[Ervaringen] Dell - Studio XPS - Desktop

Pagina: 1
Acties:

• bbr
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-04-2025

bbr

Silence is but another sound

Topicstarter
http://www1.euro.dell.com...c=nl&l=nl&s=dhs&cs=nldhs1

~15 december besteld. 31 december gelevert.

E-Value code - NLDHSONL-D01SX05
Met 10% kortings coupon (inmiddels verlopen)

23 inch dell - full HD monitor (wide screen)
Geintegreerde geluidskaart.
512 MB ATI® Radeon™ 4850 grafische kaart
6 GB geheugen.
Windows Vista 64 bit - UK
Speakers : Logitech x-520 setje erbij (met de bovenstaande 10% was deze goedkoper dan lost in een winkel halen)

--

Alles glanst, en trekt stof aan als een gek. Dat word veel schoonmaken dus.
Het eerste wat opviel was dat er in de kast iets los zat. bleek naderhand een afdek plaatje te zijn voor de kaarten achterop. Was makkelijk terug te zetten, maar geeft wel aan dat die niet echt goed vast zitten. Geen schroefjes of niks.

Power-on knop voelt raar, en na indrukken duurt het 2-3 seconden voor de pc enig teken van leven geeft.
Apart als je gewent ben dat die meteen aan gaat.

Na opstarten ging de computer redelijk snel aan de slag met updaten. Vista was hier redelijk snel mee klaar, maar moest hiervoor wel 2x rebooten.

De monitor is erg helder, maar ook super scherp. Brightness naar 50% gezet, en is nogsteeds behoorlijk fel.
Geen dode pixels aangetroffen.
Er zit ook een camera bovenin, maar die heb ik nog niet getest.
2 USB poorten aan de linker zijkant, die dmv een kabel aan de onderkant met de computer zijn verbonden.
Monitor ondersteunt HDMI en RGB kabel. (de video kaart echter alleen HDMI), beide kabels, en een converter zijn bijgelevert, dus dit zou geen probleem moeten geven.

Na het rebooten kwam er een error melding dat er een framework dll gemist werd.
Na enig zoeken op internet bleek het hier om de Ati drivers te gaan. Na deze up-to-date te helpen naar versie 12 van 08 kwam de error niet meer voor.

De voeding van het systeem is standaard ~420W en leent zich dus niet echt voor makkelijk uitbreiden. Indien ik er later nog eens een SLI of andere setup in wil doen, zal die dus vervangen moeten worden.

Geluid, als je de pc aan zet gaat de ventilator (net als bij een mac) eerst erg hard, en daarna naar standaard.
Onder normaal gebruik is deze aardig stil, maar wel merkbaar. Onder zwaar gebruik is het net een Jet-engine. Niet normaal.

Heb world of warcraft geinstalleerd om te testen,
20xx * 11xx Resolutie (zelfde als monitor), vid quality op max, double buffering.
Loopt als een treintje. ~40-60 fps zelfs in drukke gebieden als dalaran. > 120 fps in kleine ruimtes.

Meer updates evt later.

Listen to the voices in your head.

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-02 22:01

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

interesting; ik zit namelijk dit systeem te bekijken als optie voor desktop (foto editing), maar ben er nog niet over uit of 't dit systeem wordt, een zelf te bouwen icore7 systeem of toch een mac pro. Ben benieuwd naar je verdere ervaringen!

• DHerbig
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-09-2025
Ik heb 'm ook. Besteld op 26-12-08, afgeleverd op 7-1-09.

i7 920 (2,66GHz, 8MB, 4,8GT/s)
4GB 1067MHz DDR3 TriChannel
2x500 GB Raid0
Vista Home Premium SP1 64bit
256MB ATI Radeon 3650
geen monitor
met kortingscoupon, gewone korting en gratis verzendkosten: € 845,11

Op zich ben ik er zeer tevreden over. Winrar en Quickpar werken vliegensvlug en ik kan gewoon doorgaan met andere dingen. Alleen het toetsenbord voelt niet fijn; ik heb een andere besteld. Het geluid is netjes. Je hoort het wel, maar het is een rustige gelijkmatige toon die niet stoort.
Wat ik wel vreemd vind, is dat het luikje dat opengaat als je er een DVD in of uit doet, het knopje om het luikje te bedienen, een heel end afdekt. Ik ben gewend altijd alles netjes via dat knopje te doen, maar misschien heeft Dell liever dat je de slede gewoon een zetje geeft om hem dicht te doen?

