Wireless bereik vergroten

Pagina: 1
Acties:

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Ik zit met de volgende situatie waar ik niet uitkom. Iemand is eigenaar van 2 huizen (huis 2 is gastenwoning), tussen deze beide huizen loopt een weg. De afstand tussen huis 1 en huis 2 is ongeveer 20 meter.

De situatie is nu als volgt:

- In Huis 1 bevind zich op de eerste verdieping een router (Linksys WRT54G)
- In Huis 1 bevind zich voor bij raam (op de eerste verdieping) een Linksys Wireless G Range Expander
- In Huis 2 bevind zich voor bij raam (op de eerste verdieping) een Linksys Wireless G Range Expander
- In Huis 2 bevind zich op de begane grond een computer met een Linksys Wireless USB adapter WUSB54GC.
- Huis 2 is super goed geïsoleerd (ook mobiel bellen is binnen huis 2 heel moeilijk).
- Huis 2 heeft geen aansluiting op kabel / telefoon (dus losse internetverbinding niet mogelijk).
- In Huis 1 bevinden zich ook nog een aantal computers die gewoon goed werken.
- De computer in Huis 2 heeft vaak geen verbinding. Valt om de haverklap weg.

Uitgetekend ziet de route van het internet in huis 2 er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.x-tras.nl/data/got/adrie.jpg

Probleem is dus dat de verbinding om de haverklap weg valt in Huis 2. Ik dacht dit door de Range Expanders op te lossen, helaas werkt dit ook niet.

Weet iemand hier een oplossing voor? Het mag best wel wat kosten, aangezien het alternatief een kabel trekken is van Huis 1 naar Huis 2 (wat onder de weg door moet, kost 1000-en euro's).

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:50

chromeeh

the Gnome

Externe (lees: buiten) antennes voor draadloos een oplossing?
20 meter zonder verdere obstructie moet makkelijk lukken daarmee.
Eventueel eerst antennes voor de ramen zetten?

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• Rebunted
  • Niet online
chromeeh schreef op maandag 05 januari 2009 @ 12:11:
Externe (lees: buiten) antennes voor draadloos een oplossing?
20 meter zonder verdere obstructie moet makkelijk lukken daarmee.
Eventueel eerst antennes voor de ramen zetten?
Waar monteer ik deze antennes dan op? Op de range expander?

Nu staan beide al voor de ramen (recht tegenover elkaar).

• jeroenzelle
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-03 13:19
J-Media schreef op maandag 05 januari 2009 @ 15:39:
[...]

Ik zou 2 richtantennes kopen, en die tegenover elkaar plaatsen. Dus aan de buitenkant van het huis en niet binnen.

Afbeeldingslocatie: http://www.routershop.nl/img/products/large/canopii_241812_500x375.jpg

Kost wel 100 euro ongeveer per stuk, maar helpt perfect.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroenzelle op 05-01-2009 15:44 ]

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

J-Media schreef op maandag 05 januari 2009 @ 15:39:
[...]

Ik denk dat je weinig keus hebt, want als ik je plaatje goed interpreteer heb je de computers met wireless netwerk ver van de betreffende buitenmuren staan.

Kijk hier eens rond voor antennes:
http://tweakers.net/pricewatch/cat/585

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-03 21:45

MBV

Werken de range expanders wel, en hoe heb je dit gecontroleerd? Kan je signaalniveaus uitlezen bij alledrie de verbindingen?
20 meter zou zonder problemen moeten kunnen door het open veld, dus ik zou niet direct beginnen met andere antennes e.d. Al helemaal niet met antennes van €100, een richtantenne van €30 of pringlesbus lijkt mij een mooier begin, als het niet voldoende helpt kan je altijd nog die van €100 bestellen. Of simpel de extenders even buiten het raam houden om te zien of het signaal dan beter wordt.
Ik zou eerst de kanalen veranderen (sommige antennes werken niet goed met kanaal 1 of kanaal 16), en kijken of een andere ontvanger dan de extender wel werkt.

[ Voor 38% gewijzigd door MBV op 05-01-2009 15:47 ]

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Welke verbinding valt er telkens uit dan? Want je hebt zomaar kans dat het niet de range expanders zijn...

Kan je die pingen oid? Zou mooi zijn als je kan zien waar het probleem ligt.

Of zet de range expander in het 2e huis op de begane grond...

[ Voor 14% gewijzigd door Hooglander1 op 05-01-2009 15:47 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Rebunted
  • Niet online
De range expanders werken wel. In huis 1 is er altijd bereik en valt de verbinding nooit weg (hier zitten 5 computers op).

In huis 2 werkt de range expander soms wel en soms niet. Zo nu en dan verliest hij zijn verbinding (lampje gaat op rood). Als ik beide range expanders uit de stroom haal en opnieuw in het stopcontact steek vind hij de verbinding wel, maar binnen een paar uur is hij de verbinding weer kwijt.

