Toon posts:

Bandwidth bekijken van netwerkgebruikers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heren (en dames ook),

Ik woon in een groot studentenhuis met 21 inwoners. We hebben een ADSL2+ verbinding (20 Mbit) wat prima bevalt! Echter is de uploadsnelheid niet denderend hoog. Met gevolg dat als één persoon flink gaat uploaden, die persoon het hele internet plat legt.

Nou heb ik een tijdje terug MING Network Spy 2 gehad. Ideaal programma om de bandwidth van je mede-internetters in de gaten te houden! Echter dit was een trial, en was niet van plan software te gaan kopen voor veel geld.

Zijn er mensen die ervaring hebben met het op deze manier je netwerk monitoren? Met welk programma? Ik heb een PC na de gateway staan waar eventueel Linux op gezet kan worden...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2009 21:31 ]

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-03 18:37
Ik snap je gedachtengang niet helemaal, waarneer je het weet ga je hem erop aanspreken en hopen dat hij niet meer upload? Wil je niet liever een network limiter oid?

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Heb je een managed switch ?
Of ben je van plan een proxy te gebruiken ?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

De gedachtengang is heel makkelijk....
20/1Mbit-lijn eerlijk verdelen over 21 bewoners... En niet als 1 persoon lekker z'n uTorrent aan laat staan en de maximaale upload gebruikt, welk met ADSL altijd resulteerd in een zwakke download, of zelfs een compleet onbruikbare verbinding door de aantal open connecties.

Iemand aanspreken heeft meestal geen nut, en zeker niet als zo'n lijntje voor 21 mensen moet voldoen. 20mbit delen door 21 gebruikers hou je niet eens 1mbit per persoon over.

Ik weet er ook het fijne niet van, maar een PC met linux heeft toch wel een aantal grote voordelen, als in: Het kost niets.

Ik zou kijken naar een andere oplossing dan een PC 24/7 aanzetten die dat regeld. Een PC met een 200watt voeding zal op jaarbasis ook 200 euro kosten ongeveer.

Ey!! Macarena \o/

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-03 00:54

RammY

Dát!

RaZ schreef op maandag 05 januari 2009 @ 21:46:
De gedachtengang is heel makkelijk....
20/1Mbit-lijn eerlijk verdelen over 21 bewoners... En niet als 1 persoon lekker z'n uTorrent aan laat staan en de maximaale upload gebruikt, welk met ADSL altijd resulteerd in een zwakke download, of zelfs een compleet onbruikbare verbinding door de aantal open connecties.

Iemand aanspreken heeft meestal geen nut, en zeker niet als zo'n lijntje voor 21 mensen moet voldoen. 20mbit delen door 21 gebruikers hou je niet eens 1mbit per persoon over.

Ik weet er ook het fijne niet van, maar een PC met linux heeft toch wel een aantal grote voordelen, als in: Het kost niets.

Ik zou kijken naar een andere oplossing dan een PC 24/7 aanzetten die dat regeld. Een PC met een 200watt voeding zal op jaarbasis ook 200 euro kosten ongeveer.
Een PC + Software een jaar lang aanzetten kost je dan ook 200 euro + aanschaf software _/-\o_

En een dergelijke router-pc hoeft geen snel beestje te zijn dus vind 200 watt/200euro wat overdreven.
Al met al lijkt een pc met een *nix distro oid de beste optie.
Daar kun je afaik alles mee doen wat je wil (monitoren en evt. knijpen).

[ Voor 5% gewijzigd door RammY op 06-01-2009 21:11 ]

Deze advertentieplaats is te huur!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

RammY schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 21:09:
[...]

Een PC + Software een jaar lang aanzetten kost je dan ook 200 euro + aanschaf software _/-\o_

En een dergelijke router-pc hoeft geen snel beestje te zijn dus vind 200 watt/200euro wat overdreven.
Al met al lijkt een pc met een *nix distro oid de beste optie.
Daar kun je afaik alles mee doen wat je wil (monitoren en evt. knijpen).
De TS zegt dat ie nog wel een PC heeft staan. Aanschaf: 0,- Linux met de benodigde software: 0,-

Draaid die bak een jaar, ben je dus gewoon best wel veel geld kwijt. Het kan natuurlijk zijn dat een andere router die die functie ook heeft. Welk veel minder stroom verbruikt, en je het in 1,5 jaar hebt terug verdient.

