[Netwerken] IP Configuratie Vraagstuk

Pagina: 1
Acties:

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-03 17:05
Geachte Mede Tweakers,

Ik heb een vraagstuk van de netwerk beheerder hier op het werk.

Hebben een iets meer dan 100 vestigingen door het land, waarbij de kassa's geinventariseerd moeten worden.
Kassa's zijn gewoon pc's met kassa software. Op de kassa's zijn de executables van de software gedeeld.
Voor het inventariseren moet vanaf een andere PC de kassa executable gedraaid worden (Vandaar dat deze gedeeld is).

Elke kassa heeft een vast IP-adres en zit aangesloten op een router.
De IP-configuratie zo in elkaar:
KASSA:
IP: 10.0.x.y
SUBNET: 255.255.0.0
GATEWAY: 10.0.y.254 (NB: de y-waarde bij de gateway is altijd dezelfde y-waarde als in het ip adres)

ROUTER:
IP: 10.0.y.254 (waarbij y weer hetzelfde is als de y uit het IP adres.)
SUBNET 255.255.0.0

Het probleem is als volgt:
Er gaan 4 mensen langs alle vestigingen om de Kassa's te inventariseren met hun laptop. Via de laptop moeten zij de kassa executable kunnen bereiken. (Dus gewoon kabeltje in de router, gedeelde map openen, .exe uitvoeren, klaar.)

Maar omdat er geen DHCP is, en het ip van de kassa in elke vestiging anders is kun je niet een snelkoppeling maken naar \\%IPADRES%\gedeeldemap\, en ook is de naam bij elke pc anders, dus \\%COMPUTERNAAM%\gedeeldemap\ werkt ook niet..

Hoe kun je de laptop nu zo instellen, dat je bij alle winkels je laptop kunt aansluiten, en makkelijk het kassa systeem kunt benaderen?

Ik heb er het hele weekend over zitten peinzen maar kom er niet uit. Mocht er iets onduidelijk zijn dan kan je dat natuurlijk hier melden en zal ik het verder proberen uit te leggen.

Zelf heb ik het volgende geprobeerd in de testomgeving:

Laptop instellingen:
IP: 10.0.x.y (waarbij ik mij er van verzekerd heb dat het gebruikte ip adres nergens wordt gebruikt.)
SUBNET: 255.255.0.0
GATEWAY: geen.

Doel via netwerkomgeving bladeren door werkgroepen naar andere kassa:
Resultaat: Geen.

Andere pogingen:

Veranderen ip. Gateway handmatig invullen, dan werkt het wel, maar omdat de mensen die met laptop inventariseren geen tot weinig kennis hebben van netwerken is dit geen optie...

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-02 17:20

MRic3

Of praat ik weer poep?

Ook al hebben die 4 gasten weinig verstand van netwerken...
een A4 tje met een kort stappen-plan is toch zelfs door elke naab te volgen.

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:48
Een programmatje schrijven dat de 10.0.y.254 adressen afzoekt (ping of als een firewall die tegengaat toch overal een ping naartoesturen en de ARP tabel opzoeken), en als y gekend is hetzelfde doen met 10.0.x.y om ook x te vinden? Vervolgens een snelkoppeling op de desktop aanpassen voor \\ip.ad.re.ss\gedeeldemap...

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-02 16:52

Tags NL

Harmful or Harmless?

Als je 100 vestigingen in het land hebt met elk een eigen private ip-adres reeks, is het dan misschien niet handiger om elke vestiging dezelfde ip-reeks te geven? De 10.0.0.0/24 reeks wordt niet naar buiten gerouteerd en de router doet zelf waarschijnlijk NAT voor de internetverbinding die nodig is door de apparaten?

Je kunt blijkbaar al niet remote/vanaf hoofdvestiging de kassa's uitlezen omdat er mensen naar toe moeten? Het zou mooi zijn dat er iemand met ze mee zou kunnen gaan die gelijk de interne ip-adressen zou kunnen aanpassen? (Redelijk projectje trouwens :( )

Maar goed, om het makkelijk te maken zou je een netsh script kunnen maken die het ip-adres van de netwerkkaart van de laptop aanpast met een keuzelijst waar alle vestigingen in staan. Je moet wel iets verstand hebben van scripten en de hele configuratie van elke vestiging in een bestand zetten, maar ik denk dat dit wel het makkelijkste is voor de mensen die naar de vestigingen toe moeten. Bijvoorbeeld:

netsh
interface ip
set address name="Local Area Connection" source=static addr=10.0.5.99 mask=255.255.255.0 gateway=10.0.5.254 gwmetric=1
quit
(http://technet.microsoft.com/nl-nl/library/cc778925.aspx)

[ Voor 3% gewijzigd door Tags NL op 05-01-2009 18:37 ]

https://powershellisfun.com

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

als elke kassa zijn gateway in een /24 subnet achtige omgeving heeft. zou ik het subnet ook daarnaar instellen e.g. 255.255.255.0 (mocht je de bende ooit via een landelijknetwerk aan elkaar knopen)

hoevaak moet iemand langs die winkels ? gewoon een cheap ass adsl aansluiting per filiaal, met wat vpn ?
dat geld heb je er imho zo uit

btw bovenstaand mag je ook zo schrijven
code:
1
netsh interface ip set address name="Local Area Connection" source=static addr=10.0.5.99 mask=255.255.255.0 gateway=10.0.5.254 gwmetric=1

disclaimer: zonder syntax checking

Iperf