Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

WIN XP Home edition chkdsk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op de laptop van mijn vriendin, een acer aspire 3620 met winxp home editie geeft de chkdsk in cmd een aantal fouten aan.
Als ik deze repareer is er dan kans dat de laptop defekt raak en een nieuwe installatie nodig heeft?

aanleiding om de test te draaien is namelijk dat de laptop, na een herinstallatie mbv de acer recovery partitie heel erg traag is geworden(en zij maar denken dat het niet veel trager kon:P)

alvast bedankt voor de antwoorden!

p.s. plaatje met de uitslag van de test:

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

je kunt draaien:
code:
1
chkdsk /f C:
Vervolgens een cd van windows in je cdspeler stoppen en doen: start -> uitvoeren -> sfc /scannow en daarna pas rebooten.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 11:29

JW1

In principe zou dit geen verdere schade aan de Windows-installatie doen. Het enige dat chkdsk doet is de schijf controleren en de beschadigde cq. voor Windows onbruikbare bestanden proberen te repareren en hierdoor weer bruikbaar te maken.
Ik zou eerder voor een grondigere analyse:

chkdsk C: /F /R

draaien. Dan weet je meteen of er ook slechte sectoren op de harde schijf aanwezig zijn.

edit: De gevonden fout zit in een bestand in de Prefetch-map ( -> C:\Windows\Prefetch), deze map kan ook zonder meer geleegd worden.

[ Voor 14% gewijzigd door JW1 op 05-01-2009 19:43 ]

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-11 10:50

_Thanatos_

Ja, en kaal

Als je eerst uitvoert:
chkdsk c: /v

Dan geeft ie aan wat er allemaal gerepareerd *zou* worden, maar hij doet maar alsof. Als er dan erg veel fouten uitkomen (of een situatie waar chkdsk zegt die ie niet verder kan), is het verstandig eerst even eea te backuppen voordat je /f aan het chkdsk-commando toevoegt.

[ Voor 10% gewijzigd door _Thanatos_ op 05-01-2009 20:10 ]

日本!🎌

Verwijderd

Topicstarter
Oke dan ga ik eerst een simulatie draaien, en dan maar eens proberen om een egte herstel uit te voeren.

kan helaas geen windows cd invoeren want die heeft ze niet, en ik heb alleen een installatie van xp pro.

alvast bedankt!