Televisie stream server voor LAN

Pagina: 1
Acties:

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

Topicstarter
Ik kwam op het idee dat ik tv wil kunnen kijken op mijn kamer. Nu zou je dat natuurlijk kunnen doen doen een kabel te trekken, maar ik dacht: Laten we eens een tv kaart in mijn gateway gooien (Specs: Debian stable (etch), athlon 3200+, 512 MB ram) en laten we dat streamen over het netwerk.

De gebruikte tv kaart is een Pinnacle PCTV Stereo, ook wel herkend als een Philips Semiconductors SAA7134/SAA7135HL Video Broadcast Decoder (rev 01). en de drivers daarvoor (SAA7134) werden automatisch herkend tijdens de installatie van debian en worden ook @ boot geladen.

Ik heb dmv kdetv (over een vnc sessie) handig een channel scan kunnen uitvoeren en door middel van de interne screenshot functionaliteit kunnen testen of het ding beeld gaf. Tot mijn verbazing was dit in 1x zo, de driver werkt dus goed denk ik. Toen verder met het streamen. Hiervoor heb ik eea zitten testen met vlc en kwam uiteindelijk uit tot het volgende commando voor Nederland 1 te streamen:
vlc v4l:/dev/video0:norm=pal:frequency=511250:size=640x480:channel=0:adev=/dev/dsp:audio=1 --sout '#transcode{vcodec=WMV2,vb=512,scale=1,acodec=mpga,ab=128,samplerate=44100,deinterlace}:standard{access=http,mux=ts}'

So far so good, even met een client connecten naar http://server:8080 en ja hoor, er is beeld! Wat ik alleen mis is geluid :( Ik heb even gezocht en het bleek dat ik nog een module saa7134-alsa moest laden om de TV kaart als audio kaart te krijgen. Module geladen en ik kreeg er een extra audio device bij (/dev/dsp1) Dus ik heb mijn vlc commando aangepast om dsp1 te gebruiken, maar helaas heb ik nog altijd geen audio in de stream.

Ik vermoed dat ik iets over het hoofd zie, maar ik kom er niet echt uit wat.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:18

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Met alsamixer de juiste capture source en nivo ingesteld?

Alles kan stuk.

• BarthezZ
  • Niet online

BarthezZ

Topicstarter
Het lijkt me wel, maar ik vind alsa altijd gruwelijk onduidelijk dus misschien kan je wat zien aan deze screenshot.
Afbeeldingslocatie: http://dump.barthezz.name/images/screenshots/Screenshot-308.png

Ik lijk nu in ieder geval wel geluid te hebben, maar verder dan irritant geruis/gepiep komt het nog niet.

[ Voor 22% gewijzigd door BarthezZ op 05-01-2009 17:22 ]

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:18

remco_k

een cassettebandje was genoeg

In die alsamixer even met <tab> naar capture gaan. (achter View: wordt capture dan geel).
Dan kan je met je < en > toetsen naar de juiste 'fader' toe, en (ik geloof) met de spatie selecteer je die als opname bron, net zoals je dat in windows ook moet doen als je wat op wilt nemen van b.v. je line-in of mic-in.

Alles kan stuk.

• BarthezZ
  • Niet online

BarthezZ

Topicstarter
Ik ben inmiddels ietsjes verder. De loopback met saa7143-alsa schijt niet echt lekker te werken (achter gekomen met hulp van #v4l @ freenode)
Ik heb even getest direct op de tv kaart en daar kwam nu wel geluid uit de line out. Ik heb nu dus een kabel van de tv kaart naar de line in van de gewone (onboard) geluids kaart zitten. Maar ik krijg vlc (nog) niet zo ver om dat geluid ook door te sturen naar de stream-clients. Het enige probleem ligt zover ik nu kan zien dus nog bij Alsa/vlc en het doorsturen van het geluid.

alsamixergui:
Afbeeldingslocatie: http://dump.barthezz.name/images/screenshots/bartlaptop063.png
Ik heb alle capture devices geprobeerd te selecteren, maar nog geen geluid op de client.
Ik hoor ongeveer 5 seconden na het switchen tussen playback (Line/CD/Mic/Aux/Mono) wel even een aantal plopjes, maar nog geen geluid :(

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 15:49

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

Kan me even niet herinneren welke instelling precies, maar je kunt in kdetv wat instellen aan de geluidsopties. Volgens mij zijn er twee manieren om je sound te regelen. Inderdaad moet je bij deze kaart wel met een draadje van je uitgang naar de line-in van je geluidskaart gaan, en daarvoor kun je dus die instelling in kdetv maken. (misschien heb je dat al gedaan...)
En diezelfde instelling zou je dus ook in vlc moeten kunnen bewerkstelligen.
Maar heb je het al met mplayer of kaffeine geprobeerd? Laatstgenoemde geeft ook de mogelijkheid om te streamen toch?

