Toon posts:

[Beamer] Onder grote hoek hangen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb overlaatst een beamer gekocht, en wil deze nu aan het plafond hangen zodat ik hem nooit moet verplaatsen en er niet tegenaan kan lopen (heb wat onhandige vrienden ;) ).

De ruimte is niet zo hoog (2m50), dus heel laag kan ie niet hangen. Daardoor moet ik hem dus heel schuin hangen (45° of dergelijke), wil ik dat het beeld mooi volledig op de muur komt.

Graag wil ik m'n beamer zo lang mogelijk gebruiken (ik ben maar een arme student dus het was een hele hap uit m'n budget ;) ), dus wil ik er zo goed mogelijk zorg voor dragen. Ik weet dat de lamp het kwetsbaarst is, maar is het schadelijk voor de lamp indien ik de beamer heel schuin wil hangen?

In de manual staat er: "De hellingshoek van de projector mag nooit meer zijn dan 10°. De projector mag bovendien nooit elders geplaatst worden dan op een bureau of aan het plafond want anders dreigt de levensduur van de lamp aanzienlijk ingekort te worden."
Hier zou ik het allesinds uit begrijpen, maar ik hoorde tegensprekende dingen over een beamer onder een hoek hangen (zie ik ook veel gebeuren).

Thx :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2009 10:17 ]

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:27
Welke beamer heb je gekocht? Hoe hoog wil je het beeld op de muur projecteren? Heb je lens shift op je beamer?

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-12 15:28

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Wat is je vraag nu precies? Persoonlijk kan ik me niet voorstellen dat een de lamp lijdt onder een grote hoek. Wat betreft die 10 graden, heeft dat niet te maken met de maximale beeldcorrectie (keystone ofzoiets??) dat de beamer aan kan?

Hier staat tekst

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-12 16:41

E-Vix

Nu met sneeuw!

Een beamer kan je ook op zijn kop plaatsen. In het menu van de beamer kan je dan instellen dat hij ondersteboven geplaatst is. Dan heb je geen last meer van absurde hoeken.
Bij een grote hoek zou je overigens ook een trapeze vormig beeld krijgen. Dit kan je op een beetje beamer ook instellen, maar dat gaat wel ten koste van de kwaliteit.
Let overigens wel op dat als je hem ondersteboven hangt dat je wellicht een ander stoffilter moet plaatsen op de beamer. Bij een nieuwe beamer wordt deze normaalgesproken er bij geleverd.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Verwijderd

Topicstarter
@I-King: Nec VT59, hoogte = max 2m35 (een beetje onder het plafond dus, aangezien er ook een balk hangt), wat bedoel je met lens shift?

@Sjaak_Afhaak: Dat is idd wat ik vraag, ik weet niet of een grote hoek slecht is voor de lamp of gewoon heeft te maken met de beeldcorrectie.

@E-Vix: Ik zie niet direct hoe hem omgekeerd hangen het grote hoek-probleem kan oplossen. Andere stoffilter heb ik er spijtig genoeg niet bijgekregen...

Bedankt voor de snelle antwoorden!

edit: klein bijvraagje: wat is het beste achtergrondkleur om op te projecteren? Nu is het lichtgeel, maar ik heb nog heel wat gebroken wit verf staan. Ik heb ooit iets gelezen dat lichtgrijs het best is om de kleuren zo goed mogelijk te laten uitkomen.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2009 10:31 ]

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

Een beamer projecteerd niet recht naar voren, maar schuin naar boven. Als je hem dus ondersteboven monteerd, dan projecteerd hij dus schuin naar beneden. Als je hem dus ondersteboven aan het plaffond hangt, dan zal hij zonder dat je hem in een hoek groter dan 10 graden hoeft te hangen gewoon netjes op de muur projecteren.
Zie:
Afbeeldingslocatie: http://www.cine4home.de/tests/projektoren/AcervsMitsu/Bild22.gif

Mits je een el cheapo merkloze beamer uit het jaar 0 hebt gekocht, zit de optie om het beeld om te draaien er gewoon in. Die 'gaming beamers' met een resolutie van 640 x 480 die je nu nieuw voor € 200,- koopt kunnen het volgens mij ook niet. Kijk even in je handleiding, want het staat er allemaal gewoon in.

Je beamer in een andere hoek hangen is niet aan te raden. Beamers worden nogal warm, en als je hem schuin gaat hangen dan klopt de warmteafgifte niet meer. De kans dat je lamp vroegtijdig kapot gaat, of dat er iets anders kapot gaat wordt er een stuk groter door.
Vergelijk het maar met een aansteker. Als je hem recht houd is er niets aan de hand. Draai je hem een kwartslag, dan begint het plastic al snel te smelten en brand je binnen een paar seconden je vingers.
Verwijderd schreef op maandag 05 januari 2009 @ 10:25:
edit: klein bijvraagje: wat is het beste achtergrondkleur om op te projecteren? Nu is het lichtgeel, maar ik heb nog heel wat gebroken wit verf staan. Ik heb ooit iets gelezen dat lichtgrijs het best is om de kleuren zo goed mogelijk te laten uitkomen.
Wit. Wil je mooier resultaat, probeer dan een stuk projectiedoek op de kop te tikken. Ik heb zelf via eBay uit de VS voor een paar tientjes een lap gehaald. Deze was ongeveer 3 x 2m.

edit:
Handleiding: http://www.aboutprojectors.com/pdf/nec-vt59-manual.pdf
In het menu setup -> installation -> orientation kan je instellen dat je hem ondersteboven gemonteerd hebt (ceiling front). Zie pagina 45 van de handleiding. Daar staat ook mooi getekend hoe het precies werkt. Is een duidelijker plaatsje van wat ik gegeven heb.

[ Voor 26% gewijzigd door E-Vix op 05-01-2009 11:21 ]

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Verwijderd

Topicstarter
Zag het net ook in de handleiding staan, heb er gewoon niet bij stil gestaan dat hij natuurlijk schuin projecteert :P Bedankt voor de simpele oplossing!

Zou ik dan voor zo een speciale stoffilter moeten zoeken zoals je zegt? In de handleiding staat er niet echt direct iets over dat dit nodig is.

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

Als de handleiding het er neit over heeft, dan is het waarschijnlijk ook niet nodig. Je zou eventueel kunnen informeren of er een speciale filter voor bestaat. Bij mijn beamer zat hij er gewoon bij.
Omdat veel beamers de lucht van onderen aanzuigen, zou je namelijk de filter aan de bovenkant krijgen, en dan kan er makkelijk stof op vallen waardoor hij eerder verstopt raakt. Zo'n andere filter is niets meer dan een kapje zodat hij de lucht van de zijkant aanzuigt.

Pagina: 1