Maar helaas, vanavond begaf hij het. Opeens kon ik niks meer, niets openen, niets afsluiten, geen taakbeheer starten. Alleen 8 seconden op de uitknop drukken en rebooten. Toen kreeg ik een melding dat bij drive 1 "error occurred". Verder opstarten was niet mogelijk. Meestal resulteerde dat in een zwart scherm waar alleen de cursor nog te bewegen viel, en soms begon chkdsk iets te doen wat een crashdumpscherm opleverde en weer een vruchteloze reboot. Ook de Dell diagnostische tooltjes kwamen iedere keer tot de conclusie dat één van de twee harde schijven defect was.
De Studio XPS heeft 24/7 support, dus ik belde gelijk maar even op zodat ze hem konden repareren. Helaas ging dat niet zo flitsend. De lijn werd doorgeschakeld naar een aardige meneer in India die me weer verschillende keren liet opstarten en herstelpunten opzoeken en uiteindelijk maar Vista opnieuw installeren. De lijn was heel slecht en zijn Engels was ook niet al te duidelijk. Het duurde wel tien minuten voordat ik hem mijn e-mail adres had doorgegeven. Hij belde gelukkig later zelf terug toen ik Vista en de drivers had geïnstalleerd. Alles leek eigenlijk weer te werken, alleen bij het opstarten kreeg je na het Dell logo nog steeds het scherm met daarop de tekst dat bij drive 1 een error occurde. Daarom liet de goede man me weer het diagnostische programma'tje draaien en jawel: daar was een block was niet gelezen kon worden. Toen was het vlot gebeurd. Ik krijg nog een mail van Dell ter bevestiging dat er donderdag (15-1) een monteur langskomt om de harde schijf te vervangen, de Raid0 in te schakelen en Vista te installeren.

Als we die fout niet hadden gevonden, had ik de PC teruggestuurd naar Dell. Dan maar 29 euro aan verzendkosten kwijt. Zo'n foutmelding krijg je niet voor niks, neem ik aan.
Overigens overweeg ik nu om die monteur maar te vragen om die Raid0 eraf te laten. Het is toch wel erg dat zo'n klein foutje ervoor zorgt dat je niet alleen al je bestanden kwijt bent, maar ook dat je OS niet meer draait. Maar daar kan ik nog twee nachtjes over slapen.

Update 15-1:
De PC is gerepareerd. Er is weer Raid0 opgezet. Ik zag dat je dat heel makkelijk weer kunt veranderen: alleen in de BIOS en niets hardwarematigs nodig. Wat wel interessant is dat de PC ook geschikt zou zijn voor Raid5. Er is ruimte voor een derde harde schijf en een plekje waar je de SATA-kabel op 't moederbord kan prikken. Wel moet je dan een bracket kopen zodat hij onder het DVD-station geplaatst kan worden.

De monteur van Getronics vertelde dat hij nog nooit eerder had meegemaakt dat een WD-schijf kapot was gegaan, dus dat geeft hoop dat het goed zal blijven gaan.
Ik heb een paar uur testjes gedraaid vanaf de Dell diagnostics DVD en geen problemen gevonden. 't Enige wat opviel was dat bij het testen van de bekabeling ontdekt werd dat bij de front-USB's drie geïnstalleerde kabels gevonden werden en voor de vierde stond "niet geïnstalleerd". Ik heb nog niet uitgeprobeerd of één van de vier USB-ingangen aan de voorkant niet werkt. Maar dat zou ik dan eerlijk gezegd niet zo heel erg vinden.

[ Voor 20% gewijzigd door DHerbig op 15-01-2009 20:08 ]

• Dashinuke
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-01 10:49
Bij zware applicaties maakt dit ding dus behoorlijk wat lawaai ?

Ik overweeg om dit ding te kopen, maar ik wil eerst weten of ze hem binnenkort nog leveren met betere videokaarten, want ik heb het gevoel dat de videokaart wat achterligt op de rest van het systeem.

