Welk apparaat heb ik nodig?

Pagina: 1
Acties:

• Astratuner
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:56
Hey,

Ik zou graag bij de aanschaf van een nieuw systeem ook een nieuw audio systeem willen kopen.

Het gaat om 2 boekenplankspeakers en een subwoofer.

Maar nu zou ik dat graag op mijn pc aansluiten.

Moet ik dan een versterker kopen of een receiver?

Welke aansluiting is het beste? Cinch, Coax of optisch?? Want een gewone versterker heeft die laatste laatste aansluitingen niet zeker?

Alvast bedankt!

Daarmee ik zo'n beetje de weg kwijt ben :/

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:27

voodooless

Sound is no voodoo!

Hallo Astratuner :)

Ben je zelf al op onderzoek uit geweest? Loop eens een winkel binnen en vraag daar eens wat je nodig hebt om je PC aan te sluiten. Die kunnen je precies vertellen wat de opties zijn, en wat de voor en na-delen van de diverse mogelijkheden zijn.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Ga ook eens een beetje Googlen naar versterkers. Als je hier in het forum rondloopt zie je genoeg merken voorbij komen. Ga wat informatie opzoeken over de versterkers die zij aanbieden, dan kom je er vanzelf achter wat er allemaal mogelijk is in audioland.

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:09
Om je een beetje op weg te helpen:

Een versterker en receiver kun je allebei gebruiken om je luidsprekers aan je PC te hangen, ze doen hetzelfde maar een receiver heeft ook een ingebouwde radio tuner.

Een versterker heeft doorgaans inderdaad alleen analoge ingangen (cinch dus; rode en witte tulpaansluitingen), waar een receiver een heel scala aan aansluitingen heeft; cinch, digitale coax en optisch (verzamelnaam voor coax en optisch samen is S/PDIF), en als het een A/V receiver is (Audio/Video) ook nog HDMI, component, en misschien composite, VGA, en S-video.

Een ander verschil is dat veel versterkers stereo zijn *, waar receivers meerkanaals zijn (bijv 5.1; het eerste getal staat voor het maximaal aantal speakers en het tweede getal staat voor het maximaal aantal subwoofers in de opstelling)

En ja wat jij wilt hebben een versterker of receiver dat moet je zelf beslissen. Het is alleen wel zo dat als je een versterker neemt je genoodzaakt ben om de zaak analoog aan te sluiten, wat betekent dat je geluidskaart het verwerken van het signaal voor zijn rekening neemt. Als je een niet al te beste geluidskaart hebt wil je het eigenlijk liever over laten aan een ander apparaat. Een receiver is in dat geval beter, omdat je die digitaal kunt aansluiten. Als je de receiver digitaal aansluit, zal deze het verwerken van het signaal voor zijn rekening nemen. Ligt dus eigenlijk aan de kwaliteit van je geluidskaart of voor jou een versterker of receiver qua geluidskwaliteit de beste keuze is.

En tot slot nog iets dieper ingaan op het digitaal aansluiten van de receiver. Het kan zo zijn dat in geval van digitaal aansluiten de geluidskaart nog steeds met het geluid gaat rommelen. Geluid op je computer heeft een bepaalde sample rate. Je geluidskaart (vooral Creative en onboard geluidskaarten) zal digitaal er altijd een sample rate van 48 KHz uit sturen. Alle muziek die je doorgaans tegenkomt heeft een sample rate van 44.1 KHz. Dit betekent dat de geluidskaart dit eerst zal omzetten naar 48 KHz, wat ook zijn negatieve invloed kan hebben op de geluidskwaliteit. Als je digitaal gaat aansluiten wil je dus eigenlijk het liefst een geluidskaart die (al dan niet automatisch) ook valt in te stellen op 44.1 KHz, zodat er niet aan het zogenoemde sample rate conversion hoeft worden gedaan.

Uiteindelijk een boel meer getyped dan gepland, hopelijk kun je er wat mee om je vervolgens zelf wat meer in te lezen.

* Toen ik dit typte bedacht ik dat mijn eigen versterker volgens mij geen mogelijkheid heeft om een subwoofer aan te sluiten, het is dus een 2.0 versterker. Stel je kiest voor een versterker, zorg dan wel even dat je zeker weet dat je ook een subwoofer aan kunt sluiten.

Verwijderd

Ik heb ook een stereo versterker zonder pre-outs of subwoofer aansluiting (Marantz PM-16) en toch draai ik met een sub ;). Gewoon high-level aansluiten.

• FreddyFish
Zou je iets meer kunnen zeggen over dat high level aansluiten? Ik heb met wat gezoek wel ontdekt dat subwoofers een high level aansluiting kunnen hebben, maar hoe hang je dat dan aan de versterker?