Expander in huis 2 op de grond werkt helemaal niet. Hij krijgt alleen verbinding als beide boven voor het raam staan (zowel expander in huis 1 en expander in huis 2).

De antenne van de range expanders zitten geïntegreerd in het apparaat ben ik bang, daar kan ik toch niet zo'n externe (richt)antenne op plaatsen?

[ Voor 13% gewijzigd door Rebunted op 05-01-2009 15:51 ]

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-02 10:58
is het geen mogelijkheid om buiten op beide daken een simpel accespoint neer te zetten.
wij hebben hier tussen twee panden stuk of 8 woningen zitten. en op beide daken en simpele sitecom accespoint. Beide ingepakt in ene plastic zak met ducktape.

stabiele verbinding tussen beide.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Lijkt me niet echt een maintainable oplossing op lange termijn.
AP binnen zetten en een antenne (weatherproof...) buiten. Pigtailtje door de muur heen, en klaar.

Brollen met plastic zakken en ductape is niet echt degelijk he :P.

offtopic:
Ik heb evt nog wel een richtantenne liggen, DM me maar bij interesse.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:18

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Niet echt in lijn met de topicstart maar is een kabel leggen geen optie? Veel stabieler en sneller en misschien ook nog wel goedkoper. Misschien heb je er al aan gedacht en misschien ligt er wel een asfalt weg die niet van jou is, maar misschien breng ik wel een verfrissend idee :P

[ Voor 35% gewijzigd door bartvl op 05-01-2009 16:04 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Verwijderd

Probeer eens met een programma als InSSIDer te meten wat het effect is als je je antenne verplaatst. Mijn ervaring is dat een minimale verplaatsing van de antenna al veel effect kan hebben (zowel in positieve als negatieve zin).

• MBV

MBV

J-Media schreef op maandag 05 januari 2009 @ 15:50:
De range expanders werken wel. In huis 1 is er altijd bereik en valt de verbinding nooit weg (hier zitten 5 computers op).
Maar die zullen het waarschijnlijk ook wel doen zonder expander, toch :?
In huis 2 werkt de range expander soms wel en soms niet. Zo nu en dan verliest hij zijn verbinding (lampje gaat op rood). Als ik beide range expanders uit de stroom haal en opnieuw in het stopcontact steek vind hij de verbinding wel, maar binnen een paar uur is hij de verbinding weer kwijt.

Expander in huis 2 op de grond werkt helemaal niet. Hij krijgt alleen verbinding als beide boven voor het raam staan (zowel expander in huis 1 en expander in huis 2).
Kan je op de expanders inloggen om te zien hoe sterk hun signaal is? Als je dat niet kunt zien, dan weet je namelijk totaal niet of het wel aan de signaalsterkte ligt, en of je 'verbetering' de situatie echt verbetert. Misschien is simpelweg de antenne 90 graden draaien ('t ding rechtop zetten of juist neerleggen) wel de truc, en dan kan je aardig wat geld in mijn zak steken ;)

Misschien is het probleem wel dat je 3 expanders in serie zet. Is het geen optie om de expanders op een netwerkkabel aan te sluiten, zodat je maar 1 draadloze verbinding hoeft te overbruggen? Hoe meer tussenstappen, hoe meer risico op storing, lijkt mij.
De antenne van de range expanders zitten geïntegreerd in het apparaat ben ik bang, daar kan ik toch niet zo'n externe (richt)antenne op plaatsen?
Vaak zit er een antenneaansluiting op, zo'n dun koperen stekkertje.

• Rebunted
  • Niet online
Bedankt allen voor de reacties.
GoVegan schreef op maandag 05 januari 2009 @ 15:56:
is het geen mogelijkheid om buiten op beide daken een simpel accespoint neer te zetten.
wij hebben hier tussen twee panden stuk of 8 woningen zitten. en op beide daken en simpele sitecom accespoint. Beide ingepakt in ene plastic zak met ducktape.

stabiele verbinding tussen beide.
Het moet zoals Boudewijn zegt wel een degelijk oplossing zijn.
bartvl schreef op maandag 05 januari 2009 @ 16:03:
Niet echt in lijn met de topicstart maar is een kabel leggen geen optie? Veel stabieler en sneller en misschien ook nog wel goedkoper. Misschien heb je er al aan gedacht en misschien ligt er wel een asfalt weg die niet van jou is, maar misschien breng ik wel een verfrissend idee :P
Kabel moet onder de weg door. Openbreken weg (kraan huren, regelen met gemeente, etc) kost 1000-en euro's. Is niet een optie (staat ook in topicstart).
MBV schreef op maandag 05 januari 2009 @ 16:55:
[...]

Maar die zullen het waarschijnlijk ook wel doen zonder expander, toch :?

[...]