In de pricewatch is het verschil in prijs tussen de Radeon 4850 512 MB en de ATI Radeon HD 4870 1GB maar 60 euro ofzo, dus ik hoop dat ze die er binnenkort ook optioneel in kunnen prikken.

• DHerbig
Ik heb AutoGK gedraaid en DVD Rebuilder, wat denk ik de zwaarste programma's zijn die ik ooit gebruik, en het geluid is dan wel iets meer, maar zeker niet abnormaal. Heel af en toe gaat hij wat harder blazen, maar dat duurt een seconde en dan is het geluid weer constant. Ik ben uiterst tevreden over de geluidsproductie.

• ruud2all
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-02 17:23
Onderstaande XPS systeem gekocht in december:

210-25793 Base : Studio XPS (440) Intel Core i7 Processor 920 (2.66GHz, 8MB cache, 4.8GT/sec) 1 S
200-56825 D12SX02 1 S
340-15963 Resource DVD : English Studio XPS Diagnostics and Drivers 1 S
340-15944 Ship Accessory : Dutch Docs with European power cord 1 S
370-13804 Memory : 6144MB (6x1024) 1067MHz DDR3 Tri Channel 1 S
385-10686 Media Card Reader : 19-in-1 Media Card Reader 1 S
400-15707 Hard Drive : 640GB (2x320GB) Serial ATA Raid 0 "Stripe" (7200RPM) Dual HDD 1 S
429-13316 Optical Software : ROXIO Software for Vista - Creator / MYDVD 10.2 1 S
429-13324 Optical Drive : 16X DVD+/-RW Drive and 16X DVD-ROM Drive 1 S
480-10999 Display : Not Included 1 S
490-10939 Graphics Card : 256MB ATI Radeon 3650 1 S
510-10237 Audio Integrated HDA 7.1 Dolby Digital capability 1 S
520-10723 Speakers : External Dell AX210 Black USB 1 S
580-13941 Keyboard & Mouse : US Euro (QWERTY) Dell Multimedia Wireless Keyboard Black & Mouse Black 1 S
619-14493 Operating System : Dutch Genuine Windows Vista SP1 Home Premium (64 BIT) including Media 1 S
630-10934 Dutch - MS Works 9.0 1 S
650-10906 Dutch McAfee 9 Security Centre 30 Day Trial Version (No Recovery CD) 1 S
754-11098 No Warranty Upgrade 1 S
754-11096 1Yr XPS Premium Warranty Support - Priority Call In and Onsite Support 1 S
755-10352 No Accidental Damage Support 1 S
817-10004 Mouse Included in Wireless Keyboard and Mouse option 1 S
799-11132 Studio XPS Desktop Order - Netherlands

Waar heb ik spijt van:
dat ik geen betere videokaart heb gekozen, deze is toch echt een bottleneck....

Verder:
Ik heb het systeem nog maar zelden boven de 20% CPU belasting gezien, alleen de virusscanner krijgt het voor elkaar om richting de 70% te gaan. Het volume van de ventilator begint pas boven 20% CPU gebruik pas irritant te worden, een ware stofzuiger, maar vaak een kort momentje.... daarna weer rust.

Bij het berekenen van video in Pinnacle komt de CPU niet op gang, alles lijkt de i7 erg makkelijk af te gaan. PAR en RAR/ZIP gaat supersnel.... en eindelijk een pc die Vista goed laat lopen...

Zoals bekend bij Dell systemen zijn de uitbereidingsmogelijkheden erg beperkt en overclocken van de CPU helemaal uitgesloten ...... of heeft iemand daar andere ideeën over?

Ik lees hierboven dat een derde schijf mogelijk is, waar kan ik deze aansluiten. Ik heb de kast open gehad maar kon zo snel geen aansluiting vinden....

• Dashinuke
Zou je deze kast gewoon kunnen openmaken en de videokaart vervangen, zonder dat je direct geen garantie meer hebt? De meerprijs van die radeon 4850 512mb is 200 euro tov. de minste kaart. Dan kun je beter die minste kaart erin laten zetten, en zelf een Radeon 4870 1gb kopen voor 190 euro.

• ruud2all
Ik heb op internet wel zien staan dat er een redelijk lichte voeding in het apparaat zit, dus het vervangen van de videokaart door een 4870 zou wel eens een probleem kunnen zijn.

