[S370] Slotket met soldeerverbinding, doel?

Pagina: 1
Acties:

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Topicstarter
Een aardige tijd terug heb ik van een andere tweaker een slotket overgenomen. Geen idee meer wie dat was, zal straks wel even door mijn mail snuffelen. Maar dat ding heb ik nooit in gebruik genomen omdat ik ongeveer een maand na de aanschaf een soldeerverbinding ontdekte, waardoor ik het slotket eigenlijk niet meer vertrouwde. Zonde om daar een leuke P3 in te prikken en die onbedoeld op te blazen. OK ik heb er wel een paar over, maar als het moederbord (Abit BE6-II en een Asus P2B-LS) meegaat is het dubbelzonde.

Het betreft een, volgens mij ooit populaire, Soltek SL-02A++ slotket.
Ik heb uiteraard al even lopen zoeken naar een Socket 370 pinout om te achterhalen over welke pinnen het betreft.
Op Hardware Secrets - All CPU Sockets vond ik deze Intel Documentatie en daarmee ontdekte ik dat pin ADS en pin THRMDP de pinnen zijn die met elkaar in verbinding staan hier.
ADS kon ik gedocumenteert terug vinden in de documentatie als "Address Strobe", THRMDP echter niet.
Om even de dubbelcheck uit te voeren vond ik met Google andere Intel Documentatie welke dezelfde antwoorden oplevert. Dat de pinnen kloppen ben ik dus vrij zeker van. Heb de combinatie ook even over het net gegooid, maar dat levert mij weinig op.

De vraag waar ik vooral mee zit: "Kan deze soldeerverbinding kwaad?"
Maar ook ben ik geïnteresseerd in : "Wat is nut van het verbinden van deze 2 pinnen? Wat doet het?"

Hopelijk vinden jullie het ook interessant en hebben jullie meer geluk met zoeken naar het antwoord of weet een van jullie die toevallig. Ik zoek in ieder geval ook nog mee.

Socket 370 en de verbinding (rode lijn):
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fC1XgtYxz8jiuAIoMGN2Jae2/full.png

Socket 370, close-up op de verbonden pinnen (rode lijn) in de rechterbovenhoek van het socket:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/uLIGc7TyTCq1X6pf2ZHGMLqp/full.png

Thumbnail van een foto van de achterkant van het slotket, waarop de soldeerverbinding te zien is (klikbaar):
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JC8StVA9IYHVyZ5hUNfCjY3r/thumb.jpg

Good huntin!

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

THRMDP, staat dat niet voor de doorvoer van de informatie van de thermosensor?

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-05 22:00

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Voor sommige processors kon je door pinnetjes te verbinden de processor modificeren voor dual socket moederborden. Misschien is bij deze dat ook het geval?
Check ook even de site van BalusC ;)

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Topicstarter
Tatsu schreef op maandag 05 januari 2009 @ 17:58:
THRMDP, staat dat niet voor de doorvoer van de informatie van de thermosensor?
Zou kunnen. Volgens mij waren Pentium3's de eersten van Intel met een thermische sensor om oververhitting te voorkomen. Bij overschrijding schakelen ze zichzelf uit. Maar waarom deze verbinden met de Address Strobe?
Mr_gadget schreef op maandag 05 januari 2009 @ 17:59:
Voor sommige processors kon je door pinnetjes te verbinden de processor modificeren voor dual socket moederborden. Misschien is bij deze dat ook het geval?
Check ook even de site van BalusC ;)
Dat is inderdaad precies wat ik vermoedde, alleen zou ik daar graag een goede bevestiging van zien. ;)
Welke site van BalusC bedoel je? Want het geliefde processor en chipset archief is toch offline?