Ik heb een paar jaar een website gehost thuis, op ADSL. Nu heb ik een hosting pakketje van 4 tientjes per jaar. Ik lach me nu 3 slagen in de ronte, want op jaarbasis 200 euro, of 40 euro is nogal een verschil.

Als de stroom bij de huur in zit, plant er een PC neer. Anders zou ik zeker kijken naar andere oplossingen. Informeren is gratis, dus waarom niet.

Ey!! Macarena \o/

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-02 16:52

Tags NL

Harmful or Harmless?

Is er geen andere provider mogelijk met meer bandbreedte? (Via de kabel of Fiber). De kosten, als je die over 21 inwoners verdeeld, hoeven dan niet hoog te zijn toch?

https://powershellisfun.com

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

-={Fred_Perry}=- schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 21:34:
Is er geen andere provider mogelijk met meer bandbreedte? (Via de kabel of Fiber). De kosten, als je die over 21 inwoners verdeeld, hoeven dan niet hoog te zijn toch?
Dan heb je nog het probleem dat 1 persoon het voor de andere 20 onmogelijk kan maken om te internetten... Dat de lijn sneller is, zegt niet automatisch dat het probleem is opgelost.

Als ik mijn download bak aanzet met 5 torrents, en m'n download 100% benut, log ik in op een onbeveiligd wifi-netwerk, omdat ik anders amper meer wat kan... M'n broertje heeft het zelfde euvel, en dan heeft ie een 50/50mbit van XMS...

Ey!! Macarena \o/

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-02 16:52

Tags NL

Harmful or Harmless?

RaZ schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 21:40:
[...]

Dan heb je nog het probleem dat 1 persoon het voor de andere 20 onmogelijk kan maken om te internetten... Dat de lijn sneller is, zegt niet automatisch dat het probleem is opgelost.

Als ik mijn download bak aanzet met 5 torrents, en m'n download 100% benut, log ik in op een onbeveiligd wifi-netwerk, omdat ik anders amper meer wat kan... M'n broertje heeft het zelfde euvel, en dan heeft ie een 50/50mbit van XMS...
Heb je gelijk in. Maar als je dan een modem/router hebt waarmee je per client de snelheid kan regelen, dan heb je tenminste nog wat snelheid per inwoner en in ieder geval meer dan wat je nu hebt...

https://powershellisfun.com

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Heel simpel, pak een oude pc, zet er pfsense op.. kan alles wat jij wil en nog veel meer.

Ik heb ze bij klanten staan (met high end hardware) en thuis op een oude dell pc met 3 nics.

Je kunt een proxy server gebruiken, traffic shaping etc etc. En dit alles met een webgui voor easy setup zonder unix/linux ervaring.

Je kunt er zelfs meerdere internet verbindingen op aansluiten als je meer bandbreedte nodig hebt ;-). Pfsense doet deze load balancen.

Bij een andere klant hebben we bijvoorbeeld zo ICT en directie op ADSL 1 en de rest op ADSL 2.

Een Linksys WRTGL router met tomato router kan het ook btw, maar dit heeft minder functionaliteit en niet echt geschikt voor 20+ man.

Zoek even op V&A/Marktplaats etc voor een leuk oud pctje, 1u? en zorg voor 2 (liefst 3) netwerk kaarten en you're on your way!

[ Voor 35% gewijzigd door Workaholic op 06-01-2009 21:45 ]

Mijn V&A

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:01

rapture

Zelfs daar netwerken?

Pak een oude pentium 3, strip alle onnodige onderdelen eruit zodat het vermogen onder 75W is. Zet Clarkconnect Linux met de gebruiksvriendelijkheid van Windows of een huishoudrouter (geen command line, alles met menutjes of webinterface).