De kast kun je gewoon open maken, er zit geen borging o.i.d. aan. Dus op die manier de garantie verliezen is niet ter sprake.

• Dashinuke
Ik heb eindelijk iemand van de chat helpdesk eraan gekregen, die zei dat je de videokaart met behulp van de telefonische helpdesk moest vervangen, om garantie te behouden.

Verwijderd

Ik heb sinds vorige week ook een Dell XPS de standaard 3gb /500 gb uitvoering. ( Met alle kortingen eraf 650 euro).
Heb deze aangeschaft met 3450-kaart daar ik nog een XFX 7800GTx had liggen, en deze loopt nog als een zonnetje.
De ATI 3450 heb ik er direct uitgehaald ( altijd handig voor backup).
Ik had ook nog een nieuwe HD Samsung 750gb / 32mb 7200 liggen en deze heb ik er ook nog ff vlug bijgepropt.
Bij het plaatsen zag ik tot mijn grote verbazing 6 sloten voor geheugen bankjes, dus heb ik via hier er ff voor 65 euri 3 gb bijgegooid.
Verder heb ik een Ilyama e2208hds ( fullhd monitor) gekocht. ( 187 euri incl)
Alle spellen COD World at War, farcry 2, Mirrors's edge draaien als een zonnetje .
Ook bij meerdere processen tegelijk merk je eigenlijk niets (downloaden, uitpakken en dvd kijken), zonder 1 hapering, of even wachten.
Qua uiterlijk vind ik hem er gelikt uitzien
Ik moet zeggen ondanks dat deze pc af en toe een paar seconde blaas vind ik het zijn geld wel waard. ( dat is het enigste minpunt dat ik tot nu toe heb kunnen vinden).

• kozmoz1
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-12-2025
Ik ben van plan deze dell studio xps desktop te kopen. Ik heb nog een paar vragen

Is er op het moederbord nog een PCI slot (geen PCI express) aanwezig? Ik heb nog een m-audio soundkaart die ik wil gebruiken.
welk merk en type harde schijf zit erin?

Hoe zit het met de dienst na verkoop? Ik heb geen ervaringen met dell.

mvg

kozmoz

• ruud2all
iemand een plaatje van het moederbord?
Ik wil graag een extra (3e schijf) in het systeem plaatsen maar kan de aansluiting niet vinden.....

• DHerbig
@ruud2all: de reparateur heeft me aangewezen waar het SATA-stekkertje op 't moederbord in zou moeten. Dat zit aan de rechterkant, ongeveer op 2/3 van boven gemeten. Daar zitten vier dezelfde ingangetjes en eentje daarvan is nog vrij.

edit: Ik vond ergens een plaatje op 't net en heb er een pijltje bij gezet waar volgens mij zit wat je zoekt:

Afbeeldingslocatie: http://i15.photobucket.com/albums/a361/EVassal/dellstudioxpsbinnenkant.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door DHerbig op 09-02-2009 01:59 ]

• kozmoz1
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-12-2025
hmm, op de bovenstaande foto is het nog niet duidelijk ofdat er een vrij PCI slot inzit...
Wie heeft een betere foto?
Of kan iemand zijn kast opendoen en checken ofdat er een PCI slot inzit.

• Mathieu_Hinder
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-01 19:59
Hoi,

Vandaag heeft mijn laptop de geest gegeven, vga is kapot en een nieuw panel zal wss tussen de 400-450 euro kosten. Vandaat dat ik aan het rondneuzen ben naar een nieuwe pc, ik ben van plan een desktop in de plaats te kopen, de mobiliteit van mijn laptop werd maar beperkt gebruikt, en de meerprijs die je ervoor betaalt vind ik niet opwegen tegen de kracht van een desktop voor hetzelfde geld. Ik zoek een pc om op te gamen en video mee te bewerken, dl-en etc. Nu kwam ik in de pricewatch het volgende systeem tegen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Dell Dimension Studio XPS (D02SX02)€ 688,45€ 688,45
ImporterenTotaal€ 688,45

Mij lijkt dit dus zeer interessant. Een i7 processor, en 3g DDR3 voor -700 euro. Opslagcapaciteit is genoeg voor mijn eisen. De grafische kaart is niet echt indrukwekkend, maar die kan ik eventueel voor een 200 euro upgraden naar een 4870. Voor 50 euro zet ik er nog wat ram bij. Wat vinden jullie hiervan? Weet iemand of je hiermee wat kan overclocken en hoe het met upgraden zit? Dit omdat het een fabrieksgebouwd systeem is, maar hetzelfde systeem kan je niet voor die prijs samenstellen. Graag jullie advies?

