Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Acer downgraden naar xp

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb deze keer wel even gegoogled hoe ik mijn pc zou moeten downgraden naar XP. Ik heb geen floppy drive dus zal de SATA drivers op een usb stick moeten zetten.

Ik wil namelijk van vista af en alle acer meuk die op mijn systeem draait. Echter heb ik nog 2 vragen:

- Hoe zorg ik ervoor dat via F6 op de usb stick naar drivers gezocht wordt? Heb dit nergens kunnen vinden.

- Hoe kan ik mijn HD checken? Via aparaatbeheer krijg ik geen duidelijk type. De acer site biedt geen XP drivers.

Dit is giga frusty :( Ben al 4 dagen bezig gewoon weer XP dual boot op mijn systeem te krijgen.

Ik heb nog wel een tweede IDE schijf maar als ik alleen die aan het moederbord hang krijg ik ook de BSOD dat er geen schijf herkend wordt in de windows setup.

Ik weet dat ik zeur maar kom er echt niet meer uit :'(

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je kunt evt in je BIOS instellen hoe je harde schijven geconfigureerd moeten worden, als je die op IDE zet moet hij altijd gevonden tijdens de Windows Install, het kan zijn dat dit wel deels ten koste gaat van je prestaties.
Verwijderd schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 00:14:
- Hoe kan ik mijn HD checken? Via aparaatbeheer krijg ik geen duidelijk type.
System Information Windows of HDTune
De acer site biedt geen XP drivers.
Waarom begin je dan XP er op te zetten, zo kun je dus geen werkend OS krijgen.. :X
Dit is giga frusty :( Ben al 4 dagen bezig gewoon weer XP dual boot op mijn systeem te krijgen.
Heeft het wel gewerkt dan?

Verder is het ook wel handig te vermelden wat voor Acer laptop het betreft..

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Sata drivers van USB stick werkt volgens mij niet. Je kunt of iets als 'Native IDE' (of het equivalent van acer) aanzetten in het bios (zoals Wiethoofd aangeeft) of de drivers slipstreamen in je installatie-cd/dvd.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om een desktop. Een acer aspire M1641. Vervelende is dat al die nieuwe bakken met vista komen. Voor mijn werk heb ik XP nog wel nodig. Daar werkt onze software het beste in, en daar programmeren we in.

Denk ook niet dat XP moeit heeft met de hardware uit deze bak. Alleen is het erop installeren dus het grootste probleem.

Maar dan zou ik dus xp bv op de IDE als primaire HD moeten installeren en dan Vista op de SATA als 2e HD?

Is alleen wel weer lastig in de boot.ini. Want dan moet ik gaan kiezen tussen 2 compleet andere schijven ipv partities.

Nog even aan het brainstormen. Wat nog een optie zou kunnen zijn:
Vista op mijn SATA knallen. Die blijft als eerste HD opstarten. Op de oude IDE XP installeren. Die kan ik in het bootmenu van acer handmatig kiezen als opstartlocatie. Zou dat mogelijk moeten zijn? Dan heb ik alles gelijk getackled

[ Voor 21% gewijzigd door een moderator op 06-01-2009 00:57 . Reden: zucht... ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

1. Het is Vista, geen Fietstas, net zoals Microsoft gewoon Microsoft is en geen M$ (even om dat duidelijk te hebben)
2. Ga eerst eens op zoek naar fatsoenlijke drivers voordat je over een dualboot gaat nadenken.
3. Mijn Asus bord heeft een F8 Boot menu popup bij het opstarten mogelijkheid waar ik kan kiezen van welke schijf ik op wil starten en zo hoef ik niet te klooten met boot.ini's etc. (welke Vista trouwens niet meer gebruikt).
4. Als XP je hoofd besturingssyteem wordt, installeer die op je Sata voor prestaties, snelheid etc. en Vista op je IDE.

Wil je maar 1 schijf, dan moet je zorgen dat je partities groot genoeg zijn en Vista na XP installeren om de bootloader correct te houden, eventueel googlen en hier kijken: How to dual-boot Vista with XP (with XP installed first) of How to dual boot Vista and XP (with Vista installed first)

Verwijderd

Topicstarter
Ja sorry ik weet het. Wij zijn zelfs Certified Microsoft Partner met onze ZIS systemen :) Maar goed taaltje neem je snel over van je programmeurs. Komt door de .Net weerstand. :$

Maar goed ik wil Vista op zich best primair. Dus dan die op de SATA en XP op de IDE. En idd ik kan bij het booten ook kiezen dus heb ik dan alles getackled denk ik. Dan zometeen maar even mijn SATA losknopen En even de setup richting IDE sturen voor XP

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

butterma, je krijgt van mij één kans om die vervelende verbasteringen te veranderen - anders gaat ook deze poging voorzien worden van metaalwerk.

