2x EVGA 9800GT in SLI geeft slechte performance

Pagina: 1
Acties:

• Trekkerkearl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-08-2025

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
Ik zit met een groot probleem.... in December heb ik 2 nieuwe videokaarten gekocht bij Paradigit Computer.
Het gaat hierbij om 2x een EVGA 9800GT Dual Slot 512MB kaart, en deze waren gelijk al kapot want van bijde kaarten begon de koeler te joellen en moesten ze terug en onder Garantie zijn ze vervangen.

Deze 2 nieuwe kaarten hadden het zelfde probleem met de koelers dus heb ik er maar "Artic Cooling Accellero" vga koelers opgezet om verdere problemen de te ontlopen en ze op mijn SLI Ready Moederbord geinstalleerd.

Ze draaien ik SLI onder Windows Vista 32 Bit op het volgende systeem.

Asus M2N-SLI Wireless Deluxe...
AMD Phenom 9850 2,51Ghz Quad Core.
2x2GB G.E.I.L Geheugen DDR2 800
2x1GB G.E.I.L Geheugen DDR2 800

Alles draait onder de nieuwste drivers van Asus en Nvidia, maar toch heb ik problemen met de videokaarten.

Als vista opstart krijg ik na het lopende groene balkje (standard) 20 seconden lang een zwart scherm voordat ik het vista logo en login scherm krijg....

In volledige SLI met of zonder Physics versnelling draai ik met minder FPS in Word of Warcraft dan mijn maat met een enkele 8800GT.... in Dalaran haal ik maar 15fps en heb ik gewoon lag... en hij draait met 30fps
Ook krijg ik soms witte flitsen tijdens het spelen, het lijkt wel artifac...

heeft iemand hier enig idee wat dit zou kunnen zijn ? ik snap er echt helemaal niets van.

ik heb zelf het volgende al geprobeert:

- Andere spellen.... zoals Crisis => zelfde issue
- Nieuwste firmware voor mijn moederbord.
- Physics uitgezet en de kaart en single monitor performance gedraait.... maakt niet uit.
- ik heb zelf de resolutie van 1920x1200 naar 1440x900 widescreen gezet en nog heb ik lag... en de zelfde fps.

Ik heb d’r nich veur keuzn Tukker te wean, ik heb gewoon onmeunig mazzel had!

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
ik bedenkt me net iets.... mijn maat heeft een 21" scherm en ik 2x een 24" widescreen.... het kan zijn dat hij gewoon te druk is ? ... :P

ik ga hem een met maar 1 scherm testen en de triblebuffering & extra features uit zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door Trekkerkearl op 05-01-2009 13:35 ]

• Silverfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Trekkerkearl schreef op maandag 05 januari 2009 @ 13:34:
ik bedenkt me net iets.... mijn maat heeft een 21" scherm en ik 2x een 24" widescreen.... het kan zijn dat hij gewoon te druk is ? ... :P

ik ga hem een met maar 1 scherm testen en de triblebuffering & extra features uit zetten.
SLI ondersteunt afaik nog steeds geen multi monitor setup, dus waarschijnlijk draait het niet in SLI als je beide monitoren gebruikt. de geruchten zijn dat het er wel aankomt en is ook al te vinden in de beta drivers voor Vista 64 bit (forceware 180.48)

[ Voor 6% gewijzigd door Silverfox op 05-01-2009 14:30 ]

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
Silverfox schreef op maandag 05 januari 2009 @ 14:29:
[...]

SLI ondersteunt afaik nog steeds geen multi monitor setup, dus waarschijnlijk draait het niet in SLI als je beide monitoren gebruikt. de geruchten zijn dat het er wel aankomt en is ook al te vinden in de beta drivers voor Vista 64 bit (forceware 180.48)
huh ? SLI draairt gewoon hoor en ik kan bijde monitor gebruiken... wil je mij vertellen dat hij stilletjes geen SLI draait ? ofziets ?

