Toon posts:

AMD Phenom X4 9550 niet stabiel in dual channel modus

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds enige dagen de volgende componenten.

Asus M3A78 Pro
AMD Phenom x4 9550
Team Xtreem Dark 2x1Gb 1066 DDR 2 geheugen

Mijn eerste vraag klopt het dat het met de Phenom erg moeilijk is om het geheugen boven de 800 mhz te laten draaien. Ik heb namelijk officieel 1066 geheugen en had eigenlijk verwacht ook op deze snelheid te kunnen draaien. Net zoals met de AMD Athlon 64 mogelijk was. Echter kwam ik in single channel modus niet verder dan 827 Mhz. Kwam er gister pas achter, dat ik het geheugen perongelijk in twee verschillende channels had geinstalleerd

Nu ik ze zojuist in dual channel heb gezet krijg ik ze zelfs niet eens stabiel op 667 Mhz. Voltage staat al op 2.20 volt. Zoals dat is voorgeschreven door de fabrikant. Timings staan ook al op hun laagst.

Komt het omdat de phenom gewoon niet stabiel is te krijgen met 1066 DDR2 geheugen, wat ik erg vreemd zou vinden. Bij een lagere snelheid zou het geheugen prima moeten werken. Of ligt het daar toch wel aan?

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:58
667 kan mogelijk niet werken omdat dan de verhouding tot je processor niet klopt...
en een hoog voltage met een lage snelheid is ook niet echt stabiel is mijn ervaring...
667 geheugen kan prima op 1.8v draaien.
800mhz zou ik op 2.0 of 2.1 doen
en 1066 op 2.2 of 2.3 (ligt aan je reepjes)

Even niets...

Verwijderd

Topicstarter
thijs_cramer schreef op maandag 05 januari 2009 @ 12:20:
667 kan mogelijk niet werken omdat dan de verhouding tot je processor niet klopt...
en een hoog voltage met een lage snelheid is ook niet echt stabiel is mijn ervaring...
667 geheugen kan prima op 1.8v draaien.
800mhz zou ik op 2.0 of 2.1 doen
en 1066 op 2.2 of 2.3 (ligt aan je reepjes)
Ok ik zal het eens proberen. Wist niet dat dat verschil kon maken.

• KermieCow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-01 13:23

KermieCow

to MOoh or not to MOoh...

probleem heb ik ook met de AMD x4. Hij kan niet omgaan met meer dan 1 module per bank op 1066 mhz.

Zelf heb ik hem stabiel op 800mhz draaien in dual channel. De andere optie is om ze ieder in een aparte bank te zetten, dan zou het wel moeten werken op 1066 mhz. Maar dan heb je geen dual channel.

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-01 19:29
Verwijderd schreef op maandag 05 januari 2009 @ 12:15:
Ik heb sinds enige dagen de volgende componenten.

Asus M3A78 Pro
AMD Phenom x4 9550
Team Xtreem Dark 2x1Gb 1066 DDR 2 geheugen

Mijn eerste vraag klopt het dat het met de Phenom erg moeilijk is om het geheugen boven de 800 mhz te laten draaien. Ik heb namelijk officieel 1066 geheugen en had eigenlijk verwacht ook op deze snelheid te kunnen draaien. Net zoals met de AMD Athlon 64 mogelijk was. Echter kwam ik in single channel modus niet verder dan 827 Mhz. Kwam er gister pas achter, dat ik het geheugen perongelijk in twee verschillende channels had geinstalleerd

Nu ik ze zojuist in dual channel heb gezet krijg ik ze zelfs niet eens stabiel op 667 Mhz. Voltage staat al op 2.20 volt. Zoals dat is voorgeschreven door de fabrikant. Timings staan ook al op hun laagst.

Komt het omdat de phenom gewoon niet stabiel is te krijgen met 1066 DDR2 geheugen, wat ik erg vreemd zou vinden. Bij een lagere snelheid zou het geheugen prima moeten werken. Of ligt het daar toch wel aan?
De eerste gen. Phenom heeft een beperking mbt de memory controller. Deze kan alleen in EEN channel (bv. slot A + B) 1066 MHz aan. Draai je dus in dual-channel mode (ganged) met 4 DIMMs dan kun je niet harder dan 800 MHz.

Ik heb 8 GB DDR2 van Corsair (4 x 2 GB). Officieel zijn deze 1066 MHz. Bij mij gaf SDRAM op 2.2 V en 1066 MHz BSODs. Ik draai nu op 2.1 V en 800 MHz. Heel stabiel.

Ik hoop dat met de Phenom II dit opgelost is.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Verwijderd

Topicstarter
Nou zojuist nog eens geprobeerd. Alle bios instellingen gereset. Timings heb ik op auto gelaten (waarschijnlijk was dat de reden van het niet willen opstarten) Voltage op 2.2 volt. Geheugen op 1066Mhz. En hij start nu gewoon op :o En nog in Dual channel modus ook. Draait ook stabiel. CPUz geeft voor het geheugen netjes een waarde aan van 533. Ben nu met AMD overdrive aan het testen en tot zover gaat het goed.

Dat had ik niet verwacht aangezien het geheugen de gehele tijd zo aan het tegenstribbelen was en de timings konden gewoon niet lager. Maar blijkbaar is de phenom wat kieskeurig als het op het geheugen aankomt, want met standaard timings doet ie het wel. Even goed wel jammer dat ingebouwde geheugen controller redelijk brak is. Maar goed moederbord is AM3 ready dus hopen dat dat idd in de komende generatie wordt opgelost.

Ben overigens tot nu toe wel erg tevreden over deze phenom haal namelijk, zonder voltage verhoging de 2.85 Ghz stabiel. Hoewel ik nog niet kan bevestigen dat dat ook in dual channel modus wil lukken.

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/hwkcxj.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2009 13:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels zonder enige voltage verhoging de volgende resultaten weten te behalen. Misschien dat de CPU zelfs nog verder omhoog kan. Mijn front side bus kan in ieder geval tot de 270.

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/egs38y.jpg
Pagina: 1