HDD's wisselend stuk?

Pagina: 1
Acties:

• Joran
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:23

Joran

<3 natalee

Topicstarter
Hey, ik heb wat problemen met de harde schijven in mijn computer. Allereerst wat relevante specs:

Moederbord: Asus striker II formula
Harde schijven: 5x WD SE16 500gb (WD5000AAKS) (op sata)

de opstelling is als volgt:
1x 500gb voor boot.
4x 500gb in raid-0 voor download meuk (belangrijke zooi staat niet op deze computer)

Nu is mijn boot-schijf gecrasht, jammer dan, kan gebeuren. Ik heb toen een nieuwe Windows geinstalleerd op de raid-schijf en daarop met getdataback mijn boot-schijf deels kunnen backuppen.
Toen ik in deze windows bezig was kreeg ik een melding van nvidia control panel dat SMART aan gaf dat er harde schijven brak waren. Dit klopt natuurlijk, de boot-schijf werkt niet naar behoren. Alleen gaf hij nu aan dat 2 schijven in de raid-array (nummer 3 en 4) "warning" waren. Deze melding heb ik besloten te negeren tot ik er last van kreeg en heb doorgebackupt. Een uur later (hij pollt om het uur) kreeg ik wederom een SMART-melding; alleen deze keer dat schijf 1 en 2 van de raid-array stuk zijn. (en de andere 2 dus healthy)

Klinkt dit als gek toeval of als een kapotte sata-controller op het meoderbord? Klinkt het überhaupt bekend voor iemand?

Bedankt

[ Voor 0% gewijzigd door Joran op 05-01-2009 14:17 . Reden: typo ]

Send me your gameboys

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:05
Ik weet niet of het toeval is, maar ik heb nu in de laatste 3 maanden een 4-tal WD 500GB schijven retour gebracht naar mijn leverancier. Dit betrof iedere keer een WD GreenPoint 500GB schijf met hetzelfde typenummer als jij aangeeft.

Mijn leverancier gaf ook toe dat er een slechte serie WD 500GB schijven is uitgekomen die bekend staan na een korte tijd ( < 6 mnd ) kapot te gaan.

Probeer er anders eens een maxtor HD in te hangen en kijken of het probleem dan terugkomt of neem een WD Caviar Blue serie.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:12
Zonder het meteen op de voeding te willen schuiven, maar post die specs eens. Het zou niet de eerste keer zijn dat een brakke voeding vage kuren met harde schijven veroorzaakt.

• Joran

Joran

<3 natalee

Topicstarter
Okee, complete specs:

MB: Asus Striker II Formula
Proc: Intel Q6600 g0
ram: 4x 2gb OCZ Platinum PC6400
Voeding: Coolermaster Extremepower 650W
Kast: Antec Ninehundred met alle fans op max + extra fan in windows
Vid: 8800GTS 640mb

Trouwens, aan de PATA-kant van mijn moederbord hangen ook nog 2 WD schijven van 320 en 250gb

Heb al een keer eerder een van deze hd's teruggestuurd, maar die was DOA, dus die laat ik buiten beschouwing

Send me your gameboys

• Joran

Joran

<3 natalee

Topicstarter
Nou, even een update:

Ik heb alle harde schijven met dban leeggehaald (duurde goed lang :P) en een nieuwe raid5-array aangemaakt en alle problemen lijken nu voorbij. (alle harde schijven met WD-tool gecheckt) Dit ruikt een beetje naar een bootsector-virus die ik dus het uit kunnen roeien door alle harde schijven leeg te halen.

Toch bedankt voor jullie hulp, dit probleem lijkt voorlopig verholpen!

Send me your gameboys