Als je hulp wilt, dan helpt het niet degenen die je om advies vraagt voor het hoofd te stoten met flauwe woordspelingen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals excuus. Zal me inhouden. En bedankt voor de tips. Ik hoop dat ik er nu wel uit ga komen.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm helaas. Met alleen de IDE disk verbonden trapt de pc er ook niet in. Dan krijg ik de melding:

***STOP: 0x0000007B (0xF78D2524,0xC0000034,0x00000000,0x00000000)

Echter geen inacessible HD erbij deze keer. Bij MS even gezocht op deze blue screen. Maar ik kom er niet meer uit waar het nu nog aan kan liggen. Als ik alleen de IDE connect en XP wil installeren zouden de drivers niet meer uit moeten maken toch?

Verder had ik die IDE geformatteerd toen ik beide schijven er nog in had zitten. Dus kunnen geen opstartvirussen inzitten.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Maar heb je de SATA controller waar de andere schijf op zit nu nog actief staan? :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 21:14:
Dan krijg ik de melding:
***STOP: 0x0000007B (0xF78D2524,0xC0000034,0x00000000,0x00000000)
Echter geen inacessible HD erbij deze keer. Bij MS even gezocht op deze blue screen.
Dan heb je dus niet goed gezocht bij MS: Probleemoplossing voor foutberichten met 'Stop 0x0000007B' in Windows XP
STOP: 0x0000007B (parameter1, parameter2, parameter3, parameter4)
INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE

Mogelijk wordt het foutbericht 'Stop 0x0000007B' ook weergegeven tijdens Windows XP Setup wanneer het installatieprogramma opnieuw wordt gestart tijdens het installatieproces. Wanneer een stopfout optreedt terwijl het installatieprogramma wordt uitgevoerd, verschijnt een tweede foutbericht. Lees de volgende vier secties om vast te stellen of een of meer van de problemen van toepassing zijn en om het probleem op te lossen.
- Problemen met apparaatstuurprogramma's
- Bronconflict tussen de opstartcontroller en een andere controller, of tussen SCSI-apparaten
- Het opstartvolume is beschadigd en kan niet worden geladen in Windows XP.

Verwijderd

Topicstarter
In de bios?? Ehmm oops, hoe gooi ik die dan uit? Gewoon disabled? Zou kunnen, naar dacht dat ie hem zelf al uit het rijtje geknikkerd had omdat hij hem niet detecteerd.

EDIT: IDE stond niet master. Dus jumpertje weer over 1e pinnetjes gedaan. Toen was ie master. Maar nog steeds volgde de fout.

De opties van MS:
1 Problemen met apparaatstuurprogramma's
Zou met de IDE niet meer uit moeten maken. Op de oude HD vaak genoeg geinstalleerd

2 Bronconflict tussen de opstartcontroller en een andere controller, of tussen SCSI-apparaten
Had die SATA losgekoppeld van moederbord. Staat ook niet meer terug te vinden in de bios dan dus de controller is uit. Opstart controller was de IDE master

3 Het opstartvolume is beschadigd en kan niet worden geladen in Windows XP.
Schijf is nu wel te zien en volledig geformatteerd dus kan ook geen virussen hebben

Hmm begin de moed te verliezen :'(

Stomme was dat er nog een vervuilde dualboot op de oude HD stond. Die herkende hij wel dat ik hem de eerste keer erin deed. Alleen toen wat lopen wirwarren. Dat had ik neit moeten doen, nu ben ik nog verder afgemeerd.

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2009 21:51 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Kun je dan wel de moeite nemen om dat eerst zelf uit te zoeken?

Dat je nu na al die tijd op dit forum nog een dergelijke vraag zo moet stellen lijkt me niet echt bepaald logisch, dus komop, schouders eronder.
Niet afwachten, maar zelf actie ondernemen.

Verwijderd

Op het moment dat u op uw Vista machine Windows XP wilt installeren, zal dit in veel gevallen niet
lukken doordat de Windows XP CD geen bruikbare harde schijf kan detecteren.

Dit komt omdat de Windows XP CD geen S-ATA schijven herkent die geinstalleerd zijn met Windows Vista.

Wat u hiervoor kunt doen is het volgende:

In de BIOS van de nieuwe Acer toestellen er de mogelijkheid om de schijf zich te laten gedragen als een IDE schijf, waardoor het installeren wel mogelijk zal zijn.