Laat de firewall alle p2p-pakketjes weggooien (het werkt op een hoger niveau, dan alleen op poortnummers filteren) of geef het een beperkte bandbreedte (als in bv 128kbps down en 32kbps up voor alle torrents). Stel een dhcp-range van 30 à 40 adressen in. Alle adressen buiten deze range heeft in totaal 128kbps down en 32kbps up zodat de grapjassen niet met vaste ip-adressen kunnen spelen.

Elk adres in de range heeft bv 1000kbps down en 96kbps up. 20Mbps down is dan theoretisch mooi verdeeld (in praktijk is het ook 1/2 overboeking) en 1Mbps up heeft 1/2 overboeking. De ISP doet ook aan overboeking, de klanten in je wijk kunnen samen 20x teveel trekken tov wat er aan uplink richting de ISP beschikbaar is. Technisch lijkt adsl beter, maar commercieel gezien komen de adsl-lijnen in de wijkcentrale samen in een gedeelde uplink samen. Gedeelde kabeleffect wordt gewoon ietsje verder van huis verplaatst.

Als 10 man tegen 96kbps zit up te loaden, dan geraken het nog altijd vol. Je volgt de load van bv een week op en je kan beslissen om het losser of strakker in te stellen. Overboeking is nodig, want niet iedereen is aanwezig, niet iedereen zet de computer aan, niet elke computer genereert verkeer, niet elke gebruiker gebruikt veel op hetzelfde moment,... en niet eens iedereen weet hoe je een plaatje online kan plaatsen (uploaden naar webspace of andere diensten).

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
rapture schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 21:56:
Pak een oude pentium 3, strip alle onnodige onderdelen eruit zodat het vermogen onder 75W is. Zet Clarkconnect Linux met de gebruiksvriendelijkheid van Windows of een huishoudrouter (geen command line, alles met menutjes of webinterface).

Laat de firewall alle p2p-pakketjes weggooien (het werkt op een hoger niveau, dan alleen op poortnummers filteren) of geef het een beperkte bandbreedte (als in bv 128kbps down en 32kbps up voor alle torrents). Stel een dhcp-range van 30 à 40 adressen in. Alle adressen buiten deze range heeft in totaal 128kbps down en 32kbps up zodat de grapjassen niet met vaste ip-adressen kunnen spelen.

Elk adres in de range heeft bv 1000kbps down en 96kbps up. 20Mbps down is dan theoretisch mooi verdeeld (in praktijk is het ook 1/2 overboeking) en 1Mbps up heeft 1/2 overboeking. De ISP doet ook aan overboeking, de klanten in je wijk kunnen samen 20x teveel trekken tov wat er aan uplink richting de ISP beschikbaar is. Technisch lijkt adsl beter, maar commercieel gezien komen de adsl-lijnen in de wijkcentrale samen in een gedeelde uplink samen. Gedeelde kabeleffect wordt gewoon ietsje verder van huis verplaatst.

Als 10 man tegen 96kbps zit up te loaden, dan geraken het nog altijd vol. Je volgt de load van bv een week op en je kan beslissen om het losser of strakker in te stellen. Overboeking is nodig, want niet iedereen is aanwezig, niet iedereen zet de computer aan, niet elke computer genereert verkeer, niet elke gebruiker gebruikt veel op hetzelfde moment,... en niet eens iedereen weet hoe je een plaatje online kan plaatsen (uploaden naar webspace of andere diensten).
Clarkconnect is leuk, maar de community versie heeft max 10 mailboxen, geen dmz of 1:1 Nat. Het blijft een "betaald" pakket.

Beter een freebsd oplossing pakken zoals pfsense, helemaal gratis, de nodige packages.. en heeft minder zware hardware nodig dan clark ;) Ik kan het weten heb ze allebei getest.

Opensource oplossingen zoals firewalls op basis van freebsd is ook leuker en je kunt sneller dingen custom toevoegen, requesten, packages etc.

Maar goed, wil niet te veel offtopic gaan, een oplossing zoals clarkconnect, pfsense of een router met custom firmware..vanalles is mogelijk, succes met je keuze.

[ Voor 7% gewijzigd door Workaholic op 06-01-2009 22:08 ]

Mijn V&A

Pagina: 1