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Trekkerkearl schreef op maandag 05 januari 2009 @ 14:47:
[...]

huh ? SLI draairt gewoon hoor en ik kan bijde monitor gebruiken... wil je mij vertellen dat hij stilletjes geen SLI draait ? ofziets ?
SLI ondersteund geen multiple-monitor-setup. Je kan dus niet tegelijk SLI draaien én 2 monitors aansturen.

• fanta22
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-05 19:29
Het is inderdaad zo dat SLI geen multiple-monitor onderstend.
Ook is het zo dat lang niet alle games SLI ondersteuning leveren waardoor je prestaties niet beter worden.

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
fanta22 schreef op maandag 05 januari 2009 @ 15:01:
Het is inderdaad zo dat SLI geen multiple-monitor onderstend.
Ook is het zo dat lang niet alle games SLI ondersteuning leveren waardoor je prestaties niet beter worden.
oke.... duidelijk.... miskoop dus die 2 kaarten met mijn setup..... maar volgens mij moet World of Warcraft wel SLI ondersteunen....

nu zit ik dus met een issue, of een andere snellere kaart (zou niet weten welke) of mijn 2e 24" monitor weg doen.... welke nog bijna nieuw is.... zucht.

iemand suggesties voor een goede nvidia kaart ?

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-05 21:44
Trekkerkearl schreef op maandag 05 januari 2009 @ 15:52:
[...]
benchmark lijstjes (tom's hardware) en reviews zoeken en je budget vaststellen.

offtopic:
dat joellen van die 9800gt's is dat continu of alleen bij het aanzetten van pc en gaat dat na een tijdje weg? Ik heb dezelfde kaart (ook evga dual slot) en die ratelt er over alsof het een lieve lust is.

Flickr - Strava

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
GWBoes schreef op maandag 05 januari 2009 @ 16:00:
offtopic:
dat joellen van die 9800gt's is dat continu of alleen bij het aanzetten van pc en gaat dat na een tijdje weg? Ik heb dezelfde kaart (ook evga dual slot) en die ratelt er over alsof het een lieve lust is.
Dit was constant, als of de ventilator ergens langs schuurde... ik heb de eerste 2 DOA gestuurd en 2 nieuwe gehad met het zelfde probleem, toen heb ik de koelers vervangen door Artic Cooling Accelero's en het er maar bij gelaten...zucht

• Silverfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
hoe heb je het nu aangesloten dan, beide monitoren op dezelfde (1e) videokaart? zo ja dan doet je 2e kaart dus niks je kunt beide videokaarten een monitor geven waarbij ze beide een monitor voor 100% aansturen ipv 1 kaart die beide aanstuurt.

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Weet je zeker dat het de fan is die loeit? Want videokaarten willen nog wel eens een harde piep gaan maken als ze neit genoeg stroom krijgen (extra voedingskabels neit aangesloten). Heb je hier aan gedacht? Ook werkt de kaart dan minder snel, wat de lagere performance kan verklaren.

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
Zou wel kunne, maar ik denk het niet... ik heb een 600watt voeding ...
Als ik met mijn vinger de fan stopte dan was het geluid ook gewoon weg, en nu ik andere koelers heb had ik het ook moeten horen als het aan het stroom ligt.

ik denk aan dat dualscreen gebeuren....

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Lees je voltages op de kaarten eens uit mbt de voeding. Je zegt er ook niet bij of je voeding van een fatsoenlijk merk is of een hakkietakkiemerk.

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-05 09:39

ötzi

eclecticus

Je moederbord draait weliswaar SLI maar zet beide PCI-E slots op 8X in SLI mode dus is het sowieso zonde om in SLI te investeren met dit moederbord , ook ondersteunt je moederbord geen Hyperthreading 3 .

EDIT : herinnerde een artikeltje op THG ; een 8800GT (vrijwel identiek aan de 9800GT) heeft vrij weinig FPS verlies op 8X PCI-E ten opzichte van 16X .

