Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na vele uren kloten, gevloek en gescheld ben ik nu ten einde raad. Mijn nieuwe systeem wil maar niet goed werken. Laat ik bij het begin beginnen.

Vrijdag 2 januari heb ik onderdelen gehaald voor een zelfbouw pc, een vriend van mij heeft er meer kennis van, en hij wilde mij helpen met het kiezen van de juiste componenten. De keuze viel op een:

Asus Striker II extreme moederbord.
Intel Q9550 Quad processor.
GEIL 2x 2GB geheugen
Club 3D HD4870 OC 1GB videokaart.
(tuurlijk ook een hdd voeding enz.)

Nadat we het systeem in elkaar hadden gezet was het een succes. Vista ultimate erop geknald, alles werdt herkent. 4 cores draaiende O+ Echter, een halfuur nadat mijn vriend was vertrokken, had ik de eerste vastloper al te pakken.
Zaterdag racede ik eerst naar de winkel om GTA-IV te halen, nadat ik deze geinstaleerd had, begon de ellende pas echt. Na 3 minuten spelen kreeg ik vastlopers. Echt complete freeze's, ook in Vista zelf. Bios geupdated (flashen), drivers voor de videokaart geupdate, maar hij bleef maar vastlopen. Mijn vriend blamde de videokaart, maar ik dacht meer dat het aan het geheugen lag. Zondagavond haalde ik een reepje geheugen eruit, en jahoor, Het pctje liep stabiel en ik kon zelfs 2 uur lang GTA'en. Aangezien Vista Ultimate zelf veel geheugen vreet en GTA-IV zelf ook wel pap van lust, liep het spel wel schokkerig omdat er 'slechts' 2GB aanwezig was. Uitendelijk is de conclusie dat 1 reepje niet goed functioneert. Dus ik moet sowiezo naar Alternate terug.

Dit brengt mij op het volgende probleem. Ergens tijdens het geupdate en geflash van mijn bios. (Ik weet niet meer na welke handeling het gebeurd is) staan er in vista ultime maar 2 cores weergeven, terwijl het toch echt een Quad is. :/ De slecht werkende geheugen terug gezet en gekeken of er nu 4 cores werden weergeven, maar noppes nada. Inmiddels heb ik de reep eruit gehaald, omdat anders mijn pc telkens blijft vastlopen. In mijn bios kan je nog wel de cores 2, 3 en 4 aan/uitzetten, wat het verhaal met de minuut vreemder maakt. Zie de bijgevoegde illustraties:

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/xqcp5e.jpg

Weet iemand een verklaring waarom die 2 cores over het hoofd ziet? En zijn er meer mensen met dit probleem? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:56
Opnieuw instaleren zal denk ik de oplossing zijn.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:13

_Apache_

For life.

Wat is de meeste recente versie van je BIOS en welke is bij jou toegepast?

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
_Apache_

Bios 1104 Deze versie staat ook in de bios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijder je CPU eens uit app. beheer en reboot, dat zou Windows moeten forceren je CPU en bijbehorende 4 cores te herkennen en te erkennen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Kees,

Een tijd terug heeft een kennis van mij bijna hetzelfde probleem gehad onder Windows XP Pro. Op geen enkele manier met geen enkele BIOS werd zijn X2 5000+ AMD als een Dual Core gezien. Overal werd maar één processor gezien. Na veel klooien/herinstalleren/kloten was het probleem simpelweg opgelost (nouja, simpelweg?) door het omruilen van het moederbord met een ander merk/type. (Asus ipv MSI) We hebben echter nooit geweten of het moederbord defect was of dat hij het type processor niet ondersteunde. }:O Dit laatste was zeer onwaarschijnlijk gezien de specs van het moederbord.

Die zou één van de mogelijkheden kunnen zijn. Succes verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:34
Probeer eens gewoon je BIOS te resetten of defaults te laden?

