Slechte UTP kabel?

Pagina: 1
Acties:

• Slurf1
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-03 16:49
Ik heb een UTP kabel getrokken naar de zolder maar kom een vreemd probleem tegen. Ik krijg wel een ip en kan internetten als ik er een macbook op aansluit (2 verschillende macbooks) maar niet als ik er een windows XP PC of verschillende win XP laptops op aansluit. Dan krijg ik een private ip 169.... etc.

Het netwerk ziet er als volgt uit:

Zyxel modem waar telfort adsl binnenkomt
Deze is bedraad aangesloten op een linksys wireless router
Met dit router zijn verschillende laptops draadloos verbonden en er is een utp kabel vanaf dit router naar de zolder (30m).

Ik weet zeker dat het airport van de macbooks uitgeschakeld was bij het testen.
Ik heb verschillende poorten van het router geprobeerd zonder resultaat.
Aansluiten van de windows laptops direct op het router via een korte utp kabel werkt wel.

Mijn vraag is nu hoe het kan dat ik met de Macbooks wel een verbinding kan krijgen en met de windows machines niet? De kabel vervangen wil ik alleen doen als het zeker is dat er niks anders gedaan kan worden, deze ligt namelijk door de kruipruimte.

• Eximius
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-09-2025
Aan je kabel ligt het niet.
Je Windows pc krijgt een APIPA adres, dit gebeurd normaal gesproken als hij geen configuratie kan binnentrekken van de DHCP server. (router in jou geval waarschijnlijk)

Wat doet een ipconfig /release en daarna /renew?

Probeer anders even een handmatig adres in te stellen in de juiste reeks.
Grote kans dat het dan wel werkt.

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:48
Een eerste test om te doen is de XP pcs beneden zetten waar de lange kabel begint, zodat je ze met een andere (liefst gekend goede, niet zelfgeknepen, ...) kabel op dezelfde poort van de router kunt zetten als waar nu de lange kabel inzit.
Als dat wel werkt vrees ik dat er toch iets mis is met de kabel; je kunt dan nog proberen de verbindingssnelheid geforceerd lager te zetten (100Mbit of 10Mbit) in de hoop dat er nog iets doorkomt.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-03 12:17

job

Zelf de kabel geknepen? Dan kan het een verkeerde kleurvolgorde zijn.
De ene netwerkkaart pikt dit wel, de andere niet.