Ben je wel de bios in gegaan toen je maar 1 kaart erin had zitten ?
Kan voorkomen dat de bios de PCI-E snelheid niet terug naar 16X zet als je eerst 2 kaarten hebt zitten
en moet je dit handmatig terug naar 16X zetten .

[ Voor 15% gewijzigd door ötzi op 05-01-2009 19:58 ]

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-04 07:53
Volgens mij draaien de nieuwste drivers van nvidia SLI wel met multi monitor support.

Ik zou zeggen probeer een van deze eens:

http://hosted.filefront.com/gozilla1/

Verder worden 2 kaarten in SLI vaak warmer (omdat ze toch vrij dicht bij elkaar zitten) dus moet je zorgen voor een goede airflow en verder eventueel de fanspeed met bijv. rivatuner hoger zetten.

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
In windows vista had ik altijd een fps van ongeveer 60 als ik ergens buiten de stad was.... en in de stad maar 17.... de tweede monitor werkte daarbij ook gewoon.

Echter dacht ik, laat ik eens windows xp professional installeren, en jah hoor... na het inschakelen van SLI onder XP viel mijn tweede monitor weg en kon ik een FPS halen van soms wel 130 to 140 met of zonder physics maakt hierbij niet uit....

Windows Vista draait dus ondanks het feit dat het met de drivers moet kunnen, geen volledige SLI en toch kun je dan wel meerdere monitoren mee draaien.... dit maakt voor de performance niets uit.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-05 11:58

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Trekkerkearl schreef op maandag 05 januari 2009 @ 15:52:
[...]

oke.... duidelijk.... miskoop dus die 2 kaarten met mijn setup..... maar volgens mij moet World of Warcraft wel SLI ondersteunen....

nu zit ik dus met een issue, of een andere snellere kaart (zou niet weten welke) of mijn 2e 24" monitor weg doen.... welke nog bijna nieuw is.... zucht.

Sorry, maar ik lees niergens waarom je perse SLi moet draaien... Nu heb je twee 9800GT's voor 125eu/stuk? gekocht, terwijl je voor een vergelijkbaar bedrag een GTX260 had kunnen kopen (of voor iets minder een HD4870).

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
Jah, lekker dan .... wrijf het er maar in..... :(

Dat heb ik nu ook wel door dat ik dat had gekunt, had ik helaas niet gedaan
Echter wou ik zowieso al de accellero twin turbo's erop zetten die passen bij mijn AC Freezer Extreem CPU cooler....

Daarbij was mijn oude kaart stuk en moest ik snel wat nieuw....die kaarten die jij noemt waren nergens bij mij in de buurt direct leverbaar... |:(

Maar, alles werkt nu prima zelf Crises Warhead draait soepel op gamer specs graphics O-) en dan heb ik het nog niet eens over PACMAN :P

• Wootlock
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-05 15:19

Wootlock

Evilution

Trekkerkearl schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 09:52:
Maar, alles werkt nu prima zelf Crises Warhead draait soepel op gamer specs graphics O-) en dan heb ik het nog niet eens over PACMAN :P
Gamer specs in Crysis warhead met 2 9800GT's ? beetje raar dat je niet voor de laatste optie gaat, die moet hij ook soepel draaien.

Toen ik nog een single 9800GT had draaide warhead ook op gamer spec ook gewoon soepel.

"Don't let your dreams be memes"

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Trekkerkearl schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 09:52:
Jah, lekker dan .... wrijf het er maar in..... :(

Dat heb ik nu ook wel door dat ik dat had gekunt, had ik helaas niet gedaan
Echter wou ik zowieso al de accellero twin turbo's erop zetten die passen bij mijn AC Freezer Extreem CPU cooler....

