Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Velleman K8048 wordt niet herkend

Pagina: 1
Acties:

• bits
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-12-2023
Ik ben bezig met een project waarvoor ik een PIC16F628 moet programmeren.
Nu ben ik welgeteld met mijn vijfde programmeerbordje bezig.
De eerste vier kwamen van CircuitsOnline (klik, klik (2x), klik)
Toen hij de vierde keer nog niet werkte heb ik maar een Velleman K8048 kitje gekocht. Alles keurig gesoldeerd, bijgeleverde CD met Progpic2 gebruikt, schakelaar op Prog en toen geprobeerd hem aan te sluiten op de computer.

Dus ik start Progpic op en selecteer COM1 en dán krijg ik een error: 'K8048 not found at COM1'
Oftewel: mijn kitje wordt niet herkend door zijn eigen software. Kies ik een andere COM-poort, dan krijg ik een 'COM-init error' (ik heb ook maar 1 COM-poort).

Ik draai Windows XP Pro en mijn moederbord is een ASUS K8U-X

Ik heb dit apparaat ook al aangesloten op 2 andere computers en 1 laptop (waarvan de COM-poort overigens regelmatig wordt gebruikt), waar hij eveneens niet werkte.
Toen ging er ik mee terug naar de winkel, daar sloten ze hem aan op hun computer (met een andere kabel dan die ik hier heb), en daar deed hij het wel! :o

Vervolgens heb ik thuis mijn kabel doorgemeten, die klopte gewoon. Toen ben ik gaan klooien met de computer:
Ik heb hem van COM1 op COM2 gezet. De IRQ van 4 naar 3 gezet. Baud rates verlaagd en verhoogd. Flow control aangepast etc etc. Ik weet niet meer wat ik nog kan doen..

De instellingen van de COM-poort staan in Device Manager gewoon op default, met Flow Control op Hardware.

Ik hoop dat íemand mij kan helpen. Ik word er een beetje moedeloos van allemaal.. |:(

Edit: Overigens is het niet zo dat de COM-poort bezet is, dan krijg ik namelijk een error dat de COM-poort bezet is...

[ Voor 3% gewijzigd door bits op 06-01-2009 15:27 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 15:08
Probeer eens of het met WinPic beter lukt, die ondersteunt de K8048 ook en werkt imho beter dan het bijgeleverde progje van velleman.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• bits
Werkt ook niet.
Ik heb deze handleiding exact gevolgd en ook nog MPLAB geinstalleerd voor de .dev bestanden.
Na een test krijg ik 'Programming Failed'.
Daarom ben ik daarna naar de Interface-tab gegaan en heb ik daar de velleman_k8048-interface-definition-file selecteerd. Helpt ook niet.
Slow Mode zelfs nog aangevinkt, werkt ook niet.

Ik krijg overigens 0.12 volt over de MCLR/VPP... Hoort dat?

• JaltaH
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-11 10:00

JaltaH

meh

Ligt het niet aan de PIC? Is dit nog steeds dezelfde microcontroller die je met de 5 verschillende programmers hebt gebruikt?
Ik weet niet of een defecte PIC ervoor kan zorgen dat de hele programmer niet te vinden is, maar een 'programming failed' melding hoeft veroorzaakt te worden door een de K8084.

Careful. We don't want to learn from this.

• bits
Dezelfde PIC waarmee hij in die zaak wel gewoon werkte..

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb ook zo'n bordje, en op mijn laptop doet ie het niet, en op mijn normale pc's wel.

• JaltaH

JaltaH

meh

JNolten schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 13:56:
...
Ik krijg overigens 0.12 volt over de MCLR/VPP... Hoort dat?
Om een 16F te programmeren is zo'n 9 tot 13V nodig op VPP.

Je zou nog eens kunnen proberen om de laatste CircuitsOnline programmer aan de praat te krijgen, vanwege de externe voeding sluit je te lage serielepoort spanningen uit. (Hoewel 0.12V wel erg laag is...)

• bits
Dit kitje heeft ook een externe voeding, dus dat zou het probleem niet moeten zijn.
Overigens krijgt de VDD ook maar 5V, en als ik mij niet vergis zou de VPP daar altijd onder moeten blijven. Dus dan zou hij nooit aan zijn 9 tot 13V komen.
Volgens het schema zou er 12V naar de VPP moeten gaan... En dat contact maakt hij ook wel, maar toch gaat hij dus naar 0.12V. Gaat daar iets fout?

Ferry, heb jij andere spanningen op je VPP en VDD?

• JaltaH

JaltaH

meh

Zo te zien is het VPP voltage te schakelen tussen 5V en 12V met SW5, maar achter 78L12 (VR1) zou altijd 12V moeten staan.
En mocht je 'm nog niet gevonden hebben, hier is overigens nog een flinke thread met K8048/seriele poort/PIC16F problemen en een aantal mogelijk oplossingen.

Verwijderd

_ferry_ schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 15:27:
Ik heb ook zo'n bordje, en op mijn laptop doet ie het niet, en op mijn normale pc's wel.
Waarschijnlijk te lage spanning op je COM-poortje?!

• bits
Heren, dank voor al jullie hulp.
Echter lag de fout in mijn kabel.
Ik had een gender changer op de kabel gezet zodat hij ook achterin mijn pc kon, en doormeten van deze kabel leverde ook geen problemen op, maar met een 'normale' kabel doet hij het wel.

Overigens schoot die 0.12 Volt omhoog op het moment dat ik hem laat programmeren.

WinPic deed het alsnog niet met de programmer. De bijgeleverde Progpic2 wel.

Toch bedankt voor jullie hulp!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-11 17:01
heb je via de gender changer doorgemeten toen die erop stond? of toen die er al af was?

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Pagina: 1