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

• BarthezZ
  • Niet online

BarthezZ

Topicstarter
Hmmfg dragunova, ik kan eigenlijk weinig vinden over de streaming features van mplayer of kaffeine, heb ze so far nog niet geprobeerd.
Het lijkt er op dat de vlc versie die ik heb een klein bug heeft. Die als er geen audio device gekoppeld is aan de video device de audio dan volledig disabled. Ik ga dus even de nieuwste versie van vlc compilen (die ook v4l2 ondersteuning heeft, die ook alsa aan kan) om verder te prutsen.

To be continued, en elke suggestie word gewaardeerd :)

• Bakkertjuhh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-03-2024
Ik weet dat ik nog iets te vroeg ben, maar ik heb zelf MediaPortal en TV server draaien... En dat lijkt wel aardig te functioneren, zelfs draadloos. (Alles wel onder Windows, aangezien de PC als TV-server functioneert)
Hoop dat je hier plezier van gaat hebben.

• dragunova

dragunova

Yo, aantal features van vlc was bij mij nog buggy onder opensuse, maar op zich is het wel een mooie app.
In mplayer kan ik zo gauw ook niets vinden maar kaffeine heeft een ingebouwde mogelijkheid tot streaming.

Maar zit je audio niet gewoon op dsp0? Omdat loopback idd niet werkt met die kaart doe je toch gewoon het geluid naar je line-in? Dan kun je als het goed is uit je dsp0 (of waar ie dan ook maar zit) het geluid bekomen?

Ik hoop dat het iets helpt :-)

• BarthezZ
  • Niet online

BarthezZ

Topicstarter
Ik denk dat het nu een bug in vlc betreft, heb even wat smerigs geprobeerd:
vlc v4l2:// :v4l2-dev="/dev/video0" :v4l2-standard=255 :v4l2-adev="hw:(1,0)" :v4l2-audio-method=2 :v4l2-samplerate=48000 :v4l2-caching=300 :v4l2-tuner=0 :v4l2-tuner-frequency=511250 :v4l2-tuner-audio-mode=1 :no-v4l2-controls-reset [b]:input-slave="/home/bart/arecord"[/b] --sout '#transcode{vcodec=WMV2,vb=512,scale=0.5,acodec=mpga,channels=2,ab=128,samplerate=44100,deinterlace,audio-sync}:standard{access=http,mux=ts}' -vvv

waar /home/bart/arecord is
arecord -r 32000 -c 2 -f S16_LE --device='hw:1,0' > /home/bart/arecord

Vreemd genoeg krijg ik binnen mijn stream client (ook vlc voor de makkelijkheid:+) nu wel een audio stream meegestuurd.(Maar heel brak en schokkend, geen solution dus) hw:1,0 is de tv kaart, dus het lijkt wel geluid te genereren op de interne bus.
Heb hier even een debug output gezet zonder de extra :input-slave. Ik snap alleen even totaal niet waarom vlc het nu dan niet meegeeft :X
Ik ga voor de grap ook nog even kijken naar kaffeine, want met vlc lijk ik nu niks meer verder te komen

Lijkt erop dat kaffeine geen v4l2 kan afspelen, alleen dvb. :(

• dragunova

dragunova

Even los van of je kaart wel zo geschikt is voor dit doel (ik heb zelf een vergelijkbaar model, vandaar), lijken mij regel 10, 11 en 12 als eerste het interessantste.

[00000001] main libvlc warning: cannot load module `/usr/local/lib/vlc/demux/libavformat_plugin.so' (/usr/local/lib/vlc/demux/libavformat_plugin.so: undefined symbol: av_lfg_init)
[00000001] main libvlc debug: module bank initialized, found 239 modules
[00000001] main libvlc warning: Unable to get HAL device properties

Hoewel in 134 en 135 ook staat:

[00000373] v4l2 demux debug: V4L2 device: Pinnacle PCTV Stereo (saa7134) using driver: saa7134 (version: 0.2.14) on PCI:0000:05:09.0
[00000373] v4l2 demux debug: the device has the capabilities: (X) Video Capure, ( ) Audio, (X) Tuner

Dus audio intern kun je misschien toch niet op rekenen. Ik weet echter niet hoe je zou moeten regelen dat de audio via je geluidskaart (dus "buitenom") met de stream mee komt.
edit: dat is misschien wat je bereikt hebt en de reden dat het geluid nu schokt.

en over kaffeine; ik meen me te herinneren (kan me vergissen) dat je gewoon een dvd in de speler kunt duwen en die over het netwerk kunt streamen.