• Dashinuke
ruud2all schreef op maandag 26 januari 2009 @ 22:57:
Ik heb op internet wel zien staan dat er een redelijk lichte voeding in het apparaat zit, dus het vervangen van de videokaart door een 4870 zou wel eens een probleem kunnen zijn.

De kast kun je gewoon open maken, er zit geen borging o.i.d. aan. Dus op die manier de garantie verliezen is niet ter sprake.
Helaas was ik dit topic vergeten, en zie ik je reply te laat. Ik wilde eigenlijk een Sapphire HD 4870 Vapor-X 2gb kopen, maar ik vermoedde dat deze niet zou passen (kwa dikte). Aangezien ik me alleen op het fomaat/dikte heb gefocussed, was ik inderdaad vergeten om rekening te houden met de voeding.

Ik heb nu een Sapphire HD 4870 1gb (geen Vapor-X) gekocht. Echter heeft deze kaart een 500 Watt voeding nodig, terwijl Dell er een 350 Watt in heeft zitten.

Ik heb het nog niet geprobeerd, omdat ik 1 aansluiting te kort kom. In de kast zitten allemaal platte voedingsconnectors, terwijl de videokaart 2 6pins connectors nodig heeft. En de verlengstukken die erbij zitten zijn alleen voor de dikke connectors, en niet te dunne. Ik heb 1 6pins aan kunnen sluiten, en ik wacht nu tot een vriend een 2e omzetstuk komt brengen.

Nu zit ik dus met de vraag: Een 500 Watt kaart in een 350 Watt systeem gaat waarschijnlijk niet werken. Maar als ik ga kijken naar de 4850 512MB reeks van Sapphire zie ik dat deze ook nog 450 Watt nodig hebben, terwijl Dell wel een 4850 512MB kan leveren (waarschijnlijk niet van Sapphire), terwijl ze zelf maar 350 Watt in het systeem hebben ?

Wat een gezeik weer. Maargoed dat ik deze kaart zonder problemen kan terugsturen. Weet iemand toevallig of Dell nog een betere videokaart kan nasturen? Want ik heb nu de bielligste kaart die ze hadden erin laten zetten, maar die is 3x niks natuurlijk :O

• bbr
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-04-2025

bbr

Silence is but another sound

Topicstarter
Ik heb nu het XPS desktop systeem ~ 6 maanden en het bevalt goed.

Een klein issue waar ik echter mee zit. De "HD flatscreen" monitor die er bij zat heeft een webcam en microfoon er in.

Het probleem doet zich echter voor, dat de computer de microfoon in de monitor prioriteit geeft over de microfoon van de headset. e.g. als ik in de headset zit te praten begrijpt niemand me, tenzij ik met m'n kop bij de monitor ga zitten. Dat werkt dus niet fijn.

Iemand een idee how ik die monitor mic uit kan zetten?
Un-X-PecteD schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 12:11:
Bij zware applicaties maakt dit ding dus behoorlijk wat lawaai ?
Yep, zware turbine. Gaat echt als een beest als hij het zwaar heeft.
Maar dat is erg zelden hier.

[ Voor 21% gewijzigd door bbr op 12-06-2009 14:49 ]

Listen to the voices in your head.

Verwijderd

Dag allemaal,

Ik heb al een tijdje de studio xps desktop van Dell en het bevalt verder goed, maar heb de laatste tijd last van 1 probleem. Namelijk dat het beeldscherm in 1 x zwart wordt en ik helemaal niks kan doen dan behalve aan -en uit knop indrukken en opnieuw opstarten. Meestal gebeurd dit wanneer ik een film aan het kijken ben.

Heeft iemand anders hier ervaring mee, of kan iemand mij vertellen wat het misschien kan zijn?

Alvast bedankt voor alle reacties.

Met vriendelijke groet,

Milk
Pagina: 1