Ben misschien van plan om binnenkort ook een subwoofer bij te zetten en is voor de topicstarter ook wel interessant mocht hij voor een versterker kiezen.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:27

voodooless

Sound is no voodoo!

FreddyFish schreef op maandag 05 januari 2009 @ 21:15:
Ik heb met wat gezoek wel ontdekt dat subwoofers een high level aansluiting kunnen hebben, maar hoe hang je dat dan aan de versterker?
Gewoon parallel aan je speakers direct op de versterker. De high-level input van subamps vormt vrijwel geen belasting voor de versterker, kan dus probleemloos parallel hangen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Aan de speakeruitgangen van je versterker en dan naar de high-level aansluitingen op je subwoofer (in mijn geval een speak-on plug op de sub en 2 kabels naar de plus op de versterker en 1 aan de min) . Je kan er gewoon extra speakerkabel bijprikken. Dit heeft geen invloed op de prestaties van de versterker (iig niet zoals het aansluiten van 2 paar speakers op de uitgangen van een versterker).

^with stupid ;)

• Astratuner
FreddyFish,

hartelijk dank voor je uiterst nuttige reply!

Ik ben er zeker een pak wijzen uit geworden maar ik vroeg me nog 1 ding af.

Hoe weet ik eingelijk of een geluidskaar geschikt is om 44.1 KHz. te ondersteunen?

Omdat als ik nu naar mijn Audigy 2 kijkt ik de optie 48 of 96 KHz. bij digitale uitvoer ( onder thx tab )

Zouden de nieuwste Creative Titanium's wel deze optie hebben?

Edit: De titanium hebben deze specs:

Feature Description
Technical Specs
24-bit Digital-to-Analog conversion of digital sources: 96kHz sample rate
24-bit Digital-to-Analog conversion of digital sources: 96kHz to analog 7.1 speaker output
24-bit Digital-to-Analog conversion of stereo digital sources: 192kHz to stereo output
16-bit to 24-bit recording sampling rates: 8,11.025,16, 22.05, 24, 32, 44.1, 48 and 96kHz
ASIO 2.0 support: 16bit/44.1kHz,16-bit/48kHz, 24-bit/44.1kHz 24-bit/48kHz and 24-bit/96kHz with direct monitoring
Enhanced SoundFont support: Up to 24-bit resolution
X-RAM: 64MB
Audio Performance (Rated Output @ 2Vrms, Typical Value)
Signal-to-Noise Ratio (20kHz Low-pass filter, A-Weighted): Stereo Output 109dB
Front and Rear Channels 109dB
Center, Subwoofer and Side Channels 109dB
Total Harmonic Distortion + Noise at 1kHz (20kHz Low-pass filter): 0.004%
Frequency Response (-3dB, 24-bit/96kHz input ): 10Hz to 46kHz
Frequency Response (-3dB, 24-bit/192kHz input): 10Hz to 88kHz (Stereo only)
Connectivity
Line in / Microphone In: Shared 1/8” mini jack
Speaker Out: 4x 1/8” mini jacks
Optical Out: TOSLINK1
Optical In: TOSLINK
Intel HD Audio Compatible Front Panel Header: 2x 5-pin

Ik zie er er een 2-tal keer die 44.1 KHz. instaan maar dat is voor het opnemen??? En de 2e is bij ASIO 2.0 support ???

En verder als ik zoal naar de A/V Receivers kijk zie ik ook dat er sommige THX ondersteunen.

Maar dat is enkel voor films niet??

Ik luister veel muziek op mijn pc en kijkt ook wel films maar als je de optie thx wilt hebben dan zijn je mogelijkheden precies wel heel beperkt omdat er maar een goed 10-tal zijn die dat ondersteunen?

[ Voor 47% gewijzigd door Astratuner op 06-01-2009 19:11 ]

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-02 17:49
THX is onzin. Het zecht wat over de kwaliteit van de marerialen en nog wat dingetjes. Maar om mooi/goed geluid uit een versterker/receiver + speakers te krijgen heb je echt geen thx spul nodig.

Lees dit maar eens. Wikipedia: THX En liefst ook even de engelse verzie.

• FreddyFish
Zeker niet letten op de THX logo's, want deze hoeven niet veel te betekenen. Bij audio-apparatuur is het heel belangrijk om zelf te gaan luisteren in een winkel met een goede luisterruimte. Er zit bij jou vast ook wel een goede audiowinkel in de buurt waar ze je graag helpen de versterker / receiver te vinden die jij mooi vindt klinken.

