E6300 1.86GHz op Asus P5B overclocken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na een tijdje ben ik voorzichtig gaan proberen te overclocken.
Ik heb verschillende tutorials gevolgd om te beginnen, voornamelijk deze:

http://www.bouweenpc.nl/artikel/33/5

In mijn BIOS heb ik als begin de CPU Frequentie van 266 naar 291 verhoogd. de pc herstart en mijn Kloksnelheid steeg naar 2.04GHz, OCCT 30 minuten laten lopen en alles bleek stabiel, mijn CPU bleef onder de 60 graden met gemak. 60 graden had ik als maximum gepakt aangezien deze temp. wel overal zo'n beetje terugkwam op sites als de grens.
Hierna heb ik de 291 naar 316 verhoogd, pc herstart en weer OCCT aangezet, uiteindelijk Stabiel getest ook na 30 minuten.
De CPU steeg tot zo'n 59 graden volgens Speedfan, OCCT gaf max. 55 aan, beetje raar dus, maar dat baart me geen zorgen.
Wat me wel een beetje zorgen maakt is de +12V grafiek die OCCT laat zien, met een rode lijn die tegen de +13V aanzit, dit mag toch niet meer dan +12,480V zijn? Speedfan geeft +12,25V aan.

Sorry het klinkt misschien onoverzichtelijk, maar omdat het mijn eerste poging tot overclocken is, ben ik nogal huiverig als ik rare afwijkingen zie die ik niet verwacht, geen zin om mijn pc te gaan begraven... dus had ik graag jullie 'bevestiging' dat alles er goed uitziet zoals het nu draait =P, en hoe ik het veiligst mijn pc sneller kan laten lopen doormiddel van makkelijke aanpassingen..
Gewoon beetje bij beetje die CPU freq. omhoog zetten en zorgen dat de temp. onder de 60 blijft, zo nodig met extra koeling?

Screenshots:

Speedfan voor en na.
Afbeeldingslocatie: http://img117.imageshack.us/img117/4980/speedfanverschilag1.th.gif
Overzicht resultaten.
Afbeeldingslocatie: http://img377.imageshack.us/img377/3426/overzichtprogsir2.th.gif

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2009 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Om nauwkeurig je spanningen te meten moet je toch met een multimeter aan de slag gaan. De onboard sensoren van je moederbord zijn niet zo nauwkeurig en verschillende software leest deze vaak ook verschillend uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ah verdorie, ben ik vergeten de grafiek van OCCT erbij te zetten, misschien is het dan al makkelijk gezien. ik begin te geloven dat het voltage goed zit, PC Wizard geeft ook net als speedfan 12.25V aan, dat is dus toch best een overeenkomst =P

OCCT grafiek +12V
Afbeeldingslocatie: http://img117.imageshack.us/img117/2471/occttest12vkf4.th.gif
PC Wizard
Afbeeldingslocatie: http://img117.imageshack.us/img117/5319/pcwizardtestdb5.th.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:44

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Verwijderd schreef op maandag 05 januari 2009 @ 23:13:
Ah verdorie, heb ik vergeten de grafiek van OCCT erbij te zetten, misschien is het dan al makkelijk gezien. ik begin te geloven dat het voltage goed zit, PC Wizard geeft ook net als speedfan 12.25V aan, dat is dus toch best een overeenkomst =P

OCCT grafiek +12V
[afbeelding]
PC Wizard
[afbeelding]
Wat zijn de specs van de rest van je systeem? Dan vooral doelende op de voeding en het geheugen. Misschien handig om te vermelden :> Ook je type koeling is nogal handig( heb exact dezelfde processor lopen op 2.04, maar die word maar 40 graden na hard werken :+ Goeie koeling. Het hoeft niet veel te kosten)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Moederbord : Asus P5B
Chipset : Intel P965
Processor : Intel Core 2 Duo E6300 @ 1866 MHz
Fysiek Geheugen : 3072 MB
Videokaart : NVIDIA GeForce 7600 GS
Besturingssysteem : Microsoft Windows XP Home Editie 5.01.2600 Service Pack 3

Frequentie : 1866 MHz - (huidig : 1895.02 MHz)
Aantal Core : 2
Ondersteuning : Socket 775 LGA
Cache L1 : 2 x 64 KB
Cache L2 : 2048 KB
Voltage VID : 1.326 V
FPU Coprocessor : Aanwezig

Algemene Informatie :
Real Frequentie : 1894.89 MHz
Vermenigvuldiging : 6x
Laag/Hoog Versterker : 6x / 7x
Vermenigvuldiger Vergrendeld : Ja
Marketing Frequentie : 1866.69 MHz

Voorkant Businformatie :
BusSnelheid : 315.8 MHz
FSB Frequentie : 1263.3 MHz (QDR)

Initiële Frequenties :
Frequentie : 1866 MHz
BusSnelheid : 266.67 MHz (QDR)
Vermenigvuldiging : 7x

Frequentie Controle :
Core #1 : 2210.72 MHz
Core #2 : 1895.02 MHz

Temperatuur Informatie :
Thermal Design Power : 65 W
Core Power : 66.01 W (geschat)

Voeding:
MAX DC output: 350W Peak: 400W
Geheugen:
Type : DDR2-SDRAM PC2-5300 (333 MHz) - [DDR2-666]