Kan je op de expanders inloggen om te zien hoe sterk hun signaal is? Als je dat niet kunt zien, dan weet je namelijk totaal niet of het wel aan de signaalsterkte ligt, en of je 'verbetering' de situatie echt verbetert. Misschien is simpelweg de antenne 90 graden draaien ('t ding rechtop zetten of juist neerleggen) wel de truc, en dan kan je aardig wat geld in mijn zak steken ;)

Misschien is het probleem wel dat je 3 expanders in serie zet. Is het geen optie om de expanders op een netwerkkabel aan te sluiten, zodat je maar 1 draadloze verbinding hoeft te overbruggen? Hoe meer tussenstappen, hoe meer risico op storing, lijkt mij.

[...]

Vaak zit er een antenneaansluiting op, zo'n dun koperen stekkertje.
Je kan wel op expanders inloggen, maar ziet hun bereik niet. Wel is het zo dat we met laptop getest hebben (zonder extender in huis 2) en dat je daar echt alleen maar bereik (een heel klein beetje) kreeg als je boven voor het raam stond (in huis 2).

De expander oplossing van nu is dus gewoon niet een goede oplossing. Probleem zit hem echt in isolatie van huis. Telefoonbereik in huis is ook zeer slecht.

• MBV

MBV

Heb je deze expander?
http://www.linksys.com/se...Wrapper&lid=7813845678B42
Ik zie idd geen aansluiting voor antenne zitten op dat ding, maar als je hem openschroeft zit er waarschijnlijk een gewone antenne-stekker in. Kan je alsnog een richtantenne ervan maken.
Maar waar ik eerder aan denk: is het glas toevallig ook relatief goed isolerend? Zet het ding eens aan de buitenkant (met touwtje vast ;)) om te zien of dat uitmaakt. Of kijk met je laptop of het raam veel uitmaakt.

In het C'T stond laatst ook een goedkope oplossing om een richtantenne te maken, met piepschuim en een paar stukjes metaal kan je van een gewone antenne een hark-antenne maken. Die C'T heb ik nog wel ergens liggen, dus PM maar als je die wilt hebben.

• Rebunted
  • Niet online
MBV schreef op maandag 05 januari 2009 @ 17:40:
Heb je deze expander?
http://www.linksys.com/se...Wrapper&lid=7813845678B42
Ik zie idd geen aansluiting voor antenne zitten op dat ding, maar als je hem openschroeft zit er waarschijnlijk een gewone antenne-stekker in. Kan je alsnog een richtantenne ervan maken.
Maar waar ik eerder aan denk: is het glas toevallig ook relatief goed isolerend? Zet het ding eens aan de buitenkant (met touwtje vast ;)) om te zien of dat uitmaakt. Of kijk met je laptop of het raam veel uitmaakt.

In het C'T stond laatst ook een goedkope oplossing om een richtantenne te maken, met piepschuim en een paar stukjes metaal kan je van een gewone antenne een hark-antenne maken. Die C'T heb ik nog wel ergens liggen, dus PM maar als je die wilt hebben.
Die heb ik ja.

Een ding aan de muur aan beide is eigenlijk niet zo'n hele mooie oplossing (als het niet anders kan is het niet anders), zou ik niet met gewone versterkte antennes kunnen werken?

• MBV

MBV

Je kan kijken of de C'T-oplossing werkt. Als dat zo is zou jezo'n extender kunnen modden om een goede richtantenne erop te kunnen zetten. Voorlopig weet je nog niet eens zeker of het aan de signaalsterkte ligt, dus weet je ook niet of een versterkte antenne gaat werken.
Als je dat niet wilt zou je er aan 1 kant een accesspoint/router (die als extender kan werken) op kunnen zetten, met goede antenne.

gezocht op: linksys wre54g hack

http://www.i-hacked.com/content/view/237/42/

[ Voor 83% gewijzigd door MBV op 05-01-2009 18:03 ]

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Is het toevallig mogelijk om het vermogen van de expanders te verhogen?

Zelf heb ik exact dezelfde situatie maar dan twee linksys routers draadloos verbonden. Verbinding viel ook regelmatig weg maar heb het vermogen verhoogt naar 70mW en geen problemen meer.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je kunt ook naar een 5GHz oplossing kijken, dat doet het vaak een stuk beter, maar is ook wat duurder.
Alternatief is gewoon goede antennae te gebruiken, en 2 stuks ervoor te nemen.
Dan door de isolatie heen een draadje.

• BraveWorld
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En misschien toch nog dubbelchecken of de WUSB54GC USB dongle niet een oorzaak is. Heb die op het werk staan op een oud pc'tje, en daarbij valt de verbinding ook regelmatig weg. Lees er ook slechte verhalen over.

Test dus eventueel met kabel op je range expander, of met een laptopje ipv de WUSB54GC.

Toegegeven, het rode lampje op de range expander en andere verhalen wijzen in een andere richting.

Dit is geen signature...

Pagina: 1