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05-2024
Zondagavond haalde ik een reepje geheugen eruit, en jahoor, Het pctje liep stabiel en ik kon zelfs 2 uur lang GTA'en.
Gooi het voltage eerst eens ietsje omhoog, kans dat het dan wel werkt.
Ergens tijdens het geupdate en geflash van mijn bios. (Ik weet niet meer na welke handeling het gebeurd is) staan er in vista ultime maar 2 cores weergeven, terwijl het toch echt een Quad is.
Waarom update je het BIOS? Don't fix it if it ain't broken. Er zijn switches om het flashen te forceren in DOS, zoek die eens op en flash terug naar het oude BIOS.
Dat is alleen voor XP ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ Bitage,

1 geheugenmodule werkt slecht. Nadat mijn pc stabiel liep op 1 reepje,besloot ik deze te verwisselen voor degene die ik eruit had gehaald. Nadat ik dat had gedaan liep de pc continue vast. Voltage verhogen enz helpt niet. De bios heb ik geupdated zodat die misschien het geheugen wel zou herkennen. Ik had beter eerst het geheugen eruit moeten halen ipv de bios te updaten, het is een hardwareprobleem.

@ Exorcist

Dat valt te proberen, maar is dat wel nuttig, aangezien mijn apparatenbeheer al 4 processoren ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-07 22:37
Beheer ziet altijd 4 cores bij een quad ongeacht het aantal dat werkt. Heb je in bios gekeken bij Extreme Tweaker > CPU Config of daar een optie is cores in/uit te schakelen ? Wat staat er bij msconfig>boot>advanced?

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v292/Viss1/sysconfigBoot.jpg

[ Voor 70% gewijzigd door Viss op 06-01-2009 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

Probeer eens een CMOS clear en zorg ervoor dat je geheugen genoeg voltage krijgt. Veel DDR2 modules werken pas lekker bij 2,1V, terwijl dit standaard op 1,8V is ingesteld in het bios. Dit kan ook veel stabiliteitsproblemen geven.

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
8)

Ik heb alle vier de cores terug. Terugflashen was voldoende. Ik ga zo dat 'kapotte' geheugenreepje testen met memtester. Bedankt allen voor de tips/adviezen!

@ frankknopers

Ik heb DDR3 geheugen van G.E.I.L. Ik ga eerst memtest doen met het reepje. Als die daar fouten ziet weten we genoeg. Overgens heb ik de voltages op 1.8 en 2.1 gehad. Dit zorgte ook voor vastlopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:03

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Verwijderd schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 21:36:
8)

Ik heb alle vier de cores terug. Terugflashen was voldoende. Ik ga zo dat 'kapotte' geheugenreepje testen met memtester. Bedankt allen voor de tips/adviezen!

@ frankknopers

Ik heb DDR3 geheugen van G.E.I.L. Ik ga eerst memtest doen met het reepje. Als die daar fouten ziet weten we genoeg. Overgens heb ik de voltages op 1.8 en 2.1 gehad. Dit zorgte ook voor vastlopers.
Oei! Misschien heb je daarmee juist je geheugen of moederbord kapot gemaakt! DDR3 kan/mag maximaal 1,5V aan; http://en.wikipedia.org/wiki/DDR3_SDRAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Oei! Misschien heb je daarmee juist je geheugen of moederbord kapot gemaakt! DDR3 kan/mag maximaal 1,5V aan; http://en.wikipedia.org/wiki/DDR3_SDRAM
Standaard voltage volgens JEDEC specs is 1,5V, maar veel geheugen wil al 1,8V en van even 2,1 gaat die meestal ook niet kapot. ;)
Maar garantie ben je wel kwijt iig met zo'n voltage.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jensjens
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-08 22:46
Je bent je garantie misschien kwijt als ze weten dat je zo'n hoog voltage gebruikt. Volgens mij kunnen ze daar niet zomaar achter komen. Ik denk dat je daarom gewoon nog garantie hebt.

iRacing Profiel

Pagina: 1