Koeling:
Ik heb mijn standaard 120 mm case fan vervangen door een Recom QuadLED Silent Blower 120mm Fan - Blue.. niet veel bijzonders dus. De oude casefan heb ik verticaal onderaan tegen mijn grafische kaart aan gemonteerd, en de CPU koeling.. gewoon de standaard Intel Socket 775 Copper Core Heat Sink & Fan die bij de 6300 geleverd word. Op het moment heb ik mijn zij-paneel 'met zo'n 'tunnel'' weggehaald, geen idee of dat wat uitmaakt voor de temperaturen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2009 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Wat je als eerste kan proberen voor in ieder geval de temperatuur is de huidige koeler voor je CPU( de temperatuur komt overeen met die van mij van vroeger) door een Coolermaster hyper TX 2 of een Artic cooling Freezer 7 Pro. Ikzelf heb er nu de Coolermaster inzitten, die koelt imho best goed. Dit is een vrij goedkope, maar wel zeer welkome toevoeging op een systeem in het algemeen! Hij word er namelijk ook stiller op :+

Voor de rest precies wat voor type voeding heb je ;) Dit zou namelijk in het overclocken soms een instabiele factor kunnen worden. Voor de rest zou ik zeggen stook hem als je een nieuwe CPU cooler hebt eens lekker op en kijk hoe stabiel je hem kan krijgen. De CPU kan in principe best wel wat hebben namelijk :9~

[ Voor 51% gewijzigd door Touchdomex op 05-01-2009 23:46 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Met welk type neem ik aan dat je het merk bedoel, of het een goed merk of niet is in verband met stabiliteit?

AOpen Z400-08FC

Oja, en ik hoor vaak Artic Freezer langskomen als ik over overclocken hoor, eens kijken naar die cpu koelers op de reviewpage ;)

Dus gewoon CPU Frequentie opvoeren, paar testjes uitvoeren om te kijken of hij stabiel blijft, en dat moet het makkelijkst dan zijn? Als dat zo is, probeer ik gewoon steeds +25 MHz in stappen te doen.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2009 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:28

tijmeng

Panasonic 7J

E6300 zijn goede OC beestjes. IK draai zelf een e6300 op 2,81Ghz op een P5K SE bord. Daarop een zalman 7700AlCU en alles blijft braaf onder de 40 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Verwijderd schreef op maandag 05 januari 2009 @ 23:58:
Met welk type neem ik aan dat je het merk bedoel, of het een goed merk of niet is in verband met stabiliteit?

AOpen Z400-08FC

Oja, en ik hoor vaak Artic Freezer langskomen als ik over overclocken hoor, dus ja eens kijken naar die prijsjes ;)

Dus gewoon CPU Frequentie opvoeren, paar testjes uitvoeren om te kijken of hij stabiel blijft, en dat moet het makkelijkst dan zijn?
Met een goeie koeler blijft trail en error het beste. Mede doordat je er ontzettend veel van leert. Dat is vooral het handigste wanneer je straks weer verder gaat. Wil hij een keertje niet meewerken. Je bios resetten dmv batterij verwijderen. Daarna weer opnieuw proberen. Zo ben ik ook begonnen :+

Je voeding zou opzich genoeg moeten zijn en ook een stabiel voltage moeten leveren aan je CPU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Touchdomex schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 00:03:
[...]

Met een goeie koeler blijft trail en error het beste. Mede doordat je er ontzettend veel van leert. Dat is vooral het handigste wanneer je straks weer verder gaat. Wil hij een keertje niet meewerken. Je bios resetten dmv batterij verwijderen. Daarna weer opnieuw proberen. Zo ben ik ook begonnen :+

Je voeding zou opzich genoeg moeten zijn en ook een stabiel voltage moeten leveren aan je CPU
Batterij verwijderen, haha dat klinkt alsof je z'n hart eruit ruikt en er daarna weer instopt. Ik neem aan dat hij dan gewoon de fabrieksinstellingen terugzet? Ik heb trouwens ook mijn bios geflashed met de laatste update van de p5b, en daarvoor een backup gemaakt van de oude instellingen.. voor de zekerheid.

hmm die Coolermaster TX2 zit rond de 15 euro's, dat is wel te doen hehe.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2009 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Doorgaans als je computer echt niet wil booten met een overklok moet je tegenwoordig alleen de stroom erafhalen, even op de powerknop duwen en dan terug opstarten. Dan krijg je de mededeling "overclocking failed" of iets in die aard en kan je je BIOS terug in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 08:21:
.......... Dan krijg je de mededeling "overclocking failed" of iets in die aard en kan je je BIOS terug in.
Dat komt me bekent voor, dat berichtje heb ik 1 keer gekregen nadat ik mijn BIOS dus geflashd had.. vreemd?
Hierna kwam 'CMOS Bad Checksum' nog eens op het scherm, waarschijnlijk lag dat aan een verkeerde reboot.

Trouwens, misschien een stomme vraag, maar omdat het in de zomer warmer is, zal ik dan moeten terugclocken als ik met mijn frequentie de hoogst mogelijke snelheid/stabiliteit heb gehaald, of is het verschil in de pc niet te merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:31
Als de temperaturen nog acceptabel zijn hoef je niet terrug te clocken.

Ik heb dezelfde combo (mobo+cpu) als jou en mijn e6300 kan tot 2.5 Ghz nog stabiel lopen op de laagst mogelijke Vcore instelling van de bios.
Hierbij komt hij nooit boven de 40 graden onder een CM Hyper Z600 met 1 fan.

Hij draait bij mij nu op 2.57 Ghz maar ik zet hem weer terug naar 2.5 omdat hiervoor de Vcore en al die andere voltages (north bridge, bus voltage, etc.) ook omhoog moeten om hem stabiel te houden.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kon ik hem maar buiten zetten, dan had 'ie genoeg koeling op het moment :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Verwijderd schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 12:37:
Kon ik hem maar buiten zetten, dan had 'ie genoeg koeling op het moment :D
Nadeel is dat het niet overal even droog is :D Vocht en computers zijn nou niet echt bepaald close( ja er zijn uitzonderingen :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
haha "Vocht en computers zijn nou niet echt bepaald close" Waterkoeling! :D
Pagina: 1