Specificaties systeem:
Asrock 775Dual-VSTA
Intel Core 2 Duo E6600 (niet OC'ed)
2x1gb Kingston ValueRam ==> eventueel naar 4gb (Geil 2x2 gb DDR2-667)
Ati Radeon HD 2400 Pro AGP 256mb
Ik heb in mijn Bios geflashed naar 3.13g (http://www.pctreiber.net/beitrag10664.html), zodat ik 4gb op mijn moederbord kon zetten. Dit was gelukt en hij startte ook op met 4gb. Na een paar uur viel hij echter zomaar uit en startte hij vervolgens niet meer op. Ik heb vervolgens mijn oude 2gb geheugen er weer in gezet en hij startte weer op. Ik krijg nu echter iedere keer als ik boot CMOS checksum bad.
Volgende dingen geprobeerd:
- Cleared CMOS met jumper ==> netstroom eraf ==> 15 sec wachten ==> jumper 5 sec erop ==> opnieuw opstarten en tijd instellen, maar nogsteeds dezelfde error bij booten
- Optimal defaults in Bios geladen en gesaved, maar weer dezelfde error bij booten
Ik heb de volgende 3 vragen:
Kan ik nu stellen dat het aan de batterij van de CMOS ligt?
Als ik die batterij vervang, welke instellingen moet ik dan opschrijven?
Hoe kan het zijn dat dat het systeem met 4gb werkte en vervolgens niet meer opstartte? (misschien zijn er mensen met hetzelfde bordje die er ervaring mee hebben?)
Mocht er nog wat informatie ontbreken, laat dit aub weten dan vul ik het aan!
bvd,
Rick
Asrock 775Dual-VSTA
Intel Core 2 Duo E6600 (niet OC'ed)
2x1gb Kingston ValueRam ==> eventueel naar 4gb (Geil 2x2 gb DDR2-667)
Ati Radeon HD 2400 Pro AGP 256mb
Ik heb in mijn Bios geflashed naar 3.13g (http://www.pctreiber.net/beitrag10664.html), zodat ik 4gb op mijn moederbord kon zetten. Dit was gelukt en hij startte ook op met 4gb. Na een paar uur viel hij echter zomaar uit en startte hij vervolgens niet meer op. Ik heb vervolgens mijn oude 2gb geheugen er weer in gezet en hij startte weer op. Ik krijg nu echter iedere keer als ik boot CMOS checksum bad.
Volgende dingen geprobeerd:
- Cleared CMOS met jumper ==> netstroom eraf ==> 15 sec wachten ==> jumper 5 sec erop ==> opnieuw opstarten en tijd instellen, maar nogsteeds dezelfde error bij booten
- Optimal defaults in Bios geladen en gesaved, maar weer dezelfde error bij booten
Ik heb de volgende 3 vragen:
Kan ik nu stellen dat het aan de batterij van de CMOS ligt?
Als ik die batterij vervang, welke instellingen moet ik dan opschrijven?
Hoe kan het zijn dat dat het systeem met 4gb werkte en vervolgens niet meer opstartte? (misschien zijn er mensen met hetzelfde bordje die er ervaring mee hebben?)
Mocht er nog wat informatie ontbreken, laat dit aub weten dan vul ik het aan!
bvd,
Rick