Daarbij was mijn oude kaart stuk en moest ik snel wat nieuw....die kaarten die jij noemt waren nergens bij mij in de buurt direct leverbaar... |:(

Sorry, ik wilde het je absoluut niet inwrijven, maar wellicht dat je aan de hand van die post ook begrijpt dat je, ook als je 'haast' hebt, eerst fatsoenlijke research doet voor je aankoop. Daarbij nog twee kanttekeningen:
- webshops zijn o.h.a. goedkoper dan 'de winkel op de hoek', wat de aanschaf van een snellere kaart nog goedkoper had gemaakt.
- je zegt expliciet een NVidia kaart te willen en daarmee stomp je jezelf behoorlijk af. ATi heeft prima alternatieven die in veel gevallen aantrekkelijker geprijsd zijn. Beide kampen hebben hun sterke punten.

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
ik heb de kaarten geruild en er een XFX GTX280 1GB voor terug gekocht met bij betailing....

Alleen kwam ik bij het openen van de verpakking tot de volgende ontdekking.....

- De kaart is heeeeeel erg lang en ik moet nog zien dat hij past....
- Er zitten 2 power aansluiting op 1x een 6 pins en een keer een 8 pins.....

Op de verpakking staat dat bijde gebruiken wordt aangeraden, maar ik heb alleen een 6 pins aan me voeding en er zit geen converter bij van 12V naar pci express 8 pins..... ben ik deze speciaal nodig ?

Edit:

1TB is toch wel veel zelf voor die kaart :P

[ Voor 5% gewijzigd door Trekkerkearl op 09-01-2009 14:21 ]

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Edmin schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 13:18:
[...]
maar wellicht dat je aan de hand van die post ook begrijpt dat je, ook als je 'haast' hebt, eerst fatsoenlijke research doet voor je aankoop.
kuch...

Als je alleen zespins aansluitingen hebt, had je ook (beter?) een HD4870 kunnen kopen. Daar worden ook nog verloopjes bij geleverd. Waarom wil je perse een NVidia?

edit: ik heb ook geen idee van de aansluitingen van een GTX260 (+), dus dat is ook even opzoeken.

[ Voor 10% gewijzigd door Edmin op 09-01-2009 14:35 ]

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:08

_Eend_

🌻🇺🇦

Nofi, maar lees je de posts wel? Je zou er goed aan doen om het ze goed door te lezen. Het had je veel geld en moeite kunnen besparen.. Als je een beetje research had gedaan weet je precies of die kaart in je kast past, en of je een extra stekker nodig had om dat ding van stroom te voorzien.

Ik wil je absoluut niet afkraken oid., het is maar een tip. :)

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
Bij nader inzien heb ik wel een converter liggen naar 8 pins.... da's dus geen issue....
Ik had de lengte opgezocht en dat was geen probleem volgens de specs, mischien lijkt het optisch zo ?

Ik heb volgens de volgende criteria mijn nieuwe kaart uitgezocht....

- Moet met vista werken...
- Moet ongeveer zo snel danwel niet sneller zijn dan de 2x9800GT setup...
- Omdat ik dualboot met ubuntu en mijn tv kaart wil gebruiken moet het een nvidia zijn...
- Hij moet max 2x sloten in nemen (ik wil geen dual setup meer hebben).

Dit was in elk opzicht de beste keus ..... en geef toe, het is een goede kaart, de 4870 had het er maar net bij gehaald.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Natuurlijk is het een goede kaart. Wel een klap duurder dan de alternatieven, maar goed. Linux support is bij de ATi/AMD kaarten ook prima in de hand, maar goed... iedereen maakt de keuzes op zijn eigen manier.

storm in een glas water dus.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-05 12:23
Om zoiezo ff een tip tegeven

WoW ondersteund geen SLI :), loopt er beroerder mee dan als je het uit zet dus je kan beter 1 kaart hebben dan sli voor WoW

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
Mektheb schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 15:00:
Om zoiezo ff een tip tegeven

WoW ondersteund geen SLI :), loopt er beroerder mee dan als je het uit zet dus je kan beter 1 kaart hebben dan sli voor WoW
kijk, dat zijn nu de soort reacties die ik zocht, want ik kon dat dus nergens vinden.... maar ik vermoede het wel gezien de prestaties... :)

iedereen bedankt... hier mag een slotje op. !!

Pagina: 1