken welke bestanden worden opgevraagd. Wil ook wel eens inzicht geven.

Weet je ook hoe het log uit te zetten?
Tot nog toe kan ik alleen info over het log vinden en heel veel sasser gedoe. Op deze na, zonder de uitleg http://www.eggheadcafe.co.../dec2005/post25488888.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Student1563424 schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 10:57:
[...]

Weet je ook hoe het log uit te zetten?
Tot nog toe kan ik alleen info over het log vinden en heel veel sasser gedoe. Op deze na, zonder de uitleg http://www.eggheadcafe.co.../dec2005/post25488888.asp
Start --> Run --> eventvwr.msc en dan OK.

Rechter muisknop op Security en dan Properties. Daar kun je het een en ander configureren aan je logs, onder andere grootte, wat er allemaal gelogd moet worden etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lullebakman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-09 17:15
http://www.ocztechnologyf...um/showthread.php?t=47244

Guide van OCZ om Windows te tunen voor SSD's. Ik hoop dat dit je wat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Student1563424
lullebakman schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 00:13:

Daar was ik van op de hoogte, maar thanks!
Er staan ook wat myth tweaks tussen: http://home.comcast.net/~SupportCD/XPMyths.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Student1563424
lullebakman schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 00:13:

Thanks! Ik ga het testen
Pagina: 1