[edit]
Een blik door de documentatie zoeken op de positie van de pin AL31 leverde wat info op:

Pin Name SC242 Connector Signal #370-Pin Socket Pin #Pin Description
THERMDPB14AL31diode anode (p junction)

[ Voor 30% gewijzigd door Ultraman op 05-01-2009 18:15 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-05 16:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

http://episteme.arstechni...f/77909774/m/52092901/p/1

Hier zie ik een verwijzing van "newbie" naar precies die soldering om beter de temperatuur te kunnen meten. Echter de details ontgaan me echter.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Topicstarter
Het verband met de thermische diode is inderdaad glashelder.
Maar waarom de positieve pool (anode) van de diode verbinden met de ADS (Address Strobe) pin?
Is dit gewoon een mod-fuckup van de vorige eigenaar?

[ Voor 65% gewijzigd door Ultraman op 05-01-2009 18:36 ]

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Topicstarter
Schop...

Ik ga er dan maar vanuit dat het er in ieder geval niet op hoort te zitten.
Zo maar eens kijken of ik het soldeerseltje er met een pincet en soldeerbout af kan krijgen. Ook nog een paar slechte soldeerpunten gevonden, daar gelijk maar eens wat aan doen indien mogelijk.
Prik het ding daarna wel met een random P3 in een grauw i440BX bordje uit een lelijke Gateway kast om te testen ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Ultraman op 07-01-2009 22:50 ]

Verwijderd

ik heb die slot adapters nog liggen. (inclusief de beroemde asus met voltage aanpassingen.)
Mog je er een zoeken ?

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Topicstarter
Ik heb mijn Soltek SL-02A++ ook keurig werkend nu. Zelfs een processor die ik eerder als "waarschijnlijk dood" had aangemerkt en er in had gestopt om te testen bootte ineens. Dus ik heb er zelfs een Pentium3 933Mhz bij.
Jammer dat er geen Quad-P3 borden bestaan, want volgens mij heb ik nu vier van die 933MHz units. :+

Maar mocht ik ooit nog een slotket nodig hebben dan hoor je van me, bedankt ;)

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
je kan wel hip mods maken op zo`n slotket :D

FSBSEL0 enzo zijn ook leuk :)

404 Signature not found

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Topicstarter
Ja klopt, maar als ik zo'n P3 wil overklokken hang ik hem wel in de Abit BE6-II ;)
Maar gelijk heb je, indien je geen leuk moederbord hebt kunt je met zo'n slotket leuke dingen.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:10

Thandor

SilverStreak

Je hebt verkeerd gekeken, cybersteef ;). Dit is een zgn. VTT mod voor extra stabiliteit bij het overclocken. Kijk maar eens naar de twee schuine kanten van de CPU en van de pinnen achterop de slotket. Die heb je nu een kwartslag gedraaid. Als je dit goed zet dan zie je dat pin G35 - G37 verbonden zijn en die zijn allebei voor VTT. Het is dus puur een mod voor extra stabiliteit en wellicht is dat de reden dat de 933MHz het nu wel doet? :P

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Topicstarter
Nu je het zegt valt mij ook ineens op dat er twee kanten schuin aflopen. Eens ff nakijken...

[Edit]
VSS in verbinding met VCC. Ja, nu is hij direct duidelijk.
* Ultraman doet B) weer af...

Valt me trouwens een persoonlijke trend op, ik en CPU sockets vallen elkaar altijd een kwartslag verkeerd. Pin1 en key gaat altijd goed, maar het monteren van backplates en het natracen van lijntjes...
Thandor schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 23:19:
Het is dus puur een mod voor extra stabiliteit en wellicht is dat de reden dat de 933MHz het nu wel doet? :P
Maar het is gelukkig niet de reden dat die 933MHzer het nu wel wonderbaarlijk doet. Want ik heb de verbinding gisteren namelijk er af gesoldeerd en daarna het ding getest.

Thanks voor de scherpe blik !
* Ultraman rent snel weg in schaamte...

[ Voor 80% gewijzigd door Ultraman op 09-01-2009 00:26 ]

Pagina: 1