Over de vraag of de Creative Titanium geluidskaarten in te stellen zijn op 44.1 KHz output, geen idee.. Je zou voor de zekerheid een paar screenshots van de driverinstellingen moeten hebben om daar zeker van te zijn. Geluidskaarten die het in ieder geval kunnen zijn geluidskaarten van Auzentech, Terratec, Asus, Club3D, en dr was ook nog een heel goedkoop kaartje die het kon (van Sweex of Trust geloof ik, misschien iemand die t zeker weet?)

Je Audigy 2 ondersteunt het niet.

• Astratuner
De reden waarom ik dan voor een creative kaartje kan gaan is simpel.

Omdat je dan het minste last hebt als je games speeld.

Als bijna alle kaarten van nu die 44.1 KHz. ondersteunen zou ik het zeer raar vinden moest de leider dat niet zo doen :P.

Ik ga een van deze weken eens lang eens aantal winkels om mijn oren eens te laten kietelen >:)

• FreddyFish
Nouja Creative mag dan wel de grootste zijn op geluidskaartengebied, de beste zijn ze in mijn ogen zeker niet. Ze hebben met de laatste versies van EAX op betaalbare kaarten qua gamen wel een voordeel(tje) boven de rest, maar op muziekgebied (en dus ook dat verhaal van die sample rates) valt er een heleboel beters te halen.

Kijk dus ook naar wat andere merken dan Creative. Maar als die nieuwe Creative kaarten 44.1 KHz sample rate ondersteunen over de digitale uitgang dan is het prima.

edit: koei en voodoo overigens bedankt voor de uitleg over subwoofer aansluiten. Heb een 2x100W G&W versterker uit China laten komen dus dat zal wel moeten gaan dan :) Binnenkort eens op zoek naar een leuke sub!

[ Voor 17% gewijzigd door FreddyFish op 06-01-2009 23:49 ]

• Astratuner
Dus als ik hem analoog aansluit gaat de geluidskaart het werk doen, kan ik lekker gamen,

wil ik dan films of muziek beluisteren sluit ik hem digitaal aan en doet de receiver het werk?

Zo juist?

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Astratuner schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 19:24:
Dus als ik hem analoog aansluit gaat de geluidskaart het werk doen, kan ik lekker gamen,

wil ik dan films of muziek beluisteren sluit ik hem digitaal aan en doet de receiver het werk?

Zo juist?
Ik zie niet helemaal het nut van een digitaal systeem als je voor een 2.1 set wil gaan. En over samplingrate conversion zou ik me niet al te veel zorgen maken. Een beetje geluidskaart (niet onboard) produceert prima analoog geluid. En als je niet meer dan 1000 euro uitgeeft voor je 2.1 set is dat volgens mij niet de zwakste schakel.

Zou je wat specefieker kunnen zijn mbt. wat je wil uitgeven. En wat je het allerbelangrijkst vind? Want ik denk dat er anders discussies komen over parameters en eigenschappen die helemaal niet belangrijk zijn in jouw geval.

Wat ook leuk is, stel eens een 2.1 set samen en leg die voor in je topic. Dat werkt gerichter

[ Voor 5% gewijzigd door AtomicShockwave op 07-01-2009 20:37 ]

• Astratuner
Ik wil 2.1 gaan omdat ik nu links en rechts 2 speakers naast één heb staan.

Ik heb de plaats niet om 5.1 te gaan en ik wil mijn nek niet breken over een hoop kabels die los over de vloer lopen.

Zoals ik al heb gezegd: een receiver + subwoofer en 2 boekenplank speakers. Dat ben ik van plan om aan te kopen.

Budget zo'n 2.500€.

• Astratuner
En toen ging het verder... O+

Verwijderd

Ga dan eerst eens luisteren, er zijn namelijk wel duizenden combinaties mogelijk.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:54

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 01:07:
Ga dan eerst eens luisteren, er zijn namelijk wel duizenden combinaties mogelijk.
Zeker met een budget van 2.5K ja. Nut van dit topic?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Als je niet eens weet of je een receiver of een versterker wil. Dan zou ik die 2,5k lekker in mijn broekzak laten zitten. NOFI hoor, maar ik denk dat je met minder al tevreden bent.

2x mooie boekenplank speakers 350 E
1x standaard receiver/versterker 300 E
1x Actieve sub 400 E
Totaal 1050 E

Erg grof geschat natuurlijk, maar dat zou ik ongeveer uitgeven. Je geeft niet echt aan van jezelf dat je "audiofiel" bent en je laat ook niet echt blijken erg veel om muziek weergave te geven, lekker gamen vind je belangrijk.

Ik ben van mening dat je voor bovenstaand bedrag een dikke 2.1 set neerzet die aan al je verwachtingen voldoet.
Pagina: 1