[ Voor 11% gewijzigd door dragunova op 06-01-2009 23:14 ]

• riddles
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-05-2025
Misschien de snelste oplossing, koop gewoon een tuner kaart met mpeg encoder aan boord zoals de kaarten van Hauppauge. Je kaart levert dan gewoon een MPEG2 stream die je direct op kan slaan of door kan sturen. Geen CPU encoding meer nodig.

• JaWi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-01 21:58

JaWi

maak het maar stuk hoor...

Heb je hier toevallig wat aan?

Zal thuis ook eens zoiets proberen, heb nl. dezelfde TV-kaart in mijn systeem.

Statistics are like bikinis. What they reveal is suggestive, but what they hide is vital.

• BarthezZ
  • Niet online

BarthezZ

Topicstarter
dragunova schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 23:12:

Dus audio intern kun je misschien toch niet op rekenen. Ik weet echter niet hoe je zou moeten regelen dat de audio via je geluidskaart (dus "buitenom") met de stream mee komt.
edit: dat is misschien wat je bereikt hebt en de reden dat het geluid nu schokt.
Audio intern zou moeten werken, dmv de saa7134-alsa module word er een extra kaart aangemaakt (hw:1,0) en als ik met arecord daarvan opneem dan komt er wel geluid. (En ik heb dus getest met de audio opslaan dmv arecord en daarna aan vlc meegeven als extra input. Laten we zeggen dat het me niks verbaasde dat het schokt) Alleen het lijkt er op dat ik vlc gewoonweg niet zo ver krijg om dát geluid mee te pakken. Ook zit er met een loopback cable geluid op de line in van mijn gewone geluids kaart, maar ook dat krijg ik met vlc niet meegestuurd.
en over kaffeine; ik meen me te herinneren (kan me vergissen) dat je gewoon een dvd in de speler kunt duwen en die over het netwerk kunt streamen.
Ja de streaming features heb ik wel gevonden in het programma, maar het programma ondersteunt geen video 4 linux (2) (v4l(2)) en kan dus niks pakken vanaf een tv kaart.

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
kaffeine ondersteunt wel degelijk v4l(2). kaffeine is niet meer dan een front-end voor xine, en kan dan ook alles openen wat xine kan. v4l://[<tuner_device>/<frequency>]

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• BarthezZ
  • Niet online

BarthezZ

Topicstarter
Ik krijg xine niet eens zover om v4l te openen, laat staan kaffeine...

voor de rest subtiel schopje, ben geen steek verder

• dragunova

dragunova

Ik denk dat ik er bij blijf dat je

-het geluid vanuit je geluidskaart in de stream zult moeten sleutelen (weet niet hoe)
of
-toch iets met de loopback van de tvkaart zelf moet doen.

Je bent direct bezig geweest op de kaart zelf. Heb je lokaal dus wel geluid?
Een mpeg ondersteunende kaart monteren is natuurlijk ook een optie maar minder origineel; tis leuker als je dit zelf aan de praat krijgt.
Hoewel ik toch betwijfel of het met de kaart zelf kan als ie dit niet ondersteunt. Dan zul je misschien wel hogere magie moeten gaan bedrijven en zelf drivers gaan schrijven e.d.

• BarthezZ
  • Niet online

BarthezZ

Topicstarter
En we zijn een stapje verder *O* met saa7134-oss krijg ik dus wel geluid *O* (en vlc ook zetten dat het oss moet gebruiken ervoor)

Maar... Het is enorm haperend nu en waar dat in zit is me nog even onduidelijk (heb er ook nog niet intenstief genoeg naar kunnen kijken) maar ik neem toch aan dat een athlon 3200+ genoeg moet zijn om zoiets te encoden...

To be continued

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:23

deadinspace

The what goes where now?

Hmm, ik heb ook een tv-kaart in mijn gateway met Debian Etch, en daar neem ik TV mee op.

Ik heb een saa7134-based kaart, en heb ook de saa7134 en saa7134_oss modules geladen.

Ik neem op met:
mencoder -tv driver=v4l2:adevice=/dev/dsp:audiorate=32000:device=/dev/video0 \
  -tv width=608:height=480:volume=100:buffersize=256 \
  -ovc lavc -lavcopts vcodec=mpeg2video:vbitrate=1500 \
  -oac mp3lame \
  -lameopts cbr:br=128:aq=9:fast \
  -vf pp=lb \
  -o "${OUTPUT_FILE}" \
  tv://

(gebruikt wel veel geheugen vanwege de buffersize=256)

Dat gebruikt ongeveer 70% CPU op een P3 1 GHz, er kan zelfs nog flink wat internetverkeer en een (geniced) torrentje naast zonder dat de TV-opname in gevaar komt. Dus ja, dat zou op een Atlhon XP 3200+ nog wel moeten lukken ;)
Pagina: 1