Dit doet u als volgt:

1. Zet uw apparaat uit.

2. Zet het apparaat weer aan en druk tijdens het witte scherm met het groene Acer logo op de F2 knop.
- het systeem laadt nu de BIOS

3. In deze BIOS gaat u naar het menu MAIN. (wisselen tussen menu's kan met de pijltjestoetsen)

4. In het menu MAIN ziet u de optie: Sata met daarachter AHCI.

5. Ga naar AHCI met de pijltjestoetsen en druk eenmaal op Enter.

6. Er komt een klein venstertje tevoorschijn. Ga in dit venster met de pijltjestoetsen van AHCI naar IDE.

7. Druk weer op Enter.

8. Druk vervolgens op F10 voor Save & Exit en kies Yes bij de vraag of u echt wilt opslaan en afsluiten

9. Uw PC zal opnieuw opstarten, en nu zal het mogelijk zijn om Windows XP te installeren.

Is dit bij uw apparaat niet mogelijk dan is het op een andere manier ook op te lossen.
In dit geval dient u de S-ATA driver voor Windows XP te downloaden op de Acer website, dit
wordt vaak Chipset driver genoemd en in sommige gevallen is er ook een driver die AHCI heet.
Deze driver dient dan op een los medium gezet te worden, zoals een CD of een Diskette.

Tijdens de installatie van Windows XP kunt u dan op F6 drukken als er gevraagd wordt om een SATA driver,
en op deze manier kunt u dan ook Windows XP installeren.

Succes ;)

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-11 19:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Mag ik je een tip geven? In plaats van naar XP downgraden zou je ook naar Windows 7 kunnen upgraden. Werkt lekkerder dan Vista (hoewel ik over Vista tegenwoordig geen klachten heb) en ondersteund veel meer hardware zonder gedoe met extra drivers!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Verwijderd schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 12:00:
6. Er komt een klein venstertje tevoorschijn. Ga in dit venster met de pijltjestoetsen van AHCI naar IDE.
En sommige schijven hebben dan een performanceverlies.

Je kunt ook de drivers integreren in de Windows installatie zodat Windows native AHCI herkent. Dat kan als volgt:

1. Download de IASTOR floppy configuration utility hier.

2. Kopieer de Windows installatie naar een writable folder

3. Open TXTSETUP.SIF en voeg het volgende toe:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
[WinntDirectories]
200 = "Driver Cache\i386\OemDir"

[SourceDisksFiles]
iastor.sys   = 100,,,,,,_x,200,0,0
iaahci.cat   = 100,,,,,,_x,200,0,0
iastor.cat   = 100,,,,,,_x,200,0,0
iaahci.inf   = 100,,,,,,_x,200,0,0
iastor.inf   = 100,,,,,,_x,200,0,0

[HardwareIdsDatabase]
PCI\VEN_8086&DEV_3B2F&CC_0106 = "iaStor"
PCI\VEN_8086&DEV_3B29&CC_0106 = "iaStor"
PCI\VEN_8086&DEV_3B22&CC_0106 = "iaStor"
PCI\VEN_8086&DEV_2922&CC_0106 = "iaStor"
PCI\VEN_8086&DEV_2929&CC_0106 = "iaStor"
PCI\VEN_8086&DEV_2822&CC_0104 = "iaStor"
PCI\VEN_8086&DEV_2821&CC_0106 = "iaStor"
PCI\VEN_8086&DEV_2829&CC_0106 = "iaStor"
PCI\VEN_8086&DEV_282A&CC_0104 = "iaStor"
PCI\VEN_8086&DEV_27C3&CC_0104 = "iaStor"
PCI\VEN_8086&DEV_27C1&CC_0106 = "iaStor"
PCI\VEN_8086&DEV_27C6&CC_0104 = "iaStor"
PCI\VEN_8086&DEV_27C5&CC_0106 = "iaStor"
PCI\VEN_8086&DEV_3A22&CC_0106 = "iaStor"
PCI\VEN_8086&DEV_3A02&CC_0106 = "iaStor"
PCI\VEN_8086&DEV_2682&CC_0104 = "iaStor"
PCI\VEN_8086&DEV_2681&CC_0106 = "iaStor"

[SCSI.Load]
iaStor = iaStor.sys,4

[FileFlags]
iaStor.sys = 16

[SCSI]
iaStor = "Intel AHCI Controller"

Controleer de PCI\VEN data even tegenover de iastor.inf en iaahci.inf files. Als er regels ontbreken, voeg deze dan toe.

Voeg de volgende regels toe aan DOSNET.INF:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[FloppyFiles.2]
d1,iaStor.sys

[Files]
d1,iaahci.cat
d1,iastor.cat
d1,iaahci.inf
d1,iastor.inf
d1,iastor.sys

3. Plaats iaahci.cat, iastor.cat, iaahci.inf, iastor.inf en iastor.sys in de I386 folder.

4. Brand je Windows XP CD-ROM en zowel de textmode als de GUI mode herkent de AHCI driver.

Dit is mijn methode. Sommige van bovenstaande code is overbodig, maar ik heb geen zin om het uit te zoeken. Beter iets te veel code dan te